Nieuwe Graduatie/kwaliteit termen of gewoon lulkoek?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Nieuwe Graduatie/kwaliteit termen of gewoon lulkoek?

Bericht door kl-euro » 03 sep 2018, 16:06

Omdat ik al langer bankbiljetten verzamel wordt ik natuurlijk in de familie soms ook als munten expert gezien :D :gniffel: .
Zo heb Ik voor mijn broer gekeken naar gouden tientjes bij de MA-shops om te kijken wat ze waard zijn.
Dan zie je daar vele graduaties die deze handelaren gebruiken voor mij nieuw zijn of ben ik niet meer van deze tijd?
Ook zie ik vele munten met de graduatie unc, fdc -, fdc die in mijn ogen gewoon beschadigd zijn en ik ze eerder in de buurt van Prachtig zou waarderen of de schade of verminkingen apart vermelden..
Of is een munt die niet gecirculeerd heeft maar onder een bulldozer heeft gelegen (iets overdreven) toch UNC?

Hieronder 2 aanbiedingen die de kwaliteit alleen met tekst vermelden,

Fantastisch ongecirculeerd exemplaar met de volle stempelglans. (was in mijn ogen wel een mooi exemplaar)
Voortreffelijk ongecirculeerd prachtexemplaar met de volle stempelglans. (volgens mij een beschadigd exemplaar)

Hieronder de graduaties die ik tegen kwam die voor mij onduidelijk zijn.

subliem fdc (bestaat er dan nog mooier als FDC?)
fdc- / fdc ( is dit tussen fdc- en fdc?)
Prachtig / bijna FDC (is dit Prachtig + pr/fdc of fdc-?)
pr / unc á fdc (dit is voor mij een raadsel?)

fast BU (MS65-70) (dat MS weet ik wel maar dit is toch bijna het maximale?)
subliem unc (wat is mooier dan UNC?)
Brilliant Uncirculated (ooooooh, deze natuurlijk?)
GEM UNC Brilliant Uncirculated (he bah wat is dit nu weer?)
fast UNC (?)
CH UNC (?)
Almost Uncirculated ++ (?)

Pr++ (is dit Pr/fdc of fdc-- of toch fdc- ?)
Vrijwel prachtig / prachtig+ (daar tussen zit toch Prachtig?)

In mijn zoektocht kwam ik ook nog ergens FDC+ tegen op het bij een handelaar.
Ik zou toch graag van de forum experts van munten hun mening hier over willen horen.

Mvg, :)

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Re: Nieuwe Graduatie/kwaliteit termen of gewoon lulkoek?

Bericht door CorioCoins » 03 sep 2018, 16:51

Hey kl-euro,

De graderingstermen zijn vaak wat een handelaar er van maakt en ik ben een voorstander van Sheldonschaal.

Of er graderingen zijn beter dan FDC? Volgens mij heeft Theo P. uit Amsterdam (aka T. Unc) ooit een munt verkocht als FDC+
Hier worden heden ten dagen nog steeds grapjes over gemaakt, de betreffende handelaar is een van de grootste van Nederland en iedereen weet ervan.
Een koper weet ook wel dat FDC de hoogste gradering is dus ik neem dit met een vat zout en zie het als onwijs goede marketing stunt.

Toevoegingen zoals subliem zijn niet meer dan bijvoeglijke naamwoorden om in dit geval de kwaliteit te versterken.
Ik heb overigens wel een hekel aan FDC- dan is het gewoon unc of unc-, mijns inziens is een munt van de stempel afgekomen en zo FDC elke schade is dan geen FDC meer. Maar dit is mijn mening.
In gevallen waar een backslash tussen staat prachtig/bijna unc is de gangbare leeswijze voorzijde is prachtig keerzijde is unc-, maar over het algemeen wordt dit toegepast als de munt een ruimere interpretatie van kwaliteit kan hebben? Bijvoorbeeld de munt heeft oppervlakte veegjes maar heeft een mooie originele muntglans.

subliem fdc (bestaat er dan nog mooier als FDC?) - versterking van het woord FDC wellicht door mooie glans
fdc- / fdc ( is dit tussen fdc- en fdc?) Onzin
Prachtig / bijna FDC (is dit Prachtig + pr/fdc of fdc-?) - Onzin
pr / unc á fdc (dit is voor mij een raadsel?) - Onzin
fast BU (MS65-70) (dat MS weet ik wel maar dit is toch bijna het maximale?) - Duitse vertaling bijna FDC = Onzin
subliem unc (wat is mooier dan UNC?) - versterking van UNC wellicht mooie glans
fast UNC (?) - bijna UNC
Pr++ (is dit Pr/fdc of fdc-- of toch fdc- ?) - Indien goed gebruikt zou dit kunnen werken zou neerkomen op zoiets als AU53 of AU58
Almost Uncirculated ++ (?) - deze vind ik wel grappig bijna unc maar toch 2 x net iets beter dan dat :) natuurlijk onzinnig
Vrijwel prachtig / prachtig+ (daar tussen zit toch Prachtig?) - ruime interpretatie

Brilliant Uncirculated (ooooooh, deze natuurlijk?)
GEM UNC Brilliant Uncirculated (he bah wat is dit nu weer?)
CH UNC (?) - choice UNC

De laatste 3 worden voornamelijk op de buitenlandse markt gebruikt:
Uncirculated (MS-60, 61, 62): An uncirculated coin with noticeable deficiencies, generally either an overabundance of bagmarks, a poor strike, or poor luster. Although most price guides will give a price for coins in MS-60 condition, in many cases this is a very unusual grade, with typical uncirculated pieces often grading somewhere in the MS-62 to MS-64 range depending on the series.
Select Uncirculated (MS-63): An uncirculated coin with fewer deficiencies than coins in lower uncirculated grades. In general, this will be an uncirculated coin with relatively ordinary eye appeal. Select Uncirculated is sometimes used to refer to a coin grading MS-62.
Choice Uncirculated (MS-64): An uncirculated coin with moderate distracting marks or deficiencies. These coins generally have average to above average eye appeal. Choice Uncirculated is sometimes used to refer to a coin grading MS-63.
Gem Uncirculated (MS-65, 66): An uncirculated coin with only minor distracting marks or imperfections. At this point, mint luster is expected to be full, although toning is quite acceptable.
Superb Gem Uncirculated (MS-67, 68, 69): An uncirculated coin with only the slightest distracting marks or imperfections. Toning is still quite acceptable and in these grades will usually be pleasing. Many circulating coins even of relatively recent dates are quite rare in such lofty grades, although modern bullion coins and commemoratives are often found in grades as high as MS-69.
Perfect Uncirculated (MS-70): An utterly flawless coin.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 03 sep 2018, 21:07

Wat een enorme hoop aan (pseudo/onzin)gradaties die gebruikt worden. Erg leuk om dit te lezen, ook het commentaar van Bert. :thumb up:

Een andere ergernis: verkopers die te pas maar vooral te onpas termen als RAR, rare, selten enzovoort gebruiken. Ik heb zelfs ordinaire stuivers uit 1975 aangeboden zien worden met RAR! :roll: Vooral op Ebay.

Adriaan Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Adriaan » 03 sep 2018, 21:27

Ik heb al zoveel meningsverschillen / discussies gehad en meestal kom ik tot de conclusie dat het zinloos is. Ik denk hoe meer gradaties je hebt hoe meer discussie er is. Ik bepaal zelf wat voldoet aan mijn kwaliteitseisen en wat ik erover wil betalen. Tegenwoordig kan ik me beheersen en denken er komt wel een nieuwe kans. Vroeger had ik dat minder met als gevolg dat ik toch een aantal items heb die in verhouding te duur zijn gekocht. Mijn conclusie: al die aanvullingen zijn '"lulkoek" en voegen niks toe aan het item. Het trekt wel de aandacht en daar is het de handelaar natuurlijk om te doen.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 03 sep 2018, 21:35

Beetje off-topic maar ik ben me toevallig de laatste tijd een beetje aan het focussen op provinciaal (voor de verkoop)
Niet alleen is het lastig om deze te graderen (want zwakte in de slag telt dat nu mee voor onderwaardering?) tevens zijn die R (zeldzaamheid) graderingen verrekte lastig.
Wanneer is iets zeldzaam of schaars op DIT moment ben ik van mening dat hier niet alleen de oplage van de munt mee bedoeld wordt maar ook de gradatie van een munt.

In zekere zin is een gewone stuiver 1975 NIET zeldzaam maar ik zou bij een MS70 gerust een R aan te durven te plaatsen.
Wellicht een idee voor een andere topic, hoe denken anderen hierover?

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 03 sep 2018, 21:53

Adriaan schreef:
03 sep 2018, 21:27
Ik heb al zoveel meningsverschillen / discussies gehad en meestal kom ik tot de conclusie dat het zinloos is. Ik denk hoe meer gradaties je hebt hoe meer discussie er is. Ik bepaal zelf wat voldoet aan mijn kwaliteitseisen en wat ik erover wil betalen. Tegenwoordig kan ik me beheersen en denken er komt wel een nieuwe kans. Vroeger had ik dat minder met als gevolg dat ik toch een aantal items heb die in verhouding te duur zijn gekocht. Mijn conclusie: al die aanvullingen zijn '"lulkoek" en voegen niks toe aan het item. Het trekt wel de aandacht en daar is het de handelaar natuurlijk om te doen.
Maar er blijft wel een bepaalde standaard en als dingen afwijken is het handig voor jonge en of nieuwe verzamelaars om het te kunnen lezen.
Uiteraard is je eigen opinie het beste maar voor een beginner is dat vrij lastig.

Ik weet nog dat ik heel veel jaren geleden na een pauze tussen mijn jeugdverzameljaren en mijn huidige verzamelwoede, mijn eerste Wilhelmina cent kocht van een forumhandelaar het was een cent 1938 gewaardeerd door Jan Koevoets als zeer fraai en ongeveer gekocht voor een euro op zijn eBay-veiling ;-) Ik was zo blij met dat muntje dat ik hem mailde met een dank voor het onderwaarderen voor deze munt (Althans ik was destijds van mening dat deze bijna UNC was). Als ik die zelfde munt nu zou zien (ik heb hem helaas niet meer) dan zou ik zeer fraai+ eraan geven maar omdat ik niet wist hoe een UNC exemplaar eruit moest zien en tov mijn verrotte bodemvondsten deze er toch bijna nieuw uit zag.

Mijn conclusie : Niet iedereen heeft alle wijsheid in pacht en niet iedereen is in de mooie positie om dagelijks 100den munten te kunnen vergelijken.
Iedereen die een boterham er mee verdiend probeert zijn of haar muntjes beter te verkopen dan een ander, dit doen grote merken van kleding, supermarkten etc. ook, dat heet reclame :-) Waar de grens ligt is voor een ieder verschillend maar bij het structureel overgraderen weten de gevorderde verzamelaars (en dat worden de beginners op ten duur) ook dat ze hetzelfde muntje beter bij een ander kunnen zoeken.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 04 sep 2018, 12:54

Vooral op eBay Duitsland komt dit soort onzin tegen. Een biljet van 100 Forint van Hongarije in RAR of Selten, zijn nota bene miljoenen van gemaakt. Ik irriteer me daar mateloos aan.
Jan W schreef:
03 sep 2018, 21:07
Wat een enorme hoop aan (pseudo/onzin)gradaties die gebruikt worden. Erg leuk om dit te lezen, ook het commentaar van Bert. :thumb up:

Een andere ergernis: verkopers die te pas maar vooral te onpas termen als RAR, rare, selten enzovoort gebruiken. Ik heb zelfs ordinaire stuivers uit 1975 aangeboden zien worden met RAR! :roll: Vooral op Ebay.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 04 sep 2018, 17:01

CorioCoins schreef:
03 sep 2018, 21:35
In zekere zin is een gewone stuiver 1975 NIET zeldzaam maar ik zou bij een MS70 gerust een R aan te durven te plaatsen.
Ik bedoel met een "ordinaire" stuiver van 1975 hier nou niet echt een MS70 exemplaar. :knipoog: Het gaat dan om om gewone circulatiemunten in navenante kwaliteit.

Adriaan Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Adriaan » 04 sep 2018, 17:37

Ik ben blij met internet want het vergelijken van kwaliteit en prijs en vooral aanbod is gemakkelijker geworden. Een beginner heeft daar zeker baat bij. Ik ging vroeger met een muntkoerier of NVMH almanak op pad en vergeleek de munten van diverse handelaren op een beurs met elkaar om vervolgens een keuze te maken welke prijs/kwaliteit verhouding het beste was. Lijsten met veilingopbrengsten en veilingen waren onbereikbaar voor mij (tegenwoordig kan iedereen met een mailadres deelnemen). Juist doordat er nu zoveel aanbod is en veel overgewaardeerd / nep spul wordt aangeboden denk ik dat de beginner beter af is mits hij zichzelf de tijd gunt om rustig rond te kijken. Voor de beginner is er genoeg te koop en hij hoeft niet te balen als dat ene jaartal voor zijn neus wordt weggekaapt. Hij heeft immers nog lege plekken genoeg te vullen en kan zich ook nog storten op de minder zeldzame jaren uit de reeks. Door het aanbod en de bereikbaarheid zal hij ook sneller de status "gevorderde verzamelaar" bereiken en zich niet laten misleiden door overgradatie en marketing aanduidingen.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 05 sep 2018, 07:34

Geef mij maar gewoon de standaard kwaliteitsaanduidingen: FDC, PR, ZF, F en ZG. Opgemerkt dat Proof, Prooflike en Brilliant Uncirculated geen kwaliteit is, maar een productietechniek. Verder een eventueel een plusje of een minnetje erbij en dan heb je al ruimte genoeg.

En is de kwaliteit het enige criterium? Het gaat om het totaalplaatje. Een oude munt mag best was slijtage hebben. En wat heb je liever in je verzameling: een scherpe munt met een doffe patina, of een iets minder scherpe munt met een mooi patina?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 05 sep 2018, 07:53

Brilliant Uncirculated is GEEN productietechniek en is weldegelijk een kwaliteit en staat gelijk aan FDC ;-)
Prooflike zie ik persoonlijk ook niet als een echte productietechniek, het is meer een eigenschap van een UNC of FDC munt.

Ik vind het Nederlandse systeem zeker niet meer van deze tijd, zeker nu er zoveel munten op de markt komen zou een betere scheiding moeten ontstaan tussen de kwaliteiten, om de prijzen niet te laten kelderen zoals de waarde van de gemiddelde postzegel.
Een gradering met punten zoals de sheldonschaal (slab-principe) heeft toch een aantal voordelen :
- de onzinnige tussengraderingen, over de top aanduidingen en ophemelende bijvoeglijke naamwoorden zijn dan passé.
- de prijzen blijven waardevaster, immers een munt krijgt een basiswaarde vermenigvuldigd met het aantal gradatiepunten.
- het verschil tussen kopende en verkopende partij zal uiteindelijk kleiner worden.

Het enige nadeel is dat de oude garde hier zeker niet aan wilt meewerken, omdat hun voorraad dan met 50% daalt omdat het merendeel daarvan overgewaardeerd is.

De nieuwe generatie (JvP munten, JvdR en Mooie Muntjes bijv.) pakken het ook al op een andere manier aan, zij laten de beoordeling gewoon aan de kopende partij over. Zo krijg je nooit klachten over graderingen en kunnen de bieders een onbevooroordeeld bod plaatsen.
Jan W schreef:
04 sep 2018, 17:01
CorioCoins schreef:
03 sep 2018, 21:35
Ik bedoel met een "ordinaire" stuiver van 1975 hier nou niet echt een MS70 exemplaar. :knipoog: Het gaat dan om om gewone circulatiemunten in navenante kwaliteit.
GEEN PROOF of HOOG MS en dan toch zeldzaam :lollig: wellicht moet ik dan ook eens een paar van mijn 300 normale stuivers 1975 op de markt gaan brengen :lach:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 05 sep 2018, 10:05

Ik ben ook voor de gewone standard
Kwaliteits bepaling.
Maar wat wel lulkoek is dat vaak wordt
gebruikt bij zeldzame munten.
De zin: Maar voor dit type is hij wel zeer fraai (of prachtig).
Als voorbeeld geef ik de latere types dukatons van Karel II.
Het is niet omdat je je ze niet tegenkomt in hogere en mooie kwaliteit dat ze niet bestaan.
En ik vind dat je dan niet van een lelijk
eendje een mooie zwaan moet maken.
Groeten Luc. :D

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 05 sep 2018, 11:09

CorioCoins schreef:
05 sep 2018, 07:53
Het enige nadeel is dat de oude garde hier zeker niet aan wilt meewerken, omdat hun voorraad dan met 50% daalt omdat het merendeel daarvan overgewaardeerd is.
:lach:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 05 sep 2018, 12:40

Dit is ook wel weer een aardige: https://www.ebay.de/itm/302871121248

Een Ducaton van Albertus en Elisabeth uit Antwerpen, geslagen in 1619. De munt is gekeurd door NGC als AU Details - Tooled. Tooled wordt vaak gebruikt om aan te geven dat de munt bewerkt is (bijvoorbeeld: velden zijn afgevlakt, letters en/of portret is bijgewerkt).
In de tekst staat nog een keer AU Einzelheiten (bijzonderheden) en helemaal onderaan AU Details. Het hele woord Tooled is denk ik bewust niet meer gebruikt. Voor de waarde van een munt is het wel van belang of de munt naderhand nog bewerkt is :sttt: .

Persoonlijk vind ik de munt er wat vreemd uitzien. Opvallend is dat op de achterzijde niet AVST staat maar AVH (ARCHID AVST DVCES BVRG BRAB Z). Niet echt een afwijking die je mag verwachten in het omschrift.

Je ziet dus munten worden aangeboden met allerlei toevoegingen en bladibla én juist (zoveel mogelijk) zonder relevante informatie. Gelukkig zijn er ook betrouwbare handelaren en particulieren die wel "normaal" doen.

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door kl-euro » 05 sep 2018, 15:38

Ik ben erg blij om te lezen dat ik toch nog van deze tijd ben.

De munt met FDC+ ben ik kort geleden tegen gekomen ik weet niet meer bij wie maar het was niet T. unc.

CorioCoins schreef:
“mijns inziens is een munt van de stempel afgekomen en zo FDC elke schade is dan geen FDC meer.
Maar dit is mijn mening.”

Dit lees ik graag want zo denk ik er ook over, al is het met biljetten iets anders als bij munten.
Ik moet dan ook altijd lachen als men daarbij over FDC praat, UNC kan natuurlijk wel maar die ligt volgens mij nog bij de drukker.
Maar toch zijn daar ook uitzonderingen op er zijn nl. ook bundels te koop waar de middelste biljetten UNC kunnen zijn.
(ojee als ik nu maar niet de UNC verzamelaars over me heen krijg)

CorioCoins schreef:
“In zekere zin is een gewone stuiver 1975 NIET zeldzaam maar ik zou bij een MS70 gerust een R aan te durven te plaatsen.”

Ben ik in zekere zin met je eens maar de R bij deze munt is niet juist, maar de vermelding “zeldzaam in deze kwaliteit” wordt wel vaker gebruikt, in ieder geval wel bij biljetten.

Deze discussie maakt in ieder geval weer wat los en het zou nog interessanter zijn als er wat meer verzamelaars die ook in munten handelen zouden reageren.

Mvg, :) .

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 05 sep 2018, 17:46

CorioCoins schreef:
Brilliant Uncirculated is GEEN productietechniek en is weldegelijk een kwaliteit en staat gelijk aan FDC ;-)
Prooflike zie ik persoonlijk ook niet als een echte productietechniek, het is meer een eigenschap van een UNC of FDC munt.
Daar ben ik het mee oneens. Bij proof(like) worden de stempels en rondellen gepolijst. Bij BU wordt er een mattering aangebracht. Dat wordt bij normale munten (= voor circulatie) niet gedaan, maar alleen voor munten voor verzamelaars (die per definitie verkocht worden voor meer dan de nominale waarde). Ik zie het zo: leg je een proofmunt op de rails, dan is na het passeren van de trein de munt nog steeds proof. Maar zeker geen FDC meer.
CorioCoins schreef:
De nieuwe generatie (JvP munten, JvdR en Mooie Muntjes bijv.) pakken het ook al op een andere manier aan, zij laten de beoordeling gewoon aan de kopende partij over. Zo krijg je nooit klachten over graderingen en kunnen de bieders een onbevooroordeeld bod plaatsen.
Dat is nog wel het beste. In feite is -met name door het gebruik - iedere munt uniek en er zijn geen vaststaande regels voor zaken die de kwaliteit beïnvloeden; laat staan de mate van invloed. Als ik munten verkoop, geef ik ook geen kwaliteitsgradatie mee. Ik zeg: dit heb ik en dat vraag ik ervoor. En dan is het aan de koper om te beslissen.

De discussie over de kwaliteit van munten bestaat al net zo lang als er munten bestaan. Volgens mij gaat daar nooit eenduidigheid over komen. Ook niet met de Sheldon schaal. Overigens zie ik dat meer als een soort logaritmische schaal voor de topkwaliteiten. Het verschil tussen 1 en 2 zal immers vast duidelijker zijn dan het verschil tussen 69 en 70.

Toch wel ergens een schok om te realiseren dat ik al tot de oude garde schijn te horen :shock:

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 05 sep 2018, 18:41

janssenfrank schreef:
05 sep 2018, 17:46
Toch wel ergens een schok om te realiseren dat ik al tot de oude garde schijn te horen :shock:
Is je (of misschien kan ik dan ook beter UW zeggen) verzameling dan ook maar 50% waard :lollig:
janssenfrank schreef:
Ik zie het zo: leg je een proofmunt op de rails, dan is na het passeren van de trein de munt nog steeds proof. Maar zeker geen FDC meer.
In feite heb je hier gelijk maar...
PROOF is een techniek maar toch ook zeker een uiterlijk kenmerk, immers als het contrast weggevallen is en spiegelende velden bekrast is hij niet meer te herkennen als PROOF, dus als de trein eroverheen is gereden is deze niet meer als PROOF herkenbaar en dus helaas... Hij WAS dan PROOF ;-)

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 05 sep 2018, 19:17

Ik doe het qua graderen heel simpel als papiergeldverzamelaar.
Als een biljet UNC is en betaalbaar dan koop ik hem. Als een biljet mooi is en ik heb hem nog niet dan koop ik hem. Als een biljet lelijk is maar zeldzaam dan koop k hem. :lollig:
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Adriaan Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Adriaan » 05 sep 2018, 22:53

CorioCoins schreef:

Ik vind het Nederlandse systeem zeker niet meer van deze tijd, zeker nu er zoveel munten op de markt komen zou een betere scheiding moeten ontstaan tussen de kwaliteiten, om de prijzen niet te laten kelderen zoals de waarde van de gemiddelde postzegel.
Een gradering met punten zoals de sheldonschaal (slab-principe) heeft toch een aantal voordelen :
- de onzinnige tussengraderingen, over de top aanduidingen en ophemelende bijvoeglijke naamwoorden zijn dan passé.
- de prijzen blijven waardevaster, immers een munt krijgt een basiswaarde vermenigvuldigd met het aantal gradatiepunten.
- het verschil tussen kopende en verkopende partij zal uiteindelijk kleiner worden.

Ik zie twee grote nadelen van deze schaal.
- Het graderen kost best wat geld zeker voor grotere hoeveelheden.
- Mijn allergrootste bezwaar. Het is spuuglelijk en het doet af aan de schoonheid van een mijn papiergeld collectie. Een grafisch schitterend vormgegeven biljet uitgeven begin 20ste eeuw wordt ingeseald en voorzien van een label. Op het label staat informatie die al was vermeld op het biljet en in het meest ongunstige geval krijg je er een barcode en hologram bij. :thumb down:

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 05 sep 2018, 22:57

Huh? ik heb het niet over slabben zelf maar het slab principe dus alleen de gradering ;)

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 06 sep 2018, 00:59

Ik ben niet tegen die nieuwe vorm van gradering maar iemand moet toch ook
een beoordeling geven welk niveau de munt heeft.
En die iemand is nog altijd een mens.
En mocht je een munt aan tien respectabele experts voor leggen ze zullen allemaal qua kwaliteits beoordeling vrij wel het zelfde zeggen maar ieder expert naar gelang zijn ervaring zal toch een nuance geven en dat zal automatisch leiden tot een ander score. Dat verschil zal wel niet zo groot zijn. Neem gewoon eens als voorbeeld de kleuring van een munt.
De eene vind verkleuring de max de andere vind het maar niets en geeft de
munt liever een badje.
Ik denk dat we moeten wachten op een computer program waar in alles
verwerkt is en erkend door de hele wereld van experts op alle domeinen van numismatic en vrij en toegankelijk voor iedere verzamelaar zodat hij zijn eigen muntjes daardoor gratis kan screenen
en zijn erkend kwaliteitslabel zelf mag uit printen.
Groeten Luc. ( als mijn idee erover is, ik ben ook maar een mens he !) :gniffel:

Adriaan Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Adriaan » 06 sep 2018, 07:11

CorioCoins schreef:
05 sep 2018, 22:57
Huh? ik heb het niet over slabben zelf maar het slab principe dus alleen de gradering ;)
Dan gaan dezelfde mensen die gradering toepassen daar wordt het niet overzichtelijker van lijkt mij. Dan krijgen je meer gradatieniveaus en meer reden voor discussie.

Wat iedereen wil is een toch een eenduidige kwaliteitsaanduiding waar moeilijk van kan worden afgeweken?

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 06 sep 2018, 20:35

janssenfrank schreef:
Ik zie het zo: leg je een proofmunt op de rails, dan is na het passeren van de trein de munt nog steeds proof. Maar zeker geen FDC meer.
CorioCoins schreef:
05 sep 2018, 18:41
In feite heb je hier gelijk maar...
PROOF is een techniek maar toch ook zeker een uiterlijk kenmerk, immers als het contrast weggevallen is en spiegelende velden bekrast is hij niet meer te herkennen als PROOF, dus als de trein eroverheen is gereden is deze niet meer als PROOF herkenbaar en dus helaas... Hij WAS dan PROOF ;-)
Nou, dat vraag ik me af. zou dat spiegelende oppervlak dan echt weg zijn? Eigenlijk zouden we dat eens moeten kunnen testen, maar om nou een zilveren tientje op de rails te leggen, dat is ook weer zo iets.

Maar ik wil wel eens proberen een carrosseerringetje te polijsten. Als dat een beetje wil, kunnen we ook eens kijken wat het effect van een trein is. Alleen, dat is dan geen zilver, maar een staal legerring. Dat is waarschijnlijk harder en ook lastiger spiegelend te krijgen.

Wellicht iets voor het weekend...

Terug naar “Munten algemeen”