E5398E38-690A-48EE-A8F2-421375B3A0D5.png
Plaats hier je PCGS, NGC of ANACS gecertificeerde munten
Re: Plaats hier je PCGS, NGC of ANACS gecertificeerde munten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zo dat is een schitterende aanwinst Willem.
Willem
Willem
Ja op de ‘gok’ online gekocht van een muntenzaak in Zuid-Afrika. Vraag me niet meer hoe ik op die site beland ben. De zaak heet Randburgcoin. Via Duitsland binnen gekregen en daarna heb ik hem laten slabben.
Heb ook een hele strip 1964 Proof daar gekocht. 2 munten van deze strip zijn al gekeurd. Wil deze munten ruilen voor 1968 Proof of 1969 vis Proof. Zal foto’s bijvoegen.
Heb ook een hele strip 1964 Proof daar gekocht. 2 munten van deze strip zijn al gekeurd. Wil deze munten ruilen voor 1968 Proof of 1969 vis Proof. Zal foto’s bijvoegen.
Bijgaand
Bijgaand
Schitterend, dat was dus een goede gok
Willem
Willem
Recent mijn eerste inzending, Belgische koninkrijksmunten, van NGC ontvangen. Over het algemeen tevreden met het resultaat. Van de 25 zijn er 13 als top pop teruggekeerd. Van enkele had ik het ook verwacht, omdat er ook gewoon nog geen waren gegraded. Helaas werden er twee munten als gewoon type vermeld, terwijl het varianten (overslagen) zijn. Juist een munt waar ik absoluut niet tevreden over ben, die ik een stuk hoger had ingeschat en terugkwam als MS62.
Zinken 5 cent 1915
5 centimes 1922 tweede 2 over 0
Dat zijn toch mooie grades voor deze munten. Die MS62 kun je altijd nog een keer inleveren bij PCGS, als je denk dat hij het waard is.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Halverwege juli heb ik 4 van mijn munten naar NGC gestuurd voor grading / slabbing.
Van de Grote Oude Gouden Rijder Utrecht 1619, die ik bij AA veilingen heb weten te bemachtigen, en het Gouden Schild van graaf Lodewijk v Male II had ik hoge verwachtingen. Ik heb nog een halve Zeeuwse rozenobel en een Campense rozenobel meegestuurd waar ik weinig van verwachtte.
Zie het resultaat hieronder.
- Twee hebben me blij verrast en twee waren ietwat tegenvallend. Met de top pop GOGR Utrecht 1619 ben ik super blij, dat was de belangrijkste.
- De bij Henzen gekochte halve Zeeuwse rozenobel kwam terug met een zeer verrassende grade. Die had ik echt niet zien aankomen.
- Het Vlaamse gouden schild viel me tegen ondanks dat MS62 nog steeds een hele nette grade is.
- De Campense rozenobel, die ik 2 jaar terug ook bij Henzen heb gekocht, viel tegen ondanks mijn lage verwachtingen. Edge filing, serieus? Hij weegt 7,55 gram! ...zeg ik zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken
Ik probeer ieder jaar zo'n 3-4 munten aan mijn verzameling toe te voegen en als die nog niet in een slab zitten, gaan ze naar NGC. Ik vind hun service heel fijn. De kosten van deze laatste exercitie bedroegen iets van 250 euro.
Groeten,
Adriaan
Van de Grote Oude Gouden Rijder Utrecht 1619, die ik bij AA veilingen heb weten te bemachtigen, en het Gouden Schild van graaf Lodewijk v Male II had ik hoge verwachtingen. Ik heb nog een halve Zeeuwse rozenobel en een Campense rozenobel meegestuurd waar ik weinig van verwachtte.
Zie het resultaat hieronder.
- Twee hebben me blij verrast en twee waren ietwat tegenvallend. Met de top pop GOGR Utrecht 1619 ben ik super blij, dat was de belangrijkste.
- De bij Henzen gekochte halve Zeeuwse rozenobel kwam terug met een zeer verrassende grade. Die had ik echt niet zien aankomen.
- Het Vlaamse gouden schild viel me tegen ondanks dat MS62 nog steeds een hele nette grade is.
- De Campense rozenobel, die ik 2 jaar terug ook bij Henzen heb gekocht, viel tegen ondanks mijn lage verwachtingen. Edge filing, serieus? Hij weegt 7,55 gram! ...zeg ik zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken
Ik probeer ieder jaar zo'n 3-4 munten aan mijn verzameling toe te voegen en als die nog niet in een slab zitten, gaan ze naar NGC. Ik vind hun service heel fijn. De kosten van deze laatste exercitie bedroegen iets van 250 euro.
Groeten,
Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Omdat je max 5MB aan attachments kan toevoegen, volgen hier nog wat foto's.
Zie je nu wel dat jouw munten veel mooier zijn,
Ga je ook nog naar Houten?
Mvg, .
Ga je ook nog naar Houten?
Mvg, .
Dat zijn toch uitstekende uitslagen, om überhaupt een MS grading te krijgen bij dit soort munten lijkt me al vrij lastig. Die randvulling is wel jammer, volgende keer nog beter speuren met een loupe om herhaling te voorkomen!!!
Thanks Ger! Ik was niet van plan om naar Houten te gaan nee. Nog nooit geweest. Ik weet ook niet of dat iets voor mij is, qua verzamelgebied dan. Het is natuurlijk wel cool om mede verzamelaars zoals jij te ontmoeten. Dat zal best gezellig zijn.
En thanks, SG! Ik ben er ook super blij mee. De eerste keer dat ik munten opstuurde, deed ik dat via HA Europe. Toen ik die munten kwam ophalen, werd me verteld dat men 9 van de 10 keer teleurgesteld is met de grades waarin de munten terugkomen. Inmiddels regel ik het zelf, net zo makkelijk.
Ik dacht dat edge filing niet kon als de munt praktisch op gewicht is met zn 7,55 gram. Maar je hebt gelijk, ik had dit kunnen voorkomen. Had Henzen dit moeten opmerken en melden of is edge filing voor interpretatie vatbaar? Ik kan me namelijk voorstellen dat hij het niet met deze evaluatie eens is. Ik heb er 3000 euro voor betaald. Maar weetje, ik vind het nog steeds een hele mooie munt. Het is prima zo.
Guys, wat betreft die Grote Oude Gouden Rijder, gisteren werd me verteld door alles weter en mijn zeer gewaardeerde numismaat Mika, dat deze munt uit de schatvondst van St.Maartendijk uit 1980 komt! Super cool he? Hij staat in de Schulman catalogus van 23 juni 1981. Deze munt heeft dus iets van 350 jaar in een pot onder de grond gelegen. Men denkt dat die pot omstreeks 1622 is begraven. Mijn munt is van 1619 dus dat verklaart mede dat de munt nog in zo'n mooie conditie is. Als ik dat eerder had geweten, had ik dat op de slab laten zetten. Mooi om de provenance te weten.
Laatst gewijzigd door Anomander_Rake op 09 sep 2023, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit de Schulman catalogus van 23 juni 1981
Adriaan, edge filing, is dan de munt gemonteerd geweest?
In Houten zijn veel handelaren die munten verkopen en je kan de lijst van de aanwezige handelaren bekijken.
Waarschijnlijk is de markt voor jou verzamelgebied krap, maar dat geld voor meer leden van hier.
Leuk dat verhaal achter die mooie oude gouden rijder en ook dat het van Mika komt.
Mvg, .
In Houten zijn veel handelaren die munten verkopen en je kan de lijst van de aanwezige handelaren bekijken.
Waarschijnlijk is de markt voor jou verzamelgebied krap, maar dat geld voor meer leden van hier.
Leuk dat verhaal achter die mooie oude gouden rijder en ook dat het van Mika komt.
Mvg, .
Edge filing is dat iemand met een vijl goud van de rand heeft geschraapt. Als een crimineel genoeg munten had en van allemaal een kwart gram afschaafde dan kon dat aardig in de papier lopen als hij/zij dat schaafsel dan weer omsmolt en er een nieuwe munt van maakte. Er stonden zware straffen op deze misdaad, tot de doodstraf aan toe. Om te checken of munten op gewicht waren, had men muntgewichten van ieder type gouden munt.Ger1 schreef: ↑10 sep 2023, 08:04 Adriaan, edge filing, is dan de munt gemonteerd geweest?
Mvg, .
Als een munt gemonteerd geweest is, in een houder van een ketting of broche, noteren ze volgens mij "Mount Removed". Dan heb je nog "Scratched", "Damaged" en "Cleaned". Dit in combinatie met "AU Details" - aubout uncirculated of met "UNC Details" - uncirculated. Deze tweede zou een MS grade hebben gehad als hij nog helemaal origineel was geweest.
De beurs in Houten zal ik niet bezoeken want ik vind het leuker om mijn verzameling uit te breiden via veilingen. Het naar een veiling toeleven, de spanning, de actie, de kans op een super goede deal etc. Wellicht zien we elkaar een keer bij een Schulman of HAE veiling
Groeten,
Adriaan
Volgens mij is edge filing, het opvullen van de rand. Als de rand ergens is beschadigd (hangertjes, het er af vijlen) en iemand zelf heeft geprobeerd om dit met eigen goud te repareren/opvullen. Als iemand een beetje van de rand heeft gevijld, zonder reparatie dan staat er op de slab "EDGE DAMAGE"Anomander_Rake schreef: ↑11 sep 2023, 17:37 Edge filing is dat iemand met een vijl goud van de rand heeft geschraapt.
In dit artikel staan alle benamingen omschreven: https://www.ngccoin.com/news/article/6434/
Ik zie heel veel munten met sporen die lijken op vijlsporen maar ze schrijven altijd justeersporen?
Mvg, .
Mvg, .
Hi SG,sgtravel schreef: ↑11 sep 2023, 18:31Volgens mij is edge filing, het opvullen van de rand. Als de rand ergens is beschadigd (hangertjes, het er af vijlen) en iemand zelf heeft geprobeerd om dit met eigen goud te repareren/opvullen. Als iemand een beetje van de rand heeft gevijld, zonder reparatie dan staat er op de slab "EDGE DAMAGE"Anomander_Rake schreef: ↑11 sep 2023, 17:37 Edge filing is dat iemand met een vijl goud van de rand heeft geschraapt.
In dit artikel staan alle benamingen omschreven: https://www.ngccoin.com/news/article/6434/
Dank voor je aanvulling. Ik denk dat je gelijk hebt. Maar er zijn wel meerdere redenen waarom men een vijl gebruikte op munten. Als het voor financieel gewin is, heet het 'snoeien', in het Engels 'clipping'. Ik heb via google NGC slabs met die term gezien. Het is een vorm van 'damage', ondanks dat die niet in het lijstje staat van de link die je hierboven stuurde.
Het zal dus inderdaad zo zijn dat edge filing het repareren / opvullen van munten is, ondanks dat mijn ongetrainde oog het aan mijn Kampense rozenobel niet ziet. Dank, ik ben weer wat wijzer.
@Ger, justeren is een munt met een vijl op gewicht brengen en snoeien is het afvijlen van de munt voor financieel gewin waardoor de munt te licht wordt. In de archieven van het forum kun je hier wel het e.e.a. over teruglezen.
Hier lees je een artikeltje over coin clipping in Engeland:
"Coin clipping is the practice of cutting small pieces from coins. Coins were once made of pure gold and silver, and through everyday use were subject to wear. It was not usual to receive a coin which was perfectly round. So cutting or filing a small amount off the coin would probably go unnoticed. The cut-off pieces would then be melted into a bar and sold to a goldsmith, or used to make counterfeit coins.
The act of clipping was a serious criminal offence as it undermined the currency of the country. It was such a problem that in Britain clipping was high treason and punishable by death. In 1677, a judge at the Old Bailey Court in London observed that " 'Tis sadly known how common that mischievous crime of Counterfeiting, Clipping, and Filing of his Majesties Coin is become in most parts, to the great abuse of all good Subjects."
The threat of hanging did not put off the criminals, for clipping could be profitable, and at its simplest, the only tools required was a file, some shears or strong scissors, and a melting pot.
The act of clipping was not just the occasional coin, it could be a well organised crime. For example, one woman arranged with various apprentices, servants and cashiers who were responsible for safe custody of their masters' money, to bring it to her to be clipped and then returned to them. For each £100 of coin brought to her, she gave them £5. This gives an indication that in monetary terms clipping was worthwhile, but the sentence was not. She was drawn on an hurdle or sled to Smithfield where she was burned to death."