Is het goed om nu gouden munten te kopen omdat de goudprijs gaat stijgen en de yuan,yen,of britse pond onstabiel worden,?
Kan iemand me goed advies geven,of uit de droom helpen.....

Moderator: euromunter
Nee. Het is geen hype, het is niet 'een griepje'. Het is deze houding die juist zo gevaarlijk is. Als je jong bent heb je zelf misschien minder te vrezen, maar door zelf onvoldoende voorzorgsmaatregelen te treffen, vergroot je het risico voor anderen aanzienlijk. Italiaanse ziekenhuizen zitten vol, ouderen worden soms gewoon niet meer behandeld. Denk je eens even in hoe jij zou reageren als je zelf met je ouders bij het ziekenhuis komt en wordt verteld dat er geen ruimte is voor mensen boven de 65. Het vergt vergaande maatregelen om de spreiding genoeg te vertragen dat dit soort situaties niet voorkomt. Volg dus alle aanwijzingen van het RIVM op en denk niet dat je het zelf beter weet. Je brengt er anderen mee in gevaar.
Paniek veroorzaken en mensen bang maken, net zoals ze dat de afgelopen 10 jaar hebben gedaan met IS. Waarom, om de gewone burger onder controle te houden.
Je leest geen kranten en kijkt niet naar het nieuws, maar je weet wel dat het nieuws dat ze brengen een grote mediahype is?
Ik heb ook gewoon een baan en dus ook collega's die zich wel in paniek laten brengen door alles wat de media meld, dus ik pik wel eens wat op. Zo weet ik ook veel van voetbal, ondanks dat ik er niets mee heb
Haha ik weet nog dat je daar toen druk mee was ja, ik heb zelf nog steeds een stuk of vijf replica’s/copy’s van die gouden tientjes. Heb er niet meer naar omgekeken nadat we ze hier besproken hadden, weet ook niet wat ik er nou mee moet, had liever echte gehadjanssenfrank schreef: ↑10 mar 2020, 17:49 Of corona nou wel of geen media-hype is, is misschien een leuke discussie voor de kantine. Feit is wel dat mensen onrustig worden en dat heeft ook invloed op de beurzen. En volgens mij is in de geschiedenis wel gebleken dat het in onzekere tijden wel eens handig kan zijn wat goud achter de hand te hebben.
De goudprijs is inderdaad lekker gestegen de laatste tijd. Ik heb 6 a 7 jaar geleden voor ca. 200 euro per stuk wat gouden tientjes gekocht en die hebben nu al een metaalwaarde van € 285. Dat is dik 40% winst in 7 jaar, oftewel ruim 5% per jaar. Dat rendement heb ik al heel lang niet meer op mijn spaargeld.
Moet niet gekker worden, dat wij beschuldigd worden voor het in gevaar brengen van anderen omdat we geen "standaard" nieuws kijken.
Maar hoe zit het met de inflatie? In 1933 was 10 gulden een best bedrag. En wat koop je vandaag de dag nog voor 5 euro?CorioCoins schreef: ↑11 mar 2020, 04:18 Betreffende gouden munten waar het in de post om gaat bekijk ik het zo :
waarde gouden tientje in 1933 (laatste jaar geslagen) = fl10,-
intrinsieke waarde gouden tientje heden = fl626,-
Op 87 jaar tijd is (gerekend op huidige koers in guldens met afgeronde bedragen) goud ongeveer 61,6 x meer waard
Per jaar komt dat overeen met ongeveer 616 gulden meerwaarde : 87 jaar = 7 gulden gemiddeld per jaar!
Op korte termijn is het gewoon gokken maar op lange termijn is dit een van de meest rendabele beleggingen van de afgelopen eeuw.
Had men in 1933 1000 gulden in goud belegd dan had men nu ongeveer 285.000 euro gehad tja een leuke Bahama's vakantie had dus wel af gekund.
Bij mij hier 4 liter benzine.janssenfrank schreef: ↑11 mar 2020, 07:23 Maar hoe zit het met de inflatie? In 1933 was 10 gulden een best bedrag. En wat koop je vandaag de dag nog voor 5 euro?
Die kant gaat het hier ook weer op met de benzineprijzen. Een cent of 10 goedkoper in een paar dagen tijd. Dankzij de oliecrisis.Ilosab schreef: ↑11 mar 2020, 09:51Bij mij hier 4 liter benzine.janssenfrank schreef: ↑11 mar 2020, 07:23 Maar hoe zit het met de inflatie? In 1933 was 10 gulden een best bedrag. En wat koop je vandaag de dag nog voor 5 euro?![]()
Ja die uitzending daarover had ik ook gezien. Heb de laatste maanden dus maar een paar flessen whisky gekocht mede omdat ik al een tijdje geen leuke nieuwe aanwinsten qua munten kan vinden. Dus whisky en muntjes. Wie weet komt het financieel in de toekomst toch nog eens voor elkaar.CorioCoins schreef: ↑11 mar 2020, 04:18
Leuk om te vermelden is wellicht dat bij alternatief beleggen munten op 2 staat met een gemiddelde winstmarge van 10% gevolgd door wijn, kunst en horloges en met als nummer 1 Whisk(e)y