NEI 1 Cent 1836 V Zilver Pn22 Okay?

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

NEI 1 Cent 1836 V Zilver Pn22 Okay?

Bericht door Melcoins » 13 jan 2019, 22:33

Hello iedereen,

Een zilveren NEI Pattern 1 C wordt aangeboden. Ik zie verschillen met de gewone koperen: 'NEDRL' ipv 'NEDERL en de kroon. Is deze pattern okay??

Mvgr,

Mel
lf.jpg
lf-1.jpg
https://coins.ha.com/itm/netherlands-ea ... ion-071515
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: NEI 1 Cent 1836 V Zilver Pn22 Okay?

Bericht door Jan W » 13 jan 2019, 23:19

De slab is in ieder geval wel echt: https://www.ngccoin.com/certlookup/4632 ... GCDetails/ :knipoog:

Misschien heeft iemand een Scholten liggen? Als deze pattern er tenminste instaat?

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 14 jan 2019, 15:13

Jan W schreef:
13 jan 2019, 23:19
De slab is in ieder geval wel echt: https://www.ngccoin.com/certlookup/4632 ... GCDetails/ :knipoog:

Misschien heeft iemand een Scholten liggen? Als deze pattern er tenminste instaat?
Deze is vermeld onder nr. 724.
P1143716.JPG
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 14 jan 2019, 21:12

Martin schreef:
14 jan 2019, 15:13
Deze is vermeld onder nr. 724.
:thumb up: Dank je Martin.

De slab is echt, de munt staat in deze versie (wapen 12 blokjes plus NEDRL) in de Scholten.

Mijn conclusie: Okay! :knipoog:

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 14 jan 2019, 21:40

Bedankt voor de Scholten Martin. Toch nog een vraag voordat ik conclusie van Jan W deel. Zijn er en moeten er koperen zijn van deze??

Mvgr,

Mel

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 15 jan 2019, 15:19

Melcoins schreef:
14 jan 2019, 21:40
Toch nog een vraag voordat ik conclusie van Jan W deel. Zijn er en moeten er koperen zijn van deze??

Mvgr,

Mel
Neen, de 'normale' koperen centen uit 1836 hebben een andere kroon en tekst zoals beschreven. Hiervan zijn er 94.824.715 geslagen en zijn dus niet bepaald zeldzaam. De proefslag is enkel in zilver bekend.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Anomander_Rake Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Anomander_Rake » 06 okt 2021, 21:41

Hoi Mel,

Op de slab zie ik 'Edge filing' staan. Is dit een synoniem voor 'clipping', snoeien in het Nederlands?

Ik heb een geslabde munt gezien waar dezelfde opmerking op staat maar als ik het door google translate haal, komt er geen duidelijke vertaling. Het lijkt me 'rand vijlen' maar ik denk ik check het even bij jou of een andere lezer van deze post :-)

Groeten Adriaan
Sinds december 2020 gefascineerd door provinciale gouden munten, English gold Nobles en crypto munten.

Two to watch on youtube: Time Team S15E1 'Gold in the moat' & The rise and rise of bitcoin

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 okt 2021, 00:31

Hij is in ieder geval bijna 3 jaar geleden voor 1500+ dollar verkocht bij Heritage dus dat zal nu wel rond het 3 dubbele zitten ongeveer

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 07 okt 2021, 14:49

Dat is veel geld voor een zilveren afslag van een 1 cent NI. Misschien moet ik mijn exemplaar ook maar laten slabben.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 07 okt 2021, 21:58

Anomander_Rake schreef:
06 okt 2021, 21:41
Hoi Mel,

Op de slab zie ik 'Edge filing' staan. Is dit een synoniem voor 'clipping', snoeien in het Nederlands?

Ik heb een geslabde munt gezien waar dezelfde opmerking op staat maar als ik het door google translate haal, komt er geen duidelijke vertaling. Het lijkt me 'rand vijlen' maar ik denk ik check het even bij jou of een andere lezer van deze post :-)

Groeten Adriaan
Even bekeken in de lijst bij NGC.

CLIPPED - An irregularly cut planchet. The clip may be straight or curved.
EDGE FILING - An attempt to alter or repair coins by filing in the edge.
EDGE REPAIR - Repair a mark or damage to the edge.
https://www.ngccoin.com/news/article/46 ... n-grading/

Anomander_Rake Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Anomander_Rake » 08 okt 2021, 17:09

CLIPPED - An irregularly cut planchet. The clip may be straight or curved.
EDGE FILING - An attempt to alter or repair coins by filing in the edge.
EDGE REPAIR - Repair a mark or damage to the edge.
https://www.ngccoin.com/news/article/46 ... n-grading/
[/quote]

Dank voor deze info, Mel. Ik had me nog niet verdiept in het NGC handboek.

Dit is de munt waar ik mogelijkerwijs op ga bieden: https://coins.ha.com/itm/great-britain/ ... Lot-071515

Maar omdat ik de munt dus niet vooraf kan bekijken, ben ik iets terughoudend bij die opmerking 'edge filing'. Ook het grote verschil in taxatie met z'n MS66 broertje, die ook op deze veiling onder de hamer gaat, doet me vermoeden dat er meer mis is dan op de foto's te zien is.

Ervaring met import heb ik ook niet. Ik houd rekening met 10% import tax, als ik besluit op één of beide Nobles te gaan bieden...en zou weten te bemachtigen.
Sinds december 2020 gefascineerd door provinciale gouden munten, English gold Nobles en crypto munten.

Two to watch on youtube: Time Team S15E1 'Gold in the moat' & The rise and rise of bitcoin

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 08 okt 2021, 21:03

Mooie munt. Ik verwacht dat je veel meer kwijt be nt aan invoerrechten. Betreft dan btw over de inv oerrechten nog. Ik zou me even goed inlezen. Met dit soort bedragen kan het voor onaangename verrassingen zorgen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 09 okt 2021, 16:01

Reken op 9% BTW bij invoer (plus verzendkosten FedEx, 50-100 euro).
Mooie munt, maar met een gewicht van 7.28g lijkt me die vrij ver onder het normale gewicht te zitten? Dan zou ik toch overwegen om een keer voor een exemplaar te gaan dat beter op gewicht is.

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 09 okt 2021, 22:09

Foto's van de twee aangeboden exemplaren heb ik hieronder elkaar gezet. In de tekst bij de tweede, lichter van gewicht, staat "a mildly undersized (or filed) flan". De bovenste is 7,72 gram en de meeste zijn in de buurt daarvan of iets eronder. Toch zijn er exemplaren die met 8,2 gram die geclipped zijn. Mogelijk houdt dat gewicht met de vier of meer keer dat deze zijn gemunt?? Ik laat het over aan de experts... Mvgr Mel
Schermafbeelding 2021-10-09 om 21.10.33.png
Edward III (1327-1377) gold Noble ND (1363-1369) AU Details (Edge Filing) NGC, Tower mint, Cross Potent mm, Treaty Period, S-1503, N-1232, Schneider-86. 7.28gm. ... Soundly and fully struck, with practically the whole of the legends visible in spite of a mildly undersized (or filed) flan. Rendered with an excellent clarity on the whole for this type that frequently sees large swathes of weakness, and a fully appreciable representative. From the Abbeygate Collection

Anomander_Rake Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Anomander_Rake » 10 okt 2021, 17:18

spatbord schreef:
09 okt 2021, 16:01
Reken op 9% BTW bij invoer (plus verzendkosten FedEx, 50-100 euro).
Mooie munt, maar met een gewicht van 7.28g lijkt me die vrij ver onder het normale gewicht te zitten? Dan zou ik toch overwegen om een keer voor een exemplaar te gaan dat beter op gewicht is.
Ja, ik vind het ook een super mooie munt, @Spaarvarken & @Spatbord. Doordat ze vrij ver onder het normale gewicht zit, is ze ook een stuk betaalbaarder. Ik overweeg zeker voor een exemplaar te gaan dat beter op gewicht is. Ik heb al op de MS66 geboden maar ben al overboden. Met een verwachte opbrengst van tussen de $15 en $20K ga ik alleen nog een keer bieden als er op 29 oktober tijdens de live auction weinig interesse in is en er kans bestaat op een steal :-) Idem vwb de versie van 7,28gr. Waarschijnlijk moet ik wat geduld hebben en wachten tot er een MS60-62 op de markt komt...en hopen dat die dan bij een Nederlands / Europees veilinghuis wordt aangeboden. Schulman en HA Europe hebben die van Edward III slechts zelden is me opgevallen. Ik vraag me af hoeveel forumleden een Edward III in hun verzameling hebben.

Dank voor de info over de extra kosten bij het kopen van munten buiten de EU, Spatbord. Ik neem dit mee bij het bepalen van mijn maximale bod.
Melcoins schreef:
09 okt 2021, 22:09
Foto's van de twee aangeboden exemplaren heb ik hieronder elkaar gezet. In de tekst bij de tweede, lichter van gewicht, staat "a mildly undersized (or filed) flan". De bovenste is 7,72 gram en de meeste zijn in de buurt daarvan of iets eronder. Toch zijn er exemplaren die met 8,2 gram die geclipped zijn. Mogelijk houdt dat gewicht met de vier of meer keer dat deze zijn gemunt?? Ik laat het over aan de experts... Mvgr Mel
Leuk dat je de afbeeldingen en beschrijving hebt toegevoegd, Mel. "Mildly undersized (or filed) flan", jammer dat er in de beschrijvingen geen diameter van beide munten staat om het verschil van 0,5gr te kunnen duiden. Misschien ga ik er een mailtje naar customer service aan wijden.
Gedurende de tijd van Edward III zijn er inderdaad iets van 4 uitgaves geweest van de Noble met soms verschillende gewichten. Interessante om meer te weten te komen over deze iconische munten.

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 10 okt 2021, 22:19

Als er één numismatisch volk is dat fan is van onderverdeling in verschillende groepen, fases, klassen, onderklassen en daarbinnen ook nog weer subtypen, zijn het wel onze buren aan de overzijde van het kanaal. Met name de regeringsperioden van Henry II tot Edward III zijn veelvuldig bestudeerd en verdeeld in steeds kleiner en vager wordende numismatische eenheden, alhoewel soms de typochronologie meer als een lijst van varianten word misbruikt dan dat er daadwerkelijk naar de organisatorische redenen achter deze klassering word gekeken.

Maar enfin, gelukkig is het voor Edward III iets makkelijker te behappen…. Zijn muntslag is onderverdeeld in 4 coinages, waarvan de derde ook weer onderverdeeld is in een drietal perioden voor goud (van de minder geslaagde gouden Florin naar de Noble) en een viertal klassen voor het zilver. Veel interessanter is de vierde coinage van Edward III. Onderverdeeld in een viertal perioden (daarin niet minder dan een tiental verschillende issues van deze Nobels, voornamelijk Pre-Treaty), met dit keer een politiek tintje; in 1360 sluiten Engeland en Frankrijk een verdrag over de aanspraak van de eerstegnoemde op de Franse kroon. Gelijk zien wij de Franse titel van de munten verdwijnen, om een negental jaar later, nadat datzelfde verdrag word geschonden, weer opnieuw te zien verschijnen…. Deze twee nobles zijn van exact hetzelfde type, geslagen ten tijde van de Treaty periode; in plaats van een Franse titel, zien we boven het hoofd Edwards titel als heer van Aquitanië.

Maar goed, al deze muntreformaties zijn terug te zien in het numismatische bewijs. Bij de introductie van de Noble in 1344, halverwege de derde coinage, word vastgesteld dat ze moeten worden geslagen met een fijnheid van 23 karaat 3½ grain (in Engeland ging er vier grain in een karaat = 0.995 puur), waarbij er 39 en een half Nobles uit een pond metaal moesten worden gesneden (5400/39.5 = 136.7 grain = ommenabij de 9 gram). Slechts een tweetal jaar later werd dit, vanwege goudschaarste en een conflict met een stel Italiaanse bankiers, verhoogd naar 42 uit de pond (= 128.5 grain = iets meer dan 8.3 gram). Zonder de geclipte Nobles van 8.2 gram van Mel te zien, gaat het hier dus vermoedelijk om stukken uit deze laatstgenoemde derde periode van de derde coinage.

In 1351, bij de introductie van de vierde coinage van Edward III, word er echter vastgesteld dat er vanaf dan 45 Nobles uit de pond moeten worden gesneden met een gelijke fijnheid van 23 karaat 3½ grain; wat resulteert in een gewicht van ommenabij de 7.78 gram (120 grain). Nagenoeg identiek aan de 7.72 gram van het eerste exemplaar bij Heritage! Een verdere verzwakking van de noble zou pas een halve eeuw later plaatsvinden; De tien issues aan Nobles gedurende de verschillende perioden van de vierde coinage van Edward III zijn dus allen op een theoretisch gewicht van 120 grain geslagen.

Er werd toentertijd al rekening gehouden met de imperfecte doch zeker niet ongeraffineerde productiemethoden; er werd eigenlijk niet naar de afwijking per individueel stuk gekeken, maar naar het gemiddelde per pound. Bij het slaan van deze nobles werd een remedie qua gehalte van 1/20 karaat gerekend richting de muntmeester. Helaas staat de remedie qua gewicht niet in het aan ons overgeleverde muntcontract, maar gezien wat we van vergelijkbare muntslagen kennen zal dat ook niet meer dan een paar procent zijn geweest. Individuele stukken verschilde dus meer, maar het gemiddelde over een pound mocht niet op minder dan 1/20 karaat onder de voorgeschreven 23 karaat 3½ grain uitkomen. Te lichte of minderwaardige exemplaren moesten dus gecompenseerd worden door te zware of meerderwaardige exemplaren. Na het verlaten van het munthuis komen daar natuurlijk ook nog slijtage en andere omgevingsfactoren (surface leaching) bij die effect kunnen hebben op het gewicht, waardoor we eigenlijk zelden stukken zien die de perfecte 7.78 gram halen. Maar 7.28, exact een halve gram te weinig, is toch net wat te licht om binnen de normale marges te vallen. Bij ogenschijnlijk ongecirculeerde nobles zie je dat het gros tussen de 7.55 en 7.80 gram zit, zwaar geclipte exemplaren van onder de 7 gram zijn niet ongewoon! Om een lang verhaal kort te maken; dit is inderdaad een (iets) onderwichtig exemplaar, waar we ongetwijfeld de bewerkte rand de schuld van kunnen geven… Ik heb mij laten vertellen dat munten die geslabt zijn met ‘edge filing’ deels munten zijn waarbij inderdaad de rand relatief recentelijk is bewerkt vanuit esthetische oogpunten (om bijvoorbeeld mounting traces weg te werken, maar ook zoals 19e eeuwse verzamelaars helaas fijn vonden, het muntplaatje wat ronder te maken dan het daadwerkelijk was), maar juist ook stukken die toentertijd niet perse gesnoeid zijn door er een klein beetje af te ‘snijden’ of ‘knippen’, maar waarbij een vijl is gebruikt om wat extra metaal er af te schaven voor eenzelfde doeleinde. Dat laatste is bij een 19e eeuwse pattern niet echt aan de orde, maar voor middeleeuws gouden munten toch een stuk meer…

Verder kan ik inderdaad onderstrepen wat er al gezegd is; kwalitatief zeker geen slecht exemplaar! Maar een vergelijking met het andere stuk is haast oneerlijk haha. De Noble in ms66 is voor een middeleeuwse munt echt een absolute exceptie (los van het cijfertje op het plastic) en een koopje bij HA in een signature auction op een gouden munt in de hogere MS regionen; ik zou er niet op rekenen :knipoog: Maar wie weet! Succes in ieder geval, ik hoop dat we hem voorbij zullen zien komen tussen de nieuwe aanwinsten van deze maand!

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 10 okt 2021, 23:21

Anomander_Rake schreef:
10 okt 2021, 17:18
Leuk dat je de afbeeldingen en beschrijving hebt toegevoegd, Mel. "Mildly undersized (or filed) flan", jammer dat er in de beschrijvingen geen diameter van beide munten staat om het verschil van 0,5gr te kunnen duiden. Misschien ga ik er een mailtje naar customer service aan wijden.
Mij viel door de vergelijking van de foto's op dat de bovenste om de legenda wel een cirkel heeft en onderste niet. Daarin dacht ik een verklaring te zien van het gewichtsverschil. Als ik George_III goed lees heeft hij dezelfde mening. Mvgr, Mel

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 10 okt 2021, 23:29

George_III schreef:
10 okt 2021, 22:19
Zonder de geclipte Nobles van 8.2 gram van Mel te zien, gaat het hier dus vermoedelijk om stukken uit deze laatstgenoemde derde periode van de derde coinage.

Om een lang verhaal kort te maken; dit is inderdaad een (iets) onderwichtig exemplaar, waar we ongetwijfeld de bewerkte rand de schuld van kunnen geven…

Verder kan ik inderdaad onderstrepen wat er al gezegd is; kwalitatief zeker geen slecht exemplaar! Maar een vergelijking met het andere stuk is haast oneerlijk haha.
Ha George_III,

bedankt voor de heldere en interessante uiteenzetting. Inderdaad was de geclipte 8.2 gram waarop ik doelde van de periode die jij aangaf. :thumb up:

Mvgr, Mel

Anomander_Rake Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Anomander_Rake » 11 okt 2021, 20:31

George_III schreef:
10 okt 2021, 22:19
Als er één numismatisch volk is dat fan is van onderverdeling in verschillende groepen, fases, klassen, onderklassen en daarbinnen ook nog weer subtypen, zijn het wel onze buren aan de overzijde van het kanaal. Met name de regeringsperioden van Henry II tot Edward III zijn veelvuldig bestudeerd en verdeeld in steeds kleiner en vager wordende numismatische eenheden, alhoewel soms de typochronologie meer als een lijst van varianten word misbruikt dan dat er daadwerkelijk naar de organisatorische redenen achter deze klassering word gekeken.

Verder kan ik inderdaad onderstrepen wat er al gezegd is; kwalitatief zeker geen slecht exemplaar! Maar een vergelijking met het andere stuk is haast oneerlijk haha. De Noble in ms66 is voor een middeleeuwse munt echt een absolute exceptie (los van het cijfertje op het plastic) en een koopje bij HA in een signature auction op een gouden munt in de hogere MS regionen; ik zou er niet op rekenen :knipoog: Maar wie weet! Succes in ieder geval, ik hoop dat we hem voorbij zullen zien komen tussen de nieuwe aanwinsten van deze maand!
Hoi George!

Met fascinatie en plezier heb ik je college over de Edward III Nobles gelezen. Dank je wel voor het delen, very much appreciated!

Ik heb nog veel te leren. Wat valt er veel te bespreken over deze munt(en) uit een tot de verbeelding sprekend tijdvak uit de Engelse geschiedenis. Met een munt als deze wordt de 14e eeuw een klein beetje tastbaar, dichterbij kun je haast niet komen. Want dat is het. Niet alleen vind ik de Noble een van de mooiste munten ooit geslagen, maar het brengt me in mijn dromen ook naar die tijd. Dat is wat munten verzamelen is voor mij. In die zin is het ook leuk om de andere in handen te hebben en door te dromen van een MS60+ exemplaar. En door jouw verhaal is de wens om een Edward III te bemachtigen alleen maar sterker geworden haha

Je zegt dat de MS66 met een taxatie tussen de $15-$20K een koopje is. Ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen en dat deze beauty wel eens voor veel meer dan $20K van de hand zal gaan. Althans bang...terecht dat zo'n uitzonderlijke munt een uitzonderlijke prijs heeft, maar dat betekent dat ze vooralsnog buiten mijn bereik ligt. Wat helemaal niet erg is :-) Ik heb bij aankomende Schulman veiling ook wat hele mooie stukken in het vizier die ik hoop te kunnen showen in de rubriek 'nieuwe aanwinsten'. Overigens niet de Noble van Henry VI (kavel 366) die als Zf beoordeeld is en is 'geclipped'.

Door je kennis en passie ga ik je vanaf nu King George noemen haha :knipoog:

Groeten, fijne avond,
Adriaan

Anomander_Rake Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Anomander_Rake » 11 okt 2021, 20:37

Melcoins schreef:
10 okt 2021, 23:21
Anomander_Rake schreef:
10 okt 2021, 17:18
Mij viel door de vergelijking van de foto's op dat de bovenste om de legenda wel een cirkel heeft en onderste niet. Daarin dacht ik een verklaring te zien van het gewichtsverschil. Als ik George_III goed lees heeft hij dezelfde mening. Mvgr, Mel
Hoi Mel,

Wat leuk dat we met z'n vijven zo kunnen genieten van dergelijke munten he?

Ik zie geen cirkel om de legenda noch bij de bovenste. Als er 0,5gr af is gevijld dan moet er inderdaad een behoorlijk stukje van de rand, waar de legenda in staat, af zijn.

Als jij ooit zo'n munt in je assortiment krijgt, laat het me weten :)

Groeten, fijne avond,
Adriaan

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”