Ik wilde even kijken wat jullie ervan vinden, want ik ben een beginnende verzamelaar van euro-munten. Dus graag jullie mening over het volgende:
Is het beter om jaarsets die door de jaren heen zijn uitgekomen, intact te houden als set of om de munten van de kaarten te halen en die te plaatsen in de collecties waardoor er in één keer sprake is van NIFC munten.
Volgens een mede-verzamelaar, die dit laatste als voorkeur heeft, is de verzamelaarswaarde van de losse munten hoger dan de waarde waarvoor men de jaarset aankoopt.
Kan dit beiden of is dit laatste not-done!
Jaarsets Euro munten
Moderator: euromunter
Re: Jaarsets Euro munten
Ik denk dat dit vooral persoonlijk is hoe je uw verzameling wilt opbergen.
Wat ik meen te begrijpen van jouw jaarsets en kaarten, veronderstel ik dat je Nederlandse jaarsets bedoelt. De munten liggen langs een zijde open. Deze munten heb ik er steeds uitgehaald en in munthouders gestoken. Bij de meeste andere sets zijn de munten volledig ingecapseld in plastic. Deze laat ik dan heel, de munten zijn toch beter beschermd zo. Maar er zijn ook andere verzamelaars doe alle setjes slopen en de munten in munthouders stoppen.
Ik denk dat deze persoon eerder afgaat op prijzen die hij ziet op muntbeurzen en bij handelaren. Bepaalde handelaren slopen wel setjes en bieden de munten inderdaad alles tesamen duurder aan dan moest je de gehele set moeten kopen. Vaak is dit dan voor verzamelaars die een bepaalde specifieke munt zoeken en daarvoor geen heel setje moeten aanschaffen.
Over de waarde van euromunten zou ik niet teveel van wakker liggen. Courante munten hebben niet of nauwelijks meerwaarde, enkel lagere oplages, van vooral 2 euro herdenkingsmunten , hebben een meerwaarde.
Wat ik meen te begrijpen van jouw jaarsets en kaarten, veronderstel ik dat je Nederlandse jaarsets bedoelt. De munten liggen langs een zijde open. Deze munten heb ik er steeds uitgehaald en in munthouders gestoken. Bij de meeste andere sets zijn de munten volledig ingecapseld in plastic. Deze laat ik dan heel, de munten zijn toch beter beschermd zo. Maar er zijn ook andere verzamelaars doe alle setjes slopen en de munten in munthouders stoppen.
Ik denk dat deze persoon eerder afgaat op prijzen die hij ziet op muntbeurzen en bij handelaren. Bepaalde handelaren slopen wel setjes en bieden de munten inderdaad alles tesamen duurder aan dan moest je de gehele set moeten kopen. Vaak is dit dan voor verzamelaars die een bepaalde specifieke munt zoeken en daarvoor geen heel setje moeten aanschaffen.
Over de waarde van euromunten zou ik niet teveel van wakker liggen. Courante munten hebben niet of nauwelijks meerwaarde, enkel lagere oplages, van vooral 2 euro herdenkingsmunten , hebben een meerwaarde.
Deze term ken ik niet, kan je deze even toelichten?
Deze term ken ik niet, kan je deze even toelichten?
"NIFC", Not intended for circulation. Oftewel, niet bedoeld voor circulatie. Alleen maar geslagen voor verzamelaars.
http://munthunter.nl/viewtopic.php?t=18403
[/quote]
"NIFC", Not intended for circulation. Oftewel, niet bedoeld voor circulatie.
[/quote]
Weer iets bijgeleerd
"NIFC", Not intended for circulation. Oftewel, niet bedoeld voor circulatie.
[/quote]
Weer iets bijgeleerd