Inklaringskosten Vaticaan

Plaats hier berichten over algemene zaken omtrent de euro. Denk hierbij aan nieuws over aankomende eurolanden, nieuwtjes, weetjes, etc.

Moderator: euromunter

dickf Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Inklaringskosten Vaticaan

Bericht door dickf » 04 okt 2021, 11:01

Zojuist voor mijn bestelling van de Vaticaanse munten een link van PostNL ontvangen om inklaringskosten te betalen. Zijnde 4 euro voor de inklaring zelf en 9% BTW. Totaal 8,95 euro. Ik las op de site van PostNL dat de inklaring geldt voor landen buiten de EU. Maar Vaticaanstad hoort toch ook bij de EU? Anders zouden ze geen euromunten kunnen slaan. Graag hoor ik de mening van de forumleden.

Groet Dick

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Re: Inklaringskosten Vaticaan

Bericht door surbe » 04 okt 2021, 18:26

Ik vrees dat ze gelijk hebben:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... u_gebieden
Ook Vaticaanstad, San Marino en Andorra zijn voor de btw niet-EU-landen.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 04 okt 2021, 21:22

de EU en de Eurozone zijn verschillende dingen. Zweden, Denemarken en veel landen in Oost-Europa zijn wel EU-lid maar hebben geen Euro. Andersom zijn er ook gevallen.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 04 okt 2021, 22:53

dickf schreef:
04 okt 2021, 11:01
Zijnde 4 euro voor de inklaring zelf en 9% BTW. Totaal 8,95 euro.
Is volledig correct, heb je nog geluk dat ze ook het correcte percentage berekenen. Heel vaak brengen ze ook onterecht het hoge BTW tarief in rekening, en dan moet je maanden wachten voordat dat gecorrigeerd kan worden.

dickf Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door dickf » 14 okt 2021, 17:18

Gisteren bericht gekregen uit San Marino dat verzending in voorbereiding is, vandaag mijn bestelling (2 euromunt) ontvangen. De vorige keer zat er anderhalve maand tussen. Geen inklaringskosten deze keer.

Groet Dick

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 14 okt 2021, 19:30

dickf schreef:
14 okt 2021, 17:18
Gisteren bericht gekregen uit San Marino dat verzending in voorbereiding is, vandaag mijn bestelling (2 euromunt) ontvangen. De vorige keer zat er anderhalve maand tussen. Geen inklaringskosten deze keer.

Groet Dick
Hier precies net zo.
En toch is er gecontroleerd door de afdeling inklaring, want er zat een nieuwe adressticker in het Nederlands over de originele van San Marino geplakt.
Ook was er een waarde aangegeven.
Soms heb je blijkbaar geluk

dickf Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door dickf » 12 jan 2022, 22:05

Op 22 dec 2021 bericht gekregen van het Vaticaan dat de munten worden verzonden. Nu bericht gekregen van PostNL dat het pakket onderweg is, inklaringskosten 15,55 euro. Dit in tegenstelling tot een eerdere verzending, inklaringskosten toen 8,95 euro. Het eerste pakket was 9% BTW, het tweede 21% BTW. Wat is het correcte percentage?

Groet Dick

CorioCoins

Bericht door CorioCoins » 13 jan 2022, 03:04

Ik ben geen euri-verzamelaar maar ik vraag me wel 2 dingen af:
1) Waarom wordt het niet vanuit ITALIË verzonden dat is letterlijk 200 meter lopen voor een inwoner van Vaticaanstad?
2) Mag er op een enkele 2 eur0munt btw geheven worden aangezien het een wettig betaalmiddel is? Dit lijkt me namelijk niet, aangezien het duidelijk niet bedoeld is als handel!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 13 jan 2022, 11:10

Vaticaan hoort toch bij de EU dus mag er überhaupt geen inklaringskosten worden berekend of zie ik dat verkeerd? Ik heb regelmatig iets in Nederland gekocht en gewoon ontvangen zonder douanekosten. Vandaag toevallig een bericht ontvangen van Magyar Posta dat ik invoerrechten moet betalen voor iets wat vanuit de VS is verstuurd. Kosten zijn € 1, - als ik met een Hongaarse bankpas betaal (die heb ik niet) en € 2,- als het bezorgd wordt dus dat doen ze dan maar.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 13 jan 2022, 15:30

dickf schreef:
12 jan 2022, 22:05
Op 22 dec 2021 bericht gekregen van het Vaticaan dat de munten worden verzonden. Nu bericht gekregen van PostNL dat het pakket onderweg is, inklaringskosten 15,55 euro. Dit in tegenstelling tot een eerdere verzending, inklaringskosten toen 8,95 euro. Het eerste pakket was 9% BTW, het tweede 21% BTW. Wat is het correcte percentage?

Groet Dick
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... voorwerpen

9%, maar PostNL zit er wel eens naast, zelfs als de inhoud duidelijk beschreven is. Bezwaar maken kan, maar lijkt me in dit geval meer moeite dan het op gaat leveren.
CorioCoins schreef:
13 jan 2022, 03:04
2) Mag er op een enkele 2 eur0munt btw geheven worden aangezien het een wettig betaalmiddel is? Dit lijkt me namelijk niet, aangezien het duidelijk niet bedoeld is als handel!
Volgens de link boven zal het een verzamelwaarde hebben. Daarnaast zal op de op enveloppe niet staan "2 euro 2022", maar "munt" of "numismatiek item" of iets dergelijks verwacht ik :D
Ilosab schreef:
13 jan 2022, 11:10
Vaticaan hoort toch bij de EU dus mag er überhaupt geen inklaringskosten worden berekend of zie ik dat verkeerd?
Zie eerder in dit topic:
surbe schreef:
04 okt 2021, 18:26
Ik vrees dat ze gelijk hebben:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... u_gebieden

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 13 jan 2022, 17:44

surbe schreef:
13 jan 2022, 15:30
Ilosab schreef:
13 jan 2022, 11:10
Vaticaan hoort toch bij de EU dus mag er überhaupt geen inklaringskosten worden berekend of zie ik dat verkeerd?
Ik blijf dat toch vreemd vinden, ze mogen wel de euro als betaalmiddel gebruiken maar voor de belastingdienst blijven het niet-EU-landen. Maar ja, iedereen kent zo'n beetje die oplichters van de belastingdienst en dan is dit nog peanuts in vergelijking met die kindertoeslagaffaire.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 jan 2022, 23:56

Ilosab schreef:
13 jan 2022, 17:44
Ik blijf dat toch vreemd vinden, ze mogen wel de euro als betaalmiddel gebruiken maar voor de belastingdienst blijven het niet-EU-landen. Maar ja, iedereen kent zo'n beetje die oplichters van de belastingdienst en dan is dit nog peanuts in vergelijking met die kindertoeslagaffaire.
Het feit dat Vaticaanstad niet bij de EU hoort heeft helemaal niets met de belastingdienst te maken. Vaticaanstad is een zelfstandig land en heeft zich niet aangesloten bij de EU en zal dat gezien de aard van het land ook wel nooit doen.
Dat ze de euro mogen gebruiken, komt omdat ze voor de euro een muntunie vormden met Italië. En ook toen was het dus geen deel van Italië.
Als landen een muntunie vormen betekent dat toch niet dat ze daarmee één land gaan worden, dat zou jij toch ook moeten weten.
In dit geval is er dus ook geen sprake van oplichting door de belastingdienst, de fout van het hoge BTW tarief in plaats van het lage BTW tarief wordt door PostNL gemaakt.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 17 jan 2022, 00:02

CorioCoins schreef:
13 jan 2022, 03:04
1) Waarom wordt het niet vanuit ITALIË verzonden dat is letterlijk 200 meter lopen voor een inwoner van Vaticaanstad?
Strikt genomen zullen ze dan bij het binnenlopen van Rome ook BTW moeten betalen, maar in de praktijk zal dat dan wel meevallen, maar als ze dat gaan doen met duizenden pakketjes, gaat dat ook vast opvallen. Volgens mij betaal je daardoor trouwens geen BTW voor munten die door CFN zijn verstuurd per koerier.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 17 jan 2022, 00:07

surbe schreef:
13 jan 2022, 15:30
9%, maar PostNL zit er wel eens naast, zelfs als de inhoud duidelijk beschreven is. Bezwaar maken kan, maar lijkt me in dit geval meer moeite dan het op gaat leveren.
Financieel levert het misschien niet veel op, maar als iedereen continu ze blijft terechtwijzen, leren ze het misschien eindelijk een keer bij PostNL, volgens mij doen ze het namelijk vaker fout dan goed.
Luit

Anomander_Rake Ukraine
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Anomander_Rake » 17 jan 2022, 19:30

llinde schreef:
17 jan 2022, 00:07
Financieel levert het misschien niet veel op, maar als iedereen continu ze blijft terechtwijzen, leren ze het misschien eindelijk een keer bij PostNL, volgens mij doen ze het namelijk vaker fout dan goed.
Luit
[/quote]

PostNL is niet meer te redden, als je het mij vraagt. Wat een pannenkoekenbedrijf is dat zeg. Een van de meest klantonvriendelijk aspecten vind ik dat de customer service mailt via een noreply@postnl.nl adres. Wil je ze per mail spreken dan moet je opgeven waar het over gaat en daar heb je iets van 200 tekens voor lol. Dan reageren ze met een of ander bullshit antwoord en je kan niet in gesprek want het is noreply@.... Als je de CS telefonisch wilt spreken dan krijg je een Indiaas call center medewerker aan de lijn waar je ook geen reet aan hebt.
Ze laten je gerust 3 maanden wachten terwijl je Amerikaanse pakketje in de inklaring vastzit en als het wordt vrijgegeven dan sturen ze je geen berichtje! Dan moet je er dus zelf achter komen dat het bij een afhaalpunt ligt of het wordt na iets van 10 dagen gewoon keihard teruggestuurd naar de afzender. Serieus, wat een kutbedrijf. DHL en UPS zijn niet onfeilbaar maar die hebben hun zaakjes echt veel beter voor elkaar. Ook al kost het me meer, ik ga voor DHL of UPS.
SLAVA UKRAINI #NOWAR

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 05 feb 2022, 15:23

Zowaar eens aangenaam verrast door PostNL:
In oktober of november, weet ik niet meer precies, via een web-formulier bezwaar gemaakt tegen een heffing van 21% ipv 9%. Na ongeveer een week een reactie dat mijn bezwaar is afgewezen. Ondanks ik het niet eens was met de opgegeven reden, het maar laten zitten(reactie is vanaf een no-reply adres af gestuurd, geen zin om er verdere moeite in te steken ivm weinig hoop op succes, weinig tijd, etc).
Vandaag een brief van Postnl ontvangen met reactie van de belastingdienst dat mijn bezwaar is toegewezen en dat ik het verschil teruggestort krijg! Blijkbaar hebben ze ondanks dat ze mij een afwijzing hebben gestuurd, het bezwaar toch doorgezet naar de belastingdienst zonder dat te melden :lollig:

Moraal van dit verhaal: Altijd bezwaar maken :knipoog:

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 05 feb 2022, 17:07

surbe schreef:
05 feb 2022, 15:23
Zowaar eens aangenaam verrast door PostNL:
In oktober of november, weet ik niet meer precies, via een web-formulier bezwaar gemaakt tegen een heffing van 21% ipv 9%. Na ongeveer een week een reactie dat mijn bezwaar is afgewezen. Ondanks ik het niet eens was met de opgegeven reden, het maar laten zitten(reactie is vanaf een no-reply adres af gestuurd, geen zin om er verdere moeite in te steken ivm weinig hoop op succes, weinig tijd, etc).
Vandaag een brief van Postnl ontvangen met reactie van de belastingdienst dat mijn bezwaar is toegewezen en dat ik het verschil teruggestort krijg! Blijkbaar hebben ze ondanks dat ze mij een afwijzing hebben gestuurd, het bezwaar toch doorgezet naar de belastingdienst zonder dat te melden :lollig:

Moraal van dit verhaal: Altijd bezwaar maken :knipoog:
:thumb up: absoluut mee eens! 1 keer goede brief maken die je kan hergebruiken :D
Hostis Honor Invidia

Terug naar “Euronieuws”