AAmuntenveiling 53 14 Nov 2015

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

AAmuntenveiling 53 14 Nov 2015

Bericht door sgtravel » 17 okt 2015, 12:21

Sinds gisterenavond staat de veiling van Theo Peters ook online.
Vooral voor de verzamelaars van Zeldzame bankbiljetten en koninkrijksmunten, is er een mooi aanbod:
http://www.aamuntenveiling.com/Veiling_53.html
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: AAmuntenveiling 53 14 Nov 2015

Bericht door Jan W » 17 okt 2015, 14:56

Een zinken 2 1/2 cent 1942 in FDC zie je inderdaad niet elke dag voorbijkomen. :knipoog:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 17 okt 2015, 15:23

Er staat inderdaad leuk papiergeld bij. Gelukkig komt de veilingcatalogus van de MPO begin november dus dan kan ik eventueel een keuze maken op wat ik wil gaan bieden.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 18 okt 2015, 19:18

Uit de catalogus: "10 Gulden goud 1826U. FDC. Uiterst zeldzaam topstuk, oplage slechts enkele stuks. Slechts 6 tot 8 exemplaren bekend. Dit stuk ontbreekt in veel topverzamelingen en is in de diverse muntencatalogi ondergewaardeerd. Dit is een unieke kans, mogelijk de enige, om dit jaartal in handen te krijgen."
Ondertussen is het de derde keer dit jaar dat ik dit jaar voorbij zie komen op een veiling. In februari ging er een bij Teutoburger in P voor 8750 weg, en in april bij Schulman ging er een (ook in P) weg voor 17000. Vraag me af of het tientje bij Theo Peters een van deze twee was. Helaas zijn de foto's in de catalogus in een te lage resolutie om hier iets over te kunnen zeggen.
Overigens, als hij zegt dat hij in muntencatalogi ondergewaardeerd is, zou hij dan niet eens bij zichzelf te rade moeten gaan? Ik dacht dat Theo zelf in de redactie van de muntalmanak zat...

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 18 okt 2015, 19:37

Aanvulling: ik zie nu dat de veiling ook online staat bij professional auction services, dus met betere foto's. Volgens mij is dit hetzelfde tientje als die van Teutoburger, te zien aan de randschade rechtsboven op de muntkant. Daar P, nu FDC. Hij doet zijn bijnaam dus weer eer aan. :)
Toen weg voor 8.750, nu een estimate van 20.000. Laten we het maar op een optimistische prijsinschatting houden. Als hij er wel in slaagt deze voor de schatting te verkopen, dan doet hij dat toch knap. En dan begin ik ook te begrijpen waar die mooie auto vandaan komt. :)

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 18 okt 2015, 21:26

Je doet er lacherig over maar eigenlijk best een kwalijke zaak toch? dit komt op mij niet heel betrouwbaar over. Van p naar fdc. En die omschrijving erbij waarbij je het gevoel krijgt dat het ones in a lifetime is. Je kan het onder slimme marketing gooien maar ik krijg er een ander gevoel bij.

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 18 okt 2015, 21:42

spatbord schreef: Daar P, nu FDC. Hij doet zijn bijnaam dus weer eer aan. :)
Vandaar dat ik ook altijd ga kijken bij zijn veiling, voor ik ergens op bied. Er zit wel eens een echt fdc (mintstate 64+) stukje bij, maar helaas zijn dat wel uitzonderingen tussen het FDC geweld !!!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 18 okt 2015, 21:47

NijmegenMunten schreef:Je doet er lacherig over maar eigenlijk best een kwalijke zaak toch? dit komt op mij niet heel betrouwbaar over. Van p naar fdc. En die omschrijving erbij waarbij je het gevoel krijgt dat het ones in a lifetime is. Je kan het onder slimme marketing gooien maar ik krijg er een ander gevoel bij.
Je kunt je er druk over maken, maar dit gebeurt echt niet alleen bij Theo Peters. De meeste veilinghuizen veilen o.a. hun eigen munten, die vaak bij andere veilingen zijn gekocht. Meningen over kwaliteit verschillen, dus je ziet regelmatig dat eenzelfde munt op verschillende plekken een verschillende waardering krijgt. Soms krijgt een munt zelfs bij hetzelfde veilinghuis in twee opeenvolgende veilingen een verschillende waardering. Je moet gewoon je gezond verstand gebruiken en zelf een beoordeling maken over de kwaliteit, en niet blind varen op wat een veilinghuis (of handelaar, de gemiddelde handelaar is niets beter) zegt of schrijft.

Overigens is er ook een goede reden waarom zoiets als dit zou kunnen gebeuren: veilinghuis A ziet een munt bij veilinghuis B die naar hun mening veel te laag gewaardeerd is, en daardoor een lage schatting heeft. Ze kopen deze daarom voor eigen rekening, om zelf weer te proberen door te verkopen, maar dan met de naar hun mening juiste waardering en bijbehorende prijs.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 18 okt 2015, 22:26

Nog een paar voorbeelden:
Deze munt uit de Schulmanveiling van april, kwaliteit Prachtig +/Vrijwel FDC, afgeslagen op 6500. Nu bij Theo in FDC met een prijs van 9000.
Deze was bij Schulman ZF-, maar bij Theo is hij ZF+. Ik zou hem overigens als F kwalificeren...

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 29 okt 2015, 19:39

spatbord schreef:Uit de catalogus: "10 Gulden goud 1826U. FDC. Uiterst zeldzaam topstuk, oplage slechts enkele stuks. Slechts 6 tot 8 exemplaren bekend. Dit stuk ontbreekt in veel topverzamelingen en is in de diverse muntencatalogi ondergewaardeerd. Dit is een unieke kans, mogelijk de enige, om dit jaartal in handen te krijgen."
Ondertussen is het de derde keer dit jaar dat ik dit jaar voorbij zie komen op een veiling. In februari ging er een bij Teutoburger in P voor 8750 weg, en in april bij Schulman ging er een (ook in P) weg voor 17000. Vraag me af of het tientje bij Theo Peters een van deze twee was. Helaas zijn de foto's in de catalogus in een te lage resolutie om hier iets over te kunnen zeggen.
Overigens, als hij zegt dat hij in muntencatalogi ondergewaardeerd is, zou hij dan niet eens bij zichzelf te rade moeten gaan? Ik dacht dat Theo zelf in de redactie van de muntalmanak zat...
En ook MPO heeft er nu een in de veiling (lot 2340). Inderdaad een unieke kans om dit jaartal in handen te krijgen.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 14 nov 2015, 13:33

Ik luister trouwens nu mee met de veiling maar ook deze veilingmeester doet mee aan de vreemde gewoonte om aan te geven wanneer hij "weg" is. Bij kavel 74 werd gezegd: bij 2700 ben ik weg (dat betekent dat er een schriftelijke bieder was met een bod van 2600 euro). Maar 2650 "was ook goed". Daar is het biljet uiteindelijk ook voor weg gegaan.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 14 nov 2015, 13:37

Ze leren het ook nooit, en alleen maar om de eigen portemonnee te spekken want een andere bedoeling zie ik niet. Je gaat mij niet vertellen dat ze het belang van de inzender prevaleren boven de bieder en in dit geval is de schriftelijk bieder van € 2600 de sigaar. Ze schijnen het nog steeds niet te leren, ik ben benieuwd hoe het zal gaan op de 26e.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 14 nov 2015, 15:30

Het is echt schandalig... iedere keer weer ; DAN BEN IK WEG....

Dat NVMH stelt echt geen bal voor... Er is maar een belang geld maken! en zoveel mogelijk! of ze nu valse zooi verkopen maakwerk of je een poot kunnen uitdraaien.

Uit Theo's gids,
theo.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hostis Honor Invidia

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 14 nov 2015, 16:23

Blijkt maar weer dat ze zelf niet weten wat ze in hun gids schrijven, schandalig gewoon.

Alfred

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 16 nov 2015, 21:43

spatbord schreef:Aanvulling: ik zie nu dat de veiling ook online staat bij professional auction services, dus met betere foto's. Volgens mij is dit hetzelfde tientje als die van Teutoburger, te zien aan de randschade rechtsboven op de muntkant. Daar P, nu FDC. Hij doet zijn bijnaam dus weer eer aan. :)
Toen weg voor 8.750, nu een estimate van 20.000. Laten we het maar op een optimistische prijsinschatting houden. Als hij er wel in slaagt deze voor de schatting te verkopen, dan doet hij dat toch knap. En dan begin ik ook te begrijpen waar die mooie auto vandaan komt. :)
Opbrengst 28.300! Dat is toch snel verdient

Terug naar “Veilingen”