Rommelmarktvondstje

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Rommelmarktvondstje

Bericht door Roerbakmix »

Nu het stof van de vrijmarkt weer neerdaalt, wil ik een toch wel leuke vondst laten zien. Op de vrijmarkt in een klein dorpje in Groningen stond een oudere man, die een hele bak met 'oude muntjes' te koop had, voor het (toch wel respectabele) bedrag van 200 euro.

Na er even in te neuzen besloot ik toch het te kopen; wie weet wat er tussen zat. In ieder geval flink wat zilver.

Brengt mij op het volgende overzicht:

Willem I
1 cent 1822 (fr-)
Totaal 1

Willen III
1 cent 1870 (fr-)
1 cent 1876 (pr)
Totaal 2

Wilhelmina
1/2 cent:
1928 1x
1930 4x
1934 4x
1936 4x
1937 1x
1938 6x
1940 4x
Totaal 24

1 cent (zink)
1941 1x
1942 2x
1943 2x
1944 2x
Totaal 7

2 1/2 cent (zink)
1941 1x
Totaal 1

5 cent (zink)
1941 1x
1942 2x
Totaal 3

10 cent (zink)
1941 3x
1942 2x
totaal 5

25 cent (zink)
1941 2x
1942 1x
Totaal 3

1/2 Gulden
1919 1x (Pr / Pr +? foto)
1921 15x
1922 18x
1928 6x
1929 32x
1930 22x
totaal 94

Juliana
1 gulden
1954 1x
1956 1x
1957 2x
1965 1x
Totaal 5

Totaal aantal munten: 1+2+24+7+1+3+5+3+94+5=145

Aantal vragen als nieuwe hobbyist:
- Zouden jullie deze koop ook gedaan hebben?
- Hoe ziet de variant 1/2G 1929 er precies uit (ik kan geen goede afbeeldingen vinden)
- Zit er wat bijzonders tussen?

Groet
Medicus, onderzoeker.
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Rommelmarktvondstje

En hier de foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Medicus, onderzoeker.
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Fotos
Medicus, onderzoeker.
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

ten eerste, leuk dat je deze aankoop / vondst hier plaatst !

Moeilijk, ik weet niet of het gekocht zou hebben, 200 euro is veel geld aan de andere kant zitten er wel 99 zilveren munten in en zijn de andere munten van overwegend goede kwaliteit (muv de Willem centen / halve centen.

Het Zinken spul ziet er ook nog erg mooi uit (die 2,5 cent :kwijl: )

die halve gulden 1919 is ook erg mooi, prachtig weet ik niet zeker of een goede waardering is, maar wel een mooi muntje :)

En voor al die andere halve guldens, die zijn 5 gram per stuk, 720 / 1000 zilver. Dat wil zeggen dat er 3,6 gram zilver per stuk in zit, dit maal 93 levert 334,8 gram zilver op. Doe hier de juliana guldens bij en je zit op ongeveer 11 ounce puur zilver, en met de huidige zilverprijs is dat voor 165 euro aan zilver.

Maar als je ze niet voor de zilverprijs, maar voor de verzamelprijs van ongeveer 2 a 3 euro per stuk weet te verkopen (tenzij je ze natuurlijk zelf wilt houden, dat kan natuurlijk ook) heb je met alleen het zilver je 200 euro er al uit.

Lang verhaal, maar al met al is dit lot zeker 200 euro waard, mooi koper, mooi zink (nog steeds die 2,5 cent :kwijl: ) en lekker veel zilver.

Achteraf had ik het misschien gekocht. Maar dan denk ik dat ie al weg geweest was als ik teruggekomen was ;)

Hoop dat je hier wat aan hebt, als laatste zou ik je toch aanraden die 1929 allemaal te controleren op de variant, hoe de Nederlandse muntalmanak het omschrijft:

1929 a, de parels van het diadeem zijn geplaatst onder de tussenruimte tussen de G en I van KONINGIN
1929 b, de parels van het diadeem staan recht onder de G van KONINGIN

Wat ik als vergelijkingsafbeelding heb gevonden: http://www.catawiki.nl/catalogus/munten ... ls-onder-g

Misschien met wat duidelijkere foto's van de stukken uit 1929 dat we je daarbij kunnen helpen. Zal toch leuk zijn als ie er tussen zit (waarde is dan veel hoger dan de zilverprijs, denk aan )

Mvg. Pim
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Hej Pim, dank voor je reactie. Ik weet ook niet zeker of het nou wel een superdeal was; mijn vriendin keek in ieder geval wat sceptisch :)

Waarom vind je die 2.5Ct zo bijzonder?
Medicus, onderzoeker.
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

Roerbakmix schreef:Hej Pim, dank voor je reactie. Ik weet ook niet zeker of het nou wel een superdeal was; mijn vriendin keek in ieder geval wat sceptisch :)

Waarom vind je die 2.5Ct zo bijzonder?
Niet vanwege het jaartal, het andere jaartal is qua oplage veel leuker ;)

maar zo als ik het van de foto kan zien, lijkt het mij dat hij nog originele kleur heeft, wat relatief bijzonder is voor zinken oorlogsgeld en wat je daardoor niet zo vaak ziet.

Maar dat is wat ik van die foto kan zien, misschien dat jij me het tegendeel kan bewijzen ;)
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Het is zeker geen miskoop, er zit al voor ruim 170 Euro zilver in, zelf zou ik er als handelaar 180 voor betaald hebben, als verzamelaar doe je hier een goede deal denk ik voor 200.

Jouw beoordeling van de kwaliteiten zou ik herzien, voor alles wat je op de foto laat zien zit je te hoog met je kwalificaties.

Er zit verder niks bijzonders bij, hopelijk zitten er één of meer halve guldens 1929 met parels onder de g bij, maar reken er niet op.

Als je de lijn van de tweede I van KONINGIN denkbeeldig doortrekt, kom je bij de normale variant tussen de middelste en de meest rechtse parel van het diadeem op het hoofd van Wilhelmina uit.

Bij de duurdere variant kom je dan rechts van de parels van het diadeem uit.

Vanwege het beeldrecht zal ik hier geen afbeelding plaatsen, maar google maar op "parels onder g" en dan kun je het wel vinden.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Dan plaats ik even wat scans, waarvan ik zelf het copyright bezit. :)
Gewone munt:
50c1929aback.jpg
Variant parels onder G:
50c1929bback.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Dan plaats ik even wat scans, waarvan ik zelf het copyright bezit. :)
:thumb up: :knipoog:
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bedankt voor alle reacties! Leuk te horen dat het toch niet echt een miskoop was :lach:
Helaas geen pareltjes boven de G :(

Op marktplaats al een koper gevonden die 80 van de halve guldens voor een schappelijke prijs wil overkopen, de overigen gaan m'n album in als eerste stap van mijn wilhelmina verzameling :)
Medicus, onderzoeker.
Donateur
Donateur

Ik wil als tip nog meegeven om die 80 stuks niet onder de 160 Euro weg te doen, voor 2 Euro per stuk vind je zeker een koper.
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Goed om te weten! Ik verbaasde mij, de zilverprijs indachtig, over de lage biedingen (20-30E). Lukt het kopers werkelijk om via marktplaats met zulke lage biedingen te overtuigen tot een verkoop?
Medicus, onderzoeker.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Roerbakmix schreef:Ik verbaasde mij, de zilverprijs indachtig, over de lage biedingen (20-30E). Lukt het kopers werkelijk om via marktplaats met zulke lage biedingen te overtuigen tot een verkoop?
Op Marktplaats heb je soms verkopers die niet goed weten wat de waarde is van wat ze verkopen. Sommige mensen loeren daar op en doen eerst wat lage biedingen want je weet maar nooit. Zelf verbaas ik me al niet meer over de meest rare biedingen, mailtjes en vragen die mensen op me afvuren als ik (heel soms) eens spullen op MP zet. Gelukkig zijn er ook nog veel aardige mensen op MP. :knipoog:
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Vond het wel bijzonder; handel zelf wel vaker op MP. Nadat ik de advertentie had gereserveerd, kreeg ik meerdere emails van potentiele kopers of ik niet toch aan hen wou doorverkopen; zij wilden wel iets meer bieden dan koper met wie ik had afgesproken ...
Medicus, onderzoeker.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Roerbakmix schreef:Vond het wel bijzonder; handel zelf wel vaker op MP. Nadat ik de advertentie had gereserveerd, kreeg ik meerdere emails van potentiele kopers of ik niet toch aan hen wou doorverkopen; zij wilden wel iets meer bieden dan koper met wie ik had afgesproken ...
Het hoogste bod wat zichtbaar is bedraagt 92,50 euro. Ik denk dat heel wat kopers van dat bedrag uitgaan en wel wat meer hadden willen bieden (ook gezien Jan Koevoet's reactie dat 160 euro redelijk is). Vaak gaan biedingen trouwens via persoonlijke berichtjes verder de hoogte in. Ik neem aan hier ook?
Donateur
Donateur

Ik zal er eens een serieus bod opzetten waar ik het wel voor wil inkopen.

edit - staat op gereserveerd, kan dus niet bieden.
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Heb voor 79 halve guldens (houd er zelf 15) een koper van 190E, waar ik (uiteraard) mee akkoord ga.

Ik vroeg mij af, Koevoets, hoe je die halve gulden 1919 zou graderen? Is het een ZF of een F of kan het door voor een PR? Ik probeer mij er een beetje in te oefenen, en begin net met wat serieuzer verzamelen. En wat vind je van het oorlogsgeld? Ik kan morgen evt. wel wat betere fotos neerzetten.
Medicus, onderzoeker.
Donateur
Donateur

Als jij betere foto's neerzet dan zal ik een nauwkeurige gradatie afgeven.
Metal detective Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Metal detective »

Hallo goeden dag. Heeft u de 2/5 cent zink nog?
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Ik vermoed van wel. Vanwaar de vraag?
Medicus, onderzoeker.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Ik denk dat Jan Koevoets redelijk bij het rechte eind heeft, in lotjes verkopen wij de halve guldens opgestoken haar ook niet onder 2 euro.

De halve gulden 1919 mag van mij ook prachtig zijn, details zijn allemaal prima zichtbaar de foto vertekend het een beetje en ook de vlekken laten wellicht minder lijken.

Het oorlogsgeld is standaard zeer fraai, weinig corrosie maar ook weinig originele kleur of glans deze zijn vaak slechts enkele centen waard
30440fd9-baac-4360-88f1-9544a60731bb.jpg
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Ja klopt, die prijzen herken ik ook. Ik heb deze munten in 2015 gekocht, en grotendeels weer verkocht. Ik zal binnenkort eens in de opslag zoeken naar de de 2.5 cent waar Metal Detective naar vraag en er een mooiere foto van maken.
Medicus, onderzoeker.

Terug naar “Koningin Wilhelmina”