Er is veel onduidelijk bij de Groningse biljetten.
In Toele/Jacobi staat vermeld dat er voor ruim 1,17 miljoen gulden is uitgegeven, terwijl er opgegeven is dat er voor 1,8 miljoen gulden in omloop is gebracht.
Hoe de vernietiging en ontwaarding eruit zag is onbekend. Er is geen verslag van vernietiging, zoals dat bij veel gemeenten wel bestond.
De nummers die in Toele genoemd worden die aan DNB gezonden zijn, waarvan nog één exemplaar in de verzameling van de Bank zit, zijn in de albums van De Waal terecht gekomen, waarvan er één bij Crown Currency tegen recordbedragen geveild is. Er zouden 5 albums zijn... Waar zijn de andere 4 albums????
De ontwaarding van deze biljetten kan ik je tonen (ze waren mij gegund in de veiling), op het kantoor Groningen of bij DNB zijn de biljetten met vier ronde perforaties doorboord. Ik heb nooit andere exemplaren van Groningen gezien met perforatie of stempel. (Behalve de exemplaren in de collectie van DNB, die zijn met dezelfde perforatie ongeldig gemaakt. Of zoals Toele schreef: "Ontwaarding soms: 4 X ronde perforatie 5 mm". Zoals je in de volgende posts kunt zien, zijn niet alle biljetten die bij DNB ingeleverd op deze manier geperforeerd!)
Bijzonder is het wel dat als er voor 1,17 miljoen gulden in omloop is gebracht er slechts voor 2.510 gulden niet is ingeleverd.
(En je gaf al aan dat je de bekende bronnen hebt geraadpleegd, dus ik vertel jouw niets nieuws, maar voor de lezers die de bronnen niet bezitten, misschien aardig te weten...)
Scan26595.jpg
Scan26596.jpg
Scan26597.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.