Veilingen 2024

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Veilingen 2024

Bericht door Ilosab »

Ook de veiling van Karel de Geus kan ik dus overslaan.
2024 is niet bepaald mijn jaar geworden qua aanwinsten.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ger1 schreef: 10 aug 2024, 11:18 KÜNKER veiling 414 staat online.
met de collectie Lodewijk S. Beuth, Deel II, lot 4001 t/m 5204
De veiling is een samenwerking tussen het veilinghuis Künker en Laurens Schulman BV en wordt gehouden in Osnabrück op 27 en 28 september 2024
Ben de veiling nu aan het volgen. De startprijzen en verwachte opbrengsten sporen niet meer helemaal met de actualiteit :suprised:

Oei, munten gaan echt voor een veelvoud weg. Gouden dukaat geschat op 300, opbrengst 8500 excl. Zag een aantal hele leuke aanstaande munten voor in de verzameling maar ben bang dat 't 'm niet gaat worden.. :sad: :knipoog:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Jan W schreef: 27 sep 2024, 12:28
Ger1 schreef: 10 aug 2024, 11:18 KÜNKER veiling 414 staat online.
met de collectie Lodewijk S. Beuth, Deel II, lot 4001 t/m 5204
De veiling is een samenwerking tussen het veilinghuis Künker en Laurens Schulman BV en wordt gehouden in Osnabrück op 27 en 28 september 2024
Ben de veiling nu aan het volgen. De startprijzen en verwachte opbrengsten sporen niet meer helemaal met de actualiteit :suprised:

Oei, munten gaan echt voor een veelvoud weg. Gouden dukaat geschat op 300, opbrengst 8500 excl. Zag een aantal hele leuke aanstaande munten voor in de verzameling maar ben bang dat 't 'm niet gaat worden.. :sad: :knipoog:
Helemaal eens met je Jan,
Als dit zo doorzet is dit voor de modale verzamelaar niet meer te betalen.
Jammer, er zaten wel leuke muntjes tussen maar die gingen ook ruim mijn budget te boven.

Mvg, :(
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik heb het wel eens vaker aangehaald maar het lijkt net of er een enorme verschuiving is geweest in de laatste tien jaar van voorheen een consistente groep van gemiddelde verzamelaars met daarbij een aantal top verzamelaars die de echt zeldzame en mooie stukken kopen naar een groep die (heel) veel te besteden heeft? Beleggers? Investeerders? Musea? Mensen die hun geld buiten box-3 willen houden?

Ik kan me niet voorstellen dat er ineens veel (jonge) verzamelaars zijn bijgekomen die heel veel te besteden hebben. Als ik de internetbieders bekijk zie ik ook maar een paar verschillende nummers stevig door bieden.

Het nadeel lijkt mij dat geïnteresseerden gaan afhaken en helemaal niet meer meebieden. Ik heb dat zelf wel. :sad:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Jan W schreef: 28 sep 2024, 11:38 Ik heb het wel eens vaker aangehaald maar het lijkt net of er een enorme verschuiving is geweest in de laatste tien jaar van voorheen een consistente groep van gemiddelde verzamelaars met daarbij een aantal top verzamelaars die de echt zeldzame en mooie stukken kopen naar een groep die (heel) veel te besteden heeft? Beleggers? Investeerders? Musea? Mensen die hun geld buiten box-3 willen houden?

Ik kan me niet voorstellen dat er ineens veel (jonge) verzamelaars zijn bijgekomen die heel veel te besteden hebben. Als ik de internetbieders bekijk zie ik ook maar een paar verschillende nummers stevig door bieden.

Het nadeel lijkt mij dat geïnteresseerden gaan afhaken en helemaal niet meer meebieden. Ik heb dat zelf wel. :sad:
Als ik naar een veiling luister, ongeacht of er iets voor me bijzit of niet, dan zijn het inderdaad altijd dezelfde nummers die bieden. Zeker bij Heritage Auctions en binnen een week zie je die biljetten alweer op Marktplaats staan voor een bedrag wat helemaal schandalig is.
Soms staan ze nergens maar dan kom je ze maanden later toch weer tegen maar dan met een stuk plastic er omheen.
Ik kan me voorstellen dat verzamelaars de moed verliezen en afhaken. Dat doe ik niet maar de aanwinsten worden wel steeds minder. Gelukkig heb ik mijn verzameling miniatuurauto's en speldjes nog.
Daarnaast de verzameling Nederlandse coincards en Hongaarse munten voor de kinderen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

De klapper zag ik net voorbij komen: een dubbele rozenobel van Kampen (lot 5055, CNM 2.30.5) is net afgeslagen voor 175.000 euro excl. 25% commissie. :knipoog:

Gisteren en vandaag kwamen er trouwens wel prachtige munten voorbij. Een aantal nooit eerder gezien. Deze Lodewijk S. Beuth had een mooie collectie opgebouwd! :klap:
Laatst gewijzigd door Jan W op 30 sep 2024, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Jan W schreef: 28 sep 2024, 12:24 De klapper zag ik net voorbij komen: een dubbele rozenobel van Kampen (lot 5055, CNM 2.30.5) is net afgeslagen voor 175.000 euro excl. 25% commissie. :knipoog:
Ruim € 220.000, - dus. Je moet maar geld teveel hebben.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Jan W schreef: 28 sep 2024, 11:38 Ik heb het wel eens vaker aangehaald maar het lijkt net of er een enorme verschuiving is geweest in de laatste tien jaar van voorheen een consistente groep van gemiddelde verzamelaars met daarbij een aantal top verzamelaars die de echt zeldzame en mooie stukken kopen naar een groep die (heel) veel te besteden heeft? Beleggers? Investeerders? Musea? Mensen die hun geld buiten box-3 willen houden?

Ja jan ik ben ook afgehaakt, ik ga toch echt mijn hypotheek niet verhogen om een paar muntjes te kopen.
Als het met andere ook zo gaat vraag ik mij af of die investeerders ooit hun geld terug krijgen op lange termijn.
Want er gaan steeds meer verzamelaars verdwijnen dan er bij komen.
Mvg, Ger.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Dan daarom spaar geen top kwaliteit. Munt moet geleefd hebben. Meer historische aspect vind leuk.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Skoda90 »

Ik heb nog geen ervaring met veilinghuizen, volgens mij is de eerst volgende nu op 11 oktober Goudwisselkantoor?
Maar als ik jullie zo hoor, valt het de laatste tijd dus tegen :suprised: liggen die prijzen echt zo veel hoger dan x aantal jaar geleden?

Ik moet zeggen dat ikzelf aardig slaag op eBay met verschillende veilingen. Althans als ik de prijs vergelijk wat ik betaal en dan met de catalogusprijzen en prijzen op websites. Zelfs een paar objecten nu ontvangen zonder verzendkosten. Dat verbaasde mij...

Marktplaats laat ik echt compleet links liggen sindsdien.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Skoda90 schreef: 02 okt 2024, 17:40 Ik heb nog geen ervaring met veilinghuizen, volgens mij is de eerst volgende nu op 11 oktober Goudwisselkantoor?
Maar als ik jullie zo hoor, valt het de laatste tijd dus tegen :suprised: liggen die prijzen echt zo veel hoger dan x aantal jaar geleden?

Ik moet zeggen dat ikzelf aardig slaag op eBay met verschillende veilingen. Althans als ik de prijs vergelijk wat ik betaal en dan met de catalogusprijzen en prijzen op websites. Zelfs een paar objecten nu ontvangen zonder verzendkosten. Dat verbaasde mij...

Marktplaats laat ik echt compleet links liggen sindsdien.
De prijzen vliegen de pan uit, niet alleen voor papiergeld maar ook voor munten. Een aantal jaren geleden kon je nog leuke aanwinsten scoren op veilingen. Toen ik nog in Nederland woonde ging ik altijd naar de MPO (nu HA Europe) en kon daar aardig wat scoren op hun veiling. Nu ben ik al blij als ik er eentje weet te kopen. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat hoe meer aanwinsten je in je verzameling hebt hoe duurder de volgende biljetten worden.
Op MP scoor ik de laatste tijd aardig wat Hongaarse munten voor mijn kinderen en dat gaat goed.
En voor mezelf? Deze week 159 Hollisters (westerns) gekocht dus ik kan weer vooruit met lezen.
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Skoda90 »

Ja het verzamelen begint 'goedkoop' tot dat je al die 'goedkopere' biljetten of munten eenmaal in je verzameling heb.
Dan komt het duurdere spul uch uch :onfused: Maarja dat is denk ik ook de sport om mooie biljetten te kopen voor de beste prijs/kwaliteit en waar je interesse natuurlijk in ligt.

Op marktplaats heb ik nu vaak gehad dat er bepaalde verkopers tussen zitten ( ik kan de namen zo opnoemen) die veel te veel vragen voor hun biljetten. Of ze willen er eigenlijk gewoon niet van af?

Bovendien zie ik ook vaak dat ze niet 1 of 2 biljetten hebben maar stuk of 10 of 20 van hebben liggen. Alsof het inderdaad zoals hierboven eerder al vernoemd werd op een veiling zijn aangeschaft en dan voor een hogere prijs weer snel doorverkopen op marktplaats.
Lekker verdienen dat wel :lollig:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Je bent net begonnen met verzamelen. Ik begon met Nederlandse munten maar ben overgestapt op papiergeld omdat ik daar meer plezier aan beleefde. Op dit forum heb je dus 2 soorten verzamelaars, van oud papier en oud ijzer maar iedereen beleeft er plezier aan.
Hoe langer je verzameld des te waardevoller wordt het. Iets wat je 20 jaar geleden voor € 1, - hebt gekocht kan nu € 20, - opleveren. Ik ken die handelaren ook op MP, daar koop ik dus nooit wat van. Ik snuffel iedere dag op dezelfde sites om te kijken of ik nog iets kan scoren. Soms heb ik geluk, jaren geleden een houten zilverbon etui gekocht met tekening erop.
Als liefhebberij ben ik ooit begonnen met Nederlandse coincards en die verzamelen de kinderen nu (via mijn knip). Wie had ooit gedacht dat de coincard van van Gogh nu een kleine € 200, - moet opbrengen?
Ik ben lid van de KNM en krijg een email als er weer een nieuwe coincard wordt aangeboden. Dan moet ik snel zijn want zoveel worden er niet aangeboden. Meestal heb ik geluk maar verbaas me vaak hoeveel handelaren tientallen in voorraad hebben en de gewone man er maar 1 mag kopen. Als je pech hebt dan kun je hem op MP voor de hoofdprijs kopen.
Daarom volg ik vaak veilingen, dan weet je ongeveer wat geboden wordt.

Terug naar “Veilingen”