Weet iemand dit..
Heb hier best wat centen liggen daarvan.. en heel veel regenboogkleuren lol
Originele kleur centen 1940/1941
Re: Originele kleur centen 1940/1941
De centen uit 1940 en 1941 zijn gemaakt uit brons. Toen de munten net gemaakt waren, hadden ze dan ook een rode bronskleur. Bij munten in hoge kwaliteit is die rode kleur ook nog vaak aanwezig. De foto's hieronder (niet de beste foto's helaas) zijn van een cent uit 1941 uit mijn verzameling. Deze heeft nog de originele rode kleur. Maar door verloop van tijd, en door invloed van de omgeving kleurt het brons vaak donker bruin. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen er ook andere kleuren vormen. Het verkleuren van munten wordt patina genoemd.
Bij iets oudere centen (van 1913 tot 1930) zijn ook veel muntplaatjes zwart gemaakt. Je kan dus centen uit die jaren vinden in erg hoge kwaliteit, maar die helemaal zwart zijn. Dat is geen patina, maar die zijn opzettelijk zwart gemaakt bij de productie.
Vanaf 1941 is dan ook een nieuwe serie centen geproduceerd onder de duitse bezetting, die zijn niet meer van brons, maar van goedkoper zink.
Bij iets oudere centen (van 1913 tot 1930) zijn ook veel muntplaatjes zwart gemaakt. Je kan dus centen uit die jaren vinden in erg hoge kwaliteit, maar die helemaal zwart zijn. Dat is geen patina, maar die zijn opzettelijk zwart gemaakt bij de productie.
Vanaf 1941 is dan ook een nieuwe serie centen geproduceerd onder de duitse bezetting, die zijn niet meer van brons, maar van goedkoper zink.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoihoi Bram,
Dankjewel voor je uitleg. Ik zal morgen bij daglicht wat verschillende foto's maken. Dit is 1 van de lichtere kleuren
En 1 met een donkere
Groetjes Nathalie
Dankjewel voor je uitleg. Ik zal morgen bij daglicht wat verschillende foto's maken. Dit is 1 van de lichtere kleuren
En 1 met een donkere
Groetjes Nathalie
Een paar op rij
de verkleurde
Dank alvast voor het meekijken
Groetjes Nathalie
de verkleurde
Dank alvast voor het meekijken
Groetjes Nathalie
Iemand ?
Wat wil je weten? Want in je openingspost is het voor mij niet helemaal duidelijk wat precies je vraag is.
Ik zie alleen staan: "weet iemand dit.."
Ik zie alleen staan: "weet iemand dit.."
Hoihoi
Of die regenboogkleuren normaal proces is?
Dankjewel voor de input
Groetjes Nathalie
Of die regenboogkleuren normaal proces is?
Dankjewel voor de input
Groetjes Nathalie
Nee, dat is zeker niet normaal. Ik denk dat het óf bodemvondsten zijn, óf een mislukte poging tot reiniging is.