Dag van de Munt 2016
Moderator: WBE
-
- Volledig lid
Dag van de Munt 2016
Op zaterdag 11 juni a.s. wordt de Dag van de Munt 2016 gehouden.
http://www.knm.nl/Thema-Dag-van-Munt-20 ... sGroepID=1
Wie gaan daar allemaal heen ?
Wouter
http://www.knm.nl/Thema-Dag-van-Munt-20 ... sGroepID=1
Wie gaan daar allemaal heen ?
Wouter
Re: Dag van de Munt 2016
Ik ga er zeker heen...
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
nog nooit geweest, is het de moeite?
Ik ben een paar keer geweest. Als je de speciale setjes wilt hebben, moet je lang wachten. Een klapstoeltje meenemen kan handig zijn. Het zijn altijd flinke rijen. Wil je dat allemaal niet, kan is er ook een 'korte' ingang. Dan wordt je om de stands met de setjes heen geleid en kun je het muntgebouw zelf een beetje bekijken en snuffelen bij de standhouders. Het is er wel erg smal, dus als het druk is, wordt er wel eens wat geduwd.NijmegenMunten schreef:nog nooit geweest, is het de moeite?
Wie de standhouders zijn, weet ik niet. Ik weet dat de standhouders een paar jaar geleden 500 euro moeten dokken voor een kraam. Dat willen ze natuurlijk wel terugverdienen. Net als de reiskosten en het uurloon. Dus ze waren ze waren niet blij met pingelaars.
Andere jaren kon je ook een meet and greet met de muntmeester doen. Brouwer signeerde op verzoek ook de speciale setjes, die volgens sommige mensen ooit heel veel geld waard zullen zijn. Of dat met de nieuwe muntmeester ook zo zal zijn, durf ik niet te zeggen.
Overigens is de Dag van de Munt gratis toegankelijk. Bij een beurs betaal je makkelijk 5 euro om binnen te komen, dus dat geld heb je wel weer verdiend. En de Munt is ook makkelijk bereikbaar vanaf Utrecht CS. 10 minuten lopen en je bent er.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Bedankt voor de reactie, muntgebouw al wel een keer gezien, tenminste neem aan dat het in het gedeelte is wat normaal ook toegankelijk is als museum? Ik zou niet voor de speciale setjes gaan dus dan is een filanumis of muntmanifestatie wat interessanter.janssenfrank schreef:Ik ben een paar keer geweest. Als je de speciale setjes wilt hebben, moet je lang wachten. Een klapstoeltje meenemen kan handig zijn. Het zijn altijd flinke rijen. Wil je dat allemaal niet, kan is er ook een 'korte' ingang. Dan wordt je om de stands met de setjes heen geleid en kun je het muntgebouw zelf een beetje bekijken en snuffelen bij de standhouders. Het is er wel erg smal, dus als het druk is, wordt er wel eens wat geduwd.NijmegenMunten schreef:nog nooit geweest, is het de moeite?
Wie de standhouders zijn, weet ik niet. Ik weet dat de standhouders een paar jaar geleden 500 euro moeten dokken voor een kraam. Dat willen ze natuurlijk wel terugverdienen. Net als de reiskosten en het uurloon. Dus ze waren ze waren niet blij met pingelaars.
Andere jaren kon je ook een meet and greet met de muntmeester doen. Brouwer signeerde op verzoek ook de speciale setjes, die volgens sommige mensen ooit heel veel geld waard zullen zijn. Of dat met de nieuwe muntmeester ook zo zal zijn, durf ik niet te zeggen.
Overigens is de Dag van de Munt gratis toegankelijk. Bij een beurs betaal je makkelijk 5 euro om binnen te komen, dus dat geld heb je wel weer verdiend. En de Munt is ook makkelijk bereikbaar vanaf Utrecht CS. 10 minuten lopen en je bent er.
-
- Volledig lid
Kom je niet voor de speciale uitgaven dan hoef je inderdaad niet in de lange wachtrij te staan.
Via de KNM wordt nog een overzicht van standhouders bekend gemaakt. Het aanbod vanuit de handel zal ditmaal veel gevarieerder zijn ten opzichte van voorgaande jaren, met standhouders die alleen buitenlandse munten (geen euro's), penningen, papiergeld en zelfs grieks/romeinse munten zullen meenemen.
Wat dat betreft voor de echte verzamelaar en zonder entree is een bezoek wel een aanrader !
Wouter
Via de KNM wordt nog een overzicht van standhouders bekend gemaakt. Het aanbod vanuit de handel zal ditmaal veel gevarieerder zijn ten opzichte van voorgaande jaren, met standhouders die alleen buitenlandse munten (geen euro's), penningen, papiergeld en zelfs grieks/romeinse munten zullen meenemen.
Wat dat betreft voor de echte verzamelaar en zonder entree is een bezoek wel een aanrader !
Wouter
Volgens mij is het museum er niet meer, maar de open dag is ook voor de gedeelten die niet als museum toegankelijk waren.NijmegenMunten schreef:tenminste neem aan dat het in het gedeelte is wat normaal ook toegankelijk is als museum?
jullie brengen me weer aan het twijfelen.
Misschien helpt het om te zeggen dat je je niet al te veel voor moet stellen van de rest van het gebouw.NijmegenMunten schreef:jullie brengen me weer aan het twijfelen.
Meestal kun je van afstand een of meer muntpersen in werking zien, maar verder moet je je er niet te veel van voorstellen vind ik, maar dat is persoonlijk.
Luit
-
- Donateur
Blijkt na navraag dat we geen bezoekerspenning kunnen slaan. Dat is wel erg jammer
-
- Volledig lid
Misschien ga ik dit jaar wel een keertje weer (kan zo maar de laatste keer zijn)
Maar misschien mag de jongste zaterdag afzwemmen voor haar B diploma dan is de keus niet zo moeilijk lijkt me
Maar misschien mag de jongste zaterdag afzwemmen voor haar B diploma dan is de keus niet zo moeilijk lijkt me
Zijn er mensen die naar de dag van de munt gaan en mij 1 maar het liefst 2 muntrolpakketten zouden willen meenemen?
Natuurlijk tegen een vergoeding!
Graag een PB.
Ludo
Natuurlijk tegen een vergoeding!
Graag een PB.
Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
En iemand geweest? Hoe was het?
Ik ben een paar jaar geleden voor het laatst geweest. Sindsdien ben ik niet meer gegaan en zal ik ook niet meer gaan, zelfs niet voor de muntrolpakketen. Hoe het dit jaar is geweest kan ik dus niet zeggen, kan er alleen maar naar gissen. Zelf heb ik niet het gevoel dat ik iets gemist heb. Maar misschien dat iemand die wel geweest is meer licht kan laten schijnen over hoe het dit jaar was.
Gr,
Tristán
Gr,
Tristán
Ik denk inderdaad niet dat je iets gemist hebt...JO3023 schreef:Hoe het dit jaar is geweest kan ik dus niet zeggen, kan er alleen maar naar gissen. Zelf heb ik niet het gevoel dat ik iets gemist heb.
Ben er dus wel even geweest, vooral om een muntrolpakket te kopen om toch maar ruilmateriaal te hebben voor mijn buitenlandse euro verzamelende vrienden, dus niet als verzamelaarsuitgifte. De kostbare kartonnen doos met inlay (waarde volgens KNM 39 euro ) gaat na afloop gewoon weg en als er 25 setjes reuild zijn gaat het overblijvende kleingeld de circulatie in.
Voordeel is dat je tegenwoordig gewoon rond het middaguur kunt komen en direct doorlopen.
Alleen de 2 euro samen met penning in coincard is er dan niet meer, maar als verzamelaar van munten hoef ik die toch niet te hebben.
Was wel handig dat ook gelijk het waddenvijfje gekocht kon worden, scheelt weer een bezoek aan het postkantoor.
Verder was het voor mij een goede gelegenheid om even weer mijn lopende bestelling bij Kai van Starshop Coins op te halen, spaart weer een ritje naar Essen.
Maar om nou te zeggen dat er iets interessants te zien was, nee niet echt eigenlijk.....
Luit
Ik ga elk jaar naar de Dag van de Munt. Niet voor de muntrolpakketten en speciale uitgiftes, maar om mijn verzameling te kunnen aanvullen. Ik vind het erg leuk dat ik een bezoek kan brengen aan verschillende handelaren en hun munten kan bekijken. Een keer wat anders dan online munten kopen.
Het was niet echt een spektakel, maar ik heb flink wat munten gescoord tegen goede prijzen. Voor mij dus een geslaagde dag.
Het was niet echt een spektakel, maar ik heb flink wat munten gescoord tegen goede prijzen. Voor mij dus een geslaagde dag.
Verzamelaar van:
Koninkrijksmunten: vanaf 1849 in minimaal prachtig (als dat mogelijk is)
Euromunten: jaarset Nederland en herdenkingsmunten (unc)
Nederlands Indië: VOC-duiten
Koninkrijksmunten: vanaf 1849 in minimaal prachtig (als dat mogelijk is)
Euromunten: jaarset Nederland en herdenkingsmunten (unc)
Nederlands Indië: VOC-duiten