In 1726 werd de koning zestien. Hij was nu een heel andere man geworden, veel gezonder en een uitstralende autoriteit. Hij ontsloeg de hertog van Bourbon, die onpopulair was. Het bewind van de hertog werd gekenmerkt door vervolging van protestanten (1726), diverse financiële manipulaties, het heffen van nieuwe belastingen (1725) en hoge graanprijzen, en bovendien zon hij op oorlog met Spanje en met het Heilige Roomse Rijk. Als vervanging voor de hertog van Bourbon wees Lodewijk zijn oude leraar aan, kardinaal de Fleury, als nieuwe eerste minister.
A fijn hier de munt waar om gaat. Ecu 1726S geslagen te Reims.
Mijn verzameling Frankrijk en kolonies vanaf het jaar 1000 tot 2000
Moderator: koenmunten
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Re: Mijn verzameling Frankrijk en kolonies vanaf het jaar 1000 tot 2000
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Altijd weer leuk om die verhalen bij een munt te lezen.
Dat maakt het verzamelen zo interessant ook als het niet je eigen gebied is.
Mooie munt Maarten ga zo door.
Mvg Ger.
Dat maakt het verzamelen zo interessant ook als het niet je eigen gebied is.
Mooie munt Maarten ga zo door.
Mvg Ger.
Dankje.o ja vergeten te melden. Het gaat zeer zeldzame munt.
We gaan te terug naar koningshuis van Frankrijk.wel te verstaan naar de koning Frans II.
Hij was een zorgenkind, zwak van geest en lichaam. Hij huwde op 24 april 1558 op 14-jarige leeftijd met Maria Stuart, koningin van Schotland, die aan het Franse hof werd opgevoed. Zijn 17 maanden durende regering stond volkomen onder de invloed van zijn regenten, de hertog Frans van Guise en kardinaal Karel van Lotharingen, en van zijn moeder.
Een poging tot staatsgreep van protestantse samenzweerders om de jonge koning vanuit het kasteel van Amboise te ontvoeren mislukte doordat Jacobus van Savoye-Nemours op 15 maart enkele samenzweerders kon arresteren. 1200 samenzweerders werden terechtgesteld.
Op 5 december 1560 overleed Frans II zonder nakomelingen in Orléans, Loiret, op 16-jarige leeftijd aan een oorontsteking en een abces in zijn hersenen. Hij werd begraven in de Saint-Denisbasiliek en opgevolgd door zijn broer, Karel.
Deze munt komt uit die bewogen tijd. Staat niet numista en daar door zeer zeldzaam
Hij was een zorgenkind, zwak van geest en lichaam. Hij huwde op 24 april 1558 op 14-jarige leeftijd met Maria Stuart, koningin van Schotland, die aan het Franse hof werd opgevoed. Zijn 17 maanden durende regering stond volkomen onder de invloed van zijn regenten, de hertog Frans van Guise en kardinaal Karel van Lotharingen, en van zijn moeder.
Een poging tot staatsgreep van protestantse samenzweerders om de jonge koning vanuit het kasteel van Amboise te ontvoeren mislukte doordat Jacobus van Savoye-Nemours op 15 maart enkele samenzweerders kon arresteren. 1200 samenzweerders werden terechtgesteld.
Op 5 december 1560 overleed Frans II zonder nakomelingen in Orléans, Loiret, op 16-jarige leeftijd aan een oorontsteking en een abces in zijn hersenen. Hij werd begraven in de Saint-Denisbasiliek en opgevolgd door zijn broer, Karel.
Deze munt komt uit die bewogen tijd. Staat niet numista en daar door zeer zeldzaam
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.