Eerste Leeuwendaalder
Moderator: Robin
Eerste Leeuwendaalder
Goedendag forumleden,
Zelf heb ik mij de laatste tijd van de Nederlandse Leeuwendaalders kunnen fascineren.
Nu vraag ik mij al enig tijd af, zijn er Leeuwendaalders te koop of überhaupt te vinden uit het gewest Holland 1575?
Alvast veel dank.
Jordi
Zelf heb ik mij de laatste tijd van de Nederlandse Leeuwendaalders kunnen fascineren.
Nu vraag ik mij al enig tijd af, zijn er Leeuwendaalders te koop of überhaupt te vinden uit het gewest Holland 1575?
Alvast veel dank.
Jordi
Re: Eerste Leeuwendaalder
Leeuwendaalder op Hollandse muntvoet 1575
CNM 2.28.64; Delmonte 829
Mvg, Ger.
Beste Jordi,
Er bestaan 2 types van de eerste leeuwendaalder: 1575 zonder jaartal en 1575 met jaartal.
De z.j. variant is van de eerste helft van't jaar 1575.
De Z.J variant is behoorlijk zeldzaam en er bestaan nauwelijks foto's van (persoonlijk ken ik maar 3 foto's, 2 van de NNC en een oude foto (die men kan bezichtigen op de muntenwiki).
1575 mét jaartal komt iets vaker op de markt, maar alsnog behoorlijk zeldzaam.
Er bestaat een 1576 (eerste helft van't jaar) die veelal hetzelfde is als de 1575 met jaartal. Deze is nog minder zeldzaam en komt regelmatig op de markt voor (voornamelijk veilingen).
De 1576 (tweede helft van't jaar) is allesbehalve zeldzaam; Naar mijn mening is het de meest voorkomende type/jaartal van alle leeuwendaalders.
Ik ben anders géén expert, dus het is verstandig mijn woorden met een korreltje zout te nemen.
Vriendelijke groet,
Bakker
Er bestaan 2 types van de eerste leeuwendaalder: 1575 zonder jaartal en 1575 met jaartal.
De z.j. variant is van de eerste helft van't jaar 1575.
De Z.J variant is behoorlijk zeldzaam en er bestaan nauwelijks foto's van (persoonlijk ken ik maar 3 foto's, 2 van de NNC en een oude foto (die men kan bezichtigen op de muntenwiki).
1575 mét jaartal komt iets vaker op de markt, maar alsnog behoorlijk zeldzaam.
Er bestaat een 1576 (eerste helft van't jaar) die veelal hetzelfde is als de 1575 met jaartal. Deze is nog minder zeldzaam en komt regelmatig op de markt voor (voornamelijk veilingen).
De 1576 (tweede helft van't jaar) is allesbehalve zeldzaam; Naar mijn mening is het de meest voorkomende type/jaartal van alle leeuwendaalders.
Ik ben anders géén expert, dus het is verstandig mijn woorden met een korreltje zout te nemen.
Vriendelijke groet,
Bakker
Wat Bakker zegt snijdt hout.
Je ziet de stukken met 1575 zo nu en dan. Al zijn ze niet zo mythisch zeldzaam zoals men soms doet voorkomen.. er zijn veel zeldzamere leeuwendaalders. De stukken zonder jaar zijn wel erg schaars.
Je ziet de stukken met 1575 zo nu en dan. Al zijn ze niet zo mythisch zeldzaam zoals men soms doet voorkomen.. er zijn veel zeldzamere leeuwendaalders. De stukken zonder jaar zijn wel erg schaars.
https://www.kuenker.de/en/auktionen/stueck/402189
Künker heeft er toevallig een in de aankomende veiling.
Künker heeft er toevallig een in de aankomende veiling.
Veel dank voor de nuttige informatie.
Aankomend jaar is het alweer 450 jaar geleden dat de Leeuwendaalder geslagen werd.
Zo dacht ik dus dat het wel geweldig zou zijn om eens een echt stuk Nederlandse pracht te bemachtigen (van 450 jaar terug).
Ik zal de veilingen zeker in de gaten.
Nogmaals dank.
Jordi
Aankomend jaar is het alweer 450 jaar geleden dat de Leeuwendaalder geslagen werd.
Zo dacht ik dus dat het wel geweldig zou zijn om eens een echt stuk Nederlandse pracht te bemachtigen (van 450 jaar terug).
Ik zal de veilingen zeker in de gaten.
Nogmaals dank.
Jordi
Schulman heeft er een zonder jaar in de komende veiling. Maar met een inzet van 7K net iets boven budget..
Er was er recentelijk een (1575 met jaar, heel erg mooi voor type) op een veiling, heb hem geprobeerd te krijgen maar helaas pindakaas; ging hoger dan mijn budget toestond.. 

Ja, fors bedrag, maar wel een erg mooi stuk. Mijn exemplaar is minder mooi maar voor 80,- van ebay zou ik ze zo elke dag willen kopen 

80 maar?!?!?!sjors-sjors schreef: ↑24 jun 2025, 21:52 Ja, fors bedrag, maar wel een erg mooi stuk. Mijn exemplaar is minder mooi maar voor 80,- van ebay zou ik ze zo elke dag willen kopen![]()

Ik zoek op dit moment het 1575 type (vanwege het voornemen dat ik dit jaar heb genomen; koop een 1575 leeuwendaalder omdat het de eerste autonome munt der Nederlanden is), maar rond de 80 red ik niet

80 euro is weinig, ik heb voor mijn Leeuwendaalder 1576 Holland 400 Euro betaald
Groeten luc
Groeten luc
Was een mazzeltje uit Frankrijk hoor.. zo pak ik ze ook niet elke week.
Ahsjors-sjors schreef: ↑25 jun 2025, 21:40 Was een mazzeltje uit Frankrijk hoor.. zo pak ik ze ook niet elke week.

Hoe ziet 'ie er eigenlijk uit?sjors-sjors schreef: ↑25 jun 2025, 21:40 Was een mazzeltje uit Frankrijk hoor.. zo pak ik ze ook niet elke week.
Bij deze.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt hem en daar gaat het om.
En met leesbaar jaartal.
Mooi exemplaar hoor! Echt een mooie aankoop voor 80!
Wat is eigenlijk de richtprijs voor een Leeuwendaalder met als kwaliteit zeer fraai
Groeten luc
![[frog] froggy](./images/smilies/froggy.gif)
![[frog] froggy](./images/smilies/froggy.gif)
Groeten luc
Dat is echt niet zo te zeggen, geheel afhankelijk van jaartal en muntplaats.
Ja en ik wil hem best een keer verbeteren maar dan worden ze meteen zo idioot duur.
Half ongerelateerd:
De helm die de ridder op de leeuwendaalder draagt, wat voor soort is het?
Het dichtstbijzijnde soort dat ik kan vinden is de kreeftstaarthelm (EN: Lobster-tail pot helmet)
De helm die de ridder op de leeuwendaalder draagt, wat voor soort is het?
Het dichtstbijzijnde soort dat ik kan vinden is de kreeftstaarthelm (EN: Lobster-tail pot helmet)
Vermoedelijk een burgonet.