Tja, wat zal ik zeggen...

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Tja, wat zal ik zeggen...

Bericht door Arjena3 »

8 dagen geleden is deze verkocht bij crowncurrencyauctions:
Lol.jpg
en nu te koop op marktplaats:
lol2.jpg
Tja wat zal ik zeggen.... :lollig:

Of wel bedenk goed waar je je bankbiljetten koopt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Tja, wat zal ik zeggen...

Bericht door Adriaan »

Arjena3 schreef: 14 apr 2023, 18:47 Tja wat zal ik zeggen.... :lollig:
Dit biljet is toch ongeveer "nagenoeg" UNC? Tenminste zo zullen diverse veilinghuizen de kwaliteit omschrijven. :knipoog:
De vraagprijs is absurd voor dit biljet. Het is lastig te vinden in een goede kwaliteit maar niet onmogelijk.
Zijn andere advertenties zijn overigens ook geen koopjes maar misschien is hij bereid om te zakken. Als je hoog inzet heb je veel ruimte om te onderhandelen is misschien de strategie.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Adriaan schreef: 14 apr 2023, 20:32
Arjena3 schreef: 14 apr 2023, 18:47 Tja wat zal ik zeggen.... :lollig:
Dit biljet is toch ongeveer "nagenoeg" UNC? Tenminste zo zullen diverse veilinghuizen de kwaliteit omschrijven. :knipoog:
De vraagprijs is absurd voor dit biljet. Het is lastig te vinden in een goede kwaliteit maar niet onmogelijk.
Zijn andere advertenties zijn overigens ook geen koopjes maar misschien is hij bereid om te zakken. Als je hoog inzet heb je veel ruimte om te onderhandelen is misschien de strategie.
Ik dacht ook dat redelijk veel papiergeld verzamelaars kopen op de veiling bij Oleg, die zullen toch ook zien voor welk bedrag een biljet daar weg gaat ?

Met betrekking tot nagenoeg of vrijwel unc daar kan ik kort over zijn; onzinnige grading van veilinghuizen naar mijn mening.

Hoog inzetten op Marktplaats lijkt mij juist een wegjager maar goed de enkele keer dat ik daar een biljet verkoop, wat weet ik ervan inderdaad
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik zie die verkoper regelmatig voorbij komen op MP met onzinnige prijzen dus die laat ik altijd links liggen. Bij Oleg iets kopen via zijn veiling is behoorlijk verstandig, je weet in ieder geval wat je koopt en dat de service goed is.
Ik heb ooit eens dit biljet gekocht op een IBNS beurs in Hilversum, heb er toen € 400, - voor betaald. Daar was en ben ik nog steeds erg blij mee.
PL98 Wilhelmina 1943.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Ilosab schreef: 15 apr 2023, 11:26 Ik heb ooit eens dit biljet gekocht op een IBNS beurs in Hilversum, heb er toen € 400, - voor betaald.
Offtopic:
Heeft dit biljet daadwerkelijk een licht gestreepte achtergrond achter het portret van Wilhelmina of komt dit door de scanner?
Ik heb mijn biljetten uit deze serie bekeken maar geen enkele heeft deze strepen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Adriaan schreef: 15 apr 2023, 16:14
Ilosab schreef: 15 apr 2023, 11:26 Ik heb ooit eens dit biljet gekocht op een IBNS beurs in Hilversum, heb er toen € 400, - voor betaald.
Offtopic:
Heeft dit biljet daadwerkelijk een licht gestreepte achtergrond achter het portret van Wilhelmina of komt dit door de scanner?
Ik heb mijn biljetten uit deze serie bekeken maar geen enkele heeft deze strepen.
Komt door de scanner, die is hetzelfde als ik, ook oud.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden van dit topic.

Mensen kopen dingen. OF omdat ze het zelf willen hebben, OF omdat ze het met winst door willen verkopen. Kun je van alles van vinden. Mar wat is er nou helemaal MIS mee? Niks. Vragen mag. Iedereen die dat biljet had willen hebben had de kans bij Oleg voor 800. Kans dat je op MP een koper vindt die er veel meer voor over heeft EN niet op de hoogte is van de veilingen van Oleg? Nul.

Dus waar maak je je druk om Arjen?
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Alfred,

Ik ben geen kenner zoals je weet, heeft die AA in het serienummer nog een meerwaarde?

Prachtig biljet!
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

PietjePuk190 schreef: 15 apr 2023, 20:28 Ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden van dit topic.

Mensen kopen dingen. OF omdat ze het zelf willen hebben, OF omdat ze het met winst door willen verkopen. Kun je van alles van vinden. Mar wat is er nou helemaal MIS mee? Niks. Vragen mag. Iedereen die dat biljet had willen hebben had de kans bij Oleg voor 800. Kans dat je op MP een koper vindt die er veel meer voor over heeft EN niet op de hoogte is van de veilingen van Oleg? Nul.

Dus waar maak je je druk om Arjen?
Ik maak mij niet zozeer druk hoor maar het forum is niet alleen voor de doorgewinterde verzamelaars, ik weet dat er veel "lezers" zijn
en op deze manier probeer ik wat inzichten te geven in hoe de handel kan zijn. Ik had ieder ander biljet kunnen gebruiken maar deze sprong er duidelijk uit.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

rtholen schreef: 15 apr 2023, 21:13 Alfred,

Ik ben geen kenner zoals je weet, heeft die AA in het serienummer nog een meerwaarde?

Prachtig biljet!
Voor zover ik weet niet want alle biljetten hebben in het serienummer de letters AA.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

rtholen schreef: 15 apr 2023, 21:13 Ik ben geen kenner zoals je weet, heeft die AA in het serienummer nog een meerwaarde?
Nee, de complete oplage heeft AA (t/m 800000)
In deze serie geldt.
Serienummer begint met A= 100 gulden
Serienummer begint met B = 50 gulden
Serienummer begint met C = 25 gulden
Serienummer begint met D = 10 gulden
Serienummer begint met E = 2.50 gulden (hier bestaat G ook waarschijnlijk op een later moment bijgedrukt uit angst voor tekorten)
Serienummer begint met F = 1 gulden
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Pick Matches Grade froggy

Afbeelding
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Leest de verkoper ook mee hier?
Hij is al gezakt naar € 1000, -

https://www.marktplaats.nl/v/postzegels ... en-top-pop
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Ilosab schreef: 16 apr 2023, 11:12 Leest de verkoper ook mee hier?

Nee, hij is niet gezakt dit is een ander biljet (specimen).

https://www.marktplaats.nl/v/postzegels ... ulden-1943
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Oké, had ik niet gezien.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Adriaan schreef: 15 apr 2023, 21:43
rtholen schreef: 15 apr 2023, 21:13 Ik ben geen kenner zoals je weet, heeft die AA in het serienummer nog een meerwaarde?
Nee, de complete oplage heeft AA (t/m 800000)
In deze serie geldt.
Serienummer begint met A= 100 gulden
Serienummer begint met B = 50 gulden
Serienummer begint met C = 25 gulden
Serienummer begint met D = 10 gulden
Serienummer begint met E = 2.50 gulden (hier bestaat G ook waarschijnlijk op een later moment bijgedrukt uit angst voor tekorten)
Serienummer begint met F = 1 gulden
Bij al deze series zijn de letters “I” “O” en “Q” waar ze nodig waren niet gedrukt.

De 1 gulden serie zijn gedrukt met de series FA t/m FZ en HA t/m (HE 570.000 stuks)
Waarvan een gedeelte FA t/m FR in omloop is gebracht en kort daarna weer ingeleverd moest worden.
Naar mijn weten zijn er wel biljetten met FV, FW en FZ waargenomen.
Tot nog toe zijn er van de series HA t/m HE geen biljetten waargenomen.

De 2½ gulden series zijn gedrukt met de series letters EA t/m EZ en GA t/m (GB 70.000 stuks)
Waarvan een gedeelte EA t/m EF in omloop is gebracht en kort daarna weer ingeleverd moest worden.
Maar er zijn wel biljetten met serieletters EG, EH, EN, EU uit de series EG t/m EZ waargenomen.
Tot nog toe zijn er van de series GA t/m GB geen biljetten waargenomen.

Misschien omdat de uitgifte niet altijd in de juiste volgorde van het alfabet is geschied?

Mvg, :)
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ilosab schreef: 16 apr 2023, 11:12 Leest de verkoper ook mee hier?

Volgens mij leest hij hier ook mee en is of was ook lid bij de IBNS.
Maar in mijn opinie is er niets mee als hij er meer voor vraagt.
In de loop der jaren heb ik dat bij anderen ook wel vaker gezien.

Mvg, :) .
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ilosab schreef: 15 apr 2023, 16:27
Adriaan schreef: 15 apr 2023, 16:14
Offtopic:
Komt door de scanner, die is hetzelfde als ik, ook oud.
:lach: :lach: :lach:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Laten we de handel de ruimte geven om een marge tussen veilingprijzen en opbrengst te gunnen. Hierdoor kunnen handelaren bestaan (hun salaris bestaat immers uit het verschil tussen in- en verkoop).
Zij sporen het materiaal op dat voor ons interessant is, en materiaal oplevert dat we (sommigen van ons in ieder geval) zoeken. dat er een prijsverschil is tussen veiling en handel lijkt me vanzelfsprekend, aangezien de handel van dit verschil moet leven!
Voor mijn verzameling betekent dit in ieder geval dat ik af en toe nog materiaal kan toevoegen :klap:
Natuurlijk bedoel ik niet een absurde marge met 2 of meer keer "over de kop". Maar een redelijk percentage moeten we toch kunnen accepteren (en met alle respect, anders had je het zelf op de veiling moeten kopen...). wie weet voor welke prijs het dan verkocht zou zijn...

Een ander argument is voor verzamelaars misschien ook interessant. Als je alleen op zoek bent naar het goedkoopste exemplaar ooit, wat betekent dat voor de waarde van het object dat je zoek? Als je continue voor een lagere prijs je stukken koopt, wordt je verzameling ook steeds minder waard. Terwijl wanneer stukken steeds duurder worden, je verzameling ook meer waard wordt. Waarom willen veel verzamelaars dan graag voor de laagst mogelijke prijs kopen?...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Patrickp_nl schreef: 19 mei 2023, 00:20 Laten we de handel de ruimte geven om een marge tussen veilingprijzen en opbrengst te gunnen. Hierdoor kunnen handelaren bestaan (hun salaris bestaat immers uit het verschil tussen in- en verkoop).
Zij sporen het materiaal op dat voor ons interessant is, en materiaal oplevert dat we (sommigen van ons in ieder geval) zoeken. dat er een prijsverschil is tussen veiling en handel lijkt me vanzelfsprekend, aangezien de handel van dit verschil moet leven!
Voor mijn verzameling betekent dit in ieder geval dat ik af en toe nog materiaal kan toevoegen :klap:
Natuurlijk bedoel ik niet een absurde marge met 2 of meer keer "over de kop". Maar een redelijk percentage moeten we toch kunnen accepteren (en met alle respect, anders had je het zelf op de veiling moeten kopen...). wie weet voor welke prijs het dan verkocht zou zijn...

Een ander argument is voor verzamelaars misschien ook interessant. Als je alleen op zoek bent naar het goedkoopste exemplaar ooit, wat betekent dat voor de waarde van het object dat je zoek? Als je continue voor een lagere prijs je stukken koopt, wordt je verzameling ook steeds minder waard. Terwijl wanneer stukken steeds duurder worden, je verzameling ook meer waard wordt. Waarom willen veel verzamelaars dan graag voor de laagst mogelijke prijs kopen?...
Dat er een marge moet bestaan tussen inkoop en verkoop v.w.b. een handelaar dat begrijp ik wel maar te koop aanbieden voor 2 x de aanschafprijs is een beetje te gek lijkt me. En hoe hoog het zal uitkomen als men mee zou gaan bieden dat weet men nooit achteraf.
Er zijn ook verzamelaars die het niet boeit wat ze voor een biljet moeten uitgeven maar er zijn ook mensen die het doodeenvoudig NIET kunnen uitgeven maar door het speuren naar goedkope exemplaren toch een deel van hun verzameling kunnen opvullen.
En wat mijn verzameling waard is dat zal me worst wezen. Ik verzamel omdat ik het leuk vindt en omdat ik er plezier aan beleef om te snuffelen naar exemplaren die ik nog niet heb. Daar betaal ik op dat moment een prijs voor waarvan ik denk dat ik me dat kan permitteren. Als ik voorgoed mijn ogen sluit dan gaat het hele pakket naar HA Heritage, mogen zij het veilen en de opbrengst gaat naar mijn vrouw en 2 kinderen. Ik verzamel al 30 jaar biljetten en heb nooit de aanschafprijs bewaard dus ik zou ook niet weten of er winst gemaakt wordt of niet maar daar ging het mij niet om.
Laatst gewijzigd door Ilosab op 20 mei 2023, 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Patrickp_nl schreef: 19 mei 2023, 00:20 Waarom willen veel verzamelaars dan graag voor de laagst mogelijke prijs kopen?...
Ons zijn Ollanders, :gniffel: :) :lach: :hahaha: :lol:

Mvg, :angel: .
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Vergeet niet de verkoopcommissie bij de Crown Currency veiling. De inkoop van het biljet is dus 960 Euro. Mocht het biljet voor 1600 verkocht worden (wat niet waarschijnlijk is, waarschijnlijk zit er onderhandelingsruimte ingebouwd, het is tenslotte een vraagprijs) dan is de marge 640 euro, waar 111 Euro BTW over afgerekend moet worden. Dan schiet er nog 529 euro over. Aan het einde van het jaar komt de fiscus nogmaals langs voor de inkomstenbelasting (bij een eenmanszaak of V.O.F.) of de vennootschapsbelasting (bij een B.V.) reken op minimaal een derde. Nou is 350 euro netto op dit biljet een prima marge, maar verre van een verdubbeling.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bij zijn advertenties staat dat hij een particuliere verkoper is en dat consumentenrecht niet van toepassing is dus ik vraag me af of de fiscus langskomt.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Koevoets numismatics schreef: 20 mei 2023, 16:57 dan is de marge 640 euro, waar 111 Euro BTW over afgerekend moet worden. Dan schiet er nog 529 euro over. Aan het einde van het jaar komt de fiscus nogmaals langs voor de inkomstenbelasting (bij een eenmanszaak of V.O.F.) of de vennootschapsbelasting (bij een B.V.) reken op minimaal een derde. Nou is 350 euro netto op dit biljet een prima marge, maar verre van een verdubbeling.
Belasting over goederen op marktplaats? Ik geloof niet dat iemand dat betaald als hij/zij iets onder een "eigen" naam verkoopt.
Ik ken iemand die in de aanbieding (merk)kleding koopt en vervolgens met winst doorverkoopt op MP. De enige belasting die wordt afgedragen zit verwerkt in het aankoopbedrag en de verzendkosten.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Wie zich als handelaar gedraagt is dat ook voor de fiscus. Met 269 beoordelingen lijkt het erop dat dit het hobbymatig handelen overstijgt. Dat betekent dat de fiscus wel degelijk langs zou kunnen komen. Ze hebben ook personeel in dienst die verkoopsites bekijken om dit soort handel op te sporen. Maar het zou kunnen dat deze verkoper (nog) geen belasting afdraagt op zijn winsten. Of dat eerlijk is is een tweede.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”