MPO Veiling 26 t/m 29 november 2014

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Re: MPO Veiling 26 t/m 29 november 2014

Bericht door NijmegenMunten » 24 nov 2014, 17:11

Ilosab schreef:
Johanavw schreef:Hoeveel is dan als je zelf aanwezig in de zaal bent? Dacht 23% en ook € 1,75.
Dat klopt. Als je maar een paar items hebt waarin je geïnteresseerd bent dan kun je beter online bieden. Ik denk dat het loont voor handelaren of gefortuneerden om in de zaal mee te bieden. Ik ga er voornamelijk heen omdat ik het leuk vindt om bij de veiling aanwezig te zijn en om bekenden te spreken die een gezamenlijke hobby hebben. Belangrijkste is natuurlijk dat ik leuke kavels kan winnen en binnen mijn budget blijf.

Groeten, Alfred
Heb mijn biedbriefje gemaild, dan is het ook gewoon 23% en 1,75 per kavel. Uiteraard komen daar dan verzendkosten bij. Het verschil met het online biedsysteem is dat ik geen mail krijg met wanneer ik overboden ben. Maar goed ik heb een maximale prijs per kavel in gedachte en hoor dan net zo lief achteraf of het hem geworden is of niet. Vindt het zelf een beetje raar dat je drie procent meer moet betalen als je via de site bied.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 24 nov 2014, 17:16

NijmegenMunten schreef:Vindt het zelf een beetje raar dat je drie procent meer moet betalen als je via de site bied.
Dat is alleen als je live biedt, niet als je vantevoren je biedingen via de site invult.

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 24 nov 2014, 17:21

spatbord schreef:
NijmegenMunten schreef:Vindt het zelf een beetje raar dat je drie procent meer moet betalen als je via de site bied.
Dat is alleen als je live biedt, niet als je vantevoren je biedingen via de site invult.
Weet je dat heel zeker? is volgens mij hetzelfde systeem waar je dan gebruik van maakt.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 24 nov 2014, 19:03

NijmegenMunten schreef:Weet je dat heel zeker? is volgens mij hetzelfde systeem waar je dan gebruik van maakt.
In de voorwaarden staat dat er een 26% commissie is voor verkoop via LiveBid. Het vantevoren je biedingen doorgeven is niet hetzelfde als LiveBid, ook al doe je dat wel online. Er staat immers ook in de catalogus: 'Vooraf uw biedingen doorgeven (ook wel schriftelijk bieden genoemd) doet u het best via www. mpoauctions.com. Het systeemwerkt snel en degelijk en inmiddels is bewezen dat het aantal fouten lager ligt dan bij de bekende handgeschreven biedbriefjes. Bijkomend voordeel is dat u direct terugkoppeling krijgt en eventueel uw bod nog kunt verhogen. Daarnaast worden uw biedingen direct verwerkt.'

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 24 nov 2014, 21:03

Ik moet zeggen dat die 26% opgeld plus 1,75 tafelgeld me wel wat tegen begint te staan. MPO is hiermee ver uit de duurste veilinghouder. Het is altijd weer schrikken als je de rekening binnenkrijgt ook al weet ik tijdens het bieden wel wat een munt inclusief opgeld ongeveer moet kosten. Veel andere veilingen maken ook geen verschil tussen zelf aanwezig zijn, via biedbriefjes of via internet bieden. Ik snap het ook niet helemaal. Dankzij de internetbieders gaan sommige prijzen soms nog behoorlijk omhoog waardoor MPO al meer commissie vangt.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 nov 2014, 21:30

Jan W schreef:Ik moet zeggen dat die 26% opgeld plus 1,75 tafelgeld me wel wat tegen begint te staan. MPO is hiermee ver uit de duurste veilinghouder. Het is altijd weer schrikken als je de rekening binnenkrijgt ook al weet ik tijdens het bieden wel wat een munt inclusief opgeld ongeveer moet kosten. Veel andere veilingen maken ook geen verschil tussen zelf aanwezig zijn, via biedbriefjes of via internet bieden. Ik snap het ook niet helemaal. Dankzij de internetbieders gaan sommige prijzen soms nog behoorlijk omhoog waardoor MPO al meer commissie vangt.
Jan, ik begrijp ook niet waarom er onderscheid wordt gemaakt tussen een bod wat vanuit de zaal wordt gegeven, wat via een biedbriefje is uitgebracht, wat via internet is gegeven. De logica van die 26% ontgaat me volledig. En die € 1,75 tafelgeld helemaal. Dat men via internet kan bieden vind ik wel een goede zaak want niemand rijdt 200 km voor 1 kavel dus die paar % wordt op de koop toe genomen. Ik heb het probleem niet want ik reserveer 16 overuren voor 2 veilingen van de MPO ieder jaar. Voor iedere veiling weet ik wat ik te besteden heb en vooraf maak ik een lijst met kavels wat mijn interesse heeft inclusief het maximale bod exclusief opgeld. Een bijkomend probleem is echter dat als ik aan het bieden ben tegen een schriftelijk bod en de veilingmeester zegt dat hij nog maar 1 bod heeft dan stop ik en laat de schriftelijke bieder het bod kopen, hoe gunstig het bod ook voor me is. Een veilingmeester hoort neutraal te zijn.
En wat betreft je onderschrift, ik drink geen muntthee. :lollig:

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 24 nov 2014, 21:47

Ik snap die verhoogde commissie wel degelijk.
Stel je koopt via de internetverbinding voor 1000 euro, hetgeen al een fors bedrag is voor de gemiddelde numismaat, kost het je slechts 30 euro extra.
Daar kan je niet voor tobben, als je een flinke reistijd heen en terug hebt, en veel brandstof kwijt bent.
Bovendien is de software voor een live auction een zeer kostbare bezigheid, wat goed moet worden gemaakt door het medium zelf.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 24 nov 2014, 22:10

rtholen schreef:Ik snap die verhoogde commissie wel degelijk.
Stel je koopt via de internetverbinding voor 1000 euro, hetgeen al een fors bedrag is voor de gemiddelde numismaat, kost het je slechts 30 euro extra.
Daar kan je niet voor tobben, als je een flinke reistijd heen en terug hebt, en veel brandstof kwijt bent.
Bovendien is de software voor een live auction een zeer kostbare bezigheid, wat goed moet worden gemaakt door het medium zelf.
Mm, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik ga ervan uit dat veel internetbieders echt niet in de auto stappen om naar de veiling zelf te gaan en in plaats daarvan dus een biedbriefje zouden invullen.
Ik denk dat er heel wat internetbieders zijn die in het vuur van de veiling hoger bieden dan ze zelf hadden verwacht (en ooit op hun biedbriefje zouden hebben geschreven). Sommige munten wil je nu eenmaal graag hebben en dan ben je vaak bereid om toch nog dat ene (bied)stapje verder te zetten. Als er internet bieden mogelijk was geweest op de afgelopen veiling van Schulman dan had ik voor zeker twee munten toch iets meer geboden dan ik nu via een biedbriefje had gedaan. Nu hoor ik achteraf dat de munten voorbij gingen omdat iemand eerder precies hetzelfde bedrag had geboden. Ook al vul ik dat biedbriefje in met al mijn verstand, achteraf had ik dat tientje extra ook wel willen betalen.

Ik geloof ook wel dat de software veel geld kost maar ik denk dat dit geld prima terugverdient wordt via de vele internetbieders. Künker bijvoorbeeld houdt regelmatig, naast hun reguliere veilingen, ook internetveilingen. Zij vragen dan 17,5% (inclusief BTW) en 9,90 euro voor verzenden (boven 2500 euro zelfs gratis). Als Künker dit blijkbaar gemakkelijk kan doen verbaas ik mij over 26% plus 1,75 tafelgeld. :knipoog:

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 24 nov 2014, 22:31

Ilosab schreef:
Jan W schreef:Ik moet zeggen dat die 26% opgeld plus 1,75 tafelgeld me wel wat tegen begint te staan. MPO is hiermee ver uit de duurste veilinghouder. Het is altijd weer schrikken als je de rekening binnenkrijgt ook al weet ik tijdens het bieden wel wat een munt inclusief opgeld ongeveer moet kosten. Veel andere veilingen maken ook geen verschil tussen zelf aanwezig zijn, via biedbriefjes of via internet bieden. Ik snap het ook niet helemaal. Dankzij de internetbieders gaan sommige prijzen soms nog behoorlijk omhoog waardoor MPO al meer commissie vangt.
Jan, ik begrijp ook niet waarom er onderscheid wordt gemaakt tussen een bod wat vanuit de zaal wordt gegeven, wat via een biedbriefje is uitgebracht, wat via internet is gegeven. De logica van die 26% ontgaat me volledig. En die € 1,75 tafelgeld helemaal. Dat men via internet kan bieden vind ik wel een goede zaak want niemand rijdt 200 km voor 1 kavel dus die paar % wordt op de koop toe genomen. Ik heb het probleem niet want ik reserveer 16 overuren voor 2 veilingen van de MPO ieder jaar. Voor iedere veiling weet ik wat ik te besteden heb en vooraf maak ik een lijst met kavels wat mijn interesse heeft inclusief het maximale bod exclusief opgeld. Een bijkomend probleem is echter dat als ik aan het bieden ben tegen een schriftelijk bod en de veilingmeester zegt dat hij nog maar 1 bod heeft dan stop ik en laat de schriftelijke bieder het bod kopen, hoe gunstig het bod ook voor me is. Een veilingmeester hoort neutraal te zijn.
En wat betreft je onderschrift, ik drink geen muntthee. :lollig:

Groeten, Alfred
Viel me vorige veiling ook weer op: Voor 260 ben ik weg... dan deed hij regelmatig. Niet heel netjes voor de schriftelijke bieder. Die discussie hebben we al gehad maar ook ik vindt dat de veiling meester neutraal moet zijn. Ook merkte ik dat bij Theo Peters de veilingmeester af en toe van die biedstappen afweek om zo gunstig uit te komen voor wat betreft de schriftelijke bieder ten overstaande van de zaal, moeilijk uit te leggen zoals ik het nu schrijf maar af en toe maakte hij een tussenstap( heel snel) zodat hij precies uitkwam bij het hoogste schriftelijke bod zodat de zaal kon overbieden. Ook wilde de zaal op een gegeven moment van de standaard verhogingen afwijken, wat mocht omdat hij wist dat schriftelijk een bod hoger was(zo haalt hij het maximaal haalbare). Misschien een onduidelijk verhaal maar beter kan ik het even niet omschrijven

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 25 nov 2014, 10:21

NijmegenMunten schreef:Viel me vorige veiling ook weer op: Voor 260 ben ik weg... dan deed hij regelmatig. Niet heel netjes voor de schriftelijke bieder. Die discussie hebben we al gehad maar ook ik vindt dat de veiling meester neutraal moet zijn. Ook merkte ik dat bij Theo Peters de veilingmeester af en toe van die biedstappen afweek om zo gunstig uit te komen voor wat betreft de schriftelijke bieder ten overstaande van de zaal, moeilijk uit te leggen zoals ik het nu schrijf maar af en toe maakte hij een tussenstap( heel snel) zodat hij precies uitkwam bij het hoogste schriftelijke bod zodat de zaal kon overbieden. Ook wilde de zaal op een gegeven moment van de standaard verhogingen afwijken, wat mocht omdat hij wist dat schriftelijk een bod hoger was(zo haalt hij het maximaal haalbare). Misschien een onduidelijk verhaal maar beter kan ik het even niet omschrijven
Ik snap wat je probeerde duidelijk te maken. Bij Akkermans wordt hetzelfde gedaan tijdens de veiling. Bij Verzamelaarsmarkt weet ik het niet om de doodeenvoudige reden dat er geen geluid is bij de internetveiling dus ik hoor niet wat er wordt gezegd. Ook hier begrijp ik niet waarom men dat doet, voor een hogere commissie? Begrijpt men dan niet dat een iets hogere commissie dan gerealiseerd wordt maar dat de schriftelijke bieder ook misschien op het laatste moment meeluistert via internet en de volgende keer deze veiling overslaat? In zulke gevallen trek ik partij voor de schriftelijke bieder en stop ik met bieden.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 27 nov 2014, 06:18

Op naar de veiling. Ik hoop dat het een gezellige en succesvolle dag wordt.

Alfred

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 27 nov 2014, 07:37

Succes met je biedingen :thumb up:
We zien de aanwinsten wel verschijnen ;)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 28 nov 2014, 12:19

Pfff, zit "live"mee te kijken naar de veiling van provinciale munten maar er is één koper (biednummer 8278) die zo'n beetje de helft van alle leuke munten opkoopt. :crying:
Het zal mij benieuwen wie dat is. Daar moet wel een behoorlijk kapitaal zitten.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 28 nov 2014, 12:42

Die zit inderdaad echt overal op te bieden. Ach, zal de vrouw blij mee zijn. Nu is er nog geld over voor kerstcadeaus. :)

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 28 nov 2014, 14:25

spatbord schreef:Die zit inderdaad echt overal op te bieden. Ach, zal de vrouw blij mee zijn. Nu is er nog geld over voor kerstcadeaus. :)
Gelukkig was er nog een andere bieder (8347) die 'm soms zelfs nog voorbij ging met forse biedingen en veel andere munten opkocht.. Zouden dat handelaren zijn?

In ieder geval was mijn score dit keer helemaal niets. Ik ben blij dat ik niet in de zaal stond vandaag. :knipoog:

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 28 nov 2014, 17:09

Ook niets kunnen kopen.

Afgelopen zondag aangemeld voor de online veiling, toen ik thuiskwam gelijk de computer aangezet en ingelogd bij MPOauctions.
Wil ik naar de live veiling komt er een bericht dat ik nog niet ben aangemeld, gelijk opgebeld krijg ik iemand aan de lijn die er geen verstand van had en dat ze me terug zouden bellen ( dit terwijl de munt waar ik op wilde bieden waarschijnlijk al bijna aan de beurt was). gelukkig werd ik na 2 minuten al terug gebeld en blijkt dat je je voor de live veiling nog een keer apart aan moet melden en dat dit normaal een dag verwerkingstijd heeft, de medewerker had me gelukkig gelijk aangemeld.
Eenmaal ingelogd en aangemeld kon ik alsnog naar de live veiling, waar ik zag dat het kavel waar ik op wilde bieden 2 minuten daarvoor was verkocht :crying:

Volgende keer beter :knipoog:
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

merijn11
Donateur
Donateur

Bericht door merijn11 » 28 nov 2014, 18:21

welk kavel Sander?

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 28 nov 2014, 18:23

de 25 cent 1967 proof
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 28 nov 2014, 18:53

Ik had me woensdag aangemeld, nooit meer wat gehoord. Gelukkig was ik wel in de zaal aanwezig. Er werd me al verteld dat het qua aanmeldingen een gekkenhuis was. Als ze 1 aanmelding verwerkt hadden stonden er alweer 5 te wachten.

Alfred

Johanavw
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Johanavw » 28 nov 2014, 19:04

Heb me aangemeld toen de catalogus online kwam. Duurde toen iets meer dan 24 uur voordat de aanmelding verwerkt was. Heb hier voor gekozen omdat er te weinig kavels waren die de reiskosten verantwoorden vanuit Friesland. Het is me op zich goed bevallen, behalve dat de veilingmeester niet echt rekening hield met dat de online biedingen met een kleine vertraging binnen kwamen. Het geluid loopt ook niet synchroon met de live situatie. Dat staat duidelijk aangegeven op de site. Het bied balkje is het enige wat on time loopt.
Verzamelaar van bankbiljetten uit (voormalig) communistische landen.

Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.

Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.

€ 2,- CC

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 28 nov 2014, 19:09

Om eerlijk te zijn was het niet echt snugger van me om mezelf op het laatste moment aan te melden maar ik dacht dat mijn inlog gegevens wel voldoende waren.

Alfred

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 28 nov 2014, 20:01

Bij de biljetten was er ook weer 1 in de zaal die er met het meeste vandoor ging,
Nummertje 64 (als ik me goed kan herinneren),

Volgens mij is dat die kerel van firma de Ruijter toch (verzamelaarsmarkt),
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 28 nov 2014, 20:19

Yep, de Ruijter was het. Er was er nog eentje en die twee liggen elkaar niet dus ze boden tegen elkaar op wat ze duizenden euro's heeft gekost. Uiteraard lachende derde de MPO en de aanbieders van de biljetten.

Alfred

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 28 nov 2014, 22:09

Ilosab schreef:Yep, de Ruijter was het. Er was er nog eentje en die twee liggen elkaar niet dus ze boden tegen elkaar op wat ze duizenden euro's heeft gekost. Uiteraard lachende derde de MPO en de aanbieders van de biljetten.

Alfred
Zou dat vandaag ook bij de provinciale munten zo geweest zijn? Eén of twee firma's die opkopen wat ze willen en zo de prijzen beïnvloeden? Ik denk dat heel wat mensen in de zaal en de bieders thuis aardig flauw werden van nummer 8278 en zijn runner up / concullega 8347. Als dat vaker gaat voorkomen hoef ik me niet meer aan te melden voor de veiling van MPO. Als meer mensen diezelfde conclusie trekken zullen de aangeboden munten voor beduidend minder weg gaan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat MPO blij is met één of twee kopers die er met het grootste gedeelte van de meer bijzondere munten vandoor gaan. Lijkt me redelijk funest voor de populariteit van de veiling.

Ik moet trouwens zeggen dat de software van MPO prima werkte. Ik had geen last van vertraging van het geluid t.o.v. het beeld. De stemmen van de veilingmeesters waren prima hoorbaar en alles verliep heel gladjes. Alleen jammer dat er deze keer geen aankopen waren... :knipoog:

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 28 nov 2014, 22:26

Helaas kon ik niet live in de zaal aanwezig zijn en heb dan ook mijn biedingen via internet vooraf gedaan.
Geen idee of ik er één gewonnen heb, dat is nog even afwachten.
Het betrof o.a. de volgende kavels:

https://mpoauctions.com/nl/bladeren?aid ... &lid=27005

https://mpoauctions.com/nl/bladeren?aid ... &lid=27108

Terug naar “Veilingen”