Variant -misslag België 1 frank 1989 (Fr)

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

clementleemans België
Aankomend lid
Aankomend lid

Variant -misslag België 1 frank 1989 (Fr)

Bericht door clementleemans »

Beste allemaal,

Over de 1 frank Elstrom (1989-1993). Medailleslagen en gedeeltelijke verdraaiingen zijn gedocumenteerd en ik heb er ook een paar in mijn verzameling, maar onlangs kwam ik twee ’gevallen’ tegen waar ik niet goed van weet wat ze precies zijn en of dat soort varianten meer voorkomen. Het gaat over twee munten, 1 frank 1989 (Frans)
  • Een munt is mat grijs en dus niet fel blinkend. De munt is van heel goede kwaliteit en het lijkt er dus niet op dat hij in een of ander chemisch goedje heeft gelegen waardoor de glans is verdwenen. Dit zijn vernikkelde stalen muntjes. Kan het zijn dat dit muntje nooit vernikkeld werd en dus ’naakt’ staal is? Heeft iemand dit al gezien? Weet iemand hoe dit komt?
  • De tweede munt is allicht een misslag door een vervuilde stempel en een stukje metaal. Op de muntkant is de rand links onder daardoor onderbroken voor 6 à 7 millimeter, en aan de kopkant zijn daardoor de letters U en D van ’BAUDOUIN I verdwenen. Komt dit meer voor?
Graag jullie input in verband met deze twee gevallen.

Bedankt, Clement
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”