2 mappen met noodgeld WOII

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

Mz1985 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

2 mappen met noodgeld WOII

Bericht door Mz1985 »

Goedenavond,
Onlangs ben ik in het bezit gekomen van 2 mappen vol met noodgeld, totaal een kleine 300 items. Nu ben ik wat gaan speuren naar de waarde en blijken veel items geliefd te zijn onder verzamelaars.
Veel van de items zijn in de map met iets van pritstift vast gemaakt (deels, een bovenste streep). Is dit (evt) goed los te halen en doet het veel af aan de waarde?
En hoe kan ik verder de waarde goed bepalen? Ik wil nog langs een taxateur, maar wil ook graag wat voorwerk doen.
Wat zou overigens de voorkeur hebben, losse items of de volledige mappen?
Zie foto's voor een indruk van deze collectie (overzichtlijst)
Bedankt voor het meedenken vast 😁
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mz1985 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: 2 mappen met noodgeld WOII

Bericht door Mz1985 »

En wat foto's van de het noodgeld
Mz1985 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Mz1985 »

Nog wat biljetten.
Mz1985 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Mz1985 »

En nog een paar. Bij interesse in bepaalde steden, laat het me gerust weten. Dan kan ik nog wat foto's maken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Er zijn hier wel wat leden die hier (veel meer) van af weten. Hele bijzondere collectie in ieder geval.
Tip: ga niet zelf in de weer met die lijmlaag. Er zijn vast wel mensen die je van tips kunnen voorzien hoe hier mee om te gaan.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Dat ziet eruit al een interessante collectie.
Van vele biljetten bestaan varianten die een aanzienlijk verschil in waarde kunnen hebben. Als je wilt kijken wat je allemaal in huis hebt koop dan eerste catalogus van Patrick Plomp (deel 1 groene editie).

https://www.patrickp.nl/a-39811529/cata ... 02-deel-1/

Een lijm laag/beschadiging van het papier zorgt voor waardevermindering maar het is op deze manier niet in te schatten hoeveel. Het zal ervan afhangen hoe storend de lijmlaag is en hoeveel het biljet beschadigd door het loshalen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Een mooie collectie en wat ontzettend jammer dat de verzamelaar waarschijnlijk aandelen in Pritt heeft want een beetje verzamelaar zal nooit lijm gebruiken. Ik zou zelf niet aan de gang gaan maar ik denk dat er sowieso een behoorlijke waarde vermindering zal ontstaan want ieder biljet krijg je nooit los zonder beschadiging. Adriaan schreef het al, probeer ergens een catalogus Nederlands papiergeld (waaronder noodgeld) 1e editie van Plomp te lenen of bij een bibliotheek te lenen want daarin staat alles beschreven. Je kunt daarna beslissen wat je wilt doen met de biljetten. Je kunt ze ook eventueel laten veilen bij een veilingbedrijf.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Mz1985 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Mz1985 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
In de map staat ook van alles aan uitleg en een overzicht van welke gemeente wat heeft uitgegeven en in circulatie heeft gebracht. Onder dit alles staat "v.d. W." en daaronder in potlood "A. M. vd Waal, archivaris van de Nederlandsche bank". Hoe deze map precies bij ons terecht is gekomen weet ik niet, maar dat het een prachtige vondst is, dat is me inmiddels wel duidelijk.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Je moet eerst beslissen of het wil houden of wegdoen.
Wil je het wegdoen, dan zoals het nu is en wat Alfred schrijft via een gerenommeerd veilingbedrijf.

Wil je het houden dan zou ik eerst de waarde uitzoeken en daarna contact zoeken met een bedrijf of iemand die papier restauratie en preserveren doet. En dan berekenen of de kosten de moeite waard is om het te laten doen.

Ik denk dat plakresten op papiergeld een behoorlijke vermindering geeft behalve bij echte zeldzame biljetten.

Succes mvg, :) .
Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Gebs »

Misschien is het wel interessanter om de mappen in takt te laten en als geheel de waarde ervan te bepalen zeker als je de herkomst van de mappen kan achterhalen
Mz1985 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Mz1985 »

Ja inderdaad, dat denk ik ook. Eerst maar eens even als geheel blijven bekijken.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Adriaan schreef: 08 jan 2022, 07:39 Dat ziet eruit al een interessante collectie.
Van vele biljetten bestaan varianten die een aanzienlijk verschil in waarde kunnen hebben. Als je wilt kijken wat je allemaal in huis hebt koop dan eerste catalogus van Patrick Plomp (deel 1 groene editie).
Als je meer wilt weten over de achtergrond en de geschiedenis, is misschien "Het Noodgeld van Nederland in de Tweede Wereldoorlog" van Fons Toele en Hans Jacobi nog wel het vermelden waard.
Hele interessante collectie inderdaad! :thumb up:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Ilosab schreef: 08 jan 2022, 09:06 Een mooie collectie en wat ontzettend jammer dat de verzamelaar waarschijnlijk aandelen in Pritt heeft want een beetje verzamelaar zal nooit lijm gebruiken. Ik zou zelf niet aan de gang gaan maar ik denk dat er sowieso een behoorlijke waarde vermindering zal ontstaan want ieder biljet krijg je nooit los zonder beschadiging. Adriaan schreef het al, probeer ergens een catalogus Nederlands papiergeld (waaronder noodgeld) 1e editie van Plomp te lenen of bij een bibliotheek te lenen want daarin staat alles beschreven. Je kunt daarna beslissen wat je wilt doen met de biljetten. Je kunt ze ook eventueel laten veilen bij een veilingbedrijf.
De catalogus is ook nog te koop hoor :lollig:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Mz1985 schreef: 08 jan 2022, 09:20 ...Onder dit alles staat "v.d. W." en daaronder in potlood "A. M. vd Waal, archivaris van de Nederlandsche bank"...
A.M van de Waal, geb. 1890, is in 1968 overleden.
Tot die tijd was hij archivaris van De Nederlandsche Bank*, voorzitter van de Gemeentelijke Commissie Heemkennis, redactielid en medeoprichter van het maandblad Ons Amsterdam, conservator van de atlas Amsterdam van het K.O.G., voorzitter van de Vereniging voor Heemkennis "Ons Amsterdam"* en een groot verzamelaar van publicaties over en afbeeldingen van Amsterdam. Hij had de grootste particuliere bibliotheek over de hoofdstad, die in 1969 door de bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam werd aangekocht.
Ger1 schreef: 08 jan 2022, 09:29 ...Ik denk dat plakresten op papiergeld een behoorlijke vermindering geeft behalve bij echte zeldzame biljetten...
Helemaal mee eens, Ger1!
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Als je voor de Nederlandsche bank hebt gewerkt dan moet je toch weten dat je geen lijm moet gebruiken?
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ilosab schreef: 08 jan 2022, 09:06 ...Ik zou zelf niet aan de gang gaan maar ik denk dat er sowieso een behoorlijke waarde vermindering zal ontstaan want ieder biljet krijg je nooit los zonder beschadiging...
...Je kunt ze ook eventueel laten veilen bij een veilingbedrijf...
Bestond pritt al in 1968 :wtf: ? Ik zie dat de meeste lijm uit die tijd vooral uit dierlijke bestanddelen bestond, en vooral op houtvezelpapier een permanente hechting gaf. Losmaken = beschadigen.
Veilen... Op dit moment is de markt voor noodgeld behoorlijk in een neergaande lijn. Zagen we een 10-tal jaren geleden topprijzen voor noodgeld, na het verschijnen van mijn Catalogus deel 1, lijkt het wel of er nogal wat mensen bewust zijn geworden van het feit dat er een markt voor is, waardoor een aantal gemeenten ons lijken te overspoelen (Rotterdam, als voorbeeld, stukken die eerst 250-300 opleverden, gaan voor een tiende weg. Dit doet totaal GEEN recht aan de zeldzaamheid die de stukken hebben. Maar... markt is markt, en je ziet meteen het nadeel van een gedrukte catalogus... De prijzen zijn slechts richtlijn voor zeldzaamheid geworden en geen maatstaf voor wat het materiaal op een veiling oplevert... :shock: )
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ilosab schreef: 08 jan 2022, 14:53 Als je voor de Nederlandsche bank hebt gewerkt dan moet je toch weten dat je geen lijm moet gebruiken?
Ik was dus in december 2006 op bezoek in het Archief DNB, bij een van de opvolgers van M.A. de Waal... Daar werd de "nummer 1 der nummer 1's" tevoorschijn getoverd. Het 1000 gulden biljet voorlopige soort, geantedateerd op de oprichtingsdatum van DNB, 5 april 1814. Met witte handschoenen werd de kartonnen folder tevoorschijn gehaald, alwaar deze werd opengeslagen. De pergamijnpapieren bescherming werd open geslagen, en daar, achter een postzegelstrook (!) ter breedte van het biljet, ongeveer 4 cm hoog, prijkte het topstuk der topstukken. (Pavlov deed zijn werk al met mijn hart en bloeddruk). Om mij in de gelegenheid te stellen het biljet goed te fotograferen, werd gevraagd "wil je hem zelf pakken?" met schaamrood op de wangen moest ik bekennen nooit katoenen handschoenen te gebruiken bij mijn biljetten, omdat dit het fingerspitzengefühl wegneemt. "Dan pak ik hem zelf wel even voor je, want hier worden de biljetten niet met blote handen aangepakt. Het zuur uit de vingers kan teveel negatief inwerken op de biljetten.". De archivaris hing half over de tafel om het biljet te kunnen pakken, en in de beweging hem achter de postzegelstrip vandaan te halen hoorden alle aanwezigen een korte duidelijk scheur van het papier. "Nee! :wtf: " riep ik uit. "Maak je niet druk, Patrick" zei de archivaris. "Hij wordt er niet minder zeldzaam van hoor!"... Na de tranen uit mijn ogen te hebben weggeveegd, heb ik er een paar mooie foto's van kunnen maken...
Moraal... Een archivaris van DNB heeft niet dezelfde beleving bij het materiaal dan een liefhebbende verzamelaar... :shifty:
Drukvel 1818.JPG
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Misschien moeten ze bij de DNB eens iemand aanstellen die over het personeelsbeleid gaat.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Ik heb in ieder geval interesse in de verzameling dus mocht u een richtprijs weten dan voel ik me zeer aanbevolen om een keer te komen kijken en een bod te doen.

mvg,

Bert
Mz1985 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Mz1985 »

Bert, ik heb je even een privébericht gestuurd.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Mz1985 Ik heb je een prive bericht gestuurd.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Patrickp_nl schreef: 08 jan 2022, 14:55
Ilosab schreef: 08 jan 2022, 09:06 ...Ik zou zelf niet aan de gang gaan maar ik denk dat er sowieso een behoorlijke waarde vermindering zal ontstaan want ieder biljet krijg je nooit los zonder beschadiging...
...Je kunt ze ook eventueel laten veilen bij een veilingbedrijf...
Bestond pritt al in 1968 :wtf: ? Ik zie dat de meeste lijm uit die tijd vooral uit dierlijke bestanddelen bestond, en vooral op houtvezelpapier een permanente hechting gaf. Losmaken = beschadigen.
Veilen... Op dit moment is de markt voor noodgeld behoorlijk in een neergaande lijn. Zagen we een 10-tal jaren geleden topprijzen voor noodgeld, na het verschijnen van mijn Catalogus deel 1, lijkt het wel of er nogal wat mensen bewust zijn geworden van het feit dat er een markt voor is, waardoor een aantal gemeenten ons lijken te overspoelen (Rotterdam, als voorbeeld, stukken die eerst 250-300 opleverden, gaan voor een tiende weg. Dit doet totaal GEEN recht aan de zeldzaamheid die de stukken hebben. Maar... markt is markt, en je ziet meteen het nadeel van een gedrukte catalogus... De prijzen zijn slechts richtlijn voor zeldzaamheid geworden en geen maatstaf voor wat het materiaal op een veiling oplevert... :shock: )
heel veel jaren geleden was noodgeld best nog wel wat waard maar de markt toen was kunstmatig en werd in stand gehouden door de handelaren.
Hoewel er niet veel noodgeld bewaard is gebleven zijn er ook nauwelijks verzamelaars van Ned ww2 noodgeld en van Ned ww1 al helemaal niet, ik ken er een handvol.

Terecht dat de markt uiteindelijk heeft bepaald wat iets waard is, al heb je de allerlaatste van iets als niemand er in is geinteresseerd is het niets waard ...
ThunderHenri Nederland
Lid
Lid

Bericht door ThunderHenri »

Patrickp_nl schreef: 08 jan 2022, 15:25
Ilosab schreef: 08 jan 2022, 14:53 Als je voor de Nederlandsche bank hebt gewerkt dan moet je toch weten dat je geen lijm moet gebruiken?
Ik was dus in december 2006 op bezoek in het Archief DNB, bij een van de opvolgers van M.A. de Waal... Daar werd de "nummer 1 der nummer 1's" tevoorschijn getoverd. Het 1000 gulden biljet voorlopige soort, geantedateerd op de oprichtingsdatum van DNB, 5 april 1814. Met witte handschoenen werd de kartonnen folder tevoorschijn gehaald, alwaar deze werd opengeslagen. De pergamijnpapieren bescherming werd open geslagen, en daar, achter een postzegelstrook (!) ter breedte van het biljet, ongeveer 4 cm hoog, prijkte het topstuk der topstukken. (Pavlov deed zijn werk al met mijn hart en bloeddruk). Om mij in de gelegenheid te stellen het biljet goed te fotograferen, werd gevraagd "wil je hem zelf pakken?" met schaamrood op de wangen moest ik bekennen nooit katoenen handschoenen te gebruiken bij mijn biljetten, omdat dit het fingerspitzengefühl wegneemt. "Dan pak ik hem zelf wel even voor je, want hier worden de biljetten niet met blote handen aangepakt. Het zuur uit de vingers kan teveel negatief inwerken op de biljetten.". De archivaris hing half over de tafel om het biljet te kunnen pakken, en in de beweging hem achter de postzegelstrip vandaan te halen hoorden alle aanwezigen een korte duidelijk scheur van het papier. "Nee! :wtf: " riep ik uit. "Maak je niet druk, Patrick" zei de archivaris. "Hij wordt er niet minder zeldzaam van hoor!"... Na de tranen uit mijn ogen te hebben weggeveegd, heb ik er een paar mooie foto's van kunnen maken...
Moraal... Een archivaris van DNB heeft niet dezelfde beleving bij het materiaal dan een liefhebbende verzamelaar... :shifty:Drukvel 1818.JPG
AUW! :-(
Maar wát een geweldige ervaring dan wel weer! (die scheur buiten beschouwing gelaten). Hoeveel mensen kunnen dit zeggen. Jij wel nu. Super!

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”