HOERenbiljet

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

HOERenbiljet

Bericht door PietjePuk190 »

Okee dit begint wel een beetje een verhaaltje te worden.

In oktober 2021 liep ik rond op de Paper Money Fair in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch, uiteindelijk de enige keer dat de beurs daar gehouden zou worden. Het aanbod was een beetje mager, maar ik was er heen gegaan met meer dan voldoende budget. Om eerlijk te zijn, het geld brandde me in de zak. Uiteindelijk vond ik bij Jan Euving een biljetje dat me enigszins interessant leek. Kreeg nog wat korting ook, altijd erg fijn natuurlijk. Bij thuiskomst aan mijn Amerikaanse vrienden gevraagd van "joh wie weet hier wat meer over" en toen bleek al dat het best een interessant biljetje was. Ingestuurd naar PMG, en wachten en wachten. Uiteindelijk kwam het terug: 45 Choice XF. Nou dan word je best wel blij natuurlijk.

Afbeelding

Dus het biljetje was uitgegeven door Edgar Miller, assistant Quarter Master in het Confederate Army. Wil je meer over weten. Toen vond ik een boek: Confederate issuers of train and hoer notes". Behalve alles wat ik over Edgar Miller ooit had willen kunnen vragen, gaat dit ook over een HOER? WTF

Dus dit boek moest ik natuurlijk hebben.

Helaas, uitverkocht op Amazon. Gelukkig was er recentelijk een book sale op een Amerikaans forum waarbij mensen boeken te koop aan bieden en de opbrengst inzetten om het forum te steunen. EN daar was dit boek dus bij. Ik ben zo blij :D Tientje extra betaald.
Afbeelding
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Re: HOERenbiljet

Oh ja en "hoer" slaat op die meneer die het land bewerkt met een hak, in het Engels een "hoe". Die is dus de "hoe-r". Is dat ook weer opgehelderd.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mooi biljet, mooie historie en een mooi verhaal :thumb up:
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Leuk verhaal. :klap:
Off topic: Heb je bij dit biljet geen recht op de opmerking "annotation" op de achterzijde van de slab?
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Ik kan me voorstellen dat deze biljetten standaard afgetekend werden bij uitgifte en betaling van de rente door een bevoegd persoon, dus dan is het niet iets wat er niet op hoort.
Of ze hebben het niet gezien, kan ook ... :knipoog:
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Ik heb het speciaal op het formulier aangegeven maar het heeft niet tot een vermelding mogen leiden. En hem nou voor die correctie terug gaan sturen.... ben ik hem WEER een half jaar kwijt :|
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Toen ik die kop las, dacht ik "Waar gaat dat nou weer over? Dat moet ik even checken".
Mooi verhaal :lach: Weer wat geleerd.
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

En zo ziet het boek zelf eruit.

Afbeelding

Terug naar “Wereldbiljetten”