Het noodgeld van Midwoud ( het enige bekende exemplaar )

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Het noodgeld van Midwoud ( het enige bekende exemplaar )

Bericht door Arjena3 »

Het heeft even geduurd maar zoals beloofd,
Sinds vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van één van de aller zeldzaamste noodgeld biljetten van Nederland, namelijk de gemeente Midwoud.
Voordat ik het hier wilde plaatsen heb ik eerst wat onderzoek verricht.

Midwoud was een hele kleine - westfriesche gemeente die in 2007 is over gegaan naar de gemeente Medemblik.
In 1940 telde Midwoud een kleine 1100 inwoners, je kunt je al voorstellen dat de oplage van het noodgeld klein was; er is voor Fl. 1000, -- aan biljetten vervaardigd in de waarde van Fl 1, --

Begin mei 1940 heeft Midwoud in eigen beheer 1000 stuks gestencilde biljetten vervaardigd, aan de voorzijde voorzien van een nummer stempel en aan de achterkant voorzien van het gemeente stempel.; om vervalsingen te voorkomen laat ik alleen de voorzijde zien in de foto.

Het noodgeld is nooit in circulatie gekomen maar was wel volledig klaar. De gemeente heeft volgens Toele/Jacobi alle biljetten op 2 stuks na vernietigd, één is er naar de Nederlands bank gestuurd ( serienummer 73 ) en één is voor eigen archief gehouden. De vernietiging is zeer nauwkeurig bijgehouden. Ook in de Plomp catalogus staat het biljet van de Nederlandse bank als afbeelding.

Ik heb gezocht in het archief van de gemeente Medemblik naar sporen van het noodgeld en wilde weten of er nog daadwerkelijk een biljet in het archief te vinden was. In het archief van Medemblik was niets te vinden over het noodgeld van Midwoud.
En dus naar het West-friesche archief in Hoorn. Hier ligt het oude archief van Midwoud maar ook hier was het biljet niet te vinden.

Het biljet dat ik vorig jaar gekocht heb komt uit de van der Waal collectie, hij was archivaris van de Nederlandse bank. Ik vermoed dat van der Waal op de hoogte was dat Midwoud nog een exemplaar moest hebben en dat hij deze in de jaren 50 of 60 heeft opgevraagd. Dit zou inhouden dat mijn biljet het biljet is dat oorspronkelijk in het archief van de gemeente Midwoud lag.

Hoe dan ook dit is het enige bekende biljet van Midwoud, er is geen andere beschikbaar voor de verzamelaars.
20240426_184158.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Slowmotion Nederland
Lid
Lid

Re: Het noodgeld van Midwoud ( het enige bekende exemplaar )

Bericht door Slowmotion »

Een prachtige zoektocht! Leuk dat dit wilde delen.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Indrukwekkend!
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Helaas is niet bekend in welk archief of in welke verzameling het biljet zit maar ook nummer 52 is bekend.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Alexander schreef: 28 apr 2024, 13:28 Helaas is niet bekend in welk archief of in welke verzameling het biljet zit maar ook nummer 52 is bekend.
Dan is het dus niet bekend.
Op basis van welke informatie schrijf je dit ?
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Afbeelding staat in het boekje Papier Noodgeld 1914-18 1940-45 E.A. pagina 53, nr. 183.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Alexander schreef: 28 apr 2024, 16:51 Afbeelding staat in het boekje Papier Noodgeld 1914-18 1940-45 E.A. pagina 53, nr. 183.
Ah vandaar een afbeelding zonder bron of informatie maakt een biljet dus niet bekend anders dan dat er ooit één was wat uiteraard niet onmogelijk is aangezien er niet met zekerheid te zeggen is wat er met het Archief biljet van de gemeente Midwoud is gebeurd behalve dat dat biljet de mijne kan zijn of dat het een ander biljet is dat weg geraakt is in de tijd en wat dan het biljet van die afbeelding zou kunnen zijn.
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Dan zijn er dus drie bekende biljetten, dus niet het enige bekende exemplaar 71 (in jouw verzameling), 73 (in de collectie van de Nederlandse Bank) en nr. 52. Waar nummer 52 is gebleven is onbekend. Wellicht in het archief van de Belastingdienst, of het NIOD, misschien in een Duits archief, of toch in een particuliere verzameling. Wie zal het zeggen.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Alexander schreef: 28 apr 2024, 17:35 Dan zijn er dus drie bekende biljetten, dus niet het enige bekende exemplaar 71 (in jouw verzameling), 73 (in de collectie van de Nederlandse Bank) en nr. 52. Waar nummer 52 is gebleven is onbekend. Wellicht in het archief van de Belastingdienst, of het NIOD, misschien in een Duits archief, of toch in een particuliere verzameling. Wie zal het zeggen.
Dit is het enige bekende exemplaar en beschikbare exemplaar voor de verzamelaars, je kunt allerlei afbeeldingen uit boekjes halen van biljetten die bij de Nederlands bank of bij gemeentes of in welk archief dan ook zitten, deze zijn simpelweg niet beschikbaar voor de verzamelaars en zullen dat ook nooit worden.

Ik vul deze categorie om mensen te laten zien hoe leuk het verzamelen van noodgeld biljetten kan zijn. Ik vul deze rubriek niet met biljetten die ik van foto's uit boekjes haal en waarvan ik dan vervolgens niet weet of dat biljet nog bestaat laat staan waar deze zich dan bevinden iets wat jij dan in reactie wel lijkt te doen.

Het is maar hoe je dingen bekijkt maar eerlijk is eerlijk, iemand af willen vangen of katten om bewoordingen die hij gebruikt maakt het een stuk minder leuk om uberhaubt nog iets te schrijven....
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Dan heb ik helaas de boodschap verkeerd begrepen, ik heb alleen een aavulling gegeven dat er meer biljetten bekend zijn, die mogelijk voor de verzamelaar beschikbaar kan zijn omdat de locatie op dit moment niet bekend is.

Maar goed, volledigheidshalve zal ik voortaan bij het lezen van je stukken, wat zeer gewaarderd wordt, blijf dat ook vooral doen, ik wil het ook voor de medelezers niet onthouden, dan zal ik op mijn handen gaan zitten zodat er niet een ondoordachte reacties van mijn kant geplaats worden.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Alexander schreef: 28 apr 2024, 18:55 Dan heb ik helaas de boodschap verkeerd begrepen, ik heb alleen een aanvulling gegeven dat er meer biljetten bekend zijn, die mogelijk voor de verzamelaar beschikbaar kan zijn omdat de locatie op dit moment niet bekend is.

Maar goed, volledigheidshalve zal ik voortaan bij het lezen van je stukken, wat zeer gewaardeerd wordt, blijf dat ook vooral doen, ik wil het ook voor de medelezers niet onthouden, dan zal ik op mijn handen gaan zitten zodat er niet een ondoordachte reacties van mijn kant geplaats worden.
Ik begrijp het wel maar ben van mening dat er een enorm verschil is tussen biljetten die zich in het Archief van de Nederlands bank en / of andere archieven zoals belastingdienst en gemeenten en de biljetten die daadwerkelijk beschikbaar zijn voor de verzamelaar.

Voor mij zijn uitsluitend biljetten die zich niet in overheid archieven en musea bevinden beschikbaar voor verzamelaars bekende exemplaren, dit omdat het totaal geen zin heeft om te noemen dat er 10 noodgeld biljetten van gemeente x bij de DNB in het archief zitten aangezien die nooit voor verzamelaars beschikbaar zullen komen. Wij zullen het moeten doen met biljetten die ook daadwerkelijk te koop zijn cq in particuliere handen is. In dit geval is dit het enige, op dit moment bekende biljet van Midwoud dat beschikbaar is voor de markt ( niet dat ik hem weg doe maar goed ik ga ook een keer dood :lollig: )

Persoonlijk ( but thats me ) heb ik er moeite mee wanneer er gereageerd word met "uit een boekje heb ik" of "op internet staat" zonder dat er dan verdere info beschikbaar is. Het feit dat er ooit een foto is gemaakt van een biljet voor een uitgave wil niet zeggen dat deze ook beschikbaar is voor de verzamelaar, laat staan of dit biljet nog bestaat, van wat er nog over was is er ook best veel gewoon weggegooid omdat er destijds geen verzamelaars waren cq men het gewoon niet wist, net zoals dat er bij de van der Waal collectie een briefje zat om het maar naar de kringloop te brengen cqw weg te gooien, maar goed dat dit niet is gebeurd maar toch ....

Wanneer je zelf in je eigen verzameling of voorraad of zoals Patrick Plomp uit eigen waarneming wetenschap draagt van zeldzame biljetten die voor de verzamelaar beschikbaar zijn ( ook al duurt dat jaren ) is het uiteraard geen enkel probleem om dit te melden, graag zelfs dat is mede ook de bedoeling van mijn topics

Met andere woorden ik bekijk het puur vanuit verzamelaars oogpunt en vooral "is het mogelijk om dit biljet cq serie ooit te verkrijgen"
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Toele pag. 349. Midwoud RRR, exemplaren bij DNB en BHB (Bayerische Hypotheken- und Wechselbank, München)
Zelf ken ik geen andere exemplaren.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Zojuist de catalogus van Dr. van de Poel (Belastingmuseum) doorgeworsteld. Daar is geen Midwoud opgenomen.
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

scan0107.jpg
Dit is hoe het exemplaar uit Midwoud in de originele map van De Waal zat geplakt.

In de documentatie die De Waal bij het noodgeld heeft toegevoegd, staat hetzelfde als hij ook in De Beeldenaar heeft gepubliceerd, en door Toele en Arjen is herhaald. 1.000 exemplaren aangemaakt, 0 uitgegeven.
Overigens zijn er volgens niet bevestigde bronnen 5 van deze sets samengesteld. Er zijn een aantal gemeenten die NIET zijn opgenomen, omdat er geen of onvoldoende stukken waren om op te nemen.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Patrickp_nl schreef: 28 apr 2024, 21:53 scan0107.jpg
Dit is hoe het exemplaar uit Midwoud in de originele map van De Waal zat geplakt.

In de documentatie die De Waal bij het noodgeld heeft toegevoegd, staat hetzelfde als hij ook in De Beeldenaar heeft gepubliceerd, en door Toele en Arjen is herhaald. 1.000 exemplaren aangemaakt, 0 uitgegeven.
Overigens zijn er volgens niet bevestigde bronnen 5 van deze sets samengesteld. Er zijn een aantal gemeenten die NIET zijn opgenomen, omdat er geen of onvoldoende stukken waren om op te nemen.
Waarom verbaast het mij nu niet dat jij weer een foto hebt ? :lollig:

Ik heb de afgelopen maanden ook gezocht maar niets gevonden, geen aantekening, geen rapporten, geen biljet, helemaal niets.
Wat betreft de niet bevestigde bronnen over de 5 sets, het lijkt mij sterk, dan zou er allang eerder eentje boven water zijn gekomen lijkt mij gezien het feit dat dit dan in de jaren 50 begin jaren 60 moet zijn gebeurd...
Aan de andere kant zou dat natuurlijk fantastisch zijn, van een behoorlijk aantal gemeenten zijn er nauwelijks biljetten ... mompelt iets over West Zaan ... whahahahahaha
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Die foto werkt als volgt... Je leest dat iemand een potentieel bijzondere vondst heeft, je disconnect je scanner en gooit deze in je pilotenkoffer met je laptop en kondigt jezelf aan (vraagt vriendelijk of het schikt dat je even langs komt) en gaat alles op je gemak scannen.
Het kost je wel een vrije dag bij je werkgever, maar levert een schat aan informatie.
En eerlijk gezegd, het is de enige manier om je vingers er tussen te krijgen voor de veilinghouders er "hun" verhaal van maken. Oleg heeft e.e.a. mooi verkaveld, maar zelf zou ik ook de series als geheel verkaveld hebben. Of het dan voor de verkoper (en dus veilinghouder) de ideale opbrengst zou hebben geleverd kun je je afvragen! Dat is ook meteen het antwoord op die andere vraag. Waarom worden series opgesplitst... [mening]: Heel simpel, het levert meer op.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mooi verhaal Patrick, congrats met deze zeldzame aanwinst :thumb up: :klap:
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Jan W schreef: 11 mei 2024, 01:14 Mooi verhaal Patrick, congrats met deze zeldzame aanwinst :thumb up: :klap:
Dank je ;-) :lollig:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

ha, ha, Arjena3 natuurlijk gefeliciteerd :lach: :thumb up:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

:lollig:
ThunderHenri Nederland
Lid
Lid

Bericht door ThunderHenri »

Supergaaf om te lezen en gefeliciteerd uiteraard! 😃 Ik lees graag de posts over noodgeld die hier geplaatst worden

Is dit verhaal ook van toepassing op het biljet van 25 cent uit Grave?
Ik zoek mij suf, maar waarschijnlijk is mijn onervarenheid deels schuldig dat ik nagenoeg niets kan vinden. Dus vraag ik het maar gewoon 🙈
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

De 25 Cent Grave 1940 is zeker zeldzaam. Ik heb geen veilingresultaten, anders dan het exemplaar uit de Van der Waal collectie. En nog enkele afbeeldingen uit beroemde collecties.
scan0073.jpg
TJ046.01 25 cent 1940-05-15 Grave vz.jpg
doc01388220131115143748_018.jpg
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

En dan hoe deze opgeplakt zat in de Van de Waal collectie...
scan0073.jpg
ThunderHenri Nederland
Lid
Lid

Bericht door ThunderHenri »

Patrickp_nl schreef: 13 mei 2024, 22:21 En dan hoe deze opgeplakt zat in de Van de Waal collectie...scan0073.jpg
Uiteraard heb jij een foto van die map-inhoud 😂

Is bekend waar het 3e biljet zich bevindt? Jouw 1e foto is van Van de Waal en heb ik in mijn collectie mogen plaatsen, een andere, jouw 3e foto, is bij DNB volgens mij (die met de “ongeldig” stempels?). En dan heb je foto 2 nog. Of heeft DNB de 2e foto?

Dank alvast. 😃

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”