1 Gulden afslag in brons(+/- 1910)

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

1 Gulden afslag in brons(+/- 1910)

Bericht door NijmegenMunten » 23 okt 2015, 14:52

Deze munt heb ik alweer even in mijn verzameling maar zag hem zo gauw niet vermeld op dit forum daarom maar even mijn foto's en een kleine beschrijving.
Deze munten werden gebruikt als identiteitspenning voor de ''Kondschapsdienst". De officieren van de veiligheidsdienst konden deze munt zo nodig gebruiken om zich te identificeren.
De voorzijde is gewoon geslagen echter de keerzijde is glad en laat de mercuriusstaf zien en een cijfer. Zoals je ziet is mijn exemplaar met het cijfer 41. Het hoogste cijfer wat tot dusver gezien is is 45. In het boek van Jacques Schulman word deze munt ook genoemd (sch. 274). Verder nog een linkje over de kondschapsdienst waarin naar deze penning word gerefereerd http://hardpapier.blogspot.nl/2010/07/d ... ienst.html
Mocht iemand nog wat meer achtergrond informatie hebben over deze munt dan hou ik mij van harte aanbevolen!
Helaas is foto's maken niet mijn sterkste punt en zat de munt al in een munthouder, maar het idee is duidelijk gok ik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: 1 Gulden afslag in brons(+/- 1910)

Bericht door Jan W » 23 okt 2015, 16:03

Bijzonder! Hebben ze daarvoor een oud stempel van een Willem I gulden (of halve gulden) gebruikt nog rond 1910? Uit het verhaal in de link maak ik op dat het de auteur niet duidelijk is hoe de munt eruit heeft gezien. Maar jij weet dus dat dit zo'n munt is. Heb je nog meer informatie?

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 23 okt 2015, 21:29

nee veel meer informatie heb ik er niet over dus als er een forum lid is die er nog wat over weet dan hoor ik het graag!
Las het inderdaad ook dat hij niet wist dat het om deze munt ging. Heb hem nog even achterhaald op het net. Maar heb geen social media anders had ik hem via Facebook even een bericht kunnen sturen.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 23 okt 2015, 21:55

NijmegenMunten schreef:Heb hem nog even achterhaald op het net. Maar heb geen social media anders had ik hem via Facebook even een bericht kunnen sturen.
Ik heb zelf ook geen Facebook. Misschien wil een ander forumlid een berichtje sturen met een link naar dit topic?

Nu de nieuwe James Bond (Spectre) bijna in de bioscoop komt is dit wel een toepasselijk topic trouwens. :knipoog:

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 23 okt 2015, 22:29

Jan W schreef:
NijmegenMunten schreef:Heb hem nog even achterhaald op het net. Maar heb geen social media anders had ik hem via Facebook even een bericht kunnen sturen.
Ik heb zelf ook geen Facebook. Misschien wil een ander forumlid een berichtje sturen met een link naar dit topic?

Nu de nieuwe James Bond (Spectre) bijna in de bioscoop komt is dit wel een toepasselijk topic trouwens. :knipoog:
Bericht is verstuurd, mocht er wat uitkomen dan laat ik het uiteraard weten. Het siert de dienst natuurlijk ook wel dat er niet veel informatie over te vinden is :lach:

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 24 okt 2015, 10:42

Wellicht forumlid Ron Tholen eens een PB sturen, hij is vast wel op de hoogte van dit soort zaken?

Bij veiling 32 van Karel de Geus al eens onder de hamer geweest, toen was het nummer 33
Opbrengt 1800 euro.

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 24 okt 2015, 12:15

Interessante informatie via de genoemde link, erg opmerkelijk dat het uiterlijk niet bekend is.
Deze 'guldens' zijn inderdaad later geslagen ca. 1910 met de oude stempels.
En no. 45 is ook het hoogste nummer wat ik ooit heb gezien.
Zuinig op zijn, ze komen steeds minder voor in het wild, de meeste zitten muurvast in grote collecties.

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 24 okt 2015, 21:37

NijmegenMunten schreef:
Jan W schreef:

Bericht is verstuurd, mocht er wat uitkomen dan laat ik het uiteraard weten. Het siert de dienst natuurlijk ook wel dat er niet veel informatie over te vinden is :lach:

Eerste resultaat van klein internet zoektocht. Mogelijk hebben jullie deze al gezien.

6 Kondschap- of Inlichtingendienst inzake berichten en handelingen op militair terrein zowel in het binnen- als buitenland.

141 Voorgeschiedenis inhoudende instructies, nota's ect. betreffende de "Kondschapdienst". 1909-1914

Penningendienst

Inlichtingendienst

Stuk of Dossiernummer 232/'09

Concordans nummer: AA 48

http://www.gahetna.nl/collectie/archief ... level/file

Geen idee wat de "Penningendienst" naast de "Inlichtingendienst" inhoudt. Wel intrigerend...
Helaas alleen door betaling van scans meer info te krijgen.

Kijk nog even verder of er andere bronnen zijn.

Mel

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 22 mei 2016, 13:06

Aangezien dit mijn meest bijzondere munt is en van mooie kwaliteit heb ik al een tijdje geleden besloten om hem te laten certificeren via Danny.
Hij was al een tijd klaar maar nu eindelijk weer terug in mijn bezit.
Erg tevreden over de gradering die ze eraan gegeven hebben!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 22 mei 2016, 13:15

Mooi en vrij zeldzaam exemplaar hoor... :klap:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 24 mei 2016, 13:23

Zonet is er een bij MPO afgeslagen op 550 euro, deze heeft nummer 27. Wel een stuk minder dan de eerder genoemde 1800 euro bij Karel de Geus. Maar goed, volgens mij heb jij er ook een stuk minder dan 1800 voor betaald. :)

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 24 mei 2016, 13:25

Die van mpo was ook prachtig, en die hier op het forum ruim unc ms65
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 24 mei 2016, 13:30

Ik heb hem bekeken bij de kijkdagen, volgens mij is prachtig een (te) conservatieve waardering voor dit exemplaar. Deze zag er ook erg mooi uit.

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 21 jul 2016, 16:23

spatbord schreef:Ik heb hem bekeken bij de kijkdagen, volgens mij is prachtig een (te) conservatieve waardering voor dit exemplaar. Deze zag er ook erg mooi uit.
Stack's: nr 24

Mvgr

Mel

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 21 jul 2016, 19:51

Een linkje erbij: klik hier

Dit exemplaar is wel verkeerd gedateerd: geen 1910 maar 1818...

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 21 jul 2016, 20:45

spatbord schreef:Een linkje erbij: klik hier

Dit exemplaar is wel verkeerd gedateerd: geen 1910 maar 1818...
Yep

Wat een geknoei: vergelijk eens met die van NijmegenMunten.

Bij NijmegenMunten stelt PCGS: Pn18. Volgens mijn KM komt men dan uit bij KM37 Rijksdaalder van Lodewijk Napoleon van 1809 in Brons ... geen WILLEM dus van 'ca 1910'.
Bij die van Stack's is het volgens PCGS 'ca. 1818 P Gulden een Uniface Obv Trial - Copper' en volgens Stack's in de beschrijving: 'Pn28 KM55 Gulden in Brons'. Volgens PCGS dus wel WILLEM een ca 1818 gulden en geen rijksdaalder maar volgens PCGS van een Trial in Koper en volgens Stacks een Pattern in Brons...

Mailtje naar Stack's?

Mvgr,

Mel

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 19 dec 2016, 23:40

Nationaal Archief:
6 Kondschap- of Inlichtingendienst inzake berichten en handelingen op militair terrein zowel in het binnen- als buitenland.
141 Voorgeschiedenis inhoudende instructies, nota's ect. betreffende de "Kondschapdienst". 1909-1914
Penningendienst
Inlichtingendienst
Stuk of Dossiernummer 232/'09
Concordans nummer: AA 48

Mel[/quote]

De aanleiding om dit verder te onderzoeken was voor mij de opmerking bij de veiling van de MPO dat de penning werd “gebruikt als identiteitspenning voor de ‘Kondschapsdienst’ van de officieren van de inlichtingendienst (in 1910)”. Kunnen officieren zich niet altijd identificeren met hun militair nummer ??

Inmiddels heb ik de scans van de Zeer/Uiterst/Geheime stukken met betrekking tot de "Kondschapsdienst" aangevraagd en kunnen bekijken.
Het levert (onder meer) het volgende op:

3 Juli 1909 Generale Staf => Commandant van het Veldleger, Divisie-Commandanten, Inspecteur der Cavalerie, Inspecteur der Koninklijke Mareschaussee:
"Betreffende de verstrekking van een identiteitspenning aan die [particuliere] Kondschappers is door mij aan den Minister van Oorlog een voorstel gedaan."

6 Sept 1909 Generale Staf => Commandant van het Veldleger :
"Bij Kabinetsaanschrijving (...) stelde de Minister van Oorlog 200 identiteitspenningen te mijner beschikking voor het doel als is omschreven in de voorlaatste zinsnede van de "Aanwijzingen nopens den Kondschapsdienst".
Zooals U (...) zal ontwaren hebben de penningen op de vlakke zijde een volgnummer. (...) nummers 1 tot en met 150 worden hierbij te uwer beschikking gesteld om naar behoefte te worden afgedragen aan betrokken Divisie-Commandanten (...).”

8 September 1909 Commandant van het Veldleger => Divisie-Commandanten, Inspecteur der Cavalerie - Uitgifte van 150 penningen

15 November 1909 Generale Staf => Commandant van het Veldleger - Ter beschikkingstelling van 30 extra penningen (nrs 151 t/m 180)

7 Juli 1910 Generale Staf => Commandant van het Veldleger - Opdracht alle 180 penningen terug te halen en terug te zenden; m.u.v. nrs 1 t/m 40 die de Commandant van het Veldleger houdt.

20 Juli 1910 Commandant der Vierde Divisie => Commandant van het Veldleger - Terugzending van zijn penningen vergezeld van bedenkingen:
“(...) De kondschapper, die in oorlogstijd, door den vijand in het bezit wordt bevonden van een dergelijke penning, zal den aard van zijn werkkring niet meer kunnen loochenen, en loopt groot gevaar als spion te worden opgehangen.
Een kondschapper zou ook op andere, meer geheime wijze, aan de eigen partij zijn identiteit kunnen bewijzen.(...)"

Uit deze stukken blijkt:
- dat het een identiteitspenning voor particuliere Kondschappers betreft.
- dat het aantal 200 stuks is dat de Minister van Oorlog totaal ter beschikking stelt.
- dat de penning op de vlakke zijde een volgnummer heeft.
- dat de penning werd uitgereikt in 1909
- dat de penning bedenkingen heeft opgeroepen
- dat de penning slechts korte tijd is gebruikt

De informatie over de vorm is zo beperkt dat het nog geen sluitend bewijs is dat het over dezelfde penning gaat. Al is dat wel waarschijnlijk.

Een instantie die het papier en penning aan elkaar kan verbinden is het Nationaal Militair Museum.
In zijn blog van 2010 meldt Aris de Bruijn immers (link hierboven bij NijmegenMunten) dat er een brief is over een doos penningen die naar het Legermuseum is gegaan maar nog niet teruggevonden in de collectie:
“Op 24 maart 1941 ontving het Legermuseum in Leiden een brief van de directeur van dit Weermachtsarchief Luitenant-Kolonel G.Fabius. (...):
"Met dit schrijven doe ik u toekomen een doos met penningen, welke door den Chef van den Generalen Staf omstreeks 1910 werden uitgereikt aan personen belast met den Kondschapsdienst, teneinde zich als zoodanig te kunnen legitimeren. Deze penningen zijn tusschen de aan mij gezonden archieven van den Generalen Staf gevonden. Ik vermeen er goed aan te doen, U deze voor het Legermuseum af te staan."
Ondanks herhaalde pogingen is het nog niet gelukt om de penningen in de collectie te traceren. Het is ook onduidelijk hoe ze er precies uit moeten zien.”

Blijkbaar zijn na deze blog van Aris de Bruijn de penning(en) en de doos teruggevonden want in de collectie van het Nationaal Militair Museum (NMM) heb ik onder 1 nummer aangetroffen:
074821 “Bronzen penning met portret van Willem I in doosje, identificatiepenning Militaire Inlichtingendienst”
074821-1 “Bronzen munt met het portret van Willem I”
074821-2 “Rond houten doosje zonder deksel”.

Helaas kon ik bij het NMM deze drie nog niet bekijken om gelijkenis en eventueel aantal vast te stellen. Vanwege de fusie en verhuizing van het NMM was veel collectiemateriaal nog niet uitgepakt. Men vroeg mij het na een half jaar nog een keer te proberen.

Dus wie er belang bij heeft weet waar hij moet zijn.

Mvgr,

Mel
Laatst gewijzigd door Melcoins op 20 dec 2016, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 20 dec 2016, 10:36

Fantastisch uitzoekwerk, Mel!

Hoe lang geleden is het dat je hierover met het NMM gesproken hebt? Het NMM zit niet ver bij mij vandaan, dus ik zou er zeker wel een keer heen willen om hun penning te bekijken.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 20 dec 2016, 10:48

Melcoins schreef:
7 Juli 1910 Generale Staf => Commandant van het Veldleger - Opdracht alle 180 penningen terug te halen en terug te zenden; m.u.v. nrs 1 t/m 40 die de Commandant van het Veldleger houdt.
Grappig dat deze thread is begonnen met nummer 41, dat maakt het exemplaar van NIJMEGENMUNTEN wel een bijzondere vondst ;-)

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 20 dec 2016, 13:00

spatbord schreef:Fantastisch uitzoekwerk, Mel!

Hoe lang geleden is het dat je hierover met het NMM gesproken hebt? Het NMM zit niet ver bij mij vandaan, dus ik zou er zeker wel een keer heen willen om hun penning te bekijken.
Ha, dank je spatbord,

Laatste keer dat ik erover contact had was 15 November 2016.

Mvgr,

Mel

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 20 dec 2016, 13:36

Dan zal ik nog een aantal maanden wachten voordat ik contact met hen op neem. :)

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 20 dec 2016, 23:17

CorioCoins schreef:
Melcoins schreef:
Grappig dat deze thread is begonnen met nummer 41, dat maakt het exemplaar van NIJMEGENMUNTEN wel een bijzondere vondst ;-)

Ha CorioCoins,

Ik had niet gedacht dat anderen verder dan nodig geinteresseerd zouden zijn. De nrs 1 t/m 40 zijn op een later tijdstip teruggezonden naar de Generale Staf. (Zie hieronder)

7 Juli 1910 gaat de Kondschapsdienst van de Commandant van het Veldleger en zijn Divisie-Commandanten over naar de Inspecteur der Koninklijke Marechaussee en diens Divisie-Commandanten. In de overgangsbepalingen wordt bepaald dat alle penningen en instructies bij de particuliere kondschappers worden ingenomen. De instructies worden vernietigd en de penningen 41 t/m 180 worden teruggezonden naar de Generale Staf.

Nergens blijkt dat daarna de penningen nog zijn uitgereikt door de Koninklijke Marechaussee. Dat zou mij een nogal omslachtige werkwijze lijken. Ook uit de “Aanwijzingen, betreffende den kondschapsdienst, ingevolgen punt 126 van de "Strategische aanwijzingen 1913”” blijkt dit niet. Dat expliciet pas op 23 Februari 1914 door de Generale Staf aan de Commandant van het Veldleger wordt medegedeeld dat de penningen zijn ingetrokken doet daar niet aan af. De Generale staf verwijst naar het Hoofdstuk XI der vervallen Strategische aanwijzingen overeenkomstig welke de penningen waren uitgereikt. Deze Strategische aanwijzingen zijn vervallen voor of door die van 1913.

============================================================================================================================================

11 Maart 1913 Generale Staf => Commandant van het Veldleger - Opdracht om ook de nrs 1 t/m 40 terug te zenden “in verband met het aanbrengen van een noodzakelijk wijziging”.
Om daaraan te voldoen vraagt de Commandant van het Veldleger van ieder van zijn 4 Divisie-Commandanten en de Inspecteur der Cavalerie de 2 penningen terug die als 'standmodel' werden toegezonden. Dat 'standmodel' werd in de archieven gehouden ter vergelijk in het geval dat iemand er zich zou mee melden.

14 Maart 1913 Commandant van het Veldleger => Generale Staf - Penningen nrs 1 t/m 40 teruggezonden.

28 November 1913 Generale Staf => Commandant van het Veldleger – “Aanwijzingen, betreffende den kondschapsdienst, ingevolge punt 126 van de "Strategische aanwijzingen 1913””.
“In verband met het gesteld in punt 126 van de "Strategische aanwijzingen" (1913) heb ik de eer Uwe Excellentie hierbij, voor uw archief, te doen toekomen een exemplaar der zeer geheime "Aanwijzingen betreffende den Kondschapsdienst".
Ik teeken hierbij aan, dat deze aanwijzingen aan U, te Uwer informatie, en voorts aan den Inspecteur der Koninklijke Marechaussee en aan de 4 divisie-commandanten der Koninklijke Marechaussee zijn verstrekt.
In tijdperk I [mobilisatie] zullen U, ten behoeve van de ondercommandanten van het veldleger, meer exemplaren [worden] uitgereikt, en verdere inlichtingen omtrent de kondschappers worden verschaft.
(Zie punt 133 "Strategische aanwijzingen" 1913).”

Uit deze "Aanwijzingen, betreffende den kondschapsdienst, ingevolge punt 126 van de "Strategische aanwijzingen 1913" blijkt dat de Koninklijke Marechaussee leiding geeft aan de Kondschapsdienst.
In punt 9. van deze aanwijzingen staat dat elke opdracht o.a. duidelijk moet aangeven:
- het doel, waarvoor de kondschapper wordt uitgezonden;
- aan wien of wie berichten moeten worden toegezonden;
- het identiteitsteeken.
In punt 10. wordt [uitgangspunt] als identiteitsteken een woord genomen.
In punt 11. staat over het identiteitsteeken:
"Wordt het noodig geoordeeld aan den kondschapper een merkteeken mee te geven, (Indien hy eenig lidteeken heeft, kan dit als herkenningsteeken worden gebruikt.) waarmee hy zijn identiteit zal moeten bewijzen, dan moet daarvoor zoodanig voorwerp worden gebruikt, dat het bezit er van geen argwaan kan verwekken, indien de persoon die het draagt, in 's vijands handen valt. Men neme bijv. een muntstuk, waaraan eenige opzettelijke, niet in het oogvallende beschadiging is aangebracht. Voor elke opdracht moet een verschillend merkteeken worden gekozen."

In deze aanwijzingen komt een “penning met op de vlakke zijde volgnummer” niet voor.

18 Februari 1914 Commandant der Derde Divisie => Commandant van het Veldleger –Geparafraseerd: Krijg ik nog de 2 penningen die door mij zijn teruggezonden in verband met het aanbrengen van een noodzakelijk wijziging?

19 Februari 1914 Commandant van het Veldleger => Generale Staf - Naar aanleiding van de vraag van de CtIIID verzoek de CtV aan de Gen.Staf toestemming aan zijn Divisie-Commandanten de mee te delen dat de penningen zijn vervallen.
“Met uitzondering van het gestelde van punt 133 der “Strategische Aanwijzingen 1913”, waarin vermeld staat dat de Divisie-Commandanten door U, in tijdperk I, omtrent de Kondschapsdienst zal worden ingelicht, is de Divisie-Commandant geen nader gegeven ter zake verstrekt.
(...) m.i. zou het aanbeveling verdienen Divisie-Commandanten mede te delen dat de penningen als zoodanig zijn vervallen.”

23 Februari 1914 Generale Staf => Commandant van het Veldleger
“alle, overeenkomstig Hoofdstuk XI der vervallen Strategische aanwijzingen, indertijd uitgegeven identiteits-penningen zijn ingetrokken.”

25 Februari 1914 Commandant van het Veldleger => Divisie-Commandanten
(...) ik ben gemachtigd u mede te delen dat de penningen als identiteitsteken zijn vervallen en dat alle, overeenkomstig Hoofdstuk XI der vervallen Strategische aanwijzingen, indertijd uitgegeven identiteits-penningen zijn ingetrokken.”

30 Juli 1914 Commandant van het Veldleger => Divisie-Commandanten
Uitreiking “Aanwijzingen, betreffende den kondschapsdienst, ingevolgen punt 126 van de "Strategische aanwijzingen 1913””.

31 Juli 1914 Nederland mobiliseert.

Mvgr,

Mel

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 21 dec 2016, 10:24

interessant, bedankt voor het plaatsen!

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 23 dec 2016, 14:02

Er zit nog een exemplaar in de aankomende Schulman veiling, nummer 29.

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 23 dec 2016, 15:49

spatbord schreef:Er zit nog een exemplaar in de aankomende Schulman veiling, nummer 29.
1 Gulden in brons z.j. Jong hoofd. Kz. blanco met ingeslagen mercuriusstaf in cirkel. Met extra ingeslagen nummer 29. Gladde rand.Sch. 274, Copper12.67 g. R. Vrijwel originele muntkleur Vrijwel FDC

Heeft iemand de tekst van "Sch.274", of is de tekst bij Schulman dit al??

Mvgr,

Mel

Terug naar “Koningin Wilhelmina”