Goedemorgen,
Ik ben een moeder van 3 dochters, waarvan de oudste binnenkort gaat trouwen en daar hoort natuurlijk een cadeau bij om te geven. Ik loop al een paar dagen met de vraag, is het gek om ze goud of zilver te geven? Dus ipv een paar honderd euro in biljetten, goud of zilver?
Als dit nu best een goed idee is, want ik heb er echt 0 verstand van, wat raden jullie mij dan aan?
Hartelijke groet,
Mirrit
Munten voor een huwelijkscadeau?
Moderator: euromunter
Re: Munten voor een huwelijkscadeau?
Goedendag,
Allereerst welkom op dit forum. Om op je vraag te komen. Het ligt eraan of ze wil bewaren of niet. Goud is altijd wel goede investering. Maar wil je het dan in de vorm baartjes of munten. Zelf zou gouden munten doen omdat ik dat spaar. Qua investeringen zijn vast andere leden die meer verstand van hebben.
Groetjes Maarten
Allereerst welkom op dit forum. Om op je vraag te komen. Het ligt eraan of ze wil bewaren of niet. Goud is altijd wel goede investering. Maar wil je het dan in de vorm baartjes of munten. Zelf zou gouden munten doen omdat ik dat spaar. Qua investeringen zijn vast andere leden die meer verstand van hebben.
Groetjes Maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Zelf heb ik deze huwelijks penning van de Oostenrijkse munt een keer cadeau gedaan.
Je kunt hem laten graveren.
Alleen leveren ze tegenwoordig alleen in Oostenrijk en Duitsland, maar mijn ervaring is dat je met mail contact met het de klantenservice een hoop voor elkaar kunt krijgen.
Penning
Veder had de Nederlandse munt huwelijkssets, maar er is een proofset met een penning die ruimte heeft om te laten graveren. Daarvoor moet je dan wel weer naar een juwelier, want je kunt hem niet gegraveerd bestellen.
Proofset
Verder heb ik niet zoveel ervaring met bullion munten of baartjes.
De Oostenrijkse munt heeft wel een uitgebreid assortiment, en deze zijn ook redelijk gangbaar in deze wereld volgens mij. Deze worden als het goed is wel in NL geleverd.
Verder zijn de maple leafs van Canada ook wel gangbaar volgens mij.
Je kunt hem laten graveren.
Alleen leveren ze tegenwoordig alleen in Oostenrijk en Duitsland, maar mijn ervaring is dat je met mail contact met het de klantenservice een hoop voor elkaar kunt krijgen.
Penning
Veder had de Nederlandse munt huwelijkssets, maar er is een proofset met een penning die ruimte heeft om te laten graveren. Daarvoor moet je dan wel weer naar een juwelier, want je kunt hem niet gegraveerd bestellen.
Proofset
Verder heb ik niet zoveel ervaring met bullion munten of baartjes.
De Oostenrijkse munt heeft wel een uitgebreid assortiment, en deze zijn ook redelijk gangbaar in deze wereld volgens mij. Deze worden als het goed is wel in NL geleverd.
Verder zijn de maple leafs van Canada ook wel gangbaar volgens mij.
Ik zie al prima voorstellen voorbij komen!!
Voor een huwelijk is goud denk ik beter om te geven dan zilver, al heb je voor een paar honderd euro niet heel veel goud:
Zelf zit ik te denken aan deze panda:
https://www.101munten.nl/product/goud/g ... gram-2024/
Maar voor rond hetzelfde bedrag kun je ook uit andere ontwerpen kiezen:
https://www.101munten.nl/cat/goud/goude ... ht=1-10-oz
Nu is een munt van 3 gram goud vrij klein om te zien, maar wellicht kun je het verwerken in een kaart of en doosje chocolade!!
Voor nu veel plezier met de voorbereiding van de bruiloft en al vast een mooie dag toegewenst!!
Voor een huwelijk is goud denk ik beter om te geven dan zilver, al heb je voor een paar honderd euro niet heel veel goud:
Zelf zit ik te denken aan deze panda:
https://www.101munten.nl/product/goud/g ... gram-2024/
Maar voor rond hetzelfde bedrag kun je ook uit andere ontwerpen kiezen:
https://www.101munten.nl/cat/goud/goude ... ht=1-10-oz
Nu is een munt van 3 gram goud vrij klein om te zien, maar wellicht kun je het verwerken in een kaart of en doosje chocolade!!
Voor nu veel plezier met de voorbereiding van de bruiloft en al vast een mooie dag toegewenst!!
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Wat ook leuk is (vind ik) een Nederlandse gouden dukaat van hun geboortejaar
Dat worden er dan wel twee samen rond de 500 euro op dit moment. (netto gewicht goud is 3,435 gram)
Vanaf 1985 tot 2012 is er bijna van elk jaar een geslagen.
De prijzen van deze jaartallen variëren op dit moment van 239 tot 260 euro per stuk.
Ze zijn ook wel iets duurder in een geschenk doosje verkrijgbaar.
Mvg, .
Dat worden er dan wel twee samen rond de 500 euro op dit moment. (netto gewicht goud is 3,435 gram)
Vanaf 1985 tot 2012 is er bijna van elk jaar een geslagen.
De prijzen van deze jaartallen variëren op dit moment van 239 tot 260 euro per stuk.
Ze zijn ook wel iets duurder in een geschenk doosje verkrijgbaar.
Mvg, .
Hallo Mirrit,
Allereerst gefeliciteerd met het aankomende huwelijk van je dochter.
Ik vind het een heel leuk idee om goud of zilver te geven. Persoonlijk zou ik dan voor goud gaan. Dat is toch net iets exclusiever.
Gouden baren zijn altijd goed, maar een munt is misschien weer mooier. De keuze is reuze: gouden tientjes, krugerrands, souvereigns, noem maar op. Gouden dukaten zijn in veel jaren te krijgen, dus een geboortejaar is een optie. Maar ook het huwelijksjaar zou een optie kunnen zijn. Alleen worden de dukaten meestal pas op het najaar uitgegeven. En bij uitgifte zijn ze altijd een stuk duurder dan de goudwaarde.
Het allerbelangrijkste: koop bij een vertrouwde partij en als je voor munten zou gaan: ga dan voor munten in een goede kwaliteit. Koop bijvoorbeeld geen gouden tientje dat in een hanger heeft gezeten. Het heeft altijd de goudwaarde, maar een mooie munt heeft altijd nog wat verzamelwaarde.
Als je iets zou hebben gevonden, vraag dan gerust hier nog eens om advies. Dan kunnen we wel vertellen of de aanbiedr vertrouwd is en of de prijs redelijk is.
Allereerst gefeliciteerd met het aankomende huwelijk van je dochter.
Ik vind het een heel leuk idee om goud of zilver te geven. Persoonlijk zou ik dan voor goud gaan. Dat is toch net iets exclusiever.
Gouden baren zijn altijd goed, maar een munt is misschien weer mooier. De keuze is reuze: gouden tientjes, krugerrands, souvereigns, noem maar op. Gouden dukaten zijn in veel jaren te krijgen, dus een geboortejaar is een optie. Maar ook het huwelijksjaar zou een optie kunnen zijn. Alleen worden de dukaten meestal pas op het najaar uitgegeven. En bij uitgifte zijn ze altijd een stuk duurder dan de goudwaarde.
Het allerbelangrijkste: koop bij een vertrouwde partij en als je voor munten zou gaan: ga dan voor munten in een goede kwaliteit. Koop bijvoorbeeld geen gouden tientje dat in een hanger heeft gezeten. Het heeft altijd de goudwaarde, maar een mooie munt heeft altijd nog wat verzamelwaarde.
Als je iets zou hebben gevonden, vraag dan gerust hier nog eens om advies. Dan kunnen we wel vertellen of de aanbiedr vertrouwd is en of de prijs redelijk is.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ga ze allemaal eens rustig lezen.
Ik had al een website gevonden "101munten" en ik heb een beetje op dit forum gelezen en zag ook al wat tips voorbij komen.
Het lijkt ons mooi om iets te geven, dat stel er een crisis komt of weet ik wat, ze dan wat goud in een kluisje hebben liggen. Nu ik dit zo schrijf is het misschien ook leuk om de muntjes in een kluisje cadeau te geven.
Ik had al een website gevonden "101munten" en ik heb een beetje op dit forum gelezen en zag ook al wat tips voorbij komen.
Het lijkt ons mooi om iets te geven, dat stel er een crisis komt of weet ik wat, ze dan wat goud in een kluisje hebben liggen. Nu ik dit zo schrijf is het misschien ook leuk om de muntjes in een kluisje cadeau te geven.
Heb ik ook aan gedacht maar 1 dukaat van de laatste 10 jaren zijn nu bijna 2x de prijs van de dukaten uit de jaren die ik opgaf.janssenfrank schreef: ↑13 feb 2024, 19:30 Hallo Mirrit,
Maar ook het huwelijksjaar zou een optie kunnen zijn. Alleen worden de dukaten meestal pas op het najaar uitgegeven.
En bij uitgifte zijn ze altijd een stuk duurder dan de goudwaarde.
Mvg, .
Een kluisje is leuk maar of het veiliger is vraag ik mij af?Mirrit schreef: ↑14 feb 2024, 09:51 Hartelijk dank voor jullie reacties.
Een klein kluisje kan je ook zo meenemen behalve als het vastzit maar.......
Als men weet dat er een aanwezig is, dan is de kans op inbraak groter want het dievengilde denkt gauw daar is wat te halen.
Mvg, .