Zwart maken 0,5 cent t/m 2,5 cent Wilhelmina.

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: Zwart maken 0,5 cent t/m 2,5 cent Wilhelmina.

Bericht door llinde »

JO3023 schreef: 31 mar 2019, 23:13 Maar let wel altijd op of er niet expliciet vermeldt wordt dat je het foto materiaal van een willekeurige site niet mag gebruiken. Het mooiste zou zijn als er staat dat je het wel mag gebruiken, maar dat gebeurd doorgaans niet.
En als er niet expliciet staat dat je het wel mag gebruiken, mag je het dus officieel in ieder geval niet gebruiken, tenzij je er toestemming voor vraagt. Vooral Duitsers zijn hier vaak heel erg streng in, en voor je het weet heb je een Abmahnung te pakken.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

llinde schreef: 01 apr 2019, 07:59
JO3023 schreef: 31 mar 2019, 23:13 Maar let wel altijd op of er niet expliciet vermeldt wordt dat je het foto materiaal van een willekeurige site niet mag gebruiken. Het mooiste zou zijn als er staat dat je het wel mag gebruiken, maar dat gebeurd doorgaans niet.
En als er niet expliciet staat dat je het wel mag gebruiken, mag je het dus officieel in ieder geval niet gebruiken, tenzij je er toestemming voor vraagt. Vooral Duitsers zijn hier vaak heel erg streng in, en voor je het weet heb je een Abmahnung te pakken.
Die gooi ik dan lekker in de prullebak. Ten eerste, als men niet wil dat materiaal van jouw elders wordt gebruikt plaats het dan ook niet op internet, ten tweede geef aan dat je het materiaal niet mag gebruiken. Één regel volstaat.

Als ik iedereen zou aanklagen die ongevraagd materiaal van mij elders heeft gebruikt dan zou ik er een volle dagtaak aan hebben. Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen.

Wat dit forum betreft, indien ze een boete hebben gekregen voor het ongeoorloofd plaatsen van materiaal verkregen via internet door één of meerdere leden laat het dan aan de community even weten. Wellicht is hiervoor in de forumregels al een item voor opgevoerd die overigens het overgrote deel van de leden niet uit hun hoofd zullen kennen. In dit laatste geval hebben we dan ook de moderatoren nog die eventueel een bericht kunnen aanpassen. (Wat inmiddels, zo zie ik nu, ook is gebeurd.)

Maar goed terukomend op het zwart maken van de 0,5 t/m 2,5 cent heeft Luit wel een goed argument. Ik snap echt dat er verwarring zou kunnen onstaan met een gouden 5 guldrn stuk. Ik durf zelfs de weddenschap aan dat ik in het pikke donker alle gouden vijfjes er zo uithaal onder de voowaarde dat ik ze daarna mag houden mits ik geen enkele fout maak. 😉

Gr.
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Met genoegen lees ik deze reacties en het feit dat men zich verwonderd over het mogelijk verwisselen van vijf guldenstukken met centen.
Als men het krantenarchief induikt komt men veelvuldig artikelen tegen waar gewaarschuwd wordt over de verwisseling, opzettelijke omwisselingen en dergelijke.
Bijgevoegd een artikel uit de Nieuwe Tilburgsche Courant van 04-06-1913 (geciteerd uit de Provinciale Groninger Courant), het is wat politiek incorrect maar beide aspecten van de discussie komt aan bod. Zowel het donker maken van de centen als het verwisselen van een gouden vijfje met een cent.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

JO3023 schreef: 01 apr 2019, 17:33 Die gooi ik dan lekker in de prullebak. Ten eerste, als men niet wil dat materiaal van jouw elders wordt gebruikt plaats het dan ook niet op internet, ten tweede geef aan dat je het materiaal niet mag gebruiken. Één regel volstaat.

Als ik iedereen zou aanklagen die ongevraagd materiaal van mij elders heeft gebruikt dan zou ik er een volle dagtaak aan hebben. Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen.
Als Nederlander kan je misschien zo'n Abmahnung uit Duitsland zonder al te veel risico in de prullenbak gooien, maar in Duitsland kan je dat toch beter niet doen, men heeft daar een iets ander idee van het handhaven van de wet, die overigens hier net zo goed geldt.
Als er geen vermelding is dat je beeldmateriaal en tekst materiaal van iemand anders mag gebruiken, dan mag je dat dus niet, zo simpel is het. Het is niet van jou en dus is het diefstal. Als er iets in een winkel ligt waar geen prijs bij staat vermeld mag je het ook niet zomaar meenemen.
Hier in Nederland loopt het vaak zo'n vaart niet omdat het inschakelen van de rechter nogal wat kosten meebrengt waarvan het de vraag is of je ze terug krijgt. In Duitsland werkt dat iets anders en is de rechter wat dit soort zaken betreft een stuk toegankelijker. Het begint daar eigenlijk met een simpele administratieve procedure waarbij als de tegenpartij niet reageert er direct een deurwaarder ingeschakeld kan worden om het verschuldigde bedrag te innen. Bij ons zal je dan eerst een volledige procedure via een kantonrechter moeten doorlopen met alle (griffie)kosten die daar bij horen.
Het gevolg is in Duitsland dan ook dat er duistere lieden zijn die hier hun bron van inkomsten van maken. Als je bij je ebay veiling goede foto's plaatst heb je een redelijke kans dat deze gekopieerd worden. Met tools zoals bijvoorbeeld Google is redelijk gemakkelijk te vinden waar de betreffende beelden weer gebruikt worden, en geen toestemming en toch gebruiken betekent juridisch simpelweg gestolen, ga maar eens googelen op "Bilderklau".

Luit
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Dank je Alexander voor het krantenknipsel, dat begint ergens op te lijken. Hoewel niet onomstotelijk aangetoond wordt in het artikel dat het nikkertje opzettelijk zwart was gemaakt om verwarring met de gouden 5 guldens te voorkomen. Wat het wel aantoont is dat er blijkbaar in het alledaagse leven toch met de gouden munten in winkels betaald werd. Eerlijk gezegd vindt ik de winkelier wel wat onnozel.

Gr.

P.S. Ikzelf had nog geen tijd gehad om naar dit soort artikelen te zoeken.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Luit,

Ik denk niet dat men in Duitsland voldoende rechters en advocaten heeft om achter ieder "geleend" foto aan te gaan. Handhaving is praktisch onmogelijk. Toegegeven, je zult maar diegene zijn die ze op de korrel hebben genomen.

Gr.
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Er zijn meer artikelen, zeker in 1913, die aangeven dat de nieuwe centen om verwarring met de vijfjes te voorkomen donkerder zijn gemaakt.
Even vlug zoeken in delpher, met de zoekterm gouden vijfje over de periode 1912-1914 geeft voldoende resultaat.
Ergens moet er uit die periode een artikeltje zijn waarin de schrijver hardop afvraagd of verwisseling ook niet gewoon eigen schuld is. Deze kan ik helaas (nog) niet terugvinden.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

JO3023 schreef: 01 apr 2019, 20:25 Luit,

Ik denk niet dat men in Duitsland voldoende rechters en advocaten heeft om achter ieder "geleend" foto aan te gaan.
Zoals ik al zei, de gerechtelijk procedure werkt in Duitsland behoorlijk anders, veel zaken worden zonder dat er een zitting nodig is door het gerecht administratief afgedaan.
Als je het schikkingsvoorstel van de eigenaar of eventueel zijn advocaat niet betaald, kan er vrijwel zonder kosten een gerechtelijke procedure worden gestart.
Degene die je gaat aanklagen hoeft er dus niet zoals hier eerst fors in te investeren. De zaken op zich zijn erg duidelijk, dus zelfs als de aangeklaagde zich probeert te verweren heeft hij nauwelijks kans. Er kan hooguit gediscussieerd worden over de schadebedragen, maar ook daar zijn redelijk duidelijke richtlijnen voor. Het is dus de aangeklaagde die als eerste eventueel een advocaat in de arm zal moeten nemen, en dan wordt het al snel afwegen of je een dure advocaat gaat inhuren om een wat lager bedrag aan schadevergoeding te kunnen betalen.

Hier denken we er vaak vrij gemakkelijk over, zoals jouw "geleend" al aangeeft, maar het is juridisch simpelweg diefstal, en zal dus ook als zodanig bestraft worden in een aantal landen.

Luit
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

llinde schreef: 02 apr 2019, 16:13
JO3023 schreef: 01 apr 2019, 20:25 Luit,

Ik denk niet dat men in Duitsland voldoende rechters en advocaten heeft om achter ieder "geleend" foto aan te gaan.
Zoals ik al zei, de gerechtelijk procedure werkt in Duitsland behoorlijk anders, veel zaken worden zonder dat er een zitting nodig is door het gerecht administratief afgedaan.
Als je het schikkingsvoorstel van de eigenaar of eventueel zijn advocaat niet betaald, kan er vrijwel zonder kosten een gerechtelijke procedure worden gestart.
Degene die je gaat aanklagen hoeft er dus niet zoals hier eerst fors in te investeren. De zaken op zich zijn erg duidelijk, dus zelfs als de aangeklaagde zich probeert te verweren heeft hij nauwelijks kans. Er kan hooguit gediscussieerd worden over de schadebedragen, maar ook daar zijn redelijk duidelijke richtlijnen voor. Het is dus de aangeklaagde die als eerste eventueel een advocaat in de arm zal moeten nemen, en dan wordt het al snel afwegen of je een dure advocaat gaat inhuren om een wat lager bedrag aan schadevergoeding te kunnen betalen.

Hier denken we er vaak vrij gemakkelijk over, zoals jouw "geleend" al aangeeft, maar het is juridisch simpelweg diefstal, en zal dus ook als zodanig bestraft worden in een aantal landen.

Luit
Dan nog is handhaving praktisch onmogelijk. Btw ik geef altijd de bronvermelding op als ik iets leen itt anderen. En laten we vooral van een mug geen olifant maken. Als jij niet wilt dat je eigendom gestolen wordt moet je deze JUIST NIET in het zicht van anderen plaatsen. Common sense zou ik bijna willen zeggen. En laten we vooral niet roomser dan de Paus proberen te zijn. Iedereen heeft ooit wel eens iets van het internet geplukt en elders gebruikt zonder er verder bij stil te staan. Ik sta er overigens wel bij stil. Ik zet een punt achter deze discussie aangezien het te veel afleidt van het onderwerp.

Gr.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

JO3023 schreef: 02 apr 2019, 19:18 Als jij niet wilt dat je eigendom gestolen wordt moet je deze JUIST NIET in het zicht van anderen plaatsen. Common sense zou ik bijna willen zeggen.
Lastig verkopen als je iets niet in het zicht kunt plaatsen zonder dat je het risico gaat lopen dat het gestolen gaat worden. Overigens is ook stelen met bronvermelding nog steeds stelen....
En voor het aanklagen heb je geen handhavers nodig, de benadeelden zorgen wel voor de aanklachten, dus handhaving is geen probleem.
Maar ik denk dat verdere discussie inderdaad geen zin heeft, ik wou alleen maar een waarschuwing plaatsen, Jeroen heeft al een keer een flinke boete moeten betalen, en dat is zonde van het geld, zeker omdat hij zelf niets fout had gedaan.
Dat jij het prima vind om zonder toestemming andermans spullen te gebruiken is prima, maar doe het dan in ieder geval niet op een forum waardoor onschuldigen er door in de problemen kunnen komen.

Luit
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

llinde schreef: 02 apr 2019, 21:01
JO3023 schreef: 02 apr 2019, 19:18 Als jij niet wilt dat je eigendom gestolen wordt moet je deze JUIST NIET in het zicht van anderen plaatsen. Common sense zou ik bijna willen zeggen.
Lastig verkopen als je iets niet in het zicht kunt plaatsen zonder dat je het risico gaat lopen dat het gestolen gaat worden. Overigens is ook stelen met bronvermelding nog steeds stelen....
En voor het aanklagen heb je geen handhavers nodig, de benadeelden zorgen wel voor de aanklachten, dus handhaving is geen probleem.
Maar ik denk dat verdere discussie inderdaad geen zin heeft, ik wou alleen maar een waarschuwing plaatsen, Jeroen heeft al een keer een flinke boete moeten betalen, en dat is zonde van het geld, zeker omdat hij zelf niets fout had gedaan.
Dat jij het prima vind om zonder toestemming andermans spullen te gebruiken is prima, maar doe het dan in ieder geval niet op een forum waardoor onschuldigen er door in de problemen kunnen komen.

Luit
Je blijft het maar niet begrijpen: Er is niets wat je er tegen kunt doen! En als Jeroen een boete heeft gekregen dan heeft de supervisie gefaald. Maar ik kom weer terug op wat ik eerder zei: Men kan niet alles controleren. Het beste is dan maar misschien om niets via internet te verkopen of ook maar iets op deze forum te posten. Succes. Ik hoef er niet van te leven.

En nu terug naar het thema van dit onderwerp.

Gr.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Graag verdere reacties in dit topic enkel over zwart maken 0,5 cent t/m 2,5 cent Wilhelmina s.v.p.

Om het topic niet te laten ondersneeuwen en overzicht te behouden zijn enkele berichten verwijderd.

Indien een verdere discussie gewenst is over auteurs/beeldmateriaal rechten, mag deze worden geopend en voortgezet worden in het Praathuis.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

rtholen schreef: 03 apr 2019, 08:53 Graag verdere reacties in dit topic enkel over zwart maken 0,5 cent t/m 2,5 cent Wilhelmina s.v.p.

Om het topic niet te laten ondersneeuwen en overzicht te behouden zijn enkele berichten verwijderd.

Indien een verdere discussie gewenst is over auteurs/beeldmateriaal rechten, mag deze worden geopend en voortgezet worden in het Praathuis.
Dank je rtholen dat je aan mijn verzoek gehoor hebt gegeven en nog van harte met je moderator rol binnen het forum.

Gr.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ik kom even terug op “maar ik laat het hierbij…”, omdat…..

Na het lezen van diverse krantenartikelen uit die tijd (ja, ik heb zowaar onderzoek gedaan) de indruk heb gekregen dat het zwart maken gedaan werd om te voorkomen dat er verwisseling plaats zou vinden bij het uitgeven van de gouden 5 gulden munt.

Hier kan ik mij nog wel enigszins in vinden al hoewel ik dit wel erg onnozel en/of slordig vind van degene die deze vergissing maakt.
Als men een gouden 5 gulden in die tijd uitgaf voor een cent krijg ik de indruk dat deze persoon niet op een dubbeltje hoefde te kijken.
Maar als zo vaak piepen deze lieden het hardst als men daarna ontdekt dat het fout gegaan is.

Zoals eerder gezegd was een gouden 5 gld muntstuk in die tijd een behoorlijk bedrag en werden gouden munten nagenoeg niet in het normale betalingsverkeer gebruikt. Dus blijf ik bij mijn mening dat in het normale betalingsverkeer de ontvanger wel degelijk dit muntstuk goed zou onderzoeken voordat deze in een geldlade of portemonnee zou verdwijnen.

Bij sommige artikelen die ik hierover gelezen heb zet ik wel vraagtekens en vraag mijn af of het niet erg overdreven (of verzonnen) is.
Wat in kranten wel vaker gebeurt, maar waar rook is daar is ook vuur zullen we maar zeggen.

Mvg, :) .

@Alexander, bedankt voor de zoekterm en waar te zoeken.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ik heb vandaag gesproken met de huidige eigenaar van munthandel Smit over dit thema en hij vertelde mij wat zijn oudere broer Jan Smit, helaas overleden, hem hierover zei. De informatie zou van de oude Schulman afkomstig zijn die Jan goed kende. En de oude Schulman zoals we weten had goede connecties met de KNM.

Hier een mogelijke verklaring voor de donkere plaatjes. Naar mij is verteld werden de platen voor het vervaardigen van de munten plat gewalst. Uit deze platen werden vervolgens de muntplaatjes gestanst. De warme platen of de warme muntplaatjes (mij onduidelijk, hoewel het niet onlogisch zou zijn als men de platen vóór het walsen heeft opgewarmd om het metaal wat plastischer of smeedbaarder te maken) werden gedurende een bepaalde periode gekoeld met grachtenwater. Hierdoor zouden de muntplaatjes na verloop van tijd de donkere patina verkregen hebben. Dit zou alleen tijdens de crisisjaren zijn gebeurd.

Volgens de site http://www.juper.nl/Munttypen.htm zou het "zwarten" van de muntplaatjes plaatsgevonden hebben in de periode van 1914 tot en met 1930.

Gr.

Terug naar “Koningin Wilhelmina”