Filanumis 11 mei 2019

Plaats hier aankondigingen van munten en bankbiljettenbeurzen in Nederland. Vermeld hierbij de datum, tijd en plaats en een link naar organisator.

Moderator: WBE

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Filanumis 11 mei 2019

Bericht door Ilosab »

JO3023 schreef:*) Omdat zo het totaal bedrag mooi rond zou zijn, n.l. 155 euro voor de Andorra muntjes + 15 euro = 170 euro. De vrouw achter de stand wilde er niet aan, de man was realistischer en zei dat het ok was. Wat de vrouw niet weet of wist is dat ik absoluut in staat ben om alles te laten liggen als ik die 3 euro korting op de 173 euro niet gekregen zou hebben.
Zo ben ik ook, ben ik dus niet de enige. Ik wil niet tot het uiterste gaan maar als ik iets van de prijs af wil hebben en ze houden voet bij stuk dan loop ik zo weg, jammer voor mij maar zeker voor hun.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Filanumis 2017 op 13 mei

Bericht door koenmunten »

Ilosab schreef:
JO3023 schreef:*) Omdat zo het totaal bedrag mooi rond zou zijn, n.l. 155 euro voor de Andorra muntjes + 15 euro = 170 euro. De vrouw achter de stand wilde er niet aan, de man was realistischer en zei dat het ok was. Wat de vrouw niet weet of wist is dat ik absoluut in staat ben om alles te laten liggen als ik die 3 euro korting op de 173 euro niet gekregen zou hebben.
Zo ben ik ook, ben ik dus niet de enige. Ik wil niet tot het uiterste gaan maar als ik iets van de prijs af wil hebben en ze houden voet bij stuk dan loop ik zo weg, jammer voor mij maar zeker voor hun.
Ja logisch toch, dat heb ik ook. Heel soms heb je een handelaar die de munten gewoon voor rond de catalogusprijs in de mappen heeft zitten, maar vaak is het 50 % of nog meer hoger. En dan heeft gaan onderhandelen ook nauwelijks zin... misschien krijg je er dan 25 % af maar dan betaal je nog steeds veel te veel. Het is dus niet zo dat deze beurs geen interessante munten heeft, zeker wel, maar het is fijn als daar ook reële prijzen aan hangen.
Wouter ik weet niet of jij dergelijke zaken met handelaren kunt en wilt communiceren?

Zo nee, dan lost het zich op termijn vanzelf ook wel op denk ik... :knipoog: prijzen verhogen levert minder klandizie en minder verkoop op. Handelaren kunnen dan natuurlijk gaan zeuren over te weinig mensen en een afnemende verkoop, maar ik denk dat ze dan ook eens naar hun eigen prijzen moeten kijken. Verlaging van de prijzen naar meer reële prijzen levert in mijn optiek weer meer bezoekers, verkopen en verzamelplezier op. Zeker met de concurrentie van internet denk ik dat men wel weer een beetje richting normale prijsstelling moet gaan om niet over te kop te gaan...
Voor echte bijzondere dingen en speciale types die je zelden ziet en die nog in mijn verzameling ontbreken wil ik echt wel een hoofdprijs betalen, maar niet voor het gangbare spul, want dan wacht ik gewoon rustig af tot dat het betaalbaar voorbij komt of kruip in een avondje achter de computer.

En dat was trouwens ook een van de redenen dat ik er niet was deze keer. Dat ik niet veel nieuwe betaalbare munten voor mijn verzameling verwachtte...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

mag ik vragen of de datum van de filanumus 2018 bekend is....kan ik het menemen in mn planning :wave:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

leon voorn schreef:mag ik vragen of de datum van de filanumus 2018 bekend is....kan ik het menemen in mn planning :wave:
12 mei

https://www.wbevenementen.eu/evenementen
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ik had je reactie tot vandaag niet gelezen koenmunten. Maar ik ben het volstrekt met je eens met één kanttekening: Ook voor de wat zeldzamere munten kun je tegenwoordig niet meer de hoofdprijs vragen (uitzonderingen daar gelaten) want anders verkopen ze niet.

Ik denk dat ik zaterdag 12 mei toch maar weer van de partij ben. Hopelijk hebben ze dit keer voor mij wel interessante munten tegen een normale prijs. De laatste keer had ik een driekantje bij Theo Peters gekocht. Hij is al niet de goedkoopste handelaar en aangezien ik uit Amsterdam kom had ik dus net zo goed dat muntje in Amsterdam kunnen kopen. Maar goed ... ik blijf hopen dat er de 12e iets voor mij ligt.

Gr,
Tristán
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

voor verzamelaars van het gewonere matreaal(lees;eurootjes spul)
blijft er een heel mooi breed en betaalbaar aanbod!
tot ziens.mvrgr leon voorn
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Filanumis 2018 op 12 mei

Bericht door Willem »

Op verzoek van Wouter titel aangepast, voor meer info zie http://www.wbevenementen.eu/evenement/v ... is-houten/

Willem
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Het zal wel weer druk worden met hopelijk veel forumleden bij elkaar. Vorig jaar was ik er onverwachts ook maar dit jaar zal ik verstek laten gaan. Veel plezier allemaal en ik zie de aanwinsten wel verschijnen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ondanks alles denk ik dat ik toch maar weer ga. :lach:

Gr,
Tristán
WBE
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door WBE »

Trots kunnen we melden dat op deze 8e editie een record aantal van bijna 80 !! standhouders zich met munten, penningen en papiergeld hebben ingeschreven:

Munthandel Agora Numismatiek, AGW Hamburg (Duitsland), All Coins, Munthandel Arger, Munthandel Van de Beek, Van Bergen, Bierhuys, Boersema, Bonus Eventus (België), Munthandel Van Borkulo, Munthandel Bos,Van den Brul, Buschman, Catawiki, Coins4all, Cornet Coins, Crown Currency, Van Daalen, Danenberg, Dekker, Drenth, Dubbel, Munthandel Ducaat, Eijsermans (Duitsland), Eurocoinhouse, Europost Breda, Euving, Munthandel Feddema, Frissen, GB-Numismatik (Duitsland), Goduto, Golombeck (Duitsland), Heimgartner, Hoekendijk, Munthandel De Jonge, Jongeling / Numisconsult, Jongen, Van Kleef, Munthandel Kooi, Kooistra, Larisch (Duitsland), Munthandel Laurens Schulman, Van Leeuwen, De Man / Hartberger, Marinus, Mooie Muntjes, MPO / Heritage Auctions Europe, 101Munten, Muntenhoek, De Muntenkoning, Myhailenko (Ukraine), Nederlandsche Muntenveiling, Munthandel Omlandia, Otten, De la Pascua (Engeland), Paszli, Piso Numismatics, Reekers, Ruijs, Munthandel De Ruiter, Safari, Schepers, Schulman BV, El Shorbagy (Duitsland), Siem, Smit, Munthandel Spoelder, The Squirrel, Tjallinks, TMA Kluizen, Toonen,Trunky’s Verzamelland, Vissers, Vlothuizen, World Coins Compagny, Ying Hu (Duitsland) en Munthandel Zonnemunten.

Tot 12 mei en groeten,

Wouter
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

mag ik er vanuit gaan dat er een forummeeting is in t restaurant....? hoe laat?
:wave: tot ziens, leon.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Gezellig leon ik ben er ook van de partij!
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

ik gok op 12 uur en blijf zitten tot 13;00 uur mooie schaft tijd :lach:
k neem mn kistje met dubbelen mee,wel 250 stuks in munthouder voor maar 100 euro
dat is een mooie aanbieding, en een 1000 piso biljet.....
en wat neem jij mee naar de forum meeting :dizzie: :wave:
NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten »

ben benieuwd hoe het was. Was helaas niet in de gelegenheid vandaag te gaan.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Het was er zoals gebruikelijk vrij druk. Toch werd er volgens mij niet veel verkocht. Dat verbaasd mij ook niet gezien de prijzen. Natuurlijk zijn er ook handelaren die wel reële prijzen vragen voor hun munten zoals Mooie Muntjes. Ben zelf van 9 uur tot 12 uur gebleven. Toen had ik het wel voor gezien. Ik heb een setje Andorra 2016 voor 35 euro, een griekse 1000 drachme bankbiljet uit 1939 unc voor 10 euro, en een driekantje van Curaçao voor 360 euro in zf+ gekocht. Oh, ja toegang was 4 euro en daar kreeg je een veel te nauwe rode band om je pols. Mijn eerdere meningen blijven gehandhaafd. Volgens mij heb je wat munten betreft dus niet veel gemist.

Gr,
Tristán
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

JO3023 schreef: 12 mei 2018, 18:30 en een driekantje van Curaçao voor 360 euro in zf+
Die zien we graag verschijnen bij de nieuwe aanwinsten :kwijl:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Hallo janssenfrank,

Ik heb het driekantje geplaatst in het onderwerp Driekantjes Curaçao.

Gr,
Tristán
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Voor mij was het geslaagde beurs. Ik was vanaf half 10 tot 1 uur. Nog aantal forumgenoten bijgekletst. Ik zal zo foto plaatsen van de aanwinsten.
- 11 munten uit ceylon
- 21 dubbele stuivers ( waaronder onbekende overslag en 2 stuiver 1646 zeeland)
- 4 bezemstuivers ( 3 van groningen)
- duit 1598 kampen . Uiterste zeldzaam

Groetjes, maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

JO3023 schreef: 04 feb 2018, 17:35 Ik had je reactie tot vandaag niet gelezen koenmunten. Maar ik ben het volstrekt met je eens met één kanttekening: Ook voor de wat zeldzamere munten kun je tegenwoordig niet meer de hoofdprijs vragen (uitzonderingen daar gelaten) want anders verkopen ze niet.

Gr,
Tristán
Het ligt er toch aan wat je verzameld denk ik. Qua plantagegeld zijn behoorlijk wat munten zeldzaam en die gaan vaak voor hoge prijzen. Vragen ze de hoodprijs en verkopen ze soms voor het dubbele. In de MPO veiling zitten een paar plantagemunten die nu als ver boven inzet (en mijn budget :knipoog: zitten).

Ook ben ik al jaren op zoek naar een klein gouden muntje uit Indonesie, een 2000 rupiah uit 1970 met afbeelding van een paradijsvogel. GEwoon omdat ik het een mooi muntje vind en het met leuk lijkt 1 gouden muntje in mijn verzameling te hebben. Het muntje weegt iets minder dan 5 gram, dus qua goudprijs kom je dan omgeveer op 175 euro. Van de week was er ergens eentje in een veiling, werd verkocht voor 750 euro (ex veilingkosten). Dus dat is 4x de goudprjs en dat vind ik dus meer dan de hoofdprijs en buiten proportie.

De complete set van 1970 Indonesie zit nu trouwens in de MPO veiling lot 7197. 5x zilver en 5x goud. Goud en zilverwaarde ongeveer 4500 euro. Er is nu al 8500 (ex kosten ) geboden, dus met kosten ca. 10.500 euro :dizzie: ben benieuwd waar deze op eindigt maar wat mij betreft ook veel hoger dan de hoofdprijs. Dus zeldzame en/of hoogkwalitatieve munten zitten nog steeds in de lift omhoog.

Mocht iemand een betaalbare 2000 rupuah paradijsvogel voor me hebben dan hoor ik het graag :angel:

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

koenmunten schreef: 14 mei 2018, 17:35 Mocht iemand een betaalbare 2000 rupuah paradijsvogel voor me hebben dan hoor ik het graag :angel:
Je bent toch getrouwd met een paradijsvogel, wat moet je dan met zo'n muntje?
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Ilosab schreef: 14 mei 2018, 17:59
koenmunten schreef: 14 mei 2018, 17:35 Mocht iemand een betaalbare 2000 rupuah paradijsvogel voor me hebben dan hoor ik het graag :angel:
Je bent toch getrouwd met een paradijsvogel, wat moet je dan met zo'n muntje?
Hahahaha dat is een goeie :angel:

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

koenmunten schreef: 14 mei 2018, 17:35 Het ligt er toch aan wat je verzameld denk ik. Qua plantagegeld zijn behoorlijk wat munten zeldzaam en die gaan vaak voor hoge prijzen. Vragen ze de hoodprijs en verkopen ze soms voor het dubbele. In de MPO veiling zitten een paar plantagemunten die nu als ver boven inzet (en mijn budget :knipoog: zitten).

Ook ben ik al jaren op zoek naar een klein gouden muntje uit Indonesie, een 2000 rupiah uit 1970 met afbeelding van een paradijsvogel. GEwoon omdat ik het een mooi muntje vind en het met leuk lijkt 1 gouden muntje in mijn verzameling te hebben. Het muntje weegt iets minder dan 5 gram, dus qua goudprijs kom je dan omgeveer op 175 euro. Van de week was er ergens eentje in een veiling, werd verkocht voor 750 euro (ex veilingkosten). Dus dat is 4x de goudprjs en dat vind ik dus meer dan de hoofdprijs en buiten proportie.

De complete set van 1970 Indonesie zit nu trouwens in de MPO veiling lot 7197. 5x zilver en 5x goud. Goud en zilverwaarde ongeveer 4500 euro. Er is nu al 8500 (ex kosten ) geboden, dus met kosten ca. 10.500 euro :dizzie: ben benieuwd waar deze op eindigt maar wat mij betreft ook veel hoger dan de hoofdprijs. Dus zeldzame en/of hoogkwalitatieve munten zitten nog steeds in de lift omhoog.

Mocht iemand een betaalbare 2000 rupuah paradijsvogel voor me hebben dan hoor ik het graag :angel:
Hallo koenmunten,

Hoeveel verzamelaars met een boven modaal inkomen zouden er zijn die dit soort bedragen kunnen betalen? Ik denk dat die op de vingers van één hand te tellen zijn. De mensen die dergelijke bedragen kunnen bieden zijn wat mij betreft geen echte verzamelaars en zullen er hun hand niet voor omdraaien om het tienvoudige of meer te betalen zolang ze het lot mee naar huis kunnen nemen. Wat mij betreft betekend dit niet dat de set die prijs ook waard is. Hier geld dus terecht wat de GEK er voor geeft. Ikzelf doe hier niet aan mee. Vroeg of laat zit iemand met de set opgescheept dat niet veel meer waard is dan de zilver- en goud-waarde. Ik zal het zeker niet zijn. Iets anders is het als iemand die graag een bepaald lot wil hebben iets boven cataloguswaarde wil betalen. Maar let op, soms is de cataloguswaarde geen realistische waarde. Voorbeeld zijn de koperen noodmunten van Deventer. Hoewel de afgelopen tijd de prijs van deze munten bij sommige munthandelaren wel aan het stijgen is.

Gr,
Tristán
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey »

koenmunten schreef: 14 mei 2018, 17:35 Dus zeldzame en/of hoogkwalitatieve munten zitten nog steeds in de lift omhoog.
Dat was zo, dat is zo en dat zal ook altijd zo blijven!
De vraag naar zeldzame en/of hoge kwaliteits munten is er altijd geweest.
Topkwaliteit en zeldzame munten behalen altijd topprijzen op veilingen en mede door de komst van het internet ligt de wereld van de numismatiek aan ieders voeten die hierin geïnteresseerd is.
Kijk eens bijv. naar de VS, Heritage auctions, hier worden hoge MS Nederlandse munten verkocht voor topprijzen.
Doordat iedereen tegenwoordig waar ook ter wereld kan mee bieden zullen ook hier in Nederland de prijzen steeds verder gaan stijgen van deze munten, het aanbod is gering en de vraag is groot.
Verzamelaars uit de VS die in onze munten geïnteresseerd zijn en geen succes hebben bij Heritage auctions VS (omdat de prijzen te ver boven hun budget gaan) zullen uitwijken naar onze veilingen in Nederland.
Gevolg........ je raad het al, de prijzen zullen alleen maar verder stijgen voor zeldzame en/of hoge kwaliteit Nederlandse munten.

Groet, Cor.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Die manier van verzamelen is voor een klein aantal mensen weggelegd. En zodra die hun toevlucht nemen tot iets anders, kunst b.v., dan raad je het al, dan stort de hele numismatische wereld ineen. Nu zul je zeggen dat zal niet zo'n vaart lopen, maar geloof dit soort "verzamelaars" of beter gezegd beleggers die meer geld hebben dan verstand zijn zo variabel als men maar kan zijn. Hetzelfde gedrag zie je ook bij multinationals. Ze verlaten een land waarin ze gevestigd zijn voor een paar centen meer zo voor een ander land. Wat er verder met het land dat ze achterlaten gebeurd interesseert hun verder niets.

Een munthandelaar die ik goed ken en waarbij ik toch regelmatig wat duurdere munten koopt is elke keer blij met mijn aanschaf maar toch zegt hij, terecht, dat hij zijn handel niet alleen op mijn aankopen draaiend kan houden en dat hij liever meer verzamelaars heeft die misschien minder uitgeven maar wel op regelmatige wijze munten bij hem kopen.

Het steeds duurder worden van munten, ook al zijn het hoge kwaliteit munten, is wat mij betreft het begin van het einde.

Gr,
Tristán
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Filanumis 11 mei 2019

Bericht door Willem »

Komende editie van Filanumis zal plaats vinden op 11 mei 2019

11 mei 2019 van 09:30 tot 16:00
Expo Houten, Meidoornkade 24
Houten

Noteer alvast in de agenda.