Noodgeld Gemeente Groningen

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

Gebruikersavatar
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 jan 2013, 23:37
Locatie: Urk

Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door SnakeDoc »

Ik heb via Marktplaats.nl deze nog op de kop kunnen tikken.

Heb er een zacht prijsje voor betaald, (zit immers ook een scherpe vouw in) maar het is dan ook altijd de vraag of zoiets echt is.
Lastig, omdat dit soort biljetten destijds ook amper voorzien zijn van echtheidskenmerken.

Iemand die mij middels 1 blik op de afbeeldingen kan geruststellen?

Afbeelding

Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Gebruikersavatar
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator
Berichten: 884
Lid geworden op: 01 apr 2013, 23:45
Locatie: Wijdenes

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Arjena3 »

Yup, ziet er prima uit

Het noodgeld van de provincie Groningen is niet heel lastig te krijgen met uitzondering van de Fl 100,--

leuke aankoop
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

Zeker weten echt!
Let op! Alleen de 1 gulden is niet genummerd, de andere waarden (2½, 10 en 100 gulden) wel.
Bij het nummeren van deze waarden zijn twee verschillende numeroteurs gebruikt. Afstand tussen individuele cijfers verschilt.
doc01388320131115145031_003.jpg
doc01388320131115145031_007.jpg
doc01388320131115145031_006.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

doc01388320131115145031_009.jpg
Scan000809.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikersavatar
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 jan 2013, 23:37
Locatie: Urk

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door SnakeDoc »

Heerlijke informatie weer. Dank daarvoor! Noodgeld biljetten koop ik vaak vrij impulsief, omdat ik ook geen catalogus heb met vergelijkbare waardes. Beetje opschieten dus Patrick ;)

Wat mag ik volgens jullie maximaal betalen voor een biljet als deze?
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Gebruikersavatar
Jan W Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 4001
Lid geworden op: 29 dec 2011, 00:05

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Jan W »

Eigenlijk is het dus geen noodgeld van de gemeente Groningen maar van de provincie Groningen. Weliswaar met vermelding van (de stad) Groningen want daar staat nog steeds het Provinciehuis.
Het zijn overigens weer erg mooie biljetten. Nog nooit eerder gezien.
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

SnakeDoc schreef:?..Wat mag ik volgens jullie maximaal betalen voor een biljet als deze?
Daar kan ik geen antwoord op geven...
Indien je benieuwd bent wat ik voor de 1 gulden over zou hebben in deze kwaliteit... € 50-75
Maar ik zou hem liever voor het dubbele tot drievoudige kopen als hij UNC is... ieder zijn ding.
Deze is niet heel zeldzaam en heel soms zie je ze in UNC.
Bij de heel zeldzame noodgeldbiljetten (zoals de 100 gulden) is de kwaliteit slechts weinig van invloed op de prijs. Bij minder zeldzame stukken als deze 1 gulden is er keuze en dan kiezen veel verzamelaars voor een mooiere, vandaar het relatief lage bedrag...
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

Jan W schreef:Eigenlijk is het dus geen noodgeld van de gemeente Groningen maar van de provincie Groningen.
Klopt Jan! De gemeente Groningen heeft nooit zelf noodgeld uitgebracht (omdat het al vanuit de provincie beschikbaar was).
Wel zijn er enkele particuliere initiatieven geweest. Die zijn heeeeeel zeldzaam. Ben dan ook blij dat ik er afbeeldingen van heb, aangezien DNB (geldmuseum, KPK), Riod,Economisch Historisch Archief, Belastingmuseum vd Pol, BBF ze allemaal niet hebben!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikersavatar
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 jan 2013, 23:37
Locatie: Urk

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door SnakeDoc »

Dan heb ik er wel goed aan gedaan om deze voor 35 eurootjes niet te laten liggen.

Is bovenstaande bijlage overigens een blik in je toekomstige catalogus Patrick? Zoja, ... dan ben ik blij dat ik hem besteld heb.
Ziet er strak en overzichtelijk uit.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

SnakeDoc schreef:Dan heb ik er wel goed aan gedaan om deze voor 35 eurootjes niet te laten liggen...
Goeie prijs, Proficiat!
SnakeDoc schreef:...Is bovenstaande bijlage overigens een blik in je toekomstige catalogus Patrick? Zoja, ... dan ben ik blij dat ik hem besteld heb. Ziet er strak en overzichtelijk uit.
Jazeker! Je kunt op de website overigens een voorbeeldje downloaden. Niet 100% definitief, maar geeft wel een goed beeld van het eindresultaat van 35 jaar zoeken en 9 jaar zwoegen...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikersavatar
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 jan 2013, 23:37
Locatie: Urk

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door SnakeDoc »

Ik ergerde me teveel aan die scherpe vouw, en heb hem daarom in een paar kwaliteiten beter gekocht.
Denk dat dit in tegenstelling tot mijn vorige, en afgaande op Patrick z'n catalogus de oranje variant is.

Afbeelding

Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

SnakeDoc schreef:...Denk dat dit in tegenstelling tot mijn vorige, en afgaande op Patrick z'n catalogus de oranje variant is...
Van de 1 gulden is maar één variant. Bruine druk, oranje onderdruk.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikersavatar
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 jan 2013, 23:37
Locatie: Urk

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door SnakeDoc »

Ow ja, ik zie het.

Toch is mijn nieuwste een stuk lichter.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

SnakeDoc schreef:Ow ja, ik zie het.
Toch is mijn nieuwste een stuk lichter.
Bij de werkelijke biljetten is zeker sprake van handmatig afstellen van inktkleuren, ook kan de tijd invloed op de restkleuren hebben.
In de catalogus is helaas ook sprake van een diversiteit aan bronnen, waardoor onderlinge afbeeldingen helaas ook wat kleurverschil kunnen opleveren, terwijl de originelen nauwelijks van kleur verschillen.
Dat is het nadeel van ruim 1800 afbeelding bij elkaar zien te brengen... :(
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
ThunderHenri Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 jul 2022, 17:43

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door ThunderHenri »

Geweldig om deze UNC serie vandaag te hebben ontvangen. Verkoper heeft ze geërfd van zijn vader en die weer van zijn.
Ten tijde van vernietiging heeft opa deze “stiekum” meegenomen. Altijd liggend bewaard in envelop.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

Bijzonder mooie kwaliteit! Proficiat! :klap:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikersavatar
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator
Berichten: 884
Lid geworden op: 01 apr 2013, 23:45
Locatie: Wijdenes

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Arjena3 »

Oef mooi hoor :thumb up:
ThunderHenri Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 jul 2022, 17:43

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door ThunderHenri »

Dank beide. :D
Zelfs met zijlicht nog geweldig. En dat tijdens een zomervakantie.
Hoe zijn deze biljetten uiteindelijk vernietigd geweest? Dat werd mij niet helemaal duidelijk uit de bekende bronnen?
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

Er is veel onduidelijk bij de Groningse biljetten.
In Toele/Jacobi staat vermeld dat er voor ruim 1,17 miljoen gulden is uitgegeven, terwijl er opgegeven is dat er voor 1,8 miljoen gulden in omloop is gebracht.
Hoe de vernietiging en ontwaarding eruit zag is onbekend. Er is geen verslag van vernietiging, zoals dat bij veel gemeenten wel bestond.
De nummers die in Toele genoemd worden die aan DNB gezonden zijn, waarvan nog één exemplaar in de verzameling van de Bank zit, zijn in de albums van De Waal terecht gekomen, waarvan er één bij Crown Currency tegen recordbedragen geveild is. Er zouden 5 albums zijn... Waar zijn de andere 4 albums????

De ontwaarding van deze biljetten kan ik je tonen (ze waren mij gegund in de veiling), op het kantoor Groningen of bij DNB zijn de biljetten met vier ronde perforaties doorboord. Ik heb nooit andere exemplaren van Groningen gezien met perforatie of stempel. (Behalve de exemplaren in de collectie van DNB, die zijn met dezelfde perforatie ongeldig gemaakt. Of zoals Toele schreef: "Ontwaarding soms: 4 X ronde perforatie 5 mm". Zoals je in de volgende posts kunt zien, zijn niet alle biljetten die bij DNB ingeleverd op deze manier geperforeerd!)

Bijzonder is het wel dat als er voor 1,17 miljoen gulden in omloop is gebracht er slechts voor 2.510 gulden niet is ingeleverd.

(En je gaf al aan dat je de bekende bronnen hebt geraadpleegd, dus ik vertel jouw niets nieuws, maar voor de lezers die de bronnen niet bezitten, misschien aardig te weten...)
Scan26595.jpg
Scan26596.jpg
Scan26597.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 29 jul 2025, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

Misschien voor Henri nog interessant:
De Mr. Bontekoe waar Toele aan refereert, is oud burgemeester mr. G.A. Bontekoe van Ooststellingwerf. Hij publiceerde een artikel over "Het Friese en Groninger noodgeld van mei 1940 en de niet uitgevoerde plannen voor de uitgifte van Drente.", gepubliceerd in De Beeldenaar in 1982 (ja, ik was al lid toen, en nee ik ben nog niet bejaard). Ik heb het origineel doorgekeken, maar meer informatie staat daar ook niet in. :thuink:
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 29 jul 2025, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikersavatar
Patrickp_nl Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: 15 jul 2014, 15:09

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Patrickp_nl »

Afbeelding uit TJ 100 gulden Groningen.jpg
7796.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2. Deel 2 nog bestelbaar op http://www.patrickp.nl
ThunderHenri Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 jul 2022, 17:43

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door ThunderHenri »

Dank Patrick voor de verdieping in informatie! 😃
Gebruikersavatar
Jan W Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 4001
Lid geworden op: 29 dec 2011, 00:05

Re: Noodgeld Gemeente Groningen

Bericht door Jan W »

Mooie aanwinst met een mooi verhaal! :klap: :thumb up:

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”