Filanumis 11 mei 2019

Plaats hier aankondigingen van munten en bankbiljettenbeurzen in Nederland. Vermeld hierbij de datum, tijd en plaats en een link naar organisator.

Moderator: WBE

WBE
Volledig lid
Volledig lid

Filanumis 11 mei 2019

Bericht door WBE »

Op zaterdag 13 mei organiseren we alweer de 7e editie van dit nog steeds groeiende evenement. De afdeling Numismatiek is al geruime tijd volgeboekt door de komst van een aantal voor ons geheel nieuwe standhouders. Maar ook door aanmeldingen van hen die eerder alleen aan de Muntmanifestatie meededen.

Alleen in deze afdeling nu een record aantal stands van maar liefst 70 !! deelnemers.

De deelnemerslijst wordt een maand voor de beurs gepubliceerd op http://www.wbevenementen.eu/verzamelbeu ... in-houten/

groet Wouter
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Filanumis 2017 op 13 mei

Bericht door Ilosab »

Ik zal 's-morgens aanwezig zijn en dat wil wat zeggen want ik kom uit Hongarije.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Ilosab schreef:Ik zal 's-morgens aanwezig zijn en dat wil wat zeggen want ik kom uit Hongarije.

Alfred
Gezellig kunnen we ff bij kletsen! Ik ben er ook zit in mijn vrije weekend!
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
WBE
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door WBE »

Nooit eerder hebben zich voor FILANUMIS zoveel standhouders ingeschreven met munten, penningen en papiergeld:

Munthandel Agora Numismatiek, Andry Coins (Polen), Munthandel Arger, Munthandel Van de Beek, Van Bergen, Munthandel Van Borkulo, Munthandel Bos, Buschman, Coins4all, Crown Currency, Van Daalen, Danenberg, Dekker, Drenth, Drewnianka (Duitsland), Dubbel, Munthandel Ducaat, Eijsermans (Duitsland), Eurocoinhouse, Europost Breda, Euving, Munthandel Feddema, Frissen, GB-Numismatik (Duitsland), Goduto, Golombeck (Duitsland), Johnen (Denemarken), Munthandel De Jonge, Jongeling / Numisconsult, Jongen, Kerimunt (Duitsland), Van Kleef, Munthandel Kooi, Kooistra, Munthandel Laurens Schulman, Van Leeuwen, De Man / Hartberger, Marinus, Mooie Muntjes, MPO / Heritage Auctions Europe, Muntenhoek, De Muntenkoning, Nederlandsche Muntenveiling, Munthandel Numisantica, Munthandel Omlandia, Munthandel Oost Brabant, Otten, Paszli, Theo Peters, Piso Numismatics, Reekers, Ritmeester, Ruijs, Munthandel De Ruiter, Schepers, Schulman BV, Sewnath, El Shorbagy (Duitsland), Siem, Smit, Munthandel Spoelder, The Squirrel, Stolze, Tjallinks, Trunky’s Verzamelland, Tukkermunt, Vlothuizen, Van Wijk, World Coins Compagny en Munthandel Zonnemunten.
WBE
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door WBE »

Nog een late aanmelding: Said uit Malta
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

WBE schreef:Nooit eerder hebben zich voor FILANUMIS zoveel standhouders ingeschreven met munten, penningen en papiergeld:
Succes, zoveel inschrijvingen dat is altijd plezant voor de organisators. :thumb up:
Groeten Luc. :D
WBE
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door WBE »

Wie gaan er zaterdag naar Houten ?

Maar liefst 70 standhouders met munten en papiergeld !

Wouter
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Meh, ik sla even over. Het vakantiegeld is al uitgegeven voordat het binnen is...
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon »

Ik zal er zijn
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

Ik ben er ook in de ochtend! Tot morgen!!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik was er om 9:30 uur, heb een catalogus gehaald bij de MPO (zekerheid voor alles) en ben biet verder gekomen dan Oleg van de IBNS. Ik kon bij hem wat biljetten inleveren en heb er 4 voor mijn NL verzameling gekocht. Met IBNS mede lid Ger driftig geboomd en van het forum Maarten en nog iemand tegengekomen. Nog even naar een handelaar geweest en daar 2 biljetten met opeenvolgende serienummers in UNC gekocht van Bermuda en van Zuid Korea. Nog een praatje gemaakt met de voorzitter van de IBNS, bakkie gedaan met Ger en Bert en na het wegewerken van 2 broodjes kroket (hebben ze niet in Hongarije) de terugrit naar Zeeland begonnen. Het was kort maar krachtig maar ik ben blij dat ik weer wat bekenden heb gesproken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ik ben er ook geweest. De handelaar waar ik het vorig jaar over had heeft nog steeds de valse munt in zijn boeken zitten. Prijzen zijn veel te hoog (vandaag via internet nog geverifieerd (minstens het dubbele), heb er ook een gevoel aan overgehouden dat ik belazerd ben, maar eerlijk is eerlijk ik was er zelf bij :( ) En de korting van 10% op die al te dure prijzen bood ook geen soelaas. De bus van Houten dat elke uur van het station vertrekt is ook niets. Had net die van 6 over 9 gemist en moest ruim een uur op de volgende wachten. Wellicht is dit de laatste keer geweest dat ik naar de beurs in Houten ga. Was toch al niet zo'n beursganger. Zouden de prijzen nog aantrekkelijk zijn geweest dan was het misschien een ander verhaal. Jammer.

Gr,
Tristán
Mooie Muntjes Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mooie Muntjes »

Heel jammer om te horen. Dit is geen goede reclame voor de munthandel! Als iemand je attendeert op een valse munt (wij gaan ervan uit dat u het helemaal juist hebt) dan mag je toch verwachten dat de handelaar actie onderneemt. Laten zitten voor dezelfde prijs is geen goede zaak.

Muntbeurzen hebben het al niet zo best (als we alle klaagzangen mogen geloven) en met dergelijke praktijken wordt het er niet beter op.

Teun en René
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Mooie Muntjes schreef:Heel jammer om te horen. Dit is geen goede reclame voor de munthandel! Als iemand je attendeert op een valse munt (wij gaan ervan uit dat u het helemaal juist hebt) dan mag je toch verwachten dat de handelaar actie onderneemt. Laten zitten voor dezelfde prijs is geen goede zaak.

Muntbeurzen hebben het al niet zo best (als we alle klaagzangen mogen geloven) en met dergelijke praktijken wordt het er niet beter op.

Teun en René
Ach, hij heeft de munt al minstens 3 jaar in zijn boeken zitten en hij raakt de munt maar niet kwijt. Het is een munt van de Spaanse burgeroorlog (mijn verzamelgebied naast de noodmunten van de tachtigjarige oorlog). Ik maak mij er niet zo druk meer over. Maar het is wel een signaal aan anderen om zichzelf ook enigszins te verdiepen in de munten die men wil aanschaffen. Helemaal als het munten betreft van een paar honderd euro wat hier het geval is. Verder zijn er ook Amerikaanse slab bedrijven zoals de NGC of de PGCS die valse munten "slabben." Zelfs op hun site laten ze valse munten zien. Als handelaren daar vervolgens van uit gaan dan ontstaat de situatie dat echte munten als vals worden bestempeld en valse als echt. Zo heb ik het toch voor elkaar gekregen dat de afbeeldingen van de NGC op hun site https://www.ngccoin.com/price-guide/wor ... id-1517959 van een 15 céntimos van Olot zijn verwijderd (dezelfde afbeeldingen zijn jammer genoeg nog steeds in de Krause te vinden). De afbeeldingen waren overduidelijk van een valse munt. Een zogenaamd Amerikaanse muntenverzamelaar en expert op het gebied van dit soort noodmunten heeft in 1990 een artikel gepubliceerd met een afbeelding van zijn recent aangeschafte 15 céntimos die hij op een beurs voor zo'n 7 dollar had gekocht. Hij stuurde de munt ter authenticatie en deze werd als echt bestempeld. De munt was echter vals en toonde dezelfde details als de munt op de NGC site. Hij had zichzelf wat kritischer mogen opstellen gezien het feit dat van de originele nog geen 100 stuks zijn geslagen (op internet kom je slechts een handjevol exemplaren tegen) en deze munten voor niet minder dan 3000 euro van de hand gaan. Handelaren zijn zeker niet dom. Ze weten donders goed wat ze hebben en wat het waard is.

Wat ik persoonlijk veel vervelender vindt is dat de prijzen op de Houtense beurs echt, maar dan ook echt, veel te hoog zijn. Uiteraard gun ik handelaren dat ze hun brood verdienen maar als ik later op internet dezelfde munten voor minder dan de helft zie staan dan voel ik mij, op z''n zachts gezegd, bedrogen. En ik zal zeker niet de enige zijn die dit in de gaten heeft en er dit gevoel aan over houdt. Uiteraard ben ik er zelf bij maar ik ga ervan uit dat ik de handelaren toch enigszins kan vertrouwen en dat ze marktconforme prijzen hanteren want het alternatief zou zijn dat vóórdat ik een munt op de beurs koop ik deze eerst op internet opgezocht moet hebben en dan wordt een dagje Houten toch opeens veel minder leuk.

Bovenstaande zal ongetwijfeld ook de reden zijn dat de meeste beursgangers geen grote bedragen uitgeven (lees een paar euro uitgeven) wat weer tot klachten van de handelaren leidt dat ze niets of niet voldoende verkopen.

Ikzelf heb zo'n 350 euro aan muntjes uitgegeven (voor mijn doen geen overdreven bedrag) maar had dezelfde munten voor toch zeker de helft op internet kunnen kopen. Zeker, men loopt meer risico en men kan de munten niet aanschouwen ... maar toch. En als die munten dan ook nog eens op eBay staan waarvan ik al jaren zeg dat eBay in de loop der jaren ontzettend duur is geworden dan komt de klap dubbel hard aan.

Misschien geef ik de beurs in Houten nog één kans. De Dag van de Munt heb ik al sinds 2010 afgeschreven. Daar ga ik niet meer heen. Dit is tevens het jaar dat ik met het verzamelen van alle euromunten en euro setjes van (bijna) alle eurolanden ben gestopt. Met het verzamelen van postzegels was ik al eerder gestopt.

Gr,
Tristán
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik ben niet geweest. Enerzijds om praktsiche redenen (vervoer), maar meer nog omdat het verzamelen bij mij nu even wat minder is. De recente uitgaven die ik nog zoek ga ik een deze dagen ook via internet bestellen. Die paar euro verzendkosten compenseer ik met de entreeprijs.

Ik heb ook gezien dat de prijzen op beurzen steeds hoger worden. Wat Tristan zegt: ik gun de mensen best een goede boterham, maar als ik een zelfde munt voor de helft kan krijgen op Marktplaats, dan is de keuze snel gemaakt.

Misschien is het ook zo dat handelaren op zo'n beurs hun prijzen verhogen om de kraam terug te verdienen. Geen idee wat je betaald per (vierkante) meter, maar ik heb eens gehoord dat het op de Dag van de Munt 500 euro is. Dat moet je natuurlijk wel terugverdienen.

De dag van de Munt zal ik waarschijnlijk ook overslaan. Mijn laatste ervaringen waren niet best. Te weinig aanbod en veel te druk. Zelfs de snelle ingang duurde een uur eenmaal binnen kun je in die nauwe gangen je kont niet keren; laat staan eens rustig door een album bladeren.

Naar één ding ben ik wel nog benieuwd. Ik heb gehoord dat er bij de kraam van Ritmeester een opstootje is geweest. Mensen die hij in het verleden heeft belazerd, zouden hem daarop hebben aangesproken, waarop een de nodige handtastelijkheden zouden zijn gevolgd. Heeft iemand daar nog iets van gezien of gehoord?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

janssenfrank schreef:Dag van de Munt 500 euro is
Dat is wel heel veel voor een handelaar, als dat zo is, ja dan krijg je gekke prijzen en dan is de kans groot dat een verzamelaar veel te veel betaald voor zijn nieuwe aanwinst
.
Groeten Luc. :)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

JO3023 schreef:Wat ik persoonlijk veel vervelender vindt is dat de prijzen op de Houtense beurs echt, maar dan ook echt, veel te hoog zijn. Uiteraard gun ik handelaren dat ze hun brood verdienen maar als ik later op internet dezelfde munten voor minder dan de helft zie staan dan voel ik mij, op z''n zachts gezegd, bedrogen. En ik zal zeker niet de enige zijn die dit in de gaten heeft en er dit gevoel aan over houdt. Uiteraard ben ik er zelf bij maar ik ga ervan uit dat ik de handelaren toch enigszins kan vertrouwen en dat ze marktconforme prijzen hanteren want het alternatief zou zijn dat vóórdat ik een munt op de beurs koop ik deze eerst op internet opgezocht moet hebben en dan wordt een dagje Houten toch opeens veel minder leuk.

Bovenstaande zal ongetwijfeld ook de reden zijn dat de meeste beursgangers geen grote bedragen uitgeven (lees een paar euro uitgeven) wat weer tot klachten van de handelaren leidt dat ze niets of niet voldoende verkopen.
Gr, Tristán
Dat van die hoge prijzen bij de munthandel is al vaker opgemerkt op het forum. De keren dat ik zelf nog wat koop op een beurs is meestal omdat de verkoper een dikke korting geeft op zijn prijzen. Zeer sporadisch omdat de munt gewoon al een goede (lees: normale) prijs heeft. Ik snap ook wel dat handelaren een boterham moeten verdienen en een aantal mensen gun ik dat ook wel. Inkopen, uitzoeken, handelsvoorraad, kraamgeld, reiskosten, alles kost geld. Maar sommigen vragen gewoon erg veel en overdrijven daarbij ook nog eens de kwaliteit van hun munten. Die combinatie maakt dat het vaak niet aantrekkelijk is om munten te kopen op een beurs.
Helaas zijn ook de prijzen op veilingen en bijvoorbeeld een internetsite als MA-Shops vaak flink omhoog gegaan waardoor er niet al teveel aanwinsten meer bijkomen. :knipoog:
WBE
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door WBE »

Altijd interessant om de reacties na een beursbezoek te lezen.
Zo ook over de prijzen van handelaren waarbij ik kan melden dat de deelnamekosten relatief laag zijn en de kosten zouden geen reden hoeven zijn voor hogere prijzen.

Nu is al bekend dat er weer meer buitenlandse standhouders naar Houten gaan komen in september (Muntmanifestatie) en die zijn ook wat de prijsstellingen betreft interessant.

Verhaal over opstootje bij Ritmeester is niet waar (wie dat de wereld in geholpen heeft?)

mvg Wouter
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

WBE schreef:Nu is al bekend dat er weer meer buitenlandse standhouders naar Houten gaan komen in september (Muntmanifestatie) en die zijn ook wat de prijsstellingen betreft interessant.
Dat zou je inderdaad verwachten. Het gekke is dat ik de laatste keren vooral bij Nederlandse verkopers nog munten en bankbiljetten gekocht heb. :knipoog:
WBE schreef:Verhaal over opstootje bij Ritmeester is niet waar (wie dat de wereld in geholpen heeft?)
Ik vermoed dat het uit de hoek van Trump komt.... :lach:
WBE
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door WBE »

Jan W, denk het ook.

Om 8 uur even naar het journaal kijken, misschien komt zijn Tweet ook voorbij !
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ik had voor het eerst deze beurs overgeslagen, enkele redenen:

Wilde bij kinderdijk de molens fotograferen, was ook molendag.

De meeste Nederlandse handelaren hebben vrijwel de zelfde munten in de map zitten, in vergelijking met de beurs daarvoor. Daardoor zit er(vrijwel) niets nieuws bij en omdat ik alleen munten in UNC/FDC zoek, is de keuze al vrij beperkt.(meestal heeft alleen Theo Peters een snel wisselende voorraad).

Een groter aanbod van buitenlandse handelaren juich ik zeker toe, heb bij deze mensen wel eens een aantal Nederlandse munten uit de map gehaald voor zeer redelijke prijzen. Hierdoor zou ik ook wel een een beurs in het buitenland(België/Duitsland)willen bezoeken.

Daarnaast liep er zaterdag op ebay een schaarse panda munt af die ik graag wilde hebben( :D :D ), en ook ik kan m'n geld maar één keer uitgeven!!

Dan de prijs/ kwaliteits- verhouding( heeft weinig met de beurs zelf te maken). Nog steeds worden er vele munten als FDC aangeboden met bijbehorend prijskaartje, terwijl de meeste de kwaliteit Pr(+)net halen AU58. Als ze niet gewoon zijn schoongemaakt, wat ook nog regelmatig voorkomt. Dit is toch een tegenvaller als je door een groot aantal mappen bladert, waar alles FDC zou zijn :jajajaja:

Nooit geweten dat Trump zich ook al met Nederlandse beurzen bemoeid :lol: :lol:
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

JO3023 schreef: Wat ik persoonlijk veel vervelender vindt is dat de prijzen op de Houtense beurs echt, maar dan ook echt, veel te hoog zijn. Uiteraard gun ik handelaren dat ze hun brood verdienen maar als ik later op internet dezelfde munten voor minder dan de helft zie staan dan voel ik mij, op z''n zachts gezegd, bedrogen. En ik zal zeker niet de enige zijn die dit in de gaten heeft en er dit gevoel aan over houdt. Uiteraard ben ik er zelf bij maar ik ga ervan uit dat ik de handelaren toch enigszins kan vertrouwen en dat ze marktconforme prijzen hanteren want het alternatief zou zijn dat vóórdat ik een munt op de beurs koop ik deze eerst op internet opgezocht moet hebben en dan wordt een dagje Houten toch opeens veel minder leuk.
Gr,
Tristán

Daar ben ik het mee eens. Naar mijn idee is dat al jaren aan de gang. Op Internet kun je veel goedkoper munten aanschaffen. Vooral als je weet dat je te maken hebt met betrouwbare handelaren.
Maar er zijn van die gevallen dat je bepaalde munten in een kwaliteit zoekt, die jij mooi vindt. Dan is het de enige mogelijkheid om alles in het echt te vergelijken (zonder dat je telkens hoeft te retourneren). Daar is een beurs ideaal voor. Dan weet je dat je meer betaald, maar dat je 100% garantie hebt dat je een mooie munt (en in de meeste gevallen ook een "echte" munt) koopt.

Groeten Tom
Verzamelaar van:
Koninkrijksmunten: vanaf 1849 in minimaal prachtig (als dat mogelijk is)
Euromunten: jaarset Nederland en herdenkingsmunten (unc)
Nederlands Indië: VOC-duiten
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Het was me al opgevallen bij aankomst bij de beurs dat er minder auto's stonden dan normaal. Ook in de rij veel klachten omtrent de prijzen van handelaren in het algemeen. Ik heb in ieder geval wat aanwinsten gescoord en die zal ik nog wel een keer plaatsen.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Inderdaad JanW ook de prijzen op MA-shops rijzen de pan uit. Ik heb de laatste 3 jaar misschien 2 munten via deze site gekocht. Het liefst, Thomas, koop ik inderdaad bij handelaren juist omdat ik munten in zeer hoge kwaliteit zoek en ik wil daar best voor betalen. Aan hoge kwaliteit hangt uiteraard een prijskaartje. Maar die munten liggen niet voor het oprapen dus koop ik zo nu en dan wel eens wat relatief goedkopere munten. Simpele dingetjes zoals ik nu in Houten gekocht heb. Series van Andorra van 2005, 2006 en 2013, de 1 Franc 1960 van Rwanda-Burundi, en de 5 Bipkwele van Equatoriaal Guinea. Allemaal in UNC kwaliteit. De 5 Bipkwele wel met wat lichte haarkrasjes en een oxideplekje. Maar het is een schaarse munt dus toch maar gekocht voor 170 euro. Er kon er geen euro vanaf aan korting omdat, zo zei de handelaar, het zijn laatste munt van dit type was. Zo lust ik er nog wel een paar. Deze munt, zo is mijn inschatting, zou hooguit 150 euro moeten kosten. Voor de 1 Franc van Rwanda-Burundi heb ik 20 euro betaald. Zou ik voor 18 euro krijgen en heb de munt uiteindelijk voor 15 euro gekregen.*) Een schappelijke prijs. Alle munten van Andorra, tezamen zo'n 175 euro, heb ik voor 155 euro gekregen. Dat is bijna 52 euro per setje. Op eBay kun je deze series voor minder dan 30 euro kopen. Nu waren op de beurs best duurdere munten die ik zou willen kopen, zoals een 1 Tari van Philips II. Maar als daar bijna 450 euro voor gevraagd wordt laat ik die munt mooi liggen. De munt is zonder twijfel prachtig te noemen maar in die staat naar mijn mening hooguit 300 euro waard. Mijn prijs en die van de handelaar liggen te ver uit elkaar en dus ga ik geen onderhandelingsgesprek aan. Zo werkt het nu bij mij eenmaal. Nu zijn er ook verzamelaars, ik ken er een aantal, die topmunten voor een habbekrats willen hebben. Dat is ook niet goed. Ik doe dat zelf niet want dan komt men als verzamelaar niet geloofwaardig over als muntenexpert. En ik beschouw mijzelf als expert zeker wat op het gebied van het soort munten dat ik verzamel. Als extra punt wil ik nog vermelden dat als ik een munt bij een handelaar zie in de winkel, op zijn internetsite, of op de markt ik de mogelijkheid heb om mij van te voren, d.w.z. voordat ik tot aanschaf overga, te verdiepen in prijs/kwaliteit verhouding. De handel is moeizaam dus ik weet dat de kans groot is dat de handelaar de week erop de munt nog in zijn boeken zal hebben. Bij een beurs is dat lastiger ten eerste omdat deze slechts een paar keer per jaar georganiseerd worden, verder omdat ik geen moderne mobiel heb met apps om b.v. een catalogus te raadplegen (hoewel dat ook niet zoveel zin heeft omdat veel handelaren het niet eens zijn met de prijzen vermeld in zo'n catalogus zoals de Standaard Catalog of World Coins) en ten tweede omdat een goed onderzoek via internet naar huidige marktconforme prijzen tijd kost. Tijd die men op een beurs niet heeft. Dit onderzoek is en blijft overigens lastig omdat ook op internet er handelaren zijn die te hoge prijzen vragen. Men moet dan bepaalde richtlijnen hebben om een realistische prijs te bepalen (men kan de prijzen van verschillende munten bij elkaar optellen en delen door het aantal munten (dit heeft als nadeel dat handelaren die belachelijke hoge prijzen voor hun munten vragen het gemiddelde opdrijven), of de prijs dat door de meeste handelaren gevraagd wordt als reële prijs vaststellen.)

Gr,
Tristán

*) Omdat zo het totaal bedrag mooi rond zou zijn, n.l. 155 euro voor de Andorra muntjes + 15 euro = 170 euro. De vrouw achter de stand wilde er niet aan, de man was realistischer en zei dat het ok was. Wat de vrouw niet weet of wist is dat ik absoluut in staat ben om alles te laten liggen als ik die 3 euro korting op de 173 euro niet gekregen zou hebben. Voor hetzelfde geld had ik misschien wel 173 euro betaald. Alles hangt af van hoe graag ik de munten wil hebben, hoe ik als koper behandeld ben en of ik vindt dat zo'n korting er best van af kan. De 5 Bipkwele wilde ik klaarblijkelijk heel graag hebben want ik heb er uiteindelijk de volle mep voor betaald. Heb nog wel een muntje van 5 euro uit de boeken gehaald, de 1 Franc 1961 van Rwanda-Burundi in UNC-, en gezegd dat ik voor beide 170 zou betalen. Toch nog een kleine miezerige korting weten af te dwingen bij die handelaar. :hahaha:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

JO3023 schreef:De 5 Bipkwele wel met wat lichte haarkrasjes en een oxideplekje. Maar het is een schaarse munt dus toch maar gekocht voor 170 euro. Er kon er geen euro vanaf aan korting omdat, zo zei de handelaar, het zijn laatste munt van dit type was. Zo lust ik er nog wel een paar.
Tja, zulke dingen gebeuren inderdaad. Ik weet ook niet wat de handelaar ervoor betaald heeft. Dat maakt ook veel uit wat een eventuele korting betreft.

Als ik een munt graag wil hebben ben ik eerder geneigd (bijna) de vraagprijs te betalen (als deze tenminste redelijk is). De ene keer vraag ik vriendelijk wat de beste prijs is (en vaak kan er dan wel wat vanaf) en soms doe ik een tegenbod waar ik me aan vasthoud. Accepteert de handelaar deze dan is het mooi, doet hij/zij het niet dan lig ik er verder ook niet wakker van. Zelfs de schaarse munten komen vanzelf wel weer eens langs.

Maar goed, dat neemt allemaal niet weg dat ik in mijn verzameling ook wel munten heb waarvan ik achteraf moet constateren dat het ook wel wat goedkoper had gekund. En gelukkig zitten er ook munten bij die regelrechte koopjes waren. :knipoog:

Terug naar “Beurzen Nederland”