Opbergen en bijhouden van munten

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Opbergen en bijhouden van munten

Bericht door CorioCoins » 09 jan 2019, 17:55

We krijgen de laatste tijd veel vragen over het opbergen van oa slabs :-)

Om een idee te geven hoe het zou kunnen heb ik de moeite genomen om mijn prive manier van verzamelen in beeld te brengen,
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Allereerst als ik een munt koop bewaar ik de foto van de site waar ik deze heb gekocht.
In dit geval een gouden tientje 1933 van een forumlid
29243123_1864431193621412_299350264_o.jpg
Als de munt ontvangen is kijken we natuurlijk of deze overeenkomt met de foto en indien de foto's niet goed genoeg zijn maak ik er zelf een betere HQ foto van met een speciale foto-opstelling.
Indien de munt geschikt is om te slabben vullen we deze munt in op de PCGS lijst en sturen hem in.
Na een paar dagen maken zij ook een foto en die pik ik dan ook netjes van hun site af
131375148_max.jpg
Als de munt na grading weer retour is ontvangen wordt deze in een excelbestand volledig omschreven
sheet 1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 09 jan 2019, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Re: Opbergen en bijhouden van munten

Bericht door CorioCoins » 09 jan 2019, 18:02

sheet 2.jpg
Omdat ik hoge kwaliteit Koninkrijk op jaartal verzamel heb ik aardig wat albums nodig.
Ik gebruik de hartberger voordrukalbums met 2 kleuren omdat ik ze mooi vind en de munten liggen hierin dus op vorstvolgorde met varianten al dan niet beschreven.
e76051ff-814a-49b9-9ebf-f86974d8fc63_NEW.jpg
Schutbladen gebruik ik zwarte (bij zilver/nikkel) of rode (bij goud/koper/brons)
In de toekomst wil ik speciale bladen gaan maken voor slab verzamelaars met beschrijving zoals de hartberger voordruk albums
f631fb08-9cf9-4990-a474-144be11b4b48.jpg

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 09 jan 2019, 18:16

Indien munten niet slabwaardig zijn gaan ze in een munthoudertje met labeltjes in ook een blanco Hartberger album met de normale 20-vaks bladen).
9f0f8a46-8143-41c2-86e4-3e870b11543e.jpg
Dit zijn bij maar 3 albums :
- Limburgse munten en Penningen
- Curiosa en bankbiljetten
- Gouden munten

Het neemt veel plaats (2,5 strekkende meter album), tijd (geen idee maar veel) en geld denk aan slabkosten (pak hem beet €40,- per munt), album (tweedehands rond €10,- p/s in totaal 35 albums), slabbladen (€4,99 per 2 stuks nodig ongeveer 90), tabbladen (€1,- p/s nodig ongeveer 90) in beslag. Veel meer dan bijvoorbeeld de blauwe PCGS slabboxen van €10,-, maar ik vind het persoonlijk mooier en makkelijk terug te vinden tevens passen hier ook de NGC slabs in hetgeen bij de boxen natuurlijk een probleem is.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 09 jan 2019, 19:24

Leuk dat je dit laat zien, Bert. Grappig hoe je gebruik maakt van twee kleuren albums.

Ik heb geen slabs, dus bij mij gaan alle munten in een munthouder. Als het gaat om een jaartal verzameling maak ik met de Dymo een labeltje met het jaartal. Gaat het om een typeverzameling, dan maak ik in Word een groter etiket dat ik dan over de hele munthouder plak. Met een kompas snijder maak ik gaten in het etiket.

Voor de albums gaat mijn voorkeur uit naar Importa, maar die zijn bijna niet meer te krijgen. Gelukkig heb ik er nog een paar op voorraad.

Met het documenteren en fotograferen van mijn verzameling ben ik nog niet zo ver, maar dat staat wel op de planning.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 09 jan 2019, 22:59

Heel netjes en goed dat je dit wil delen Bert, want dit is voor vele verzamelaars nog niet zo vertrouwd denk ik.
Maar alle koninkrijk munten per jaartal verzamelen in de hoogste kwaliteit plus slabkosten dan moet toch een fortuin kosten. :dizzie:
Vriendelijke groeten Luc. :D

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 10 jan 2019, 00:13

janssenfrank schreef:
09 jan 2019, 19:24
Leuk dat je dit laat zien, Bert. Grappig hoe je gebruik maakt van twee kleuren albums.

Ik heb geen slabs, dus bij mij gaan alle munten in een munthouder. Als het gaat om een jaartal verzameling maak ik met de Dymo een labeltje met het jaartal. Gaat het om een typeverzameling, dan maak ik in Word een groter etiket dat ik dan over de hele munthouder plak. Met een kompas snijder maak ik gaten in het etiket.

Voor de albums gaat mijn voorkeur uit naar Importa, maar die zijn bijna niet meer te krijgen. Gelukkig heb ik er nog een paar op voorraad.

Met het documenteren en fotograferen van mijn verzameling ben ik nog niet zo ver, maar dat staat wel op de planning.
Show us please :-) Mocht je geen Importa's meer hebben we hebben ze geregeld 2de hands voor 5 euri leeg en voor €7,50 met 6 muntbladen en schutladen
LUC schreef:
09 jan 2019, 22:59
Heel netjes en goed dat je dit wil delen Bert, want dit is voor vele verzamelaars nog niet zo vertrouwd denk ik.
Maar alle koninkrijk munten per jaartal verzamelen in de hoogste kwaliteit plus slabkosten dan moet toch een fortuin kosten. :dizzie:
Vriendelijke groeten Luc. :D
Geen idee wat een fortuin is maar ik ken verzamelaars die zeker weten een grotere en mooiere verzameling dan ik hebben, ik ben enigszins een gevorderd verzamelaar maar ook ontbreken er stukjes zoals te zien op het slabblad en wel de duurdere :-(
Het stuivertje 1848 heb ik helaas nog nooit mogen bezitten (geen van beide varianten) en waarde rond €6000,- slabwaardig
Het dubbeltje 1849 zonder punt heb ik wel een aantal keer gehad maar helaas nooit slabwaardig waarde rond €1000,- (in mijn optiek is de cataloguswaarde van 2250 te hoog)
De waarde van iets wordt uiteindelijk niet echt bepaald door mijzelf, vele muntjes zijn uit een lot geplukt en worden daarna geslabt. Vaker wat gelukjes maar dat is natuurlijk ook logisch als er veel munten worden verwerkt.
Maar ik kan ook wel erg genieten van de mooie antieke stukken die jij of andere verzamelaars laten zien :-)
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 10 jan 2019, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 10 jan 2019, 15:22

Bedankt voor het delen, ziet er goed uit !
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 17 jan 2019, 07:51

Hallo Bert,

Ik heb ze ook in de albums met voordruk bladen. Ik merk wel dat als ik ze rechtop bewaar dat dan de zwaardere munten in de munthouders (zelfklevend) kunnen verzakken en bij de minder gevulde albums (W1/W2) ook de insteekhoezen verzakken. Bekend fenomeen? Simpele oplossing is overigens om ze plat te bewaren. Ziet er minder mooi uit op de plank maar dan doet de zwaartekracht niet negatief zijn werk.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 17 jan 2019, 08:42

NijmegenMunten schreef:
17 jan 2019, 07:51
Ik merk wel dat als ik ze rechtop bewaar dat dan de zwaardere munten in de munthouders (zelfklevend) kunnen verzakken en bij de minder gevulde albums (W1/W2) ook de insteekhoezen verzakken. Bekend fenomeen? Simpele oplossing is overigens om ze plat te bewaren. Ziet er minder mooi uit op de plank maar dan doet de zwaartekracht niet negatief zijn werk.
Ik verzamel papiergeld, Nederlandse coincards en Nederlandse euromunten per jaartal en al mijn mappen liggen. Mijn ervaring is ook dat als ze staan en het is zwaar dat de hoezen inderdaad verzakken en scheuren.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 17 jan 2019, 18:21

Het nadeel van liggende mappen (op elkaar) is dat je ze minder makkelijk kunt pakken en dat de onderste map behoorlijk wat gewicht op zich heeft liggen. Oplossing daarvoor kan zijn om houten frame te maken waar je de albums (met hoes) inlegt.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 17 jan 2019, 18:41

In mijn kast kunnen er maar 2 op elkaar per ruimte dus dat valt wel mee maar je hebt wel een punt.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 18 jan 2019, 11:54

janssenfrank schreef:
17 jan 2019, 18:21
Het nadeel van liggende mappen (op elkaar) is dat je ze minder makkelijk kunt pakken en dat de onderste map behoorlijk wat gewicht op zich heeft liggen. Oplossing daarvoor kan zijn om houten frame te maken waar je de albums (met hoes) inlegt.
Ik heb er ook niet zoveel op elkaar liggen. Anders zou het ook een overweging kunnen zijn om de daarvoor bestemde cassettes erbij te kopen (al weet ik niet hoeveel gewicht deze kunnen dragen voor langere periode. Ik was vooral verbaast om te zien hoe snel het verzakt en dat zelfs de munten in munthouder naar beneden zakken. Dacht dat ze wel flink opgesloten zaten in munthouder en vervolgens in de insteekhoezen.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 18 jan 2019, 20:39

Ik bedoelde inderdaad de albums met de cassette op elkaar laten liggen. Mijn ervaring is dat de cassettes daar toch niet goed tegen kunnen. Maar met wat multiplex maak je zo een kastje waar de albums in kunnen liggen. Een beetje a la zoiets:
brievenbakjes_post_oude_franse_houten_brocante_5_vakken_a4_decoratieve_meubelen_bureautje.jpg

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”