Dit zijn mijn vogels.
Suriname 5 - 10.000 Gulden Serie 2000 Vogels
Moderator: Arjena3
Re: Suriname 5 - 10.000 Gulden Serie 2000 Vogels
Schitterende serie!
Helaas is de 25.000 gulden UNC de laatste jaren erg in trek en daarmee redelijk onbetaalbaar geworden.
Wat je bij veel van de vogel/bloemen serie ziet is dat de drukker moeite heeft gehad bij het snijden van de vellen, waardoor onder- en/of bovenkant wat golvend gesneden lijkt. Plus bij de veiligheidsdraad zie je een "halve maan" of "telnagel". Ook dat is het gevolg van slecht materiaal bij de drukker. Doordat de biljetten bij de veiligheidsdraad minimaal dikker zijn, krijg je bij een riem (pak vellen op elkaar) dat het bobbels geeft, en bij het snijden worden dan kreukels veroorzaakt. Een andere oorzaak is dat de veiligheidsdraad en het papier anders op temperatuur en vochtigheid reageren.
Je ziet deze biljetten dus regelmatig "vers" uit de bundel komen en dan allemaal minimale beschadigingen hebben zoals hierboven beschreven.
Bij de 5.000 gulden en 10.000 gulden hierboven is dat ook zichtbaar. Maar verder lijken het volledig UNC biljetten te zijn.
Ik heb zelf lang getwijfeld of ik dergelijke biljetten dan ook in mijn collectie wilde, intussen ben ik ook overtuigd dat het voor een aantal exemplaren nu eenmaal niet mogelijk is ze beter te vinden. Dus dan voldoen ze weer aan het criterium "UNC of zo mooi mogelijk".
Helaas is de 25.000 gulden UNC de laatste jaren erg in trek en daarmee redelijk onbetaalbaar geworden.
Wat je bij veel van de vogel/bloemen serie ziet is dat de drukker moeite heeft gehad bij het snijden van de vellen, waardoor onder- en/of bovenkant wat golvend gesneden lijkt. Plus bij de veiligheidsdraad zie je een "halve maan" of "telnagel". Ook dat is het gevolg van slecht materiaal bij de drukker. Doordat de biljetten bij de veiligheidsdraad minimaal dikker zijn, krijg je bij een riem (pak vellen op elkaar) dat het bobbels geeft, en bij het snijden worden dan kreukels veroorzaakt. Een andere oorzaak is dat de veiligheidsdraad en het papier anders op temperatuur en vochtigheid reageren.
Je ziet deze biljetten dus regelmatig "vers" uit de bundel komen en dan allemaal minimale beschadigingen hebben zoals hierboven beschreven.
Bij de 5.000 gulden en 10.000 gulden hierboven is dat ook zichtbaar. Maar verder lijken het volledig UNC biljetten te zijn.
Ik heb zelf lang getwijfeld of ik dergelijke biljetten dan ook in mijn collectie wilde, intussen ben ik ook overtuigd dat het voor een aantal exemplaren nu eenmaal niet mogelijk is ze beter te vinden. Dus dan voldoen ze weer aan het criterium "UNC of zo mooi mogelijk".
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Mooie serie. Ik hoop dat je binnenkort de keuze maakt om verder te gaan met alleen papiergeld. Ik ben zelf ook een verzamelaar van papiergeld en begonnen met munten.
Och, stiekem vind ik de 5000 toch mooierPatrickp_nl schreef: ↑09 jun 2023, 17:13
Ben wel blij dat ik zelf de 25000 in de goede tijd gekocht heb, redelijk in het begin van mijn "verzamelcarrière", ik herinner me nog dat ik het toen wel veel geld vond voor 1 biljet. Ik zie ze nu verkocht worden voor 25x die prijs... Ik heb 'm zelf laten graden, PMG heeft 'm 65 gegeven, helemaal prima.
Mijn eigen perceptie van veel geld voor 1 biljet is in die jaren ook veranderd, meestal hoef ik geen 2x na te denken om 10x de bedragen die ik toen hoog vond uit te geven(mits ik het biljet het waard vind en ik budget heb op dat moment).
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
In het begin van mijn verzameljaren kocht ik veel biljetten voor weinig geld.
Nu koop ik weinig biljetten voor veel geld. Klinkt als een gezonde verslaving...
In het begin moest ik het doen met inkomsten uit zaterdag-/vakantiewerk en tegenwoordig heb ik veel meer te besteden. Ik probeer altijd budget achter de hand te hebben voor die ene kans die soms voorbij komt.
Inderdaad, in het begin kon ik veel biljetten kopen maar naar gelang de aanwinsten bleven komen werd het minder en minder. Ik heb niet zoiets van dat ik een biljet MOET kopen, alles afhankelijk van het beschikbare budget. Prioriteit bij mij is het gezin en dan vooral de kinderen dus waarschijnlijk ga ik minder aanwinsten scoren de komende maanden want de kinderen hebben hier bijna 3 maanden zomervakantie en naast de 2 weken vakantie ga ik dan liever met ze op stap, leuke dingen doen.Adriaan schreef: ↑11 jun 2023, 09:52In het begin van mijn verzameljaren kocht ik veel biljetten voor weinig geld.
Nu koop ik weinig biljetten voor veel geld. Klinkt als een gezonde verslaving...
In het begin moest ik het doen met inkomsten uit zaterdag-/vakantiewerk en tegenwoordig heb ik veel meer te besteden. Ik probeer altijd budget achter de hand te hebben voor die ene kans die soms voorbij komt.
Om bij het onderwerp te blijven: Ik heb ooit eens in een ver verleden die 25.000 gulden van Suriname in UNC gekocht voor 50 gulden, Nederlandse en geen Surinaamse omdat ik destijds nog de overzeese gebiedsdelen verzamelde. Toen ik daarmee was gestopt heb ik hem verkocht voor € 250, - dus dat was een aardige investering.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171