Veiling 40 Karel de Geus 5 en 6 oktober 2015

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

evdmeer
Lid
Lid

Re: Veiling 40 Karel de Geus 5 en 6 oktober 2015

Bericht door evdmeer » 19 okt 2015, 01:03

Okay dank je wel voor deze info.
Ik heb de Geus gebeld en gemaild en geen antwoord gekregen van ze waarom de betreffende kavel niet geveild werd.
Hij werd in eens overgeslagen zonder uitleg. (zat via de internet veiling mee te kijken, dus zonder geluid).

maar fijn dat als een munt inderdaad niet goed blijkt te zijn ze hem verwijderen.
Maar wel apart, ze hadden zelfs met die munt nog geadverteerd voor hun veiling. Dan mag je wel beter onderzoek doen.
Jan W schreef:
spatbord schreef:En 1 munt stond niet op de opbrengstlijst, terwijl ik er wel op geboden had. Ben benieuwd wat daarmee aan de hand was.
Als het om de Zeeuwse gouden rijder ging? Die was niet goed. Het bleek te gaan om een naslag uit 1966 die iemand kunstmatig verouderd heeft en waarvan het jaartal was weg geslepen. Waarschijnlijk opgemerkt tijdens de kijkdagen of door een oplettende lezer van de catalogus. De Geus vond dit merkbaar niet leuk en bood zijn verontschuldigingen aan. Netjes trouwens.

Het grappige is dat er ook twee naslagen werden aangeboden uit 1966. Achteraf constateerde ik ook wel dat die wel heel veel gelijkenis vertoonden met de "oude" rijder. :knipoog:

Ik geloof dat er trouwens ook twee of drie andere munten werden teruggetrokken tijdens de veiling zelf. Met allen was iets aan de hand. Ik heb ook wel eens geboden op een munt die ter plekke uit de veiling werden gehaald. Eigenlijk moeten ze dat even op de opbrengstenlijst aangeven.

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 19 okt 2015, 12:00

Graag jullie mening over een ander "Curieus stuk" bij Karel de Geus.

Wat vinden jullie van de beschrijving bij kavel 1071: "Scheepjesschelling 1764 waarbij het fregat is vervangen door twee zuilen (Hercules?) met lint omwonden. Curieus stuk; de zuilen zijn niet gegraveerd maar geslagen. Zeer fraai."

Is dit wel een Scheepjesschelling 1764 waarbij het fregat is vervangen?

Als ik deze vergelijk met kavel 1069 dan zie ik zoveel verschillen: Tussen de grove letters is geen restant van de vlaggen van het fregat te zien maar iets anders; Het schild is niet diagonaal verdeeld; de leeuwen zijn niet naar links gericht; en nb het lint om de zuilen is een lint en niet gespiegeld gewikkeld zoals bij kavel 1858 (8 Soldi Milaan) en 1845 (Mexico 8 Reales).

Dit kavel is weggegaan voor 420 hamerprijs. Mis ik iets? Licht me bij!

Mel
1071-l.jpg
1069-l.jpg
1858-m.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 20 okt 2015, 11:41

Inderdaad een aparte munt. Mij was deze niet opgevallen omdat ik geen "kleine" munten verzamel. De wapenzijde wijkt inderdaad behoorlijk af van een normaal exemplaar al ziet de rest er wel weer normaal uit (letters, kroon, de vorm van het schild zelf).
De zijde met de twee (Hercules) zuilen doet mij denken aan de Spaanse (Spaans-Amerikaanse) munten uit die tijd al zijn deze zuilen trouwens dan ook gespiegeld (i.t.t. bij deze schelling).

Jammer dat het gewicht er niet bij staat. Ondergewicht zou kunnen duiden op een soort vervalsing uit die tijd (in Engeland werden koperen munten van George III nagemaakt met een lichter gewicht en iets andere muntstempels zodat het geen echte vervalsing was (waar de doodstraf op stond)). Is de munt wel van het zelfde gewicht dan denk ik eerder aan een werkje van een leerling-stempelsnijder (wellicht een soort gezellenproef). Maar wellicht dat de koper die er 420 euro voor betaalde wel over meer informatie beschikte. :knipoog:

In de eerste helft van 2014 kwam dezelfde munt trouwens al op de veiling bij de Nederlandse Postzegel- en Muntenveiling als kavelnummer 393: http://npv.nl/nl/veiling/muntenveiling- ... hoofdstuk= met als omschrijving: 6 Stuiver 1764, op keerzijde 2 zuilen van Hercules (8 Reales), zeer fraai. Deze munt staat nergens beschreven, uiterst zeldzaam!!
NPV dacht dus ook aan de Hercules zuilen. Toen bracht de munt 260 euro op.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 okt 2015, 13:11

Bij de Duitse munthandel Pater zie ik nu munten uit de veiling van Karel de Geus opduiken:

Kavel 9 Gouden dukaat 1608 Gelderland - Ruim Zeer Fraai, opbrengst 360 excl. 20% commissie: https://professionalauctionservice.com/ ... 0&lid=6930
Nu bij Pater als aEF (bijna Prachtig) voor 560 euro te koop: http://www.ma-shops.com/pater/item.php5 ... 36&lang=nl

Kavel 635 Zeeuwse Holtzhey dukaat 1757 - Ruim Prachtig, opbrengst 675 excl. 20% commissie: https://professionalauctionservice.com/ ... 4&lid=8174
Nu bij Pater als UNC voor maar liefst 1600 (!!) euro te koop: http://www.ma-shops.com/pater/item.php5 ... 46&lang=nl

Kavel 642 1/2 Dukaat 1775 - Vrijwel Prachtig, opbrengst 240 excl. 20% commissie: https://professionalauctionservice.com/ ... 4&lid=8188
Nu bij Pater als Prachtexemplar. Schöne Patina. Minimale Kratzer, U(nc) voor 400 euro te koop: http://www.ma-shops.com/pater/item.php5 ... 44&lang=nl

Opvallend is dat, naast dat Pater de prijs van de Holtzhey dukaat verdubbeld heeft, de kwaliteitsgradaties bij al deze drie munten een stukje zijn verhoogd... :suprised:

Worden de munten binnen afzienbare tijd trouwens niet verkocht dan zie ik ze in de toekomst vast wel bij WAG-online opduiken. :knipoog:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 22 okt 2015, 13:21

Scherp opgemerkt! Dit is nu een van de redenen waarom ik liever op veilingen koop dan bij de handel: regelmatig kopen zij de munten ook op een veiling, om ze vervolgens voor een (veel) hogere prijs weer te koop te zetten...

Zo viel vanochtend een email van KNM over hun fixed price list op mijn digitale deurmat. Prominent daarin stond een oude gouden rijder waarop ze mij eruit geboden hadden bij de Schulmanveiling van april. Ook met een hogere gradatie, en veel hogere prijs, dan in de veiling.

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 22 okt 2015, 19:51

Melcoins schreef:Graag jullie mening over een ander "Curieus stuk" bij Karel de Geus.

Wat vinden jullie van de beschrijving bij kavel 1071: "Scheepjesschelling 1764 waarbij het fregat is vervangen door twee zuilen (Hercules?) met lint omwonden. Curieus stuk; de zuilen zijn niet gegraveerd maar geslagen. Zeer fraai."

Is dit wel een Scheepjesschelling 1764 waarbij het fregat is vervangen?

Als ik deze vergelijk met kavel 1069 dan zie ik zoveel verschillen: Tussen de grove letters is geen restant van de vlaggen van het fregat te zien maar iets anders; Het schild is niet diagonaal verdeeld; de leeuwen zijn niet naar links gericht; en nb het lint om de zuilen is een lint en niet gespiegeld gewikkeld zoals bij kavel 1858 (8 Soldi Milaan) en 1845 (Mexico 8 Reales).

Dit kavel is weggegaan voor 420 hamerprijs. Mis ik iets? Licht me bij!

Mel
1071-l.jpg
1069-l.jpg
1858-m.jpg
Ik heb met Jan van de Wis over deze munt gesproken - hij is een expert op dit gebied. Hij vertelde dat dit waarschijnlijk maakwerk is geweest, de reden waarom daarover kon hij alleen gissen.

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 23 okt 2015, 10:15

[/quote]

Ik heb met Jan van de Wis over deze munt gesproken - hij is een expert op dit gebied. Hij vertelde dat dit waarschijnlijk maakwerk is geweest, de reden waarom daarover kon hij alleen gissen.[/quote]

Ha Jan en Arnout,

Bedankt voor jullie reactie. Bij elke veiling kijk ik graag bij de Unica, Varia, Curio etc. Daarom vroeg ik mij af wanneer een beschrijving correct is.

Karel De Geus en NPV gaan uit van orginele munt en voegen er dan iets aan toe:
"Scheepjesschelling 1764 ... Curieus stuk."
"6 Stuiver 1764 ....Deze munt staat nergens beschreven, uiterst zeldzaam!"

Zou men als koper een orginele munt mogen verwachten met een 1 klop van 2 zuilen / 2 kloppen van 1 zuil? Of is men als koper door de toevoeging in de beschrijving "Curieus stuk" / "Nergens beschreven, uiterst zeldzaam!" voldoende gewaarschuwd dat het geen orginele munt kan zijn?

Had in dit geval er niet iets moeten staan als "naar", "gelijkend op", "met als (mogelijk) voorbeeld(en)"?

Mel

Wanner zou

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 23 okt 2015, 14:40

Melcoins schreef:Bedankt voor jullie reactie. Bij elke veiling kijk ik graag bij de Unica, Varia, Curio etc. Daarom vroeg ik mij af wanneer een beschrijving correct is.

Karel De Geus en NPV gaan uit van orginele munt en voegen er dan iets aan toe:
"Scheepjesschelling 1764 ... Curieus stuk."
"6 Stuiver 1764 ....Deze munt staat nergens beschreven, uiterst zeldzaam!"

Zou men als koper een orginele munt mogen verwachten met een 1 klop van 2 zuilen / 2 kloppen van 1 zuil? Of is men als koper door de toevoeging in de beschrijving "Curieus stuk" / "Nergens beschreven, uiterst zeldzaam!" voldoende gewaarschuwd dat het geen orginele munt kan zijn?

Had in dit geval er niet iets moeten staan als "naar", "gelijkend op", "met als (mogelijk) voorbeeld(en)"?
Mel
Misschien is er een jurist of juridisch geschoold lid onder ons die hier meer over weet? Het valt me wel op dat de wens vaak vader van de gedachte is bij de omschrijvingen. Het zou netter zijn om erbij te vermelden dat het ook om een stukje (particulier) maakwerk kan gaan. Maar ja, wellicht dat dit weer kopers afschrikt. Bij het op deze wijze uitgaan van de originele munt liegt er niemand en als koper heb je natuurlijk zelf ook een onderzoeksplicht. Waar ik wel mijn twijfels meer over heb is de leeuwendaalder die over een andere munt zou zijn geslagen (zie topic: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=98&t=15343). Die is verkocht als een overslag terwijl dit echt niet 100% zeker was. Sterker nog, naar mijn bescheiden mening was deze leeuwendaalder voor 100% juist geen overslag over een andere munt. :knipoog:

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 28 okt 2015, 20:27

Jan W schreef:
Melcoins schreef: Had in dit geval er niet iets moeten staan als "naar", "gelijkend op", "met als (mogelijk) voorbeeld(en)"?
Mel
Misschien is er een jurist of juridisch geschoold lid onder ons die hier meer over weet? Het valt me wel op dat de wens vaak vader van de gedachte is bij de omschrijvingen. Het zou netter zijn om erbij te vermelden dat het ook om een stukje (particulier) maakwerk kan gaan. Maar ja, wellicht dat dit weer kopers afschrikt. Bij het op deze wijze uitgaan van de originele munt liegt er niemand en als koper heb je natuurlijk zelf ook een onderzoeksplicht. Waar ik wel mijn twijfels meer over heb is de leeuwendaalder die over een andere munt zou zijn geslagen (zie topic: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=98&t=15343). Die is verkocht als een overslag terwijl dit echt niet 100% zeker was. Sterker nog, naar mijn bescheiden mening was deze leeuwendaalder voor 100% juist geen overslag over een andere munt. :knipoog:
Tja, het uitgangspunt zal wel de voorwaarden van het veilinghuis zijn.

Zonder verdere informatie zou ik met beiden niet tevreden zijn. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat deze weer op de markt verschijnen. Is de munt in jouw topic al weer op de markt gesignaleerd??

Mel

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 28 okt 2015, 20:38

Het was niet mijn topic hoor, C.VanderLey zag deze munt en startte het topic. Ik ben 'm nog niet tegengekomen tot nu toe. Ik bedenk me trouwens dat de uitspraak van Schulman in deze ook wel een soort garantie is. Komt de eigenaar er ooit achter dat het gewoon een dubbelslag is dan kan hij of zij er vast mee terug?

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 19 nov 2015, 11:25

Ik zie de eerste munt uit deze veiling al weer elders opduiken: Kavel 636, een Zeeuwse "Holtzhey" dukaat uit 1757. https://professionalauctionservice.com/ ... 4&lid=8176

Bij Karel de Geus gekwalificeerd als bijna Prachtig met een inzet van 300 en afgeslagen voor 450 euro.

Bij WAG-Online: https://www1.wago-auktionen.de/losdetai ... 354&rid=17 gekwalificeerd als Vorzüglich+ met een inzet van 600 euro.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 19 nov 2015, 11:48

Tja, en zo verdient het ene veilingbedrijf aan het andere en de verzamelaars zijn de dupe.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 jan 2016, 13:07

Jan W schreef:Ik zie de eerste munt uit deze veiling al weer elders opduiken: Kavel 636, een Zeeuwse "Holtzhey" dukaat uit 1757. https://professionalauctionservice.com/ ... 4&lid=8176

Bij Karel de Geus gekwalificeerd als bijna Prachtig met een inzet van 300 en afgeslagen voor 450 euro.

Bij WAG-Online: https://www1.wago-auktionen.de/losdetai ... 354&rid=17 gekwalificeerd als Vorzüglich+ met een inzet van 600 euro.
Mm, ik zie dat deze is afgeslagen voor 750 euro (exclusief 20% commissie).. :knipoog:
https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=2054341

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 06 jan 2016, 18:01

WAG-Online koopt de laatste tijd wel vaker Nederlandse munten op Nederlandse veilingen.
Zo ook hun volgende veiling waar je een aantal provinciale stukken terug vindt die afgelopen november geveild zijn door de MPO.
Bij al deze stukken begint de inzetprijs net iets boven de prijs die zij ervoor betaald hebben incl. commisie en tafelgeld.
Zelf zat ik in de zaal toen ik aan het bieden was op het volgende exemplaar tegen een internet bieder ( WAG- Online zoals achteraf blijkt ):
https://www1.wago-auktionen.de/losdetai ... =294&rid=0
Toen ik bij 700,- een tegenbod van hun kreeg van 750,- ben ik maar afgehaakt en werd de munt hiervoor afgeslagen.

Groeten, Cor.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 jan 2016, 20:54

C.vanderLey schreef:WAG-Online koopt de laatste tijd wel vaker Nederlandse munten op Nederlandse veilingen.
Zo ook hun volgende veiling waar je een aantal provinciale stukken terug vindt die afgelopen november geveild zijn door de MPO.
Bij al deze stukken begint de inzetprijs net iets boven de prijs die zij ervoor betaald hebben incl. commissie en tafelgeld.
Zelf zat ik in de zaal toen ik aan het bieden was op het volgende exemplaar tegen een internet bieder ( WAG- Online zoals achteraf blijkt ):
Toen ik bij 700,- een tegenbod van hun kreeg van 750,- ben ik maar afgehaakt en werd de munt hiervoor afgeslagen.

Groeten, Cor.
Deze Gelderse Philipsdaalder uit 1558 is nog in uitstekende staat maar of hier iemand straks 1000 euro op gaat bieden (plus daarbij 20%)? 1200 Euro minimaal is wel een hoop geld voor deze munt.
Maar het is inderdaad jammer dat er allerlei (vooral buitenlandse) handelaren zijn die in het groot inkopen doen bij de Nederlandse veilingen. Dat bederft toch een beetje de feestvreugde voor de gewone verzamelaars. Het zou goed zijn als deze munt gewoon onverkocht blijft, bij de volgende veiling laten ze meestal de prijs dan gewoon wat zakken. :knipoog:

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 06 jan 2016, 21:22

Ja de laatste tijd lijkt het behoorlijk te lonen om hier munten te kopen en ze dan meteen op een buitenlandse veiling te gooien. Uiteindelijk komt het weer bij een verzamelaar terecht maar met een aantal tussenstappen en veel duurder... maar ja de handelaren moeten ook leven hè :onfused: Maar het is wel jammer.
Zo heb ik een paar munten in de verzameling die ik bij een eerste veiling net misgelopen was en daarna duurder alsnog gekocht had (soms een paar jaar later, maar zeker dezelfde munt). Maar soms kun je bij het heraanbieden ook mazzel hebben als ze niet meteen op geboden bedrag plus opgeld starten. Zo had ik bij de MPO veiling van het voorjaar een bepaalde munt heel graag willen kopen maar ging ie boven mijn budget weg (voor € 250,- ex kosten). Deze munt is toen door de koper meteen bij Hong Kong auctions aangeboden waar ik 'm drie maanden later voor minder dan de helft heb kunnen bemachtigen :angel:
Dus het balen sloeg om in een gelukje.
Ik hoop dat dit soort munten, als nu bij de Duitse veiling, inderdaad vaak blijven liggen of zelf met verlies weer verkocht worden bij een volgende veiling, dan wordt het grote opkopen (voor doorverkoop) van de laatste paar jaar misschien weer wat minder en komen er weer meer kansen voor echte verzamelaars voor een mooie munt voor een normale prijs :knipoog:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 jan 2016, 22:58

C.vanderLey schreef:WAG-Online koopt de laatste tijd wel vaker Nederlandse munten op Nederlandse veilingen.
Bij al deze stukken begint de inzetprijs net iets boven de prijs die zij ervoor betaald hebben incl. commisie en tafelgeld.
Ik zie trouwens ook dat WAG regelmatig de kwaliteit iets verhoogt... :suprised:

Bijzonder dat munten tussen veilingen in opeens in kwaliteit erop vooruit gaan. Van Zeer Fraai naar Sehr Schön/Vorzüglich.. :gniffel:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 mar 2016, 12:29

Jan W schreef:
Bij al deze stukken begint de inzetprijs net iets boven de prijs die zij ervoor betaald hebben incl. commissie en tafelgeld.

Groeten, Cor.
Deze Gelderse Philipsdaalder uit 1558 is nog in uitstekende staat maar of hier iemand straks 1000 euro op gaat bieden (plus daarbij 20%)? 1200 Euro minimaal is wel een hoop geld voor deze munt.
Maar het is inderdaad jammer dat er allerlei (vooral buitenlandse) handelaren zijn die in het groot inkopen doen bij de Nederlandse veilingen. Dat bederft toch een beetje de feestvreugde voor de gewone verzamelaars. Het zou goed zijn als deze munt gewoon onverkocht blijft, bij de volgende veiling laten ze meestal de prijs dan gewoon wat zakken. :knipoog:
Deze Philipsdaalder 1558 werd tijdens de WAG veiling in januari - https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=2103988 - niet verkocht voor 1000 euro (excl. 20% commissie) maar staat, voor de spijtoptanten onder ons, nu te koop op MA-Shops voor 1450 euro... https://www.ma-shops.nl/pater/item.php5 ... 21&lang=nl

De verkoper, Pater, is trouwens weer onderdeel van WAG-online. Inmiddels wel berucht aan het worden wat betreft de hoogte van hun prijzen. 1450 Euro voor deze Philipsdaalder is wel heel erg veel geld. De munt is in mooie staat maar de dubbelslag doet wat mij betreft wel weer wat afbreuk aan het totaalbeeld.

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 09 mar 2016, 14:48

Zo gaat dat met die dingen. Deze zal wel tot sint juttemus blijven hangen en over een paar jaar weer op de veiling ingezet worden. Wat jullie overigens vergeten bij het goedkoop kopen op veilingen is dat er ook inbrengers zijn die er garen bij spinnen als het voor een goede prijs wordt verkocht. Voordeel van vele leuke stukken via een veiling is dat iederen die kijkt een kans krijgt om het te kopen. En die philipsdaalder gaan we toch niet echt missen komen er genoeg nieuwe weer voorbij.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 11 mar 2016, 14:09

Jan W schreef:Deze Philipsdaalder 1558 werd tijdens de WAG veiling in januari - https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=2103988 - niet verkocht voor 1000 euro (excl. 20% commissie) maar staat, voor de spijtoptanten onder ons, nu te koop op MA-Shops voor 1450 euro... https://www.ma-shops.nl/pater/item.php5 ... 21&lang=nl

Inderdaad een forse prijs Jan en zoals ik al aangaf, ik heb het stuk gezien tijdens de veiling en het is in de hand een heel mooi exemplaar met stempelglans.
Maar mijn bod van 700,- excl. commissie vond ik ruim voldoende voor dit exemplaar ( niet vanwege de zeldzaamheid maar de kwaliteit ).
Het zou mij overigens ook niet verbazen als het stuk wel verkocht zou worden voor de prijs waarvoor hij nu op MA-Shops te koop staat.
Er komen nog genoeg veilingen :thumb up:

Groeten, Cor.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 11 mar 2016, 22:57

C.vanderLey schreef:ik heb het stuk gezien tijdens de veiling en het is in de hand een heel mooi exemplaar met stempelglans.
Vaak zijn de foto's mooier dan de munt zelf en soms heb je dus de bekende uitzondering op de regel. :knipoog:

Ik denk dat als iemand 1200 biedt de munt ook voor hem/haar is. Dat was de prijs die ze minimaal wilden hebben voor deze munt tijdens de WAG-online veiling.

Terug naar “Veilingen”