British West Africa, Elisabeth II, 1/10 Penny 1956

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

RobbinR Nederland
Lid
Lid

British West Africa, Elisabeth II, 1/10 Penny 1956

Bericht door RobbinR » 15 jul 2019, 01:18

Eigenlijk leek het mij wel leuk om een keer een geslabte munt te kopen. Daarom ging ik bij Ebay eens kijken wat er op de markt was en zo kwam ik bij de British West Africa, Elisabeth II, 1/10 Penny 1956 uit.

Nu ben ik een beetje in deze munt gedoken en kwam er al vrij snel achter dat dit volgens de boeken een vrij kostbare munt is. Hij staat in de Krause voor 700 dollar in MS 60. Ook in de prijsgids van NGC staat hij voor deze prijs. De verkoper bood de munt eerder aan voor € 989,- in zijn MA-shop en een niet geslabte munt wordt aangeboden voor 483 dollar. Nu dacht ik een slag te kunnen slaan. Op het laatste moment heb ik 124,45 dollar boven het hoogte bod geboden. Iemand had echter een hoger autobod ingesteld en ging voor 232,50 dollar met de munt naar huis. Had ik niet op het laatste moment geboden dan was het winnende bod "maar" 108,05 dollar geweest.

Ik heb wel eens wat Ebay veilingen gevolgd en dan kwam de prijs meestal in de buurt bij hetgeen ik had ingeschat. Nu is dit niet het geval. Ik had eigenlijk een vele hogere prijs verwacht. Nu heb ik een aantal vragen aan de hand van deze munt om een beter gevoel te krijgen voor de waarde van een munt.

Hoe reëel zijn deze prijzen in de Krause en NGC prijsgids? Is hier iemand met een koopje de deur uitgelopen en zit er nu een verkoper ongelooflijk te balen?

Wat zou normaal gesproken het prijsverschil zijn tussen een MS60 en een MS66 en welke invloed heeft de toevoeging RD op de waarde?

In 1956 zijn er 2,400,000 van deze munten geslagen. Bij weinig munten met deze oplage zie ik een dergelijke prijs staan. In 1955 zijn er dubbel zoveel van deze munten geslagen, namelijk 4,800,000, en is de waarde voor een MS60 kwaliteit volgens de Krause slecht 4 dollar. In 1957 zijn er nog meer van deze munten geslagen namelijk 7,200,000, maar komt de waarde voor een MS60 kwaliteit uit op 325 dollar. Zit hier enige logica in die ik niet zie?

Riffcold United States of America
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: British West Africa, Elisabeth II, 1/10 Penny 1956

Bericht door Riffcold » 15 jul 2019, 08:33

Gefeliciteerd met een mooie aanwinst! RD voegt inderdaad vaak iets toe want RD komt zeldzamer voor dan andere kleuraanduidingen wat koper betreft. Men krijgt meer “RB” (rood-bruin) of “BN” (bruin) te zien die ook in vele ogen minder aantrekkelijk eruitzien.

Krause en NGC zijn niet echt vertrouwbaar in mijn ogen. Het hangt helemaal van de context en land af. Ik ben zeker een voorstander van rodekleurige koper, maar niet iedereen deelt mijn mening.

RobbinR Nederland
Lid
Lid

Bericht door RobbinR » 15 jul 2019, 08:57

Riffcold schreef:
15 jul 2019, 08:33
Gefeliciteerd met een mooie aanwinst!
Helaas niet. Het hele gebeuren riep alleen een aantal vragen op.
Op het laatste moment heb ik 124,45 dollar boven het hoogte bod geboden. Iemand had echter een hoger autobod ingesteld en ging voor 232,50 dollar met de munt naar huis. Had ik niet op het laatste moment geboden dan was het winnende bod "maar" 108,05 dollar geweest.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 15 jul 2019, 10:58

Ik denk dat je mazzel hebt dat je m niet hebt voor die prijs.
Ik denk dat de prijzen in de Krause bij die munt niet kloppen en dat er 2 nullen teveel staan (als ik het aantal geslagen munten vergelijk met diverse andere types). Als je de catalogus zorgvuldig doorbladert zie je dat wel vaker, dat er opeens hele hoge rare prijzen staan. Staar je dus niet blind op een catalogus. Volgens mij is het best een gangbaar muntje (als is hij in deze kwaliteit wat zeldzamer natuurlijk). Ik denk dat in een volgende druk de prijzen aangepast zullen worden en dat de koper dan ontdekt dat hij een munt van een paar tientjes gekocht heeft.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Riffcold United States of America
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Riffcold » 15 jul 2019, 11:19

RobbinR schreef:
15 jul 2019, 08:57
Riffcold schreef:
15 jul 2019, 08:33
Gefeliciteerd met een mooie aanwinst!
Helaas niet. Het hele gebeuren riep alleen een aantal vragen op.
Op het laatste moment heb ik 124,45 dollar boven het hoogte bod geboden. Iemand had echter een hoger autobod ingesteld en ging voor 232,50 dollar met de munt naar huis. Had ik niet op het laatste moment geboden dan was het winnende bod "maar" 108,05 dollar geweest.
Ah excuses, niet goed gelezen.

RobbinR Nederland
Lid
Lid

Bericht door RobbinR » 15 jul 2019, 12:32

koenmunten schreef:
15 jul 2019, 10:58
Ik denk dat je mazzel hebt dat je m niet hebt voor die prijs.
Ik denk dat de prijzen in de Krause bij die munt niet kloppen en dat er 2 nullen teveel staan (als ik het aantal geslagen munten vergelijk met diverse andere types). Als je de catalogus zorgvuldig doorbladert zie je dat wel vaker, dat er opeens hele hoge rare prijzen staan. Staar je dus niet blind op een catalogus. Volgens mij is het best een gangbaar muntje (als is hij in deze kwaliteit wat zeldzamer natuurlijk). Ik denk dat in een volgende druk de prijzen aangepast zullen worden en dat de koper dan ontdekt dat hij een munt van een paar tientjes gekocht heeft.
Ja, ik kon de prijs al niet thuisbrengen. Maar alles wat ik kon checken prijsgidsen, andere veilingen, webwinkels en dergelijke lieten eenzelfde prijs zijn. Nu ben ik wat anders tegen gekomen en heb waarschijnlijk een verklaring. Nadat de Krause op de markt is gekomen is er een veiling geweest:
British West Africa One Tenth Penny 1956 KM#32 lustrous Unc a hoard of approximately 2,000 pieces accompanied with the original Royal Mint bag and seal. Before this hoard these coins were rare with the three examples we have previously offered realising between £300 and £460 and Krause lists them at $700 in MS60 (most or all of this hoard would be in much higher grades than MS60)

bron
Kortom 3 maart 2019 zijn er 2000 van deze munten ineens op de markt gekomen. Voor die tijd was de door mij geboden prijs niet eens zo heel raar. Nu zijn er 2000 in bulk verkocht voor £8,500 of te wel £4,25 per stuk.

Waarschijnlijk kwam de aangeboden munt ook van deze veiling want die is na deze tijd geslabt. NGC heeft van deze munt een groot aantal munten geslabt, misschien zijn er ook nog naar PCGS gegaan. Dit zal echt niet voor de eigen hobby zijn, maar voor de handel. Dus ik verwacht er binnenkort nog meer op de markt.

Dit stond redelijk ver weg gestopt in de zoekresultaten en had ik eerst niet gevonden.

Wel een mooie investering van £8,500 als je dat een beetje uit het nieuws weet te houden en daardoor een grote winst per munt kan maken.

Terug naar “Wereldmunten”