https://auctions.schulman.nl/lots/view/ ... of-holland
Hallo allemaal,
deze medaille in de veiling bij Schulman wil ik om twee redenen bij jullie onder de aandacht brengen.
De eerste reden is de startprijs van 7000. Verrassend, wanneer men in de bijbehorende tekst leest dat dit een niet-authentiek stuk zou zijn.
De andere, tweede, reden is de geschiedenis die het betreft. De medaille heeft betrekking op de "campagne van Noord Hollande 27ste augustus 1799" en is uitgereikt door Lodewijk Napoleon aan Jacob Vecht sergeant bij het regiment Garde Grenadiers.
Van deze campagne in 1799 had ik niet gehoord dus zocht ik het op internet op.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brits-Rus ... rd-Holland
Te lezen is dat in een kleine drie maanden Britse en Russische troepen Noord Holland van Den Helder tot en met Alkmaar in handen kregen.
Verder is te lezen over muiters, gevechten tussen nederlanders: orangisten/patriotten, strategische en tactische fouten, toevallige weersomstandigheden, inundaties, hoogverraad, ziektes, een tweede inval door de britten in 1809 (https://nl.wikipedia.org/wiki/Walcherenexpeditie). Wat is dit een rommelige tijd!
In het nationaal archief vond ik gedigitaliseerde stamboeken. Zou Jacob Vecht er toch in staan?? Stamboeken 2.01.15 Inventaris van de stamboeken, naamlijsten, conduite- en pensioenstaten van officieren, onderofficieren en minderen der Landmacht, ca. 1795-1813
https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... %40I~A~A.5
Deze medaille heeft mij al verrijkt. Wie zal er voor wat de nieuwe eigenaar ervan worden??
Mvgr, Mel
1799 Medaille Lod.Nap. campagne 27 aug. Noord Holland
Moderator: Robin
1799 Medaille Lod.Nap. campagne 27 aug. Noord Holland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: 1799 Medaille Lod.Nap. campagne 27 aug. Noord Holland
Waar ik het eerste aan denk is dan 1799?
Het Koninkrijk Holland was toch vanaf 1806
Mvg,
.
Het Koninkrijk Holland was toch vanaf 1806
Mvg,

-
- Volledig lid
Klopt, in 1806 ontstond het Koninkrijk Holland.
Je zou het kunnen zien als het latere verzetskruis, deze is ook na de Tweede Wereldoorlog uitgereikt.
Ik kan me voorstellen dat na de vorming van het Koninkrijk in 1806 gekeken is wie er in het recentere verleden dapper weerstand bood tegen de vijand (Rusland en Engeland) en deze moedige strijders heeft beloond.
NB nog even de genoemde registers doorgenomen en ik kan de genoemde persoon Jacob Vecht of gelijkende naam bijv. Jacob(us) (van der) Vech(g)t(e) niet vinden.
Je zou het kunnen zien als het latere verzetskruis, deze is ook na de Tweede Wereldoorlog uitgereikt.
Ik kan me voorstellen dat na de vorming van het Koninkrijk in 1806 gekeken is wie er in het recentere verleden dapper weerstand bood tegen de vijand (Rusland en Engeland) en deze moedige strijders heeft beloond.
NB nog even de genoemde registers doorgenomen en ik kan de genoemde persoon Jacob Vecht of gelijkende naam bijv. Jacob(us) (van der) Vech(g)t(e) niet vinden.
Ja, inderdaad Alexander.
Maar wel jammer en vreemd dat die naam nergens te vinden is.
Mvg,
.
Maar wel jammer en vreemd dat die naam nergens te vinden is.
Mvg,

Ja, Alexander,Alexander schreef: ↑21 mar 2022, 15:58 Klopt, in 1806 ontstond het Koninkrijk Holland.
inderdaad aan die latere uitreiking heb ik ook gedacht. Maar een latere uitreiking en volgens Schulman van na 1838??
Even de registers doorgenomen? Nou, dat doe je snel! Zover was ik nog gekomen. Ik heb een paar relevante registers doorgespit en had toen al meer dan 140 handgeschreven pagina's te lezen. Daarna had ik wat anders te doen zodat er nog een paar registers zijn blijven liggen.
Ik vind het steeds een vreemder ding worden. Mogelijk is JMP1956 nog interessant om te bekijken of dit stuk er wordt genoemd.
Mvgr, Mel
PS De geschiedenis vind ik interessanter dan de eventuele echtheid. Wie wist er dat er ooit in Nederland Russische troepen waren geweest?
Deze was mij ook al opgevallen als curieus stuk. Van dit soort onbekende dingen tegen vind ik ook altijd een deel van de lol van het doornemen van een veiling
Ja, Gebs,
zeker als men daardoor feiten te weten komt zoals dat 'Alkmaer' als een Franse overwinning op de Arc de Triomphe in Parijs staat! Welke Nederlandse plaatsen staan er nog meer op? Een lijst van Nederlandse plaatsen heb ik nog niet kunnen vinden. Het lijkt erop dat in ieder geval Berg op Zoom en Maesstricht op de lijst horen...
Mvgr, Mel
Ondanks alle geschiedenis eromheen is dit lot onverkocht gebleven... Mel