Het is een vrij lastig verzamelgebied in Nederland. Vaak erg "overpriced" om maar in de Amerikaanse terminologie te blijven, en het aanbod is beperkt.
Mijn interesse naar deze munten is ontstaan tijdens mijn reizen naar de VS, waar ik zo'n 12 keer ben geweest door het hele land heen. Daar is alles zeer makkelijk en in grote hoeveelheden te krijgen en immens populair. Dagelijks lees ik bij via internet, mijn geliefde "Redbook 2020"(gekocht in de Philadelphia Mint) en ook via YouTube leer ik veel.
Ik durf mijzelf inmiddels wel een aardige kenner te noemen op het gebied van VS munten.
Mijn hoofdverzamelgebied is eigenlijk gefocust op halve dollars. Zowel zilver, als moderne "commemoratives", die Cupro Nickel zijn. Het verhaal rondom halve dollars is werkelijk interessant, als je begrijpt waarom deze munt totaal niet populair is en uberhaupt weinig gebruikt is sinds de jaren '50. Dat heeft vele redenen.
Daarnaast ligt mijn focus op zilveren dollars, met name commemoratives en Eisenhower Dollars. Hier en daar en Morgan en Peace Dollar, maar je komt enorm veel vervalsingen tegen.
Natuurlijk hou ik mij ook bezig met kleinere stukken zoals quarters, dimes, half dimes etc.
Anyway, een deel van mijn collectie met als pronkstukken:
1970 silver Kennedy half dollars. Hier heb ik er een aantal van, oplage van maar 2 miljoen in Denver en 2,6 miljoen in San Francisco.
1987 Kennedy half dollar. Hier heb ik er 2 van en met een oplage van maar 2,8 miljoen in Philadelphia en Denver een prachtig stuk.
1865 2 cent. Het eerste muntstuk waar "In god we trust" op gebruikt werd.
1831 Capped Bust half dime, helaas met een "piercing".
1834 Capped Bust half dollar, in vrij goede staat
1924 Huguenot half dollar, 300 jaar herdenking van het ontstaan van "New Netherlands". Met een oplage van maar 142.080 mijn zeldzaamste(en duurste) stuk. Afgebeeld is onder andere Willem de Zwijger.
Een groot deel van de collectie zal ik later laten zien.