Frank munten geslagen onder Vrijstaat Congo en Belgisch Congo

Plaats hier berichten over munten uit het Koninkrijk België 1832 - 2002

Moderator: Aernout

clementleemans België
Aankomend lid
Aankomend lid

Frank munten geslagen onder Vrijstaat Congo en Belgisch Congo

Bericht door clementleemans »

Beste Allemaal,

Er werden in de periode Vrijstaat Congo en Belgisch Congo, munten geslagen in Frank en die hadden als ik het goed begrijp koerspariteit met de Belgische frank (en in de eerste periode waren dat zelf Belgische Franken). Mijn vraag gaat niet zozeer over die munten zelf maar wel over hun gebruik. Waren dit echt de munten die in Congo gebruikt werden in het dagelijkse leven door de plaatselijke bevolking (vooral dan de lage nominaties) of ging het hier eigenlijk over munten die enkel in het de 'koloniale organisatie' gebruikt werden (dus de blanken en de lokale mensen die waren opgenomen in het koloniale apparaat). Ik vermoed vooral dat laatste en dan is mijn tweede vraag waren er andere betaal systemen of munten in voege voor de lokale bevolking (puur ruilhandel of ook andere dingen) en waren er in Congo eventueel al munten in gebruik voor de lokale handel voor de periode van Congo Vrijstaat ??? Sorry voor mijn onwetendheid, maar ik zou graag weten wat er eigenlijk gebeurde met de muntjes die wij nu met zoveel passie verzamelen... :knipoog:

Bedankt,

Clement
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Re: Frank munten geslagen onder Vrijstaat Congo en Belgisch Congo

Bericht door Melcoins »

clementleemans België
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door clementleemans »

Bedankt voor de links.

Clement
JO3023B Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JO3023B »

Dit is een van die landen, en dan heb ik het over Belgisch Congo, waarvan ik graag alle type munten in mooie kwaliteit zou willen hebben. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Tot dusverre heb ik de 2 Frank en de 50 Frank met de olifant.

Gr,
Tristán.

Terug naar “Koninkrijk België 1832 - 2002”