foutdruk 20,00

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op biljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet

Moderator: Arjena3

Benno1954 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

foutdruk 20,00

Bericht door Benno1954 »

Ik ben in het bezit van een briefje van 20 euro, op de achterkant staan de biljet nrs op de goede plaats, echter staat er op de voorkant ook een nr die daar normaal niet hoort te staan, Is het een misdruk of is iemand zo lollig geweest dat nr er op te typen?
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: foutdruk 20,00

Bericht door Patrickp_nl »

Hallo, welkom op het forum.
Ik zeg altijd het toevoegen van iets op een biljet is gemakkelijker dan het er weer vanaf halen. Zoals stempels en inkt die er niet hoort...
Maar voor ik je biljet verklaar voor iets dat het niet is, plaats een afbeelding, dan kunnen we kijken of het (n)iets bijzonders is.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Benno1954 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Benno1954 »

ER zijn 2 foto's toegevoegd.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Waar?
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

De foto’s, omdat een nieuwe gebruiker geen afbeeldingen kan plaatsen via mij:
IMG_0370.jpeg
IMG_0369.jpeg
IMG_0368.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

We zien vaker dit soort misdrukken, maar niet heel vaak. Bijzonder is dat het maar één van beide serienummers is die op de verkeerde kant is gekomen. Staat ook een beetje scheer en wijkt erg af van het eerste nummer.
Ik denk manipulatie. Anderen?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bij Sweelinck en andere biljetten kwam er ook een serienummer voor aan de voorkant maar die stonden in spiegelbeeld en deze niet.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ilosab schreef: 17 jan 2024, 10:06 Bij Sweelinck en andere biljetten kwam er ook een serienummer voor aan de voorkant maar die stonden in spiegelbeeld en deze niet.
Daarbij is de verklaring simpel: tijdens het drukken van het serienummer, wat toen nog een aparte drukgang was, gaat het mis bij de papierinvoer. Zonder papier drukt het blok serienummers op de plek waar normaal een vel ligt, waardoor de inkt van de serienummers op de onderplaat wordt gedrukt. Dan wordt het volgende vel ingevoerd, en worden de serienummers op de juiste plek gedrukt. Echter omdat de serienummers dan op de onderplaat gedrukt zijn, komen deze ook op de voorkant te staan, maar dan in spiegelbeeld. En het duurt wel even voor die nummers uitgevaagd zijn, dus heb je meteen tientallen vellen waar de nummers in spiegelbeeld op de verkeerde kant staan.
Helaas kan dit niet de verklaring zijn voor dit eurobiljet…
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Hello, als het biljet echt is dan is er nog steeds maar 1 ding om te vergelijken: de serie/cijferreeks? Is deze zelfde lettertype, zelfde grote en hetzelfde geplaatst?? Op basis van deze foto's heb ik mijn twijfels over al deze drie dingen. Het lettertype lijkt anders omdat bijvoorbeeld de 6 verticaal afgesneden lijkt in plaats van horizontaal. De grote is niet gelijk maar dat zou aan de foto's te wijten te zijn. Vooral de plaatsing lijkt afwijkend...

Mvgr, Mel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Misdrukken”