Verzamelaarsveiling oktober 2016

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Verzamelaarsveiling oktober 2016

Bericht door Ilosab » 02 sep 2016, 17:47

Op 6 en 7 oktober is er wederom de verzamelaarsveiling in Klaaswaal, zie http://manager.verzamelaarsveiling.nl/u ... ktober.pdf
Als je zoals ik niet in staat bent om voor de veiling te gaan kijken naar eventueel ontbrekend papiergeld dan ben je dus afhankelijk van datgene wat je via internet voor ogen kan krijgen. Of eventueel de papieren versie die begin volgende week naar de klanten verstuurd zal worden. Maar het was uitermate prettig om te zien dat ze bij sommige biljetten de Plomp nummering hebben gebruikt maar ook dat bij alle biljetten het serienummer is geplaatst zodat toch gezien kan worden in welke Plomp categorie het biljet geplaatst kan worden. Ik moet zeggen een zeer aangename en prettige verrassing. Ik heb al even snel gekeken en ik heb al wat interessante biljetten gezien. Misschien geldt dat ook voor verzamelaars van munten. Het duurt nog een maand maar ik zal paraat zijn.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

spatbord
Donateur
Donateur

Re: Verzamelaarsveiling oktober 2016

Bericht door spatbord » 02 sep 2016, 19:46

Ik denk dat ik hem dit keer maar oversla. Klaaswaal is me te ver om heen te gaan voor de kijkdag, daarvoor hebben ze niet genoeg interessant spul in de veiling zitten. En zonder de munten te bekijken koop ik niet meer bij hen. Ze vermelden zaken als klemsporen of gepoetst er niet bij, de kwaliteit is in het algemeen net een stapje lager dan wat ze zelf aangeven, en de foto's zijn niet goed genoeg om deze zaken van te kunnen beoordelen. Als veilinghuis kan ik ze daarom helaas nog niet geheel serieus nemen.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 05 sep 2016, 21:30

spatbord schreef:Ik denk dat ik hem dit keer maar oversla. Klaaswaal is me te ver om heen te gaan voor de kijkdag, daarvoor hebben ze niet genoeg interessant spul in de veiling zitten. En zonder de munten te bekijken koop ik niet meer bij hen. Ze vermelden zaken als klemsporen of gepoetst er niet bij, de kwaliteit is in het algemeen net een stapje lager dan wat ze zelf aangeven, en de foto's zijn niet goed genoeg om deze zaken van te kunnen beoordelen. Als veilinghuis kan ik ze daarom helaas nog niet geheel serieus nemen.
Ja waarom zouden ze van die slechte afbeeldingen plaatsen? Veel afbeeldingen zijn niet scherp, met spiegeling of overbelicht (in ieder geval op de websiteversie, ik heb de catalogus niet). Als je serieus een veiling wilt organiseren zou je toch minimaal voor goede foto's moeten kunnen zorgen. Ik heb even snel gecheckt of er plantagegeld in staat. Inderdaad twee tokens maar van een dusdanige bagger-kwaliteit met een dusdanig hoge prijs dat je ze als aanbieding niet serieus kunt nemen. En ik heb het idee dat het voor veel andere lots ook geldt. Voor mij op deze manier geen aantrekkelijke veiling, dus ik laat 'm ook schieten.
Hopelijk doen ze iets met deze feedback en is het een volgende keer qua afbeeldingen en prijsstelling wat professioneler.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 sep 2016, 10:33

Een aantal foto's zien er wel goed uit (vooral van de objecten) maar die van de munten lijken vaak met een mobieltje te zijn genomen. En is die glans nu van een flitser of is de munt flink gepoetst? Je weet het pas als je de munt thuis krijgt. :suprised:

Gezien de prijzen niet de moeite waard om hier een gok mee te nemen. Ik sluit me bij de vorige sprekers aan.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 06 sep 2016, 11:07

koenmunten schreef:Ja waarom zouden ze van die slechte afbeeldingen plaatsen? Veel afbeeldingen zijn niet scherp, met spiegeling of overbelicht (in ieder geval op de websiteversie, ik heb de catalogus niet). Als je serieus een veiling wilt organiseren zou je toch minimaal voor goede foto's moeten kunnen zorgen. Ik heb even snel gecheckt of er plantagegeld in staat. Inderdaad twee tokens maar van een dusdanige bagger-kwaliteit met een dusdanig hoge prijs dat je ze als aanbieding niet serieus kunt nemen. En ik heb het idee dat het voor veel andere lots ook geldt. Voor mij op deze manier geen aantrekkelijke veiling, dus ik laat 'm ook schieten.
Hopelijk doen ze iets met deze feedback en is het een volgende keer qua afbeeldingen en prijsstelling wat professioneler.
De munten met een hoge startprijs zijn hun eigen inbreng, de munten met een lage startprijs zijn van anderen (lees: mensen die met de munt bij een goudwisselkantoor langs zijn geweest). Die laatste categorie kan interessant zijn, maar daarvan hebben ze niet zoveel.
Een normaal veilinghuis moet goede prijzen realiseren om nieuwe inbreng te krijgen voor een volgende veiling, en om goede prijzen te realiseren zullen ze goede foto's moeten hebben. Verzamelaarsveiling heeft veel minder belang bij goede prijzen: als hun eigen inbreng voor de inzet weggaat zijn ze tevreden, en als het retour gaat, gaat de munt gewoon weer de voorraad in.
Een verzamelaar zal niet snel zijn verzameling in Klaaswaal laten veilen, hij krijgt waarschijnlijk een betere prijs bij een ander veilinghuis.
Degenen die munten inleveren bij een Goudwisselkantoor hebben waarschijnlijk weinig kennis van zaken, en zullen dus niet zo snel naar een normaal veilinghuis stappen. Oftewel: daar zullen ze met betere foto's en betere prijzen weinig extra inbreng realiseren.
Ze hebben dus weinig reden om veel te investeren in hun fotografie, en weinig reden om de prijsstelling aan te passen... Ze hebben in ieder geval tot nu toe nog niets gedaan met suggesties die ik ze vorig jaar heb gegeven. :)

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 06 sep 2016, 11:14

Jan W schreef:Een aantal foto's zien er wel goed uit (vooral van de objecten) maar die van de munten lijken vaak met een mobieltje te zijn genomen. En is die glans nu van een flitser of is de munt flink gepoetst? Je weet het pas als je de munt thuis krijgt. :suprised:

Gezien de prijzen niet de moeite waard om hier een gok mee te nemen. Ik sluit me bij de vorige sprekers aan.
Een voorbeeld uit een voorgaande veiling. Dit is de foto van Verzamelaarsveiling:
3-1039.jpg
En dit is mijn foto. Als ik wist dat hij zo vlekkerig was had ik er niet op geboden...
1g1860back.JPG
1g1860front.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 sep 2016, 13:16

Ik ben vorig jaar naar hun veiling geweest en ik moet zeggen dat je daar ook goed wordt ontvangen, vriendelijk personeel. Ik had toen nogal een aardig lijstje met kavels maar na bezichtiging van de biljetten en de reeds uitgebrachte biedingen kon ik de helft wegstrepen. Dit jaar heb ik wel wat kavels gewonnen via internet en ondanks dat het lang duurde voordat ik het ontving zagen de biljetten er goed uit.

Ik heb hele goede ervaringen bij de MPO (eigenlijk Heritage maar het blijft voor mij MPO) v.w.b. het aanbieden voor een veiling of de vergelijking van de foto's van Internet/catalogus met het biljet zelf. Personeel is ook uitermate aardig en vriendelijk en de ontvangst is ook goed. Mijn persoonlijke mening is dat de MPO mijn favoriete veilinghuis is. Het enige minpuntje zijn de hoge kosten voor verzending naar het buitenland.
Met andere veilinghuizen heb ik niet zoveel en dan voornamelijk omdat ze niet al teveel papiergeld aanbieden. Dit jaar wel iets bij Theo Peters gewonnen.

Volgens mij komen er weer aardig wat veilingen aan dus ik ben benieuwd wat de MPO in november in de aanbieding heeft.
Schulman had heel weinig papiergeld.
Verzamelaarsveiling heeft toch redelijk veel Nederlands geld in de veiling.
Akkermans heeft ook deze maand zijn papiergeldveiling in Valkenburg maar daar zijn de startprijzen heel hoog, te hoog volgens mij als ik alleen al naar een biljet van Hongarije kijk. De gradering snap ik ook niet. Vb: Biljet heeft kleine vlek op achterkant anders zou het UNC zijn. Tja, wat is het dan wel?
Karel de Geus komt begin oktober weer met een veiling.
Rietdijk komt in december weer met zijn veiling.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 07 sep 2016, 11:00

spatbord schreef:En dit is mijn foto. Als ik wist dat hij zo vlekkerig was had ik er niet op geboden...
Je kunt wel hele mooie foto's maken :klap:
Hoe doe je dat toch?

Groeten, Cor.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 07 sep 2016, 11:52

Bedankt voor het compliment!
De basis van wat ik doe heb ik ooit hier beschreven, met inmiddels een paar verbeteringen (copy stand, verlichting).

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 07 sep 2016, 12:16

En zo wordt de leerling de meester. :knipoog:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 14 sep 2016, 20:03

Inmiddels de catalogus van de Verzamelaarsveiling in Hongarije ontvangen. Ondanks dat het een normale zending was moest ik wel naar het postkantoor om hem op te halen. Doen ze wel vaker hier als iets groots aangeboden wordt en waarvan ze denken dat het van buitenaf gezien kan worden in de brievenbus. Keurige editie weer, niet zo groot als de MPO maar die zijn wel wat langer bezig.
Gelijk maar even gekeken via internet en je kunt ook items volgen tot de veiling. Nadat ik mijn voorkeuren had aangegeven keek ik in mijn volglijst en daar stonden 2 items waarop ik geboden zou hebben. Ik schrok me rot maar toen ik beter keek bleken het kavels te zijn van de maart veiling. Die hadden wel gewist mogen worden volgens mij.
Een dag later weer ingelogd en nadat ik dat 3 keer had gedaan heb ik het opgegeven want iedere keer als ik mijn te volgen kavels wil bekijken moest ik mezelf wederom inloggen en de te volgen kavels waren verdwenen. Zelfde euvel als 6 maanden geleden, hebben dus weinig gedaan met mijn opmerkingen.

Terug naar “Veilingen”