Onbekend Winterhulp biljet?

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

ThunderHenri Nederland
Lid
Lid

Onbekend Winterhulp biljet?

Bericht door ThunderHenri »

Over de herkomst van deze variant Winterhulp 1 gulden 1942/1943 met serieletter Q is niets terug te vinden. Niet in de Toele/Jacobi, maar ook niet in de Plomp catalogus. (Gaat van P naar R)
Waarschijnlijk zal ik bij Patrick moeten zijn voor wellicht meer info. Mocht je dit lezen Patrick, heb jij meer info hierover? Of eenieder ander die er iets van weet. Dank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Onbekend Winterhulp biljet?

Bericht door Patrickp_nl »

Wijlen Fons Toele heeft uitgebreid veldonderzoek verricht naar de Winterhulp biljetten, en zijn verzameling bevatte dan ook alle exemplaren in normale uitgifte en specimen in UNC. In 1996 publiceerde hij hierover met HW Jacobi. De in Plomp ontbrekende series staan wel in Toele/Jacobi onder vermelding “niet aangetroffen”. Mijn publicatie van 2015, bevat o.a. het bronmateriaal dat Fons mij heeft aangeleverd. Samen hebben wij geconcludeerd dat de ontbrekende letters als “niet aangemaakt” konden worden beschouwd. Er zijn geen aanmaakregisters van de stichting gevonden. Om die reden komen ze in mijn publicatie niet voor.
Mooi dat deze Q is opgedoken! Ik heb wel meegeboden, maar hij ging mij te hoog :cry:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Voorbeeld 2030.jpg
Mocht er óóit nog een nieuwe editie verschijnen... Dan wordt het PL1401.3q
Nu is het wachten op het SPECIMEN exemplaar van de Q...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
ThunderHenri Nederland
Lid
Lid

Bericht door ThunderHenri »

Heel gaaf dit! Ik juich het toe dat je een keer tot een nieuwe release komt!
Misschien interessant om het te laten pre-orderen, zodat je een richting hebt qua productie aantallen. Ik koop hem sowieso! :thumb up:

Ben benieuwd of we de Specimen ook gaan vinden. Als ik zie hoe lang het geduurd heeft voor deze naar boven gekomen is…. :dizzie:

Ik vond het dit bedrag echt waard gezien de zeldzaamheid ervan. Ben er ook echt blij mee uiteraard. Afwachten nu tot de volgende.

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”