Goedemorgen,
Van een bekende kreeg het biljet : Nederland muntbiljet 1 gulden (PL6) , de achterzijde is onbedrukt. Is dit een "echt" biljet ? Alvast bedankt voor de reactie(s)
Met vriendelijke groet,
Jaap van der Hoofd
muntbiljet 1 gulden , echt ?
Moderator: Arjena3
muntbiljet 1 gulden , echt ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: muntbiljet 1 gulden , echt ?
Dit is de PL6.b en als de achterkant blanco is dan zal het waarschijnlijk een misdruk zijn of een vals biljet.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Nee het is geen “echt” biljet want die heeft geen blanco keerzijde.
Maar dat wil niet zeggen dat deze vals is, want bij het drukken gaat er weleens wat mis.
En soms glipt zo een biljet weleens tussen door ondanks de strenge controle.
Maar veel van deze en andere misdrukken hebben een zwarte streep op de voorzijde en die zie je best wel vaak
Normaal gesproken zou die misdrukken en drukafval vernietigd moeten zijn maar vraag mij niet waarom dat niet is gebeurd.
Deze biljetten zijn aan het einde van de 2e wereldoorlog in Engeland gedrukt in opdracht van de Nederlandse regering in ballingschap en zijn ook gebruikt op 26 September 1945 voor de geldsanering in Nederland.
Ik las ergens:
Misdruk biljet 1 gulden 1945, omgekeerde achterzijdegulden 1945, muntbiljet Wilhelmina met onbedrukte voorzijde. Aan het eind van de tweede wereldoorlog was de vraag van de Nederlandse overheid naar nieuw geld zó groot dat dit soort misdrukken in de haast per ongeluk in omloop is gebracht.
Zie bv. ook het topic:
viewtopic.php?t=13642
viewtopic.php?p=168929&hilit=lieftinck#p168929
Mvg, Ger.
-
- Volledig lid
Ik denk dat het biljet echt is. Alleen niet meer in zijn oorspronkelijke staat. Ik vermoed dat dit biljet gespleten is. Heel voorzichtig de voor en achterkant van elkaar halen. Zo kun je van één biljet twee maken. De scherpe middenvouw doet me hier aan denken. Door het dan dubbel te vouwen is de achterkant niet te zien.
Naar alle waarschijnlijkheid is het biljet dunner dan een volledig biljet. Wellicht te vergelijken met een volledig biljet.
Als je in het digitaal krantenarchief zoekt op gespleten biljet kom je genoeg artikele en waarschuwinge tegen uit verschillende periodes.
Naar alle waarschijnlijkheid is het biljet dunner dan een volledig biljet. Wellicht te vergelijken met een volledig biljet.
Als je in het digitaal krantenarchief zoekt op gespleten biljet kom je genoeg artikele en waarschuwinge tegen uit verschillende periodes.
Bedankt voor deze reacties , ga zeker kijken naar de optie gespleten biljet.