boordgeld
Moderators: koenmunten, Arjena3
boordgeld
Overzichtje van wat er zou moeten zijn:
NV. STOOMVAARTMAATSCHAPPIJ NEDERLAND
Gebruikt tussen 1945 en 1960.
brons: 5, 10 en 25 cent
aluminium: 25, 50, 100 en 250 cent.
aluminium-brons bimetaal 500 cent
Logo SMN
HOLLAND-AMERIKALIJN 1948-1960
5, 10 en 25 cent brons
PH van Ommeren, een bronzen 10 en 25 cent
KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD 1948-1959
BILJETTEN IN COUPUREN VAN 5, 10, 25 CENT, 1 GULDEN, 2 1/2 GULDEN, 10 EN 25 GULDEN. Gebruikt tijdens troepentransport naar Nederlands Indië en Nederlands Nieuw Guinea.
Repatriëring Australiërs en Nederlanders uit deze gebieden.
Vervoer van emigranten en cruiseschepen.
Om misbruik te voorkomen gold voor elke reis een ander ontwerp!
Schepen:
FAIRSEA
INDRAPOERA
SIBAYAK
WILLEM RUIJS
ZUIDERKRUIS
KOTA INTEN
VOLENDAM
WATERMAN
DE STOOMVAARTMAATSCHAPPIJ NEDERLAND HEEFT MET DE VOLENDAM VAN DE LLOYD EN DE HOLLAND-AMERIKALIJN IN OPDRACHT VAN DE GEALLIEERDEN GEDIEND ALS TROOP CARRYING VESSELS.
NV. STOOMVAARTMAATSCHAPPIJ NEDERLAND
Gebruikt tussen 1945 en 1960.
brons: 5, 10 en 25 cent
aluminium: 25, 50, 100 en 250 cent.
aluminium-brons bimetaal 500 cent
Logo SMN
HOLLAND-AMERIKALIJN 1948-1960
5, 10 en 25 cent brons
PH van Ommeren, een bronzen 10 en 25 cent
KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD 1948-1959
BILJETTEN IN COUPUREN VAN 5, 10, 25 CENT, 1 GULDEN, 2 1/2 GULDEN, 10 EN 25 GULDEN. Gebruikt tijdens troepentransport naar Nederlands Indië en Nederlands Nieuw Guinea.
Repatriëring Australiërs en Nederlanders uit deze gebieden.
Vervoer van emigranten en cruiseschepen.
Om misbruik te voorkomen gold voor elke reis een ander ontwerp!
Schepen:
FAIRSEA
INDRAPOERA
SIBAYAK
WILLEM RUIJS
ZUIDERKRUIS
KOTA INTEN
VOLENDAM
WATERMAN
DE STOOMVAARTMAATSCHAPPIJ NEDERLAND HEEFT MET DE VOLENDAM VAN DE LLOYD EN DE HOLLAND-AMERIKALIJN IN OPDRACHT VAN DE GEALLIEERDEN GEDIEND ALS TROOP CARRYING VESSELS.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 24 aug 2009, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: boordgeld
Van van Ommeren bestaat ook een 100 en 250 cents munt!grivnagozer schreef:PH van Ommeren, een bronzen 10 en 25 cent
Ik ben nog op zoek naar de munten van de Holland America Lyn, en van van Ommeren zoek ik nog de munten 10, 100 en 250 cent.
Als iemand ze weg wil doen stuur me maar een berichtje.
Eric
Als iemand ze weg wil doen stuur me maar een berichtje.
Eric
Hier staan ze allemaal: http://www.catawiki.nl/catalogus/Munten ... 1/0/7637/aMunthunter schreef:Nog nooit gezien, heb je toevallig een afbeelding of afbeeldingen?
boordgeld
Beste mensen en liefhebbers van boordgeld.
Er is een schitterende site over boordgeld. zoek via google en je komt 'm vanzelf tegen.
Daar staat een schat aan info op, afbeeldingen en een vermelding van al het tot op heden bekende boordgeld, geschiedenis, foto's van schepen.
Ga daar eens buurten, kijk en geniet.
Er is een schitterende site over boordgeld. zoek via google en je komt 'm vanzelf tegen.
Daar staat een schat aan info op, afbeeldingen en een vermelding van al het tot op heden bekende boordgeld, geschiedenis, foto's van schepen.
Ga daar eens buurten, kijk en geniet.
Hallo Koenmunten,
Allereerst van harte welkom op het forum!
Een leuke tip die je hier geeft. Een prachtige duidelijke site met wel heel veel informatie.
Ik heb meteen even een websitetip aangemaakt in de daarvoor gemaakte rubriek, met een directe link naar de site.
http://munthunter.forum2go.nl/post593.html#593
Gr. Jeroen
Allereerst van harte welkom op het forum!
Een leuke tip die je hier geeft. Een prachtige duidelijke site met wel heel veel informatie.
Ik heb meteen even een websitetip aangemaakt in de daarvoor gemaakte rubriek, met een directe link naar de site.
http://munthunter.forum2go.nl/post593.html#593
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Hoi Jeroen,
Leuk dat mijn eerste inbreng m.b.t. de boordgeldsite zo enthousiast ontvangen is! Ik ben een groot voorstander van het uitwisselen van info, maar we moeten natuurlijk geen dingen dubbel gaan doen dat is zonde.
Ik spaar trouwens ook plantagegeld. Dus ik zal dit onderwerp goed in de gaten houden, mochten er eens vragen over plantagegeld komen dan heb ik ook nog wel een paar tips,
met vriendelijke verzamelgroet,
Koen
Leuk dat mijn eerste inbreng m.b.t. de boordgeldsite zo enthousiast ontvangen is! Ik ben een groot voorstander van het uitwisselen van info, maar we moeten natuurlijk geen dingen dubbel gaan doen dat is zonde.
Ik spaar trouwens ook plantagegeld. Dus ik zal dit onderwerp goed in de gaten houden, mochten er eens vragen over plantagegeld komen dan heb ik ook nog wel een paar tips,
met vriendelijke verzamelgroet,
Koen
Hoi Koen,
Daar ben ik het helemaal mee eens en dat zou ook onmogelijk zijn. Vandaar ook de directe link naar de prachtige site over het boordgeld.
Het forum is in eerste instantie bedoeld om elkaar te ontmoeten, te discuseren, informatie te plaatsen en mensen op weg te helpen naar meer informatie. Als men via dit forum bij een dergelijke site terecht komt waar hij of zij alle informatie kan vinden die wordt gezocht, dan is het doel wat het forum voor ogen heeft bereikt.
Kun je misschien wat leuke informatie (en afbeeldingen) plaatsen over plantagegeld?
Gr. Jeroen
Daar ben ik het helemaal mee eens en dat zou ook onmogelijk zijn. Vandaar ook de directe link naar de prachtige site over het boordgeld.
Het forum is in eerste instantie bedoeld om elkaar te ontmoeten, te discuseren, informatie te plaatsen en mensen op weg te helpen naar meer informatie. Als men via dit forum bij een dergelijke site terecht komt waar hij of zij alle informatie kan vinden die wordt gezocht, dan is het doel wat het forum voor ogen heeft bereikt.
Kun je misschien wat leuke informatie (en afbeeldingen) plaatsen over plantagegeld?
Gr. Jeroen
Beste mensen, medeverzamelaars van boordgeld:
Onderstaand een aantal afbeeldingen van een serie boordgeldbiljetten van de Bali-cruise, die van 23-27 december 1957 had moeten plaatsvinden, maar die uiteindelijk niet doorgegaan is.
De serie bestaat uit 6 biljetten van 5, 10 en 25 cent en 1, 2 1/2 en 10 gulden. De keerzijde van de biljetten is blanco. Deze serie is dus redelijk gangbaar, de overige boorgeldbiljetten zoals Eric er een aantal genoemd heeft en diegene die op de boordgeldsite staan zijn zeer zeldzaam en kunnen in prijs varieren van 25 tot enkele honderden euro's per stuk...
Dit is de laatste serie boordgeld die uitgegeven is (en daardoor ook nog het gemakkelijkst te verkrijgen is). Door omstandigheden heb ik die serie nu dubbel. Mocht er een liefhebber zijn dan mag diegene de serie overnemen voor € 50,- (inclusief standaardverzending) of € 55,- (aangetekend). Dit is het bedrag dat ik er destijds zelf ook voor betaald heb. Stuur maar een pb'tje alsje geinteresseerd bent.
Onderstaand een aantal afbeeldingen van een serie boordgeldbiljetten van de Bali-cruise, die van 23-27 december 1957 had moeten plaatsvinden, maar die uiteindelijk niet doorgegaan is.
De serie bestaat uit 6 biljetten van 5, 10 en 25 cent en 1, 2 1/2 en 10 gulden. De keerzijde van de biljetten is blanco. Deze serie is dus redelijk gangbaar, de overige boorgeldbiljetten zoals Eric er een aantal genoemd heeft en diegene die op de boordgeldsite staan zijn zeer zeldzaam en kunnen in prijs varieren van 25 tot enkele honderden euro's per stuk...
Dit is de laatste serie boordgeld die uitgegeven is (en daardoor ook nog het gemakkelijkst te verkrijgen is). Door omstandigheden heb ik die serie nu dubbel. Mocht er een liefhebber zijn dan mag diegene de serie overnemen voor € 50,- (inclusief standaardverzending) of € 55,- (aangetekend). Dit is het bedrag dat ik er destijds zelf ook voor betaald heb. Stuur maar een pb'tje alsje geinteresseerd bent.
Onderstaand afbeeldingen van de complete series boordgeld van de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN), de Holland Amerika Lijn (HAL) en van Van Ommeren die vroeger op de schepen gebruikt werden.
NB: de serie SMN heeft ook een ronde 25 cent en ook een 50 cent munt (aanvullend op de plaatjes van Eric).
Voor modern boordgeld zie het onderwerp 'Moderne boordgeld munten HAL'.
NB: de serie SMN heeft ook een ronde 25 cent en ook een 50 cent munt (aanvullend op de plaatjes van Eric).
Voor modern boordgeld zie het onderwerp 'Moderne boordgeld munten HAL'.
Hoi Eric, dit zijn munten uit mijn eigen verzameling ja. Dat is ook het leukste om te delen. Maar soms is het voor het overzicht of voor de leut van belang een plaatje van internet te plukken.
Ik ga binnenkort een artikeltje uit De Beeldenaar aanhalen m.b.t. boordgeld en de hoeveelheid muntjes die van de verschillende types geslagen zijn.
Ik ga binnenkort een artikeltje uit De Beeldenaar aanhalen m.b.t. boordgeld en de hoeveelheid muntjes die van de verschillende types geslagen zijn.
Bedankt voor het compliment. ik ben ook een tijd aan het speuren geweest, best lastige vooral HAL en Van Ommeren, het papieren boordgeld is nog schaarser, naast de Bali cruise serie heb ik nog maar 1 ander biljet te pakken kunnen krijgen...
grivnagozer schreef:Dan heb je een prachtige collectie opgebouwd!!!!
Hallo Koen,
Hier de link naar je bestand op de skydrive van MenBForum@hotmail.com
http://cid-441b55ca1d04ba72.skydrive.li ... munten.xls
Plak je hem zelf even in een bericht?
Gr. Jeroen
Hier de link naar je bestand op de skydrive van MenBForum@hotmail.com
http://cid-441b55ca1d04ba72.skydrive.li ... munten.xls
Plak je hem zelf even in een bericht?
Gr. Jeroen
Wat grappig dat Koen zijn eerste bericht hier op het forum staat.
Omdat de afbeeldingen hier niet meer zichtbaar zijn plaats ik 2 muntjes boordgeld die ook in mijn rariteiten album zitten van de N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland Amsterdam.
SMN 5 cent en SMN 10 cent Door op de afbeelding te klikken wordt deze groter.
Mvg, .
Omdat de afbeeldingen hier niet meer zichtbaar zijn plaats ik 2 muntjes boordgeld die ook in mijn rariteiten album zitten van de N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland Amsterdam.
SMN 5 cent en SMN 10 cent Door op de afbeelding te klikken wordt deze groter.
Mvg, .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.