PMG grading

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: PMG grading

Bericht door Ilosab »

Voor mij hoef je niet bang te zijn dat ze wat aan plastic zullen verdienen, ik vind biljetten die geslabt zijn geen gezicht maar dat is mijn persoonlijke mening.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Ger1 schreef: 17 feb 2022, 08:53 Je reageert hier in het topic PMG grading dat onder het hoofdstuk Bankbiljetten – Bankbiljetten algemeen staat.
Maar elke keer dat je hier reageert begin je over het munten graderen bij de PCGS?
En nu schrijf je dat je van biljetten niet veel weet en daar maar weinig mee te maken hebt gehad.
Dus vraag ik mij nu af kom je hier om over de biljetten PMG grading te discussiëren of over de munten bij PCGS?

Mvg, :) .
Ik probeer in ieder geval mijn kennis te delen en zelf iets te leren over third party grading (beide PMG en PCGS zijn dat) en dat allemaal ZONDER iemand anders of verzamelgebied af te kraken ;-)
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 17 feb 2022, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

CorioCoins schreef: 17 feb 2022, 11:11 Ik probeer in ieder geval mijn kennis te delen en zelf iets te leren over third party grading (beide PMG en PCGS zijn dat) en dat allemaal ZONDER iemand anders of verzamelgebied af te kraken ;-)
Kan je mij even aangeven waar ik iemand zijn verzamelgebied afkraak?
Als ik mijn bijdrage hier in dit topic nalees kan ik dat nergens vinden.

Tenzij jij topperdepop een verzamelgebied vindt maar dan nog, heb ik kritiek op die kreten die totaal nergens op slaan
en dat is mijn mening en heeft niets van doen met iemand zijn verzamelgebied afkraken.

Mvg, :) .
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Bij de aankomende MPO veiling kwam in dit biljet tegen. Dit biljet heeft een grade van 64 wat op dit moment de hoogste grade van dit type biljet is (2 stuks). Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar ik zie toch liever een straks biljet zonder stempels van een lagere grade. Deze biljetten verdienen eigenlijk een aparte categorie, bijvoorbeeld: Pick 68A (addition) beschreven, stempels (van officiële instanties) eigenlijk alles wat niet door slijtage in roulatie ontstaat.

https://ha-europe.com/en/browse/Coins_C ... _2023/5682

https://www.pmgnotes.com/certlookup/1914056-002/64/
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik zie liever helemaal geen grading want er wordt aan de lopende band gegrade (goed geschreven?) waardoor de prijzen de pan uitvliegen, echt niet normaal meer. Ik heb zelf ook een paar PMG biljetten maar die variant had ik nog niet en de prijs was redelijk, toen nog wel.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Als fervent verzamelaar begrijp ik als geen ander dat het verzamelen van biljetten meer is dan alleen een hobby; het is een levenslange passie. Als je jezelf door de jaren heen hebt ondergedompeld in de wereld van bankbiljetten, ontwikkel je een onderscheidende smaak voor het soort biljetten dat je wilt verzamelen. Voor mij is het niet alleen een kwestie van zeldzaamheid, maar vooral van kwaliteit. Het detail in de gravures, de scherpte van de druk, de algemene toestand van het biljet - het zijn allemaal aspecten die een biljet echt bijzonder kunnen maken.

Maar dan stuit je op het dilemma van de internationale markt. Soms bevindt het perfecte biljet zich aan de andere kant van de wereld. Hoe kun je de kwaliteit objectief beoordelen als je het biljet niet persoonlijk kunt inspecteren? Dit is waar Third Party Grading (TPG) om de hoek komt kijken, en ik moet toegeven dat het een welkome oplossing kan zijn. TPG-instanties hebben experts die een gestandaardiseerde beoordeling geven aan biljetten, wat het vertrouwen in internationale aankopen vergroot.

Echter, mijn zorg is dat deze objectieve beoordelingen soms leiden tot waanzinnige prijzen. Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van een 10 gulden IJsvogelbiljet uit 1997 in PMG70-kwaliteit. Een biljet dat in een niet-gegradeerde staat misschien slechts €10 tot €15 waard zou zijn, wordt opeens voor meer dan €500 verkocht. Het ergste is dat er bundels van deze biljetten zijn, en er zitten er waarschijnlijk meerdere bij die PMG70 krijgen.

Zelfs in lagere kwaliteiten gebeuren vreemde dingen. Biljetten die in ‘Uncirculated’ (ongecirculeerde) staat tussen de €10 en €15 waard zijn, worden gegradeerd en krijgen scores tussen 55 en 58 (About Uncirculated). Het graderen kost, afhankelijk van het soort abonnement van degene die ze aanbiedt, tussen de €8 en €15. Waarom zou je €15 uitgeven voor een biljet dat op een veiling zeker geen €15 gaat opbrengen? Het lijkt erop dat alleen het veilinghuis (met hogere opbrengsten) en de TPG-organisatie (hoe meer biljetten ze beoordelen, hoe beter) hiervan profiteren. Het voelt niet rechtvaardig.

Wat me misschien nog wel meer zorgen baart, is de kwestie van de garantie. Hoe ver reikt deze garantie? Als je een biljet koopt dat als ‘echt’ is beoordeeld en later blijkt dat het overduidelijk vals is, kun je het opnieuw aanbieden, en ze plaatsen gratis een nieuw label dat het biljet als vals identificeert. Maar hoe zit het met de zeldzame vervalsingen? Die kunnen zelfs TPG-organisaties niet altijd detecteren, en ik heb persoonlijk meegemaakt dat vervalste biljetten met “echt” labels tegen hoge prijzen worden verkocht en verdwijnen in privécollecties of kluizen van investeerders.

Dus, ondanks de voordelen van TPG voor zeldzame, hoogwaardige biljetten, ben ik terughoudend om extra te betalen voor biljetten van lagere kwaliteit. Mijn ultieme voorkeur gaat uit naar het zelf kunnen beoordelen van biljetten met mijn eigen ogen, handen en intuïtie. Het is tenslotte die persoonlijke connectie met mijn verzameling die de ware essentie van deze passie vormt.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Adriaan schreef: 21 okt 2023, 22:23 Bij de aankomende MPO veiling kwam in dit biljet tegen. Dit biljet heeft een grade van 64 wat op dit moment de hoogste grade van dit type biljet is (2 stuks). Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar ik zie toch liever een straks biljet zonder stempels van een lagere grade. Deze biljetten verdienen eigenlijk een aparte categorie, bijvoorbeeld: Pick 68A (addition) beschreven, stempels (van officiële instanties) eigenlijk alles wat niet door slijtage in roulatie ontstaat.

Ik denk dat je vraag geen PMG vraag is, maar een vraag voor de catalogusmaker, die bepaalt of een biljet een aparte variantnummer krijgt. PMG verzint dit niet zelf* maar neemt het over. Misschien dat Patrick als ervaringsdeskundige kan aangeven wanneer hij iets als variant beschouwd en wanneer niet :-).

In mijn persoonlijke mening is een apart catalogusnummer(of toevoeging) niet nodig. In wezen is het biljet hetzelfde gedrukt als de overige uitgegeven P68's alleen is er op een gegeven moment een stempel omgezet met de bedoeling het uit de circulatie te halen (of omdat het een UNC is, te voorkomen dat het in circulatie kwam). De comments zijn in dit geval voldoende.
Ik ben het zeker wel met je eens dat een biljet in mindere kwaliteit zonder stempels aantrekkelijker is. Stempels en pen is voor mij over het algemeen sowieso een no-go. Scheurtjes en andere slijtage stoort mij meestal niet zo. Maar ik ga dan over het algemeen ook niet voor de hoogste kwaliteit(uitzonderingen daargelaten).

*) soms verzinnen ze het mogelijk wel, ik heb een slab met xxfr als picknummer, waarbij fr staat voor First Release, dat heb ik nog nooit in Pick zien staan. Kan ook zijn dat ze dit van de inzender overgenomen hebben.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

surbe schreef: 23 okt 2023, 19:59 ...Misschien dat Patrick als ervaringsdeskundige kan aangeven wanneer hij iets als variant beschouwt en wanneer niet :-)...
Je kunt hier ook weer een hele discussieboom over opzetten. Dat zal ik niet doen :gniffel:. Mijn argumenten om iets wel of niet als variant op te nemen zijn: Enerzijds als er een verzamelbehoefte is (bijvoorbeeld een serie die van 1 tot 1027 loopt, en de verzamelaars een andere waarde willen toekennen aan een serie die uit 1 cijfer bestaat, ten opzichte van een serie die uit 2, 3 of 4 cijfers bestaat), maar altijd wanneer er sprake is van een in serie geproduceerde oplage, hoe klein of groot ook. En anderszijds als er een seriematige productie is geweest van een afwijking ten opzichte van de vorige productie. Een puntje erbij, handtekening, volgorde of opbouw serienummering, wijziging in drukinkt, papier, gravure, etc.
Denk hierbij aan het tientje staalmeester met de regelmatig voorkomende misdruk, waarbij zoveel lijnolie aan de verf is toegevoegd, dat er een paarse gloed van de voorzijde op de keerzijde zichtbaar is én er uit geschreven documentatie blijkt dat deze series bewust in omloop zijn gebracht. Eigenlijk dus een misdruk, maar seriematig geproduceerd en als zodanig in omloop gebracht. De kleine aantallen Erasmus 100 gulden waarbij exemplaren op foutief papier zijn gedrukt en het watermerk bewust niet op de goede plek staat.
Terwijl de exemplaren zilverbonnen uit 1914 waarbij de productie te snel gegaan is en de zwarte boekdruklaag eigenlijk te weinig tijd heeft gekregen om te drogen en met grote regelmaat zwarte spiegelbeeld tekst op de achterkant heeft veroorzaakt ("Abklatsch" genoemd) wordt dan weer niet als variant opgenomen, maar als misdruk gezien.

Maar ik moet ook toegeven dat er bij sommige varianten eigenlijk teruggegrepen wordt op eerdere werken, waarbij het misschien niet altijd duidelijk is of de beschreven variant ook wel echt bestaat. In mijn tweede catalogus heb ik bij die stukken, voorzover bij mij bekend dan ook aangegeven "reported not confirmed". En ook dat heeft weer de nare eigenschap dat een catalogus op papier redelijk statisch is. Daags na het verschijnen van deel 2 zijn een aantal varianten die als reported not confirmed geregistreerd waren alsnog bij mij gemeld... :oops:

De conclusie is dat er geen regels voor zijn en de auteur dus zijn eigen weg volgt, meestal naar het voorbeeld van zijn voorgangers. Het enige dat ik nog wil toevoegen is dat een speciaalcatalogus meestal meer varianten weergeeft dan een generieke catalogus. Hoe meer biljetten er beschreven moeten worden, hoeveel minder ruimte er beschikbaar is om de variaties te beschrijven.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 23 okt 2023, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Adriaan schreef: 21 okt 2023, 22:23 Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar ik zie toch liever een strak biljet zonder stempels van een lagere grade. Deze biljetten verdienen eigenlijk een aparte categorie.
Eens Adriaan!
Waar ik me mogelijk nog meer aan stoor dan een foutieve of onvolledige beschrijving en bijzondere beoordeling van sommige "officieel" gegradeerde biljetten, is het krampachtig vasthouden aan een catalogus die niet langer voortgezet wordt (misschien ooit weer, de rechten op de catalogusinhoud zijn intussen onderwerp van meerdere rechtzaken als ik goed geïnformeerd ben). Waarom bij biljetten waarvan een betere beschrijving in een speciaalcatalogus bestaat dan ooit in de Krause stond, geen gebruik maken van die speciaalcatalogus?
In dit specifieke geval is ben ik het helemaal met je eens, omdat dit een SPECIMEN stuk betreft. Maar omdat het geen BANKBILJET maar een MUNTBILJET is, was het ministerie van financiën verantwoordelijk voor de uitgifte en niet DNB. En de methode van Min.Fin. was nu eenmaal het "ZONDER WAARDE" stempelen voor de stukken die in het archief moesten worden opgenomen. Deze stukken zijn nooit op de balans "gecreëerd" en voldoen dus aan dezelfde voorwaarden als de biljetten die als "SPECIMEN" overdrukt zijn.
Dus niks stempels om ze waardeloos te maken, of wat dies meer zij... Gewoon SPECIMEN, volgens alle regels van het spel!
En er zijn ook SPECIMEN exemplaren waar gewoon "specimen" op gedrukt is bij de drukker. Volgens dezelfde regels van het spel SPECIMEN exemplaren.

Saillant detail... Hoe kan dit exemplaar uit het archief zijn gekomen, als het archief nooit stukken heeft afgestaan...? Waarom vraagt niemand zich dat af? Dit stuk kan niet legaal in het bezit van een verzamelaar zijn gekomen. Maar laten we vieren dat het wel gebeurd is, en daarmee weer een variant aan het rijtje SPECIMEN varianten kan worden toegeschreven...
:lollig:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

surbe schreef: 23 okt 2023, 19:59 Ik ben het zeker wel met je eens dat een biljet in mindere kwaliteit zonder stempels aantrekkelijker is. Stempels en pen is voor mij over het algemeen sowieso een no-go. Scheurtjes en andere slijtage stoort mij meestal niet zo. Maar ik ga dan over het algemeen ook niet voor de hoogste kwaliteit(uitzonderingen daargelaten).
In mijn collectie: Het ontwerp (unissued remainder?) zonder nummers, een proefdruk van de vlakke plaat, het uitgevoerde biljet in UNC, SPECIMEN overdrukte exemplaren en ZONDER WAARDE gestempeld exemplaar met en zonder het Min.Fin stempel.
(Overigens dat is de omschrijving van "van de wieg tot het graf" zoals ik verzamel, en een wens voor ooit, er zit alleen een UNC SPECIMEN opdruk exemplaar in mijn collectie. Eerst maar eens het budget ophogen ben ik bang frogwink )

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”