Mijn zoekmaat deed een echte schatvondst in onze directe omgeving. Tot nu zijn er 142 zilveren munten geteld uit de tijd van Philips de schone en
Karel V. De vondst is gemeld bij PAN en de provinciaal archeoloog en BAAK is belast met de verdere gang van opgraven.
De handel gaat naar een professioneel bedrijf voor reiniging en verdere behandeling. De kans is groot dat de hele schat in een depot verdwijnt
en daardoor voor de handel verschoond blijft. Ik ben niet van het verzamelen maar is dat goed of jammer voor de handel of verzamelaar ?
muntvondst.
Moderator: koiboyke
Re: muntvondst.
Leuk zo'n vondst! Het klinkt alsof de munten de komende decennia weer geen daglicht gaan zien en dat is zonde.
Ik vind dat de exclusieve stukken naar een museum (in de buurt moeten) en dat al het "reguliere" spul op de markt mag komen voor de echte liefhebber.
Ik vind dat de exclusieve stukken naar een museum (in de buurt moeten) en dat al het "reguliere" spul op de markt mag komen voor de echte liefhebber.
Heel erg dom.
Als iemand zo'n schat vindt dan is het aantal gevonden munten al een unicum. Zoiets hoort inderdaad naar een museum te gaan of te worden tentoongesteld in een Provinciehuis of gemeentehuis van de gevonden locatie.
Wat heeft het voor nut om alles te reinigen en dan op te bergen. Niets mooier dan aan het publiek te laten zien met een verhaaltje over die tijd.
Als iemand zo'n schat vindt dan is het aantal gevonden munten al een unicum. Zoiets hoort inderdaad naar een museum te gaan of te worden tentoongesteld in een Provinciehuis of gemeentehuis van de gevonden locatie.
Wat heeft het voor nut om alles te reinigen en dan op te bergen. Niets mooier dan aan het publiek te laten zien met een verhaaltje over die tijd.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Archeologen zijn niet publieksvriendelijk, die willen dat de locatie geheim blijft zodat ze een heel weiland kunnen omploegen en de rekening wordt bij de grondeigenaar gelegd, wettelijk zo geregeld. Ik heb in het verleden een bronstijd vondst gedaan en heb met de boer overlegd en we zijn tot de conclusie gekomen om geen slapende honden wakker te maken zodat hij het land kan bewerken en niet met een gepeperde rekening wordt opgezadeld. En zo ken ik er meer die zo handelen. Door wetten en regelgeving wordt het melden vaak vermeden terwijl het juist de bedoeling is om historisch erfgoed te beschermen. Maar welk belang is groter, vondsten in een depot verbergen waar niemand iets aan heeft of de boer tekort doen door een seizoen niet kunnen oogsten en opzadelen met de opgravingskosten. Ik weet het wel. 

Nooit geweten van die gepeperde rekening. Maar dat is ook typisch Nederlands, men doet een ontdekking wat van belang is voor de geschiedenis van het land of de streek en de eigenaar van het land krijgt een rekening vanwege het opgraven van archeologische vondsten. Nederland ten voeten uit. Gelukkig heb je wel een beetje kennis wat dat betreft, per slot van rekening heb je waarschijnlijk ook toestemming gevraagd om te zoeken. Wat heb je met de bronstijd vondst gedaan, museum gebracht?
vutter schreef: ↑27 mar 2023, 18:51 Archeologen zijn niet publieksvriendelijk, die willen dat de locatie geheim blijft zodat ze een heel weiland kunnen omploegen en de rekening wordt bij de grondeigenaar gelegd, wettelijk zo geregeld. Ik heb in het verleden een bronstijd vondst gedaan en heb met de boer overlegd en we zijn tot de conclusie gekomen om geen slapende honden wakker te maken zodat hij het land kan bewerken en niet met een gepeperde rekening wordt opgezadeld. En zo ken ik er meer die zo handelen. Door wetten en regelgeving wordt het melden vaak vermeden terwijl het juist de bedoeling is om historisch erfgoed te beschermen. Maar welk belang is groter, vondsten in een depot verbergen waar niemand iets aan heeft of de boer tekort doen door een seizoen niet kunnen oogsten en opzadelen met de opgravingskosten. Ik weet het wel.![]()
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Ik ben naar de heemkundekring gegaan van de plaats waar ik de vondst deed en ze waren er blij mee maar wilden wel weten waar precies gevonden.
En daar ging ik dus niet in mee en bleven ze tot vervelens toe contact zoeken en heb ik er een eind aan gemaakt, de discussie natuurlijk.
Nu ligt het in de vitrine van de heemkunde.
En daar ging ik dus niet in mee en bleven ze tot vervelens toe contact zoeken en heb ik er een eind aan gemaakt, de discussie natuurlijk.
In plaats dat ze uitermate blij waren met de vondst werden ze nog vervelend ook. Gelukkig heb je wat dat betreft kennis van zaken.vutter schreef: ↑01 apr 2023, 18:31 Ik ben naar de heemkundekring gegaan van de plaats waar ik de vondst deed en ze waren er blij mee maar wilden wel weten waar precies gevonden.