U Uniek = Slechts 1 exemplaar bekend
R4 Van de allerhoogste zeldzaamheid = 2-5 exemplaren bekend
R3 Uiterst zeldzaam = 6-15 exemplaren bekend
R2 Zeer zeldzaam = 16-75 exemplaren bekend
R Zeldzaam = 76-250 exemplaren bekend
S Schaars = 251-1000 exemplaren bekend
N Normaal = >1001 exemplaren bekend
In de jaren dat ik mij specifiek richt op het verzamelen van Leeuwendaalders heb ik het geluk gehad dat ik aantal van die erg zeldzame stukken aan heb kunnen schaffen. Ik vind het leuk om enkele van die munten hier te belichten – ik heb er één per provincie uitgekozen.
De ‘’minst zeldzame’’ uit dit rijtje en toch van de topstukken uit mijn verzameling. Behalve dat het m.i. een erg aantrekkelijke munt is zijn deze ook vrij gewild. Mooi dat op dit vroege stuk het wapen van Friesland staat ipv dat van Holland. Delmonte gaf dit jaar van Friesland R3 voor wat zeldzaamheid betreft maar gezien de regelmaat waarmee ze worden aangeboden vind ik R2 realistischer. Opvallend is dat dit vaak mooie en goed bewaarde exemplaren zijn. Met als absolute topper het stuk wat in Schulmanveiling 366 zat (kavel 522) welke werd afgeslagen voor een onvoorstelbare 21.000,- euro!
Hoewel deze in alle bekende catalogussen staat is het mij niet gelukt een tweede exemplaar te traceren. Dhr. Passon ((mede) auteur CNM (Catalogus van de Nederlandse munten)) heeft nooit een ander exemplaar dan deze gezien en Dhr. Pannekeet omschreef deze als X (niet bekend / kon niet vastgesteld worden). Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het enige bekende exemplaar.
Het stuk zou afkomstig zijn uit een muntvondst in Moldavië, hier is helaas verder niets over bekend.
Ik heb dit stuk kunnen kopen bij een Italiaans veilinghuis. Hoewel deze ‘’slechts’’ als R3 in Delmonte staat kom je dit jaar praktisch nooit tegen. DNB bezit hem niet en de auteurs van CNM hebben slechts één vermelding van dit jaar (Coin Investment veiling 7, kavel 107) . Ik durf er daarom R4 aan te hangen.
Overijssel is een van de weinige provincies waarbij slagaantallen bekend zijn van de meeste 16e -eeuwse leeuwendaalders. Tussen 1590 en 1593 zijn er 15.014 geslagen. Slechts een heel klein deel is hiervan bewaard gebleven. Bekend zijn 1591 en 1593, ze komen slechts zelden op de markt. Ook op dit stuk zien we het eigen provinciewapen.
Een Ebay mazzeltje. Utrechtse leeuwendaalders uit de eerste helft van de jaren 60 zijn best goed te vinden. Dit geldt absoluut niet voor de jaren 1666, 1667 en 1668. 1666 bezit ik ook, daar zijn 3 exemplaren van bekend en van deze 1667 is, buiten mijn exemplaar, slechts 1 andere vermelding uit een veilingcatalogus bekend met een twijfelachtige foto.
Een jaartal dat ontbreekt in alle bekende catalogussen. Toen ik dit stuk kocht op Ebay was dit het enige bekende van dat jaar. Toevalligerwijs werd er een paar maanden later bij Schulman (veiling 361 kavel 774) eenzelfde stuk aangeboden. Met 2 bekende exemplaren toch een erg zeldzaam jaar.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden om een inkijkje te krijgen in mijn verzameling en ik nodig iedereen van harte uit om hier ook zeldzame provinciale munten te delen!
Foto credits en speciale dank hiervoor voor George_III!