Karel de Geus april 2014

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Karel de Geus april 2014

Bericht door Jan W » 03 mei 2014, 22:58

Dat de veilingmeester meer dan sterke hints geeft dat het hoogste schriftelijke bod (bijna) bereikt is komt vaker voor. Ik hoor hetzelfde op sommige Duitse internetveilingen. De veilingmeester gaat dan gewoon voor de hoogste opbrengst. Goed voor de inbrenger en zeker ook voor de veilinghouder zelf. Maar het blijft wel een beetje vreemd natuurlijk.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 04 mei 2014, 14:08

Ik blijf dat een vorm van oplichting vinden want daaruit blijkt dat het geen nut heeft om schriftelijke biedingen in te sturen als men beseft dat de veilingmeester hints geeft omtrent het hoogste bod.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 04 mei 2014, 17:41

Dat ben ik niet met je eens, ik vind het eerder een beloning om daadwerkelijk naar de veiling te komen.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 04 mei 2014, 20:23

Hoezo beloning? Dus door dit soort praktijken moet je dus eigenlijk verplicht naar de veiling om enige kans van slagen te hebben want anders loop je de kans om geen kans te hebben met een schriftelijke bieding. Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik circa 50 vrije dagen per jaar heb maar er zijn er velen die de weinige dagen aan hun gezin etc. besteden dan aan een veiling en vanwege werkzaamheden niet via internet kunnen bieden.

Fred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 04 mei 2014, 21:06

Het roepen van: "bij zoveel ben ik weg" of "110 euro kan van mij uit" is echt niet iets wat alleen bij Karel gebeurd, maar ook bij andere veilinghuizen.

Als je echt een stuk van een veiling wilt hebben, dan moet je mijns inziens, je kans van slagen nooit van internet of schriftelijk bieden af laten hangen. Een dagje vrij nemen, heb ik er persoonlijk wel voor over.
Is dat geen optie, spreek dan vooraf af, dat je wordt gebelt door het veilinghuis, zodat je telefonisch kan meebieden, als het door jou begeerde kavel ter tafel komt.
Kan je zelfs geen 5 minuten vrij krijgen voor dat belletje, maak dan de afspraak dat iemand anders voor je bied, die toch voornemens is, om in de zaal te gaan zitten. (Wie er zitten zie je vooraf al in een topic als deze)

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 04 mei 2014, 21:38

Voor zover ik heb ervaren gebeurt het alleen als de schriftelijke bieding tegen het hoogste bedrag zit, en krijgt op zo'n manier de zaal de kans er net overheen te bieden. Ik zie het probleem dan ook niet echt, als je iets graag wilt hebben, en je kunt niet aanwezig zijn, bied dan zeker genoeg.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 05 mei 2014, 09:21

Nico schreef:Voor zover ik heb ervaren gebeurt het alleen als de schriftelijke bieding tegen het hoogste bedrag zit, en krijgt op zo'n manier de zaal de kans er net overheen te bieden. Ik zie het probleem dan ook niet echt, als je iets graag wilt hebben, en je kunt niet aanwezig zijn, bied dan zeker genoeg.
Wat Ron schrijft zijn goede alternatieven om toch iets te pakken te krijgen en het is bij Karel de Geus zeker niet de enige veiling waar het gebeurt.
Het maakt niets uit of een schriftelijke bieding tegen het hoogste bedrag aanzit, een veilingmeester hoort zoiets niet te zeggen. Iemand met een schriftelijke bieding moet dezelfde kansen krijgen als degene die in de zaal zit. Als degene in de zaal het object echt wil hebben dan moet hij meer bieden, doet men dat niet dan is het voor de schriftelijke bieder, zo simpel is het. Niet iemand in de zaal bevoordelen t.o.v. een schriftelijke bieder.

Alfred

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 okt 2014, 09:08

Op 27 en 28 oktober is er weer een nieuwe veiling, zie http://www.kareldegeus.nl/veiling.html

Alfred

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 06 okt 2014, 12:44

Ilosab schreef:Op 27 en 28 oktober is er weer een nieuwe veiling, zie http://www.kareldegeus.nl/veiling.html

Alfred
Ik zou een nieuw topic maken, dan klopt de datum in de titel.

Dan kan ik in dat topic reageren dat de catalogus indrukwekkend dik is, met een grote hoeveelheid provinciaal. :knipoog:

Of Misschien kan een moderator dit verplaatsen.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 okt 2014, 13:45

Nieuw topic aangemaakt.

Alfred

Terug naar “Veilingen”