‘Plate coins’… Wie nog meer?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Astro-Piet Nederland
Senior lid
Senior lid

‘Plate coins’… Wie nog meer?

Bericht door Astro-Piet »

Laatst scoorde ik een munt die “in hoogst eigen persoon” in CNM stond afgebeeld. Een plate coin zoals sommigen die noemen. Een aardige bijzonderheid, maar ik heb geen idee hoe bijzonder. Heel soms zie ik zo’n stuk in een veiling of munthandel voorbijkomen. De meeste stukken in de literatuur vereeuwigd komen echter uit openbare collecties.
Toen kwam bij mij de volgende vraag op:
Welke forumleden hebben een of meer stukken in hun collectie waarvan de foto in een van de numismatische catalogi staat?

Die vraag heeft natuurlijk enkel nut bij muntsoorten die individueel herkenbaar zijn, zoals provinciale, middeleeuwse of desnoods antieke munten. Bij literatuur denk aan catalogi: Delmonte, CNM, HNPM, Fortuyn Droogleever, De Mey, Ilisch, De Bruijn, Davenport, Zonnebloem enz.

Ben benieuwd en dank alvast.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: ‘Plate coins’… Wie nog meer?

Bericht door Adriaan »

Mijn biljet 50 gulden 1943 (PL81) staat afgebeeld op pagina 147 in de Plomp catalogus part 2.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik heb in het verleden ooit ook eens iets aangeleverd voor de catalogus van Plomp, ik dacht noodgeld maar welke het was weet ik niet meer, heb ik nooit bijgehouden.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Astro-Piet Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Astro-Piet »

Adriaan schreef: 04 jul 2025, 06:15 Mijn biljet 50 gulden 1943 (PL81) staat afgebeeld op pagina 147 in de Plomp catalogus part 2.
Maar natuurlijk… Ik had in mijn vraag ook papiergeld moeten vermelden… 🤔
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

viewtopic.php?p=149838&hilit=dukaton+amsterdam#p149838

Mijn Amsterdamse dukaton staat in de CNM 2de druk. Zie mijn verhaal bij bovenstaand topic.

Terug naar “Munten algemeen”