Tunesische munten en waarde

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

opzijnkant Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Tunesische munten en waarde

Bericht door opzijnkant »

Ik ben met een grote opruimactie bezig en er zijn ook nogal wat munten uit een erfenis. Ik wam een klein setje gebruikt Tunesisch geld tegen waarvan ik dacht "da's bijna niks waard" en had dit op MP gezet.
Wellicht leest de bieder mee :knipoog: maar mijn "argwaan" is gewekt door het bod.

Concreet: Ik heb meerdere 1 millim 1960 waarvan 1 "mooi" exemplaar. En dus ook nog andere Tunesische munten. Ik ben volledig leek maar weet natuurlijk wel dat er allerlei gradaties zijn, unc zit er volgens mij niet tussen.
Ik zie behoorlijk uiteenlopende prijzen maar wat is een beetje gangbaar? Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand de betaalde prijs 2x over de kop gooit, maar bij mij ligt die grens wel bij 3/4 keer over de kop. Dan wil ik die tijd er zelf ook nog wel in gaan steken.

Of sla ik hier helemaal de plank mis?
Overigens zijn er tips hoe je een verzameling verkoopt?
Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Tunesische munten en waarde

Bericht door Gebs »

Het is een beetje lastig inschatten wat de waarde van eea is als ik niet precies weet welke munten je hebt.

De 1 Millième uit 1960 lijkt niet zo heel waardevol zie ook op deze site: https://nl.numista.com/catalogue/pieces1094.html

Op die website kun je ook je andere munten opzoeken voor een idee wat ze waard zijn. Verder hangt het ook van de kwaliteit van de munten af wat ze waard zijn maar dat is alleen redelijk in te schatten bij met goede foto's
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Als je een hele verzameling wilt verkopen en je hebt er geen haast mee dan zou ik een keer langsgaan bij HA Europe in IJsselstein. Dat is een veilinghuis en zij kunnen je uitleggen wat eventueel de waarde is. Je kunt het daar ook achterlaten om te laten veilen maar dat zou dan in november gebeuren.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
opzijnkant Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Gebs schreef: 22 mei 2025, 21:09 Het is een beetje lastig inschatten wat de waarde van eea is als ik niet precies weet welke munten je hebt.

De 1 Millième uit 1960 lijkt niet zo heel waardevol zie ook op deze site: https://nl.numista.com/catalogue/pieces1094.html

Op die website kun je ook je andere munten opzoeken voor een idee wat ze waard zijn. Verder hangt het ook van de kwaliteit van de munten af wat ze waard zijn maar dat is alleen redelijk in te schatten bij met goede foto's
Dankje
Ilosab schreef: 23 mei 2025, 10:38 Als je een hele verzameling wilt verkopen en je hebt er geen haast mee dan zou ik een keer langsgaan bij HA Europe in IJsselstein. Dat is een veilinghuis en zij kunnen je uitleggen wat eventueel de waarde is. Je kunt het daar ook achterlaten om te laten veilen maar dat zou dan in november gebeuren.
Beiden bedankt voor de reactie.
Ik heb een serie foto's gemaakt. Die ga ik zo plaatsen.
opzijnkant Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

IMG_20250523_162622.jpg
IMG_20250523_162531.jpg
Ik heb nog meer maar ik zie even niet een makkelijke manier om al die foto's hier kwijt te kunnen.
Bijvoorbeeld:
1 dinar type 1 1976 2x
een niet zo mooie(flink gebruikt) 5 Dinar 20 ste verjaardag onafhankelijkheid 1976
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Gebs »

Als ik het zo snel zie, lijkt de 1 dinar 1976 ook niet heel veel op te leveren in goede kwaliteit 1 of 2 euro.
De 5 Dinar onafhankelijkheid lijkt wel meer op te leveren richting de 20-30 in unc kwaliteit
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

De 5 Dinar bevat ongeveer 16 gram zuiver zilver.

De rest is kilowaar of dubbeltjeswerk.
opzijnkant Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Ter informatie: de 10 millem muntjes en de 5 dinar samen voor 30 plus verzendkosten verkocht. Voor de 5 dinar had er misschien een klein beetje meer ingezeten, maar was gern beste kwaliteit. Voor de millem vind je ook wel gekke hogere prijzen maar dit leek mij toch een schappelijk bedrag. En gezien de reacties hier lijkt dat ook geval.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Dat heb je prima gedaan.
petero87 Nederland
Lid
Lid

Bericht door petero87 »

Interessant! Heb zelf ook nog wel het een en ander liggen van Tunesië waar ik zelf niks mee doe.
Toch maar eens bekijken dan :-)
Verzamelaar van:
- €2 CC
- Herdenkingsmunten (€5 en €10) Nederland
- Diverse UNC landen sets

In het bezit van:
- 100+ Kilo wereldmunten sinds 17-9-24 allemaal gesorteerd op land. Nu nadenken over hoe of wat :-).

Terug naar “Wereldmunten”