Euro uit 1971
Euro uit 1971
In 1971 daagde het weekblad Time reclamebureaus uit een zo origineel mogelijke advertentie te verzinnen. Het Nederlandse bureau Prad won die wedstrijd. Het bedacht een prijsvraag om een naam te bedenken voor een Europese munt. Er kwamen 1077 inzendingen binnen, met namen als Alpha, Ecu, Spes en Valor.
Uiteindelijk koos men voor de naam Euro, die het reclamebureau in een oplage van vijfhonderd stuks liet drukken. Christie's veilt een zilveren exemplaar van 1 euro, die net iets groter is dan de huidige 1 euromunt. Het veilinghuis denkt dat deze munt tussen de 500 en 700 moderne euro's gaat opbrengen.
Tekst komt uit het AD.
Peter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
-
- Superlid
Re: Euro uit 1971
Ik had gisteren het bericht in de AD gelezen, wel leuk.
Dick
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Heel erg leuk en lijkt mij wel wat weg hebben van Nostradamus Voorspelling geslaagd, zelfs het euroteken lijkt bijzonder goed op het huidige...
Is er ook een keerzijde van deze 'munt'?
Gr. Jeroen
Is er ook een keerzijde van deze 'munt'?
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Senior lid
Leuk dat deze munt eindelijk eens opduikt in de 'grote wereld'. Zelf bezit ik ook zo'n munt (al vanaf de uitgifte) en die opent nu mijn album met penningen en munten. Toevallig vond ik vorig jaar een exemplaar dat werd aangeboden op het internet en heb gecorrespondeerd met de eigenaar. Hij had er ook een persartikeltje over en was zo vriendelijk mij er een kopie daarvan toe te sturen.
De munt is inderdaad uitgegeven door het spraakmakend reclamebureau Prad, opgericht door Maurits Aronson.
Medailleur Eric Claus, die als kunstenaar ook vele penningen en muntontwerpen heeft gemaakt, kreeg de opdracht de munt te vormen. Het ontwerp hiervoor is gemaakt door Pieter Wetselaar. Een grafisch ontwerper die o.m. bekend is geworden door het ontwerpen van vignetten en illustraties. De achterkant (jawel hoor, een foto zal ik laten volgen, vind ik persoonlijk imposanter en mooier dan de voorkant. De randtekst is 'Europa Filiorum Nostrorum Domus'. Afgebeeld zijn drie naakte kinderen die een knikkerspel spelen. Vermoedelijk zou een dergelijk ontwerp, hoe mooi en integer bedoeld ook, heden ten dage geen kans meer krijgen. Naakt en kinderen zijn vermoedelijk te gevoelige zaken om op een munt af te beelden, hoe onschuldig ook.
De oplage van de bronzen munt bedroeg inderdaad 500 exmplaren, zo werd ook in het persartikel bevestigd. Zelf kreeg ik de munt in handen omdat die was geplakt op een uitnodiging om een produktiefiliaal van verffabriek Sikens te bezoeken. De uitnodiging was gericht aan mijn vader, zelf was ik toen een jaar of twaalf. Toen ik zei hij heel mooi te vinden trok hij hem van de kaart en gaf hem aan mij. Dat ik hem toen al speciaal vond en er al die tijd heel zuinig op ben geweest kan ik nu bewijzen!
Curieus vond ik te horen van 'de andere eigenaar' dat ook hij hem had ontvangen via de Sikkens fabrieken. Deze firma verspreidde hem dus nationaal als reclame-artikel voor klantrelaties.
Ik hoop dat er nog meer informatie over de munt opduikt (ik heb links en rechts nog per mail wat informatie gevraagd) of dat iemand anders uit het forum dit verhaal aan kan vullen.
Mocht ik nog wat nieuws vernemen zal ik dit melden en, zoals beloofd, foto's zullen volgen maar ik moet hem elders laten scannen, vandaar.
Martin
De munt is inderdaad uitgegeven door het spraakmakend reclamebureau Prad, opgericht door Maurits Aronson.
Medailleur Eric Claus, die als kunstenaar ook vele penningen en muntontwerpen heeft gemaakt, kreeg de opdracht de munt te vormen. Het ontwerp hiervoor is gemaakt door Pieter Wetselaar. Een grafisch ontwerper die o.m. bekend is geworden door het ontwerpen van vignetten en illustraties. De achterkant (jawel hoor, een foto zal ik laten volgen, vind ik persoonlijk imposanter en mooier dan de voorkant. De randtekst is 'Europa Filiorum Nostrorum Domus'. Afgebeeld zijn drie naakte kinderen die een knikkerspel spelen. Vermoedelijk zou een dergelijk ontwerp, hoe mooi en integer bedoeld ook, heden ten dage geen kans meer krijgen. Naakt en kinderen zijn vermoedelijk te gevoelige zaken om op een munt af te beelden, hoe onschuldig ook.
De oplage van de bronzen munt bedroeg inderdaad 500 exmplaren, zo werd ook in het persartikel bevestigd. Zelf kreeg ik de munt in handen omdat die was geplakt op een uitnodiging om een produktiefiliaal van verffabriek Sikens te bezoeken. De uitnodiging was gericht aan mijn vader, zelf was ik toen een jaar of twaalf. Toen ik zei hij heel mooi te vinden trok hij hem van de kaart en gaf hem aan mij. Dat ik hem toen al speciaal vond en er al die tijd heel zuinig op ben geweest kan ik nu bewijzen!
Curieus vond ik te horen van 'de andere eigenaar' dat ook hij hem had ontvangen via de Sikkens fabrieken. Deze firma verspreidde hem dus nationaal als reclame-artikel voor klantrelaties.
Ik hoop dat er nog meer informatie over de munt opduikt (ik heb links en rechts nog per mail wat informatie gevraagd) of dat iemand anders uit het forum dit verhaal aan kan vullen.
Mocht ik nog wat nieuws vernemen zal ik dit melden en, zoals beloofd, foto's zullen volgen maar ik moet hem elders laten scannen, vandaar.
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Leuk verhaal Martin, wees er zuinig op maar dat hoef ik je niet te vertellen
Ik heb nog wel deze afbeelding kunnen vinden:
Peter.
Peter.
-
- Senior lid
Ik hoef geen moeite meer te doen voor een goede afbeelding van de achterkant. De voorkant is echter voorzien van twee tekentjes die er op de bronzen munten die ik ken niet zitten. Zijn de stier(?) en het andere teken munttekens of zo of betreft het hier een speciale slag?Petijsach schreef:Leuk verhaal Martin, wees er zuinig op maar dat hoef ik je niet te vertellen
Peter.
Ik kom verder op het internet van het jaar 1971 alleen maar een zilveren versie tegen (waarover in het bericht van het AD ook wordt gesproken) en een copper nickel versie van het jaar 1971, deze zijn beide 30mm groot. Zilver is 12.5 gram en copper nickel 9.3 gram.
De bronzen versie is afkomstig van het jaar 1972 en deze is 26mm groot en weegt 8.8 gram.
Peter.
De bronzen versie is afkomstig van het jaar 1972 en deze is 26mm groot en weegt 8.8 gram.
Peter.
Bijzonder muntje. Wel geinig dat ze de naam euro gebruikt hebben en dat de E wel op de huidige euro teken lijkt.
-
- Volledig lid
de afbeelding is hier vanaf geplukt....
http://www.jezuss.nl/eric-claus.htm#europeana
groetjes,
peter
http://www.jezuss.nl/eric-claus.htm#europeana
groetjes,
peter
-
- Senior lid
Een andere afbeelding vindt je hier...:
http://postzegels-munten.marktplaats.nl ... nd=11&fs=1
http://postzegels-munten.marktplaats.nl ... nd=11&fs=1
-
- Senior lid
De 'Eerste Euro', een fascinerend schijfje metaal voor mij, maar dat is wel bekend. Ik had beloofd nog te proberen er meer informatie over te vergaren, een belofte die ik stand heb gehouden. De ontwerper van de munt, Eric Claus, heb ik vrijpostig benaderd via zijn website (http://www.ericclaus.nl/) en hij heeft me vanavond een mailtje gestuurd over de munt wat ik de andere forumleden niet wil onthouden. Het roept wat mij betreft vragen op (welke jaren zijn er geslagen op latere versies en de oplage blijkt dus een groot raadsel) maar bevat daarnaast ook informatie die ik jullie niet wil onthouden.
Ik roep trouwens iedereen hierbij op eens op zijn site te kijken om een indruk te krijgen van zijn imposante werk behalve munt- en penningontwerpen. Een muntontwerp viel me meteen op; namelijk het ontwerp voor een 50 gulden muntstuk (zie hieronder de afbeelding). Ik herkende het meteen als de 'kopzijde' van het eurokwartje dat in 2002 is uitgegeven door de Muntpost uit Elst, bij velen bekend neem ik aan. Na vergelijking met dit muntje bleek mijn vermoeden te kloppen tenzij ik mij danig vergis!
Maar hierbij de tekst van de mail:
Geachte heer Sanders,
Bureau Prad heeft de Euro-munt laten slaan in honderd genummerde zilveren
munten (deze zijn waardevol).
Later zijn er zonder toestemming van Prad, waarschijnlijk door Koninklijke
Begeer, meerdere geslagen rond 1975. Ik heb ik gehoord dat er in sommige
paketten Omo een Euro zat, in brons geslagen.
Later rond 1995 heeft de Firma Babs Persoons met mijn toestemming een
iets andere versie laten slaan, 2 mm in diameter groter in goud en in
nieuw zilver.
Groet,
Claus
> Geachte mijnheer Claus,
>
> In 1971 is er een 'Euromunt' verschenen, uitgegeven door reclamebureau
> Prad te Amsterdam. In een artikel over deze munt uit het Dagblad van het
> Noorden werd U als ontwerper genoemd van deze munt. Nu heb ik gehoord dat
> er binnenkort een wordt geveild bij een grote muntenmarkt in Amsterdam.
> Zelf bezit ik zo'n munt en heb deze indertijd toegestuurd gekregen in een
> reclamekaart van de firma Sikkens. Iemand anders die een munt in bezit
> heeft gaf ook aan bij navraag deze via de Sikkensfabriek te hebben
> ontvangen.
> Voor een muntforum ben ik nu bezig een stukje te schrijven over de munt,
> het ontwerp, de verspreiding etc. Ik vroeg me af of U er wellicht meer
> over zou kunnen vertellen of me zou kunnen doorverwijzen naar andere
> bronnen.
> Ik hoop U niet te belasten met deze vraag die voortkomt uit bewondering
> voor het prachtige ontwerp. Met vriendelijke groet,
>
> Martin Sanders
Mijn zoektocht naar achtergronden en antwoorden rond de munt is nog niet rond en zal ik voortzetten. B.v. oplagen bij de andere 'uitgevers' zoals vernoemd, de versie met afwijkende tekst en de nikkelen versie. Van de laatste heb ik een exemplaar kunnen verwerven en ligt momenteel op het postkantoor op me te wachten (aangetekend verzonden en vandaag aangekomen...) en zal aandachtig kijken naar gewicht en diameter.
Mijn dank gaat uit naar dhr. Claus, zowel voor zijn prachtige werk als voor zijn bereidwillige medewerking,
Martin
Ik roep trouwens iedereen hierbij op eens op zijn site te kijken om een indruk te krijgen van zijn imposante werk behalve munt- en penningontwerpen. Een muntontwerp viel me meteen op; namelijk het ontwerp voor een 50 gulden muntstuk (zie hieronder de afbeelding). Ik herkende het meteen als de 'kopzijde' van het eurokwartje dat in 2002 is uitgegeven door de Muntpost uit Elst, bij velen bekend neem ik aan. Na vergelijking met dit muntje bleek mijn vermoeden te kloppen tenzij ik mij danig vergis!
Maar hierbij de tekst van de mail:
Geachte heer Sanders,
Bureau Prad heeft de Euro-munt laten slaan in honderd genummerde zilveren
munten (deze zijn waardevol).
Later zijn er zonder toestemming van Prad, waarschijnlijk door Koninklijke
Begeer, meerdere geslagen rond 1975. Ik heb ik gehoord dat er in sommige
paketten Omo een Euro zat, in brons geslagen.
Later rond 1995 heeft de Firma Babs Persoons met mijn toestemming een
iets andere versie laten slaan, 2 mm in diameter groter in goud en in
nieuw zilver.
Groet,
Claus
> Geachte mijnheer Claus,
>
> In 1971 is er een 'Euromunt' verschenen, uitgegeven door reclamebureau
> Prad te Amsterdam. In een artikel over deze munt uit het Dagblad van het
> Noorden werd U als ontwerper genoemd van deze munt. Nu heb ik gehoord dat
> er binnenkort een wordt geveild bij een grote muntenmarkt in Amsterdam.
> Zelf bezit ik zo'n munt en heb deze indertijd toegestuurd gekregen in een
> reclamekaart van de firma Sikkens. Iemand anders die een munt in bezit
> heeft gaf ook aan bij navraag deze via de Sikkensfabriek te hebben
> ontvangen.
> Voor een muntforum ben ik nu bezig een stukje te schrijven over de munt,
> het ontwerp, de verspreiding etc. Ik vroeg me af of U er wellicht meer
> over zou kunnen vertellen of me zou kunnen doorverwijzen naar andere
> bronnen.
> Ik hoop U niet te belasten met deze vraag die voortkomt uit bewondering
> voor het prachtige ontwerp. Met vriendelijke groet,
>
> Martin Sanders
Mijn zoektocht naar achtergronden en antwoorden rond de munt is nog niet rond en zal ik voortzetten. B.v. oplagen bij de andere 'uitgevers' zoals vernoemd, de versie met afwijkende tekst en de nikkelen versie. Van de laatste heb ik een exemplaar kunnen verwerven en ligt momenteel op het postkantoor op me te wachten (aangetekend verzonden en vandaag aangekomen...) en zal aandachtig kijken naar gewicht en diameter.
Mijn dank gaat uit naar dhr. Claus, zowel voor zijn prachtige werk als voor zijn bereidwillige medewerking,
Martin
-
- Volledig lid
de portretzijde van de 50 gulden munt is door muntpost gebruikt voor diverse andere penningen:
http://www.jezuss.nl/eric-claus.htm
op mijn zilveren 1 euro kan ik geen nummer ontdekken...
peter
http://www.jezuss.nl/eric-claus.htm
op mijn zilveren 1 euro kan ik geen nummer ontdekken...
peter
-
- Senior lid
Het is al een ouder topic, maar ik heb deze penning / munt nu ook in mijn bezit... van het jaartal 1972 / Brons?
Weet iemand de oplage van dit jaartal, want 500 is volgens mij voor 1971
Weet iemand de oplage van dit jaartal, want 500 is volgens mij voor 1971
Laatst gewijzigd door Kingz op 02 mar 2012, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
-
- Senior lid
Volgens deze verkoper op Marktplaats staat in het krantenartikel dus dat voor 1972 de oplage 500 stuks is.!
Hij heeft een foto van het krantenartikel erbij geplaatst, en vraagt wel min. €50 voor de munt
Dus ik ben benieuwd of die verkocht wordt, en houd de advertentie in de gaten...
http://postzegels-munten.marktplaats.nl ... -1972.html
Hij heeft een foto van het krantenartikel erbij geplaatst, en vraagt wel min. €50 voor de munt
Dus ik ben benieuwd of die verkocht wordt, en houd de advertentie in de gaten...
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
-
- Senior lid
Deze adverteerder biedt de munt al verschillende jaren aan en is er van overtuigd dat het echt een 'unieke' munt is. De oplage 500 baseert hij op het artikel uit een regionaal weekblaadje maar dit getal is nergens anders terug te vinden. Ik ging zelf er van uit dat dit juist zou kunnen zijn tot ik vernam dat de 'munt' ook in pakken Omo werd verspreidt en ook door andere firma's is gebruikt als aandachtstrekker bij uitnodigingen, duurder foldermateriaal etc. De oplage van deze versie lijkt me dus wel een stukje hoger.Kingz schreef:Volgens deze verkoper op Marktplaats staat in het krantenartikel dus dat voor 1972 de oplage 500 stuks is.!
Deze munt is MIJN eerste euro en ik heb hem al sinds 1971 in bezit. De 'waarde' vind ik dan ook niet zo relevant. Voor iemand anders zal het gewoon een reclamepenninkje zijn, een rariteit zonder enige verzamelaarswaarde. De aanbieder op MP ziet zijn munt als iets zeer speciaals en koestert zijn schat dan ook. Een zeer vriendelijk iemand trouwens die mij op aanvraag meteen een kopie van het artikeltje toezond in 2010 nadat ik dezelfde advertentie had gelezen.
Vorig jaar is er een genummerd zilveren exemplaar, een originele, uitgegeven door Prad, ook verkocht op de MPO-veiling. Deze bracht daar toen 160 euro op. Zelf was ik een fractie te langzaam met bieden...
Marvin
-
- Volledig lid
in de catalogus van kooij staat die voor 5 euro genoteerd...
nr rz021c
peter
nr rz021c
peter
Mijn ouders hadden vroeger een verf en behang winkel. In die periode is de euro uitgegeven door
Sikkens bij ons terecht gekomen. Het betreft een bronzen munt met jaartal 1972 erop.
Verder is hij gelijk aan de munt uit 1971.
Het leuke is dat het plastic hoesje en kaartje met tekst er nog bij zitten.
Kan iemand mij een idee geven over de waarde van de munt ?
Sikkens bij ons terecht gekomen. Het betreft een bronzen munt met jaartal 1972 erop.
Verder is hij gelijk aan de munt uit 1971.
Het leuke is dat het plastic hoesje en kaartje met tekst er nog bij zitten.
Kan iemand mij een idee geven over de waarde van de munt ?
Ik kwam deze munt tegen en om een stoofig topic weer iets nieuw leven in te brengen zal ik er een foto bijplaatsen echt leuk dat Martin de ontwerper heeft benaderd en zijn reactie hier is te lezen :-)
Uitgeverij Prad heeft niet alleen de munt uitgegeven maar ook een boekje gemaakt met het hele verhaal van de prijsvraag met op de laatse pagina in de harde kaft de Euro munt. Ik zal morgen een paar foto’s van het boekje plaatsen.
Ik vond het boekje tussen de munten verzameling die ik van mijn moeder heb gekregen.
Ik vond het boekje tussen de munten verzameling die ik van mijn moeder heb gekregen.
Hierbij foto’s van het boekje
Foto’s boekje eerste euro