Koevoets numismatics: nieuwe kavels op Ebay

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Re: Koevoets numismatics: nieuwe kavels op Ebay

Bericht door Koevoets numismatics » 24 feb 2019, 10:30

Ah, er stond al een vergelijkbare reactie van spatbord.

Het kan wel veel meer zijn dan 5% overigens, want echt alles wordt doorberekend, er zijn vaste kosten per betaling, een percentage van de betaling afhankelijk van het land van waaruit betaald wordt en een percentage voor het omwisselen van valuta.

Ik verkoop alles in dollars en zo kunnen de PayPal kosten voor mij oplopen tot maar liefst 11% in totaal!

En ik heb zelfs een Amerikaanse bankrekening in dollars, maar die mag ik weer niet koppelen aan mijn Nederlandse PayPal rekening, dus die valutaomrekening betaal ik ALTIJD (2,5%).

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 24 feb 2019, 10:51

Misschien leuk om een rekenvoorbeeld te geven van de kosten als je op ebay.com verkoopt en met PayPal betaald wordt.

Stel ik koop een munt in voor 100 Euro. Deze veil ik op eBay en deze wordt afgeslagen op 150$ (€132,26), dan denk je leuk verdiend, toch?

Allereerst moet ik uit mijn marge de BTW halen, maar dat gaat helaas uit de brutomarge, in dit geval is dat €5,60.

Ebay heeft me €0,22 in rekening gebracht voor het plaatsen en €0,09 om de aanbieding op een bepaalde tijd te laten aflopen (1 minuut tussen de kavels). Ebay rekent over deze verkoop ook nog eens 6,15% verkoopcommissie af (€8,13). Dat Ebay dit bedrag ook rekent over de verzendkosten laat ik zelfs nog even buiten beschouwing.

Stel de klant komt uit Indonesië, Australië of Rusland (alles buiten Europa, Vs of canada), dan rekent PayPal mij $0,30 voor de betaling en 5,4% van de omzet. (€6,31)

Dan wil ik deze omzet graag naar mijn Nederlandse bankrekening overschrijven en dan brengt PayPal nog 2,5% in rekening (dit doen ze overigens ook al aan de koper, als deze met een valuta anders dan dollar betaalt). (€3,12)

Mijn brutomarge wordt dan: €32,26-5,60-0,22-0,09-8,13-6,31-3,12= €8,79 ofwel 6,6% van de omzet.

Daar mogen dan de overige bedrijfskosten en de inkomstenbelasting nog vanaf :knipoog:

Mijn winst haal ik dus voornamelijk uit klanten die per bank betalen, bijverkopen buiten eBay en als de kavels veel hoger worden afgeslagen dan in dit rekenvoorbeeld.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 24 feb 2019, 11:23

Dat is nog extremer dan wat ik dacht. Ik ben vrij allergisch wanneer er ongebruikelijk hoge kosten in rekening worden gebracht voor het betalingsverkeer, of dat nou wel of niet aan de klant wordt doorberekend. Uiteindelijk betaalt de klant altijd.
Daarom hou ik al niet van credit cards, en betaal ik alleen met Paypal als het niet anders kan. Ik vind de structuur van Paypal bijna crimineel. Vooral die marge die ze rekenen op valutaconversie... Overigens is dat iets waar webwinkels als Amazon inmiddels ook wel door hebben dat er veel verdiend kan worden. Je kunt er gerust van uit gaan dat wanneer je iets koopt in bijv. USD en de webwinkel biedt je aan om in EUR te betalen, dat je een oor aangenaaid wordt. De wisselkoers is zonder uitzondering slechter dan de koers die je krijgt op je credit card als je gewoon in de originele valuta betaalt. En Visa/Mastercard nemen al een zeer ruime marge...

Moraal van het verhaal: als je liever hebt dat de verkoper een paar meer centen overhoudt dan dat een grote Amerikaanse multinational meer verdient, kies dan altijd de goedkoopste betaalmethode. En dat is niet credit card of paypal.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 feb 2019, 13:29

spatbord schreef:
24 feb 2019, 10:12
Dat ligt eraan wat je criteria zijn. Een bankbetaling in Eurogebied is gratis
Binnen Nederland wel, maar dat geldt niet overal in de EU, in Griekenland bijvoorbeeld moet er behoorlijk voor een bankbetaling worden betaald en ook Portugal is niet gratis volgens mij.
spatbord schreef:
Paypal rekent zo'n 5% van de verkoopprijs.
Volgens mij is het maximaal 3,5 procent, om dat naar 5 af te ronden is wat overdreven ;)
spatbord schreef:
Daarnaast moet bij betaling met Paypal aangetekend verzonden worden.
Is voor mij nieuw, ik ontvang ook regelmatig met Paypal betaalde artikelen die niet aangetekend zijn. Hoe zou Paypal dit overigens moeten controleren?
spatbord schreef:
Per saldo is het dus een goede optie voor Paypal zelf
Dat lijkt me logisch, we leven in een kapitalistisch systeem waarin diensten dus betaald moeten worden en de dienstverlener een winstoogmerk heeft.
Als jij verkoopt doe je dat ook in eerste instantie voor jouw verdienste en niet voor de andere partij....
spatbord schreef:
In andere gevallen, niet zozeer.
Het is snel, eenvoudig en biedt bescherming aan kopers, vanzelfsprekend hangt daar een prijskaartje aan.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 feb 2019, 13:38

spatbord schreef:
24 feb 2019, 11:23
Vooral die marge die ze rekenen op valutaconversie...
Daar willen ze inderdaad ook graag aan verdienen, maar dat is je eigen keuze.
Ook bij Paypal kun je er voor kiezen om de valutaconversie door je bank of creditcardmaatschappij te laten doen, en dat is vrijwel altijd voordeliger.
Het is wel altijd weer zoeken hoe je dat moet regelen, want Paypal verstopt graag dit soort opties...

Overigens betekent het wel dat in het geval een betaling teruggedraaid moet worden je bij de bank of creditcardmaatschappij je meestal 2x de valutaconversie betaalt.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 feb 2019, 13:40

Koevoets numismatics schreef:
24 feb 2019, 10:23
Het risico en de kosten komen dus altijd voor rekening van de verkoper.
Voor een zakelijke verkoper geldt altijd dat het risico voor rekening van de verkoper is, ongeacht de betaalwijze.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 feb 2019, 13:46

spatbord schreef:
Je kunt er gerust van uit gaan dat wanneer je iets koopt in bijv. USD en de webwinkel biedt je aan om in EUR te betalen, dat je een oor aangenaaid wordt. De wisselkoers is zonder uitzondering slechter dan de koers die je krijgt op je credit card als je gewoon in de originele valuta betaalt.
Dat is zeker niet per definitie waar! Voor Amerikaanse webshops waarschijnlijk wel, maar bij grotere Chinese webshops is het in euro betalen vaak voordeliger dan in dollars te betalen en de ongeveer 2,5 % extra aan je creditcardcompany te betalen.
Oftewel, voor groter bedragen altijd even narekenen.

Amerikaanse bedrijven proberen je bijna altijd een oor aan te naaien, kijk bijvoorbeeld eens naar prijzen van Apple producten, ze zijn in de VS in USD zelfs behoorlijk lager dan hier in EUR en dat terwijl een dollar toch aanmerkelijk minder waard is dan een euro...

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 24 feb 2019, 13:54

24 sep 2017, 04:24
sjors-sjors schreef:Verschrikkelijk, ik bied 10$ per keer en dan wordt je met 1$ of 0,50$ overboden. Daarom heb ik een hekel aan marktplaats of ebay.

Sjors, zie de uitleg van spatbord. Ik vind het enigszins jammer dat je je dan hier negatief uitlaat over Marktplaats en eBay in mijn topic. Terwijl het er op lijkt dat je het biedsysteem niet helemaal begrijpt. Misschien ontmoedig je hiermee andere bieders die misschien geïnteresseerd zijn in mijn munten. Eigenlijk is dat niet eerlijk vind je wel? Met mijn aanbiedingen heeft dat tenslotte weinig te maken.
Ik denk dat Sjors heel goed door heeft hoe het biedsysteem van eBay werkt. Ikzelf biedt tegenwoordig ook maar mondjesmaat op eBay om dezelfde reden. Op Marktplaats kan ik mij niet herinneren dat ik ooit geboden heb, laten we het maar houden op een keer of twee.

Als ik een bod op een artikel uitbreng heb ik er geen enkele behoefte aan dat mijn bod bekend wordt gemaakt (ook al is het niet mijn maximun bod). Indien dit wel gebeurd zoals b.v. bij eBay dan ben ik (hetzelfde geldt uiteraard ook voor de andere bieders) enkel en alleen de prijs aan het opdrijven. Ook sommige veilinghuizen hanteren deze taktiek. Leuk voor jouw als verkoper maar minder voor de verzamelaar, vind je niet? Uiteindelijk leidt dit er ook toe dat noch de verzamelaar iets kan kopen noch de handelaar iets kan verkopen. Overigens moet een handelaar ook inkopen doen waarbij hij tegen andere handelaren en/of verzamelaars moet opbieden en als hij duur moet inkopen dan moet hij nog duurder verkopen.

Misschien is het het overwegen waard om een eigen winkelsite te openen als je deze al niet hebt. Dan heb je ook veel minder last van allerlei kosten dat eBay of Marktplaats in rekening brengt. Nadeel is dan misschien weer dat zo'n site in de lucht houden ook geld kost.

Verder hoef je je volgens mij geen zorgen te maken of de opmerkingen van Sjors en nu die van mij mensen zal weerhouden om te bieden op iets wat ze graag willen hebben. Als ze niet bieden dan zijn het om hele andere redenen zoals: concurentverzamelaars op de hoogte houden van persoonlijke biedingen, vraagprijs te hoog, verzendprijs te hoog, kwaliteit/prijs niet in verhouding, verkoper onbekend en met te veel negatieve beoordelingen, etc.

Gr.

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 24 feb 2019, 14:11

@JO3023 Je reageert op een bericht van Sjors van september 2017.

Mijn recente reactie was op Ilosab, die een vraag stelde over PayPal.

Een eigen site heeft voordelen, zoals zelf bepalen wat de betaalmethodes en verzendwijzen zijn en geen commissies, het allergrootste nadeel is het bereik. Hoe bereik je nieuwe klanten zonder enorme kosten? Dat is de reden dat ik maar moeilijk loskom van Ebay.

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 24 feb 2019, 14:22

llinde schreef:
24 feb 2019, 13:29
spatbord schreef:
Dat ligt eraan wat je criteria zijn. Een bankbetaling in Eurogebied is gratis
Binnen Nederland wel, maar dat geldt niet overal in de EU, in Griekenland bijvoorbeeld moet er behoorlijk voor een bankbetaling worden betaald en ook Portugal is niet gratis volgens mij.
Binnen de SEPA-zone kosten bankbetalingen hetzelfde als wordt gerekend voor een binnenlandse betaling, althans, dat zou zo moeten zijn.
llinde schreef:
spatbord schreef:
Paypal rekent zo'n 5% van de verkoopprijs.
Volgens mij is het maximaal 3,5 procent, om dat naar 5 af te ronden is wat overdreven ;)
Zoals ik al zei, is het tussen de 3,4 en 5,4%, exclusief vaste kosten en valutaconversie.
llinde schreef:
spatbord schreef:
Daarnaast moet bij betaling met Paypal aangetekend verzonden worden.
Is voor mij nieuw, ik ontvang ook regelmatig met Paypal betaalde artikelen die niet aangetekend zijn. Hoe zou Paypal dit overigens moeten controleren?
Om als verkoper beschermd te zijn moet je een trackingnummer kunnen overleggen bij een dispuut. Als de klant dus kiest voor PayPal betaling met normale verzending (helaas in eBay niet uit te sluiten) dan kan de koper altijd zeggen niks te hebben ontvangen en krijgt dan ALTIJD zijn geld terug. De verkoper is dan zijn goederen kwijt, zijn verzendkosten, zijn geld en daarbovenop nog eens de PayPal en eBaykosten. Om deze reden heb ik een paar jaar alles aangetekend verzonden via Deutsche Post, maar die zijn helaas enorm veel duurder gewonden per 1 januari 2019. Nu dus weer standaard verzending via PostNL met het bijbehorende risico voor de verkoper.

llinde schreef:
spatbord schreef:
Per saldo is het dus een goede optie voor Paypal zelf
Dat lijkt me logisch, we leven in een kapitalistisch systeem waarin diensten dus betaald moeten worden en de dienstverlener een winstoogmerk heeft.
Als jij verkoopt doe je dat ook in eerste instantie voor jouw verdienste en niet voor de andere partij....
spatbord schreef:
In andere gevallen, niet zozeer.
Het is snel, eenvoudig en biedt bescherming aan kopers, vanzelfsprekend hangt daar een prijskaartje aan.
Werk jij bij PayPal? :knipoog:

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 24 feb 2019, 14:34

llinde schreef:
24 feb 2019, 13:38
spatbord schreef:
Vooral die marge die ze rekenen op valutaconversie...
Daar willen ze inderdaad ook graag aan verdienen, maar dat is je eigen keuze.
Ook bij Paypal kun je er voor kiezen om de valutaconversie door je bank of creditcardmaatschappij te laten doen, en dat is vrijwel altijd voordeliger.
Het is wel altijd weer zoeken hoe je dat moet regelen, want Paypal verstopt graag dit soort opties...

Overigens betekent het wel dat in het geval een betaling teruggedraaid moet worden je bij de bank of creditcardmaatschappij je meestal 2x de valutaconversie betaalt.
Je kunt bij PayPal helemaal niet kiezen wie de valutaconversie uitvoert. Alleen in het geval van een creditkaardBETALING via PayPal kan dit. Met het uitkeren van een dollarsaldo heeft dit niks te maken. Dat kost altijd dik geld, zelfs als je een dollarrekening hebt, zoals ik, want die MAG ik niet koppelen aan mijn Nederlandse PayPal account.

Ik ben het wél met je eens dat het mijn vrije keus is om gebruik te maken van eBay en PayPal. Maar binnen die beslissing is de verdere keuzevreiheid nihil en dat is ook hun businessmodel. Het wordt ook elk jaar een beetje duurder en er zijn elk voorjaar en najaar steeds een paar extra beleidsmaatregelen en meer restricties voor verkopers. Uiteindelijk zal het gewoon niet meer winstgevend genoeg zijn, zeker gezien de dalende bezoekersaantallen, de drastisch teruggelopen views per object en de vaak dramatische biedingen op soms toch hele mooie en zeldzame items. De metafoor met de kikker in de pan water die aan de kook wordt gebracht gaat hier zeker op.

Overigens wil ik hier niet als een zeurpiet overkomen, want ik kan nog steeds de kost verdienen met deze handel en voor de toekomst heb ik nog altijd de mogelijkheid om mijn IT-carrière weer nieuw leven in te blazen.

Die eigen site zal er op termijn zeker ook komen, maar de lancering daarvan ben ik al járen aan het uitstellen :knipoog:

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 24 feb 2019, 14:39

24 feb 2019, 14:11
@JO3023 Je reageert op een bericht van Sjors van september 2017.

Mijn recente reactie was op Ilosab, die een vraag stelde over PayPal.

Een eigen site heeft voordelen, zoals zelf bepalen wat de betaalmethodes en verzendwijzen zijn en geen commissies, het allergrootste nadeel is het bereik. Hoe bereik je nieuwe klanten zonder enorme kosten? Dat is de reden dat ik maar moeilijk loskom van Ebay.
Hallo Koevoets numismatics,

Ik lees altijd een paar berichten terug zonder rekening mee te houden dat er wel eens een grote tijdsprong gemaakt kan zijn.

Desalniettemin sloot de opmerking van Sjors redelijk aan bij de laatste entries en vond en vindt ik zijn kritiek nog steeds anno 2019 relevant. Van verschillende kanten heb ik gehoord dat de verkopen via eBay behoorlijk zijn teruggevallen. Als ik naar mijzelf kijk dan geloof ik dat zonder meer. Om toch maar de inkomsten op pijl te houden gaan de kosten voor verscheidene andere zaken omhoog.

Persoonlijk koop ik tegenwoordig toch weer liever bij een handelaar maar een winkel hebben is tegenwoordig ook bijna niet meer te doen. En ook een grote voorraad aanhouden is onmogelijk. Het draait tegenwoordig meer om snel omzet maken.

Ik heb voor de problematiek waar veel munthandelaren mee te kampen hebben in ieder geval geen kant en klare oplossing.

Succes met je komende veilingen.

Gr.
Laatst gewijzigd door JO3023 op 24 feb 2019, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 24 feb 2019, 15:09

Dank je.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 feb 2019, 19:11

JO3023 schreef:
24 feb 2019, 13:54
Indien dit wel gebeurd zoals b.v. bij eBay dan ben ik (hetzelfde geldt uiteraard ook voor de andere bieders) enkel en alleen de prijs aan het opdrijven.
Het doel van een veiling is toch ALTIJD om de prijs op te drijven?
Een veiling is er niet voor de koper, maar voor de verkoper.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 feb 2019, 19:20

24 feb 2019, 14:22
Binnen de SEPA-zone kosten bankbetalingen hetzelfde als wordt gerekend voor een binnenlandse betaling, althans, dat zou zo moeten zijn.
Dat klopt, maar dat is dus iets anders dan gratis, ik koop ook wel eens wat van een Griekse ruilpartner en dan heeft hij liever betaling met Paypal omdat dat goedkoper is, zeker als je het regelt als betaling aan vrienden. In dat geval is het namelijk helemaal gratis.
Hij laat het saldo gewoon op zijn Paypal rekening staan om er mee te betalen en betaalt dan dus ook niets. Griekenland heeft ook voor binnenlandse betalingen nog een forse provisie.
Om als verkoper beschermd te zijn moet je een trackingnummer kunnen overleggen bij een dispuut. Als de klant dus kiest voor PayPal betaling met normale verzending (helaas in eBay niet uit te sluiten) dan kan de koper altijd zeggen niks te hebben ontvangen en krijgt dan ALTIJD zijn geld terug. De verkoper is dan zijn goederen kwijt, zijn verzendkosten, zijn geld en daarbovenop nog eens de PayPal en eBaykosten. Om deze reden heb ik een paar jaar alles aangetekend verzonden via Deutsche Post, maar die zijn helaas enorm veel duurder gewonden per 1 januari 2019. Nu dus weer standaard verzending via PostNL met het bijbehorende risico voor de verkoper.
Als je als verkoper bescherming wilt dan zit daar een prijskaartje aan, net zoals voor een koper bescherming ook meestal een prijskaartje heeft. Voor niets gaat de zon op. ;)
Werk jij bij PayPal? :knipoog:
Nee, maar probeer er wel als koper zoveel mogelijk voordeel van te hebben. Je hebt bescherming en ook als dat een paar procent kost kan dat de moeite waard zijn, niet elke verkoper reageert even netjes bij problemen.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 feb 2019, 19:23

24 feb 2019, 14:34
Je kunt bij PayPal helemaal niet kiezen wie de valutaconversie uitvoert. Alleen in het geval van een creditkaardBETALING via PayPal kan dit. Met het uitkeren van een dollarsaldo heeft dit niks te maken. Dat kost altijd dik geld, zelfs als je een dollarrekening hebt, zoals ik, want die MAG ik niet koppelen aan mijn Nederlandse PayPal account.
Waarom laat je het geld niet gewoon op je Paypal account staan, bij een bank krijg je er tegenwoordig ook geen serieus bedrag aan rente voor dus daar hoef je het niet voor te doen of laten.

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 24 feb 2019, 20:16

llinde schreef:
24 feb 2019, 19:11
JO3023 schreef:
24 feb 2019, 13:54
Indien dit wel gebeurd zoals b.v. bij eBay dan ben ik (hetzelfde geldt uiteraard ook voor de andere bieders) enkel en alleen de prijs aan het opdrijven.
Het doel van een veiling is toch ALTIJD om de prijs op te drijven?
Een veiling is er niet voor de koper, maar voor de verkoper.
Dat klopt. Alleen kun je de prijs ook kunstmatig opdrijven door concurentbieders van elkaars biedingen op de hoogte te houden. Als je jezelf als verzamelaar niet kunt beheersen dan laat je je dus meeslepen en biedt je doorgaans te veel.

Daarom biedt ik nooit online en ook schriftelijk bijna niet meer op veilingen (uizonderingen daargelaten).

Het blijft mij dan ook verbazen als ik telkens weer lees dat munten op veilingen aanschaffen goedkoper zou zijn dan bij een handelaar kopen. Handelaren proberen wel de veilingprijzen voor hun munten te vragen maar onderhandelen is tegenwoordig ook bijna altijd mogelijk. Uiteraard realiseer ik mij dat veel handelaren hun munten op veilingen kopen.

Kortom het verzamelen is er niet makkelijker op geworden.

Gr.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 feb 2019, 21:28

JO3023 schreef:
24 feb 2019, 20:16
Dat klopt. Alleen kun je de prijs ook kunstmatig opdrijven door concurentbieders van elkaars biedingen op de hoogte te houden. Als je jezelf als verzamelaar niet kunt beheersen dan laat je je dus meeslepen en biedt je doorgaans te veel.
Als je gewoon een ouderwetse (niet online) veiling hebt is iedereen ook direct op de hoogte van het hoogste bod. Alleen weet je op dat moment natuurlijk niet hoe lang de bieder blijft verhogen. Op zich vind ik een biedsysteem zoals ebay dat hanteert niet echt kunstmatig, maar vanzelfsprekend is het zo ingericht dat bieders zoveel mogelijk tegen elkaar opbieden, maar dat probeert een veilingmeester net zo goed aan te wakkeren.
Eigenlijk kan je nooit stellen dat je te veel hebt geboden op een veiling, je hebt alleen maar net iets meer geboden als ieder ander als je de veiling wint, en als je de veiling niet wint heb je dus te weinig geboden.
Als je bedoelt dat je verder gaat dan wat je je kunt veroorloven is het natuurlijk een ander verhaal. Er zit een soort verslavingselement in veilingen. Mensen kunnen het vaak niet hebben als iemand anders net iets meer betaalt en dan het object heeft. Dan blijven ze zitten met het gevoel dat ze dat kleine beetje eigenlijk ook wel hadden willen betalen...
JO3023 schreef:
24 feb 2019, 20:16
Het blijft mij dan ook verbazen als ik telkens weer lees dat munten op veilingen aanschaffen goedkoper zou zijn dan bij een handelaar kopen.
Dat zal je alleen lukken als er minder vraag is voor het object dan de verkoper die het laat veilen heeft ingeschat, en er ook geen minimum of een laag minimum door de verkoper is vastgelegd.
Als je je gezond verstand gebruikt moet je concluderen dat er bij een veiling gemiddeld inderdaad meer voor objecten moet worden betaald, het veilinghuis moet immers ook verdienen!
Je leest in de praktijk natuurlijk alleen de succesverhalen van bieders, iedereen is trots op het behaalde koopje en laat dit aan iedereen weten die het maar wil horen. Iemand die er achter komt dat hij op de veiling te veel heeft betaalt hoor je niet...

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 24 feb 2019, 22:43

llinde schreef:
24 feb 2019, 19:23
24 feb 2019, 14:34
Waarom laat je het geld niet gewoon op je Paypal account staan, bij een bank krijg je er tegenwoordig ook geen serieus bedrag aan rente voor dus daar hoef je het niet voor te doen of laten.
Omdat er rekeningen betaald moeten worden en dat kan helaas niet in PayPal dollars :knipoog:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 25 feb 2019, 09:32

Ik gaf een simpele reactie omtrent betalen met Paypal maar verwachtte niet dat het zou uitlopen op een behoorlijke discussie. Ik betaal in principe met een bankoverschrijving, dat heeft mijn voorkeur. Daarnaast eventueel met paypal als de verkoper daarom vraagt en met een creditcard betaal ik nooit, uitsluitend voor vakanties of hotelboekingen. Als je met paypal hebt betaald en je ontvangt de biljetten niet (in mijn geval dan) dan is het niet altijd zeker dat je je geld terugkrijgt. Is me 1 x overkomen en paypal gaf het voordeel van de twijfel aan de verkoper terwijl hij geen bewijs van een aangetekende verzending kon overleggen. Na een hevige strijd heb ik toch mijn geld teruggekregen maar dat duurde wel 2 maanden. Op eBay bied ik alleen op het laatste moment, zo'n 10 seconden voor het verstrijken van de veiling. Ik heb een bedrag in mijn hoofd wat ik ervoor over heb en als ik dan wordt overboden dan is dat jammer.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 25 feb 2019, 18:51

Ilosab schreef:
25 feb 2019, 09:32
Op eBay bied ik alleen op het laatste moment, zo'n 10 seconden voor het verstrijken van de veiling. Ik heb een bedrag in mijn hoofd wat ik ervoor over heb en als ik dan wordt overboden dan is dat jammer.
Heel verstandig, dat is de enige manier om niet meer uit te geven dan je van plan was.
Maar wat doe je nu als je 10 seconden voor het verstrijken ziet dat de prijs net een paar dubbeltjes of zo boven het bedrag in je hoofd ligt, ga je dan niet meer bieden? ;)

Luit

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 25 feb 2019, 23:24

JO3023, als ik je reacties soms lees vraag ik me echt af of je er nog wel plezier in hebt....
Marktwerking en gerotzooi vind in elke branche plaats en veilingen zijn altijd een medium met zowel hebzucht bij de aan- en verkopende partij.

Zelf bied ik altijd online en schriftelijk gelijk het eindbod wat ik in m'n hoofd heb. Heel verhelderend voor anderen, en heb dan ook vrijwel nooit spijt.
Als men alleen voor koopjes gaat prima, maar verwacht dan niet met veel topstukken thuis te komen, de rest van de markt is immers ook niet gek.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 26 feb 2019, 09:39

llinde schreef:
25 feb 2019, 18:51
Op eBay bied ik alleen op het laatste moment, zo'n 10 seconden voor het verstrijken van de veiling. Ik heb een bedrag in mijn hoofd wat ik ervoor over heb en als ik dan wordt overboden dan is dat jammer.

Heel verstandig, dat is de enige manier om niet meer uit te geven dan je van plan was.
Maar wat doe je nu als je 10 seconden voor het verstrijken ziet dat de prijs net een paar dubbeltjes of zo boven het bedrag in je hoofd ligt, ga je dan niet meer bieden? ;)
Luit
Als 10 seconden voor tijd het bod hoger ligt dan wat ik in gedachten heb dan bied ik niet meer, of het nu een paar dubbeltjes is of euro's. Ik heb datgene in mijn hoofd wat ik ervoor over heb en wat ik ervoor wil bieden. Als ik eenmaal meer ga bieden dan doe ik dat een volgende keer ook, ik kom dan niet in financiële problemen (zover laat ik het niet komen) maar dan ben ik wel principieel. Er zal ongetwijfeld nog wel een keer een kans komen dat zoiets wordt aangeboden of eventueel op een beurs. Het is maar een hobby, niet het einde van de wereld.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 26 feb 2019, 18:02

rtholen schreef:
25 feb 2019, 23:24
JO3023, als ik je reacties soms lees vraag ik me echt af of je er nog wel plezier in hebt....
Marktwerking en gerotzooi vind in elke branche plaats en veilingen zijn altijd een medium met zowel hebzucht bij de aan- en verkopende partij.

Zelf bied ik altijd online en schriftelijk gelijk het eindbod wat ik in m'n hoofd heb. Heel verhelderend voor anderen, en heb dan ook vrijwel nooit spijt.
Als men alleen voor koopjes gaat prima, maar verwacht dan niet met veel topstukken thuis te komen, de rest van de markt is immers ook niet gek.
Ik heb er nog steeds meer plezier in dan menige munthandelaar. Die klagen steen en been dat ze niets verkopen.

Mijn bied-taktiek is identiek aan die van jouw. Maar als je elke keer de hoofdprijs moet betalen om een munt mee naar huis te nemen dan koop je na verloop van tijd vanzelf niets meer.

Mijn verzameling bestaat uit, al zeg ik hetzelf, topstukken waar ik ook een topprijs voor heb betaald. Maar ook ik ben niet gek. En als ik geen munten meer verzamel of kan verzamelen dan verzamel ik wel wat anders. Keuze uit andere artikelen zat.

Gr.

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 26 feb 2019, 21:42

Ilosab schreef:
26 feb 2019, 09:39
llinde schreef:
25 feb 2019, 18:51

Luit
Als 10 seconden voor tijd het bod hoger ligt dan wat ik in gedachten heb dan bied ik niet meer, of het nu een paar dubbeltjes is of euro's. Ik heb datgene in mijn hoofd wat ik ervoor over heb en wat ik ervoor wil bieden.
Zo doe ik het ook Alfred, maar dan 4 sec voor tijd :knipoog: . Het moet wel een hobby blijven, maar op vele veiling zijn er genoeg mensen die zich niet in kunnen houden en het object perse moeten hebben.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Terug naar “Veilingen”