Hallo forumleden,
Het is alweer een tijd geleden dat ik een beroep op jullie heb gedaan, maar ben ervan overtuigd dat jullie mij kunnen vertellen wat ik onlangs op het strand van Noord Holland heb gevonden. Toen ik m vond meende ik dat het wel een dubbeltje zou zijn van Batrix of juliana, er zat zand op geplakt en ik had geen bril bij me. Thuis en na een schoonmaakbadje kwam ik erachter dat het 2 gelijke muntjes waren. Eerst dacht ik aan Hollandse penning omdat op een zijde een kruis zichtbaar was. De andere zijnde doet echter denken aan een stekelvarken sceat of iets dergelijks. Ben benieuwd wat jullie ervan maken?
Kan ze helaas niet wegen en ze lijken iets kleiner dan een dubbeltje.
strandvonds
strandvonds
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door dukaat op 09 mei 2023, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: stranvonds
Op de site van het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen (KZGW) staat een groot overzicht van sceatta's (zoek in het overzicht op sceattas) . Mogelijk dat ie daar tussen zit. Groet Bert Dijkstra
Re: stranvonds
Hoi Bert,
dankjewel, was niet bekend met deze site. kan helaas de muntjes er niet op terug vinden. Betwijfel ook of het sceattas zijn. Vermoed dat ze later gemaakt zijn deels naar voorbeeld van de sceatta. Heb daar in het verleden iets over gelezen maar kan nu niet meer terugvinden waar dat was.
Re: strandvonds
Weet niet of je op facebook zit maar daar is een groep "Middeleeuwse Munten". Daar zit veel kennis op het gebied van determinatie. Mocht het hier niet lukken dan is dit misschien een mogelijkheid.
Re: strandvonds
De eerste is een moderne vervalsing van een zgn plumed bird type sceatta.
Medicus, onderzoeker.