Catalogus veiling mei 2013

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Catalogus veiling mei 2013

Bericht door Willem » 19 mei 2013, 21:26

Wie de opbrengst lijst wil stuur mij een email, ik stuur dan de opbrengst lijst in pdf naar je toe.

Gr. Willem

merijn11
Donateur
Donateur

Bericht door merijn11 » 19 mei 2013, 21:34

Bedankt voor de tip!!

Ton
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Ton » 19 mei 2013, 22:34

matthijs11 schreef:Zelf bood ik via een biedbrief. Wat mij opvalt is dat alle loten die ik vorige en waarschijnlijk ook deze veiling won, zijn toegeslagen op de hoogte van mijn bod. In geen enkel geval is een bod toegeslagen voor minder als mijn bod. Bij andere veilingen gebeurd me dit meestal wel. Dit betekend dat ik telkens net een stap boven de concurrentie zit of dat ze direct inzetten op het hoogste schriftelijke bod. (Voorwaarden zeggen dat met een schriftelijk bod wordt meegeboden, vanaf startprijs) Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ik heb zelf ook via een biedbrief geboden. Het enige kavel waar ik de hoogste bieder was, had ik voor 30 euro terwijl mijn schriftelijke bieding 50 euro was. Ik denk dat je dus pech (of nou net geluk) gehad hebt.

matthijs11 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door matthijs11 » 19 mei 2013, 22:55

Ton schreef: Ik heb zelf ook via een biedbrief geboden. Het enige kavel waar ik de hoogste bieder was, had ik voor 30 euro terwijl mijn schriftelijke bieding 50 euro was. Ik denk dat je dus pech (of nou net geluk) gehad hebt.

Van de lotjes net boven de inzet snap ik het wel, maar degene waar ik ver boven de inzet zat was ik verbaast over. Het zal dan inderdaad wel stom toeval zijn.

Overigens werd er hoog geboden voor provinciaal, het lijkt erop dat ik dit keer maar twee lotjes gewonnen heb. Het scheelt dat ik wat zuinig heb gedaan heb met het oog op de npv veiling. Daar zitten ook een paar mooie munten bij!

merijn11
Donateur
Donateur

Bericht door merijn11 » 20 mei 2013, 13:19

valt me op dat de hype misslagen Euro voorbij is. Nagenoeg alle lots onverkocht.

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 21 mei 2013, 18:58

Ik heb tijdens de veiling 3 kavels kunnen bemachtigen, allen albums. Veel daarvan is niet het tonen waard.
Wel onderstaande 3 muntjes, ik heb reeds een uitgebreide verzameling, maar 1/2 farthing, een dubbele florin en 100 mon zaten daar nog niet tussen.
Die was ik ook nog nooit tegengekomen. Afbeelding

gr
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 21 mei 2013, 20:00

Er werden inderdaad ongelofelijk veel albums en doosjes met munten aangeboden. Uit erfenissen? Wel een vreemd idee dat mensen wellicht jaren bezig zijn geweest met een, in ieder geval in hun ogen, leuke verzameling die nu voor soms een paar tientjes van de hand gaat.

Wat zat er nu allemaal in die albums die jij kocht Ina?

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 21 mei 2013, 20:02

Ik belde trouwens gisteren op de bonnefooi naar MPO voor een munt uit de retourlijst. Werd er ook nog opgenomen op 2de pinksterdag :knipoog: . De aardige dame beloofde dat men mij vandaag zou terugbellen en inderdaad ging vanmorgen al op tijd de telefoon over. De munt was nog voorradig en zou meegeleverd worden. Goede service!

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 21 mei 2013, 20:28

Jan W schreef:Er werden inderdaad ongelofelijk veel albums en doosjes met munten aangeboden. Uit erfenissen? Wel een vreemd idee dat mensen wellicht jaren bezig zijn geweest met een, in ieder geval in hun ogen, leuke verzameling die nu voor soms een paar tientjes van de hand gaat.

Wat zat er nu allemaal in die albums die jij kocht Ina?
Jan, Dit keer waren er in verhouding tot andere veilingen (bij MPO) veel minder albums/doosjes. Vaak zie je aan de albums dat ze uit een bepaalde verzameling komen, is te zien aan handschrift, geur, indeling , de manier waarop die persoon verzamelt heeft. Ik vermoed dat het erfenissen zijn, ik kan me nauwelijks voorstellen dat die persoon gestopt is met verzamelen. Maar ik sluit niet uit dat een groot aantal van handelaren afkomstig zijn, deze albums zijn met veel minder zorg samengesteld. Mijn voorkeur gaat uit naar albums waarin ook oudere jaren, van voor 1900, aanwezig zijn. Een van de albums is een uit Engeland, ben net begonnen die uit te zoeken. Heb nu ca 30 munten gezien , allen farthings op type, startend in 1673 en eindigend in 1955. Nu komen de 1/2 pennies aan de beurt, de eerste die ik zie is 1720. In dit album zit ook de dubbele florin, die je op de foto ziet.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 21 mei 2013, 21:36

Klinkt op zich best goed mits het van redelijke kwaliteit is. Die oudere Engelse munten kunnen dan best waarde hebben. Succes met het uitzoeken en post even de leuke dingen die je tegen komt.

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 21 mei 2013, 22:10

Jan, hier een paar farthings,deze vind ik zelf de mooiste, de donkere vlek in het midden zit er niet in, komt door het fotograferen, kon die niet weg krijgen.
Afbeelding

gr
Ina

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 21 mei 2013, 22:35

penny 1797.jpg
En wat vind je van deze 2 stukken, in Krause staat de 2 pence als F voor $60 en VF voor $210, de 1 penny als F voor $15 en als VF voor $80. De 2 pence is m.i. toch VF, de 1 penny iets lager.
gr
Ina
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 mei 2013, 10:32

Dat zijn in ieder geval nog leuke munten om te zien. Het oudere koperwerk in betere staat dan Fine (de Engelsen zijn wat strenger dan wij: hun Fine is vaak kwalitatief een trede hoger dan onze Fraai) is echt de moeite waard. Cartwheel coinage van 1796 is erg populair en er worden soms hoge prijzen voor betaald. De Krause prijs van 210 dollar in Very Fine kan kloppen maar dan moet de munt al echt mooi zijn zonder randtikken en butsen (wat de meesten wel hebben). Ik heb zelf één cartwheel two pence, gewoon omdat het zo'n mooie (en zware!) munt is. Een paar jaar geleden in mooie staat nog kunnen kopen voor 20 euro in Assen op de Muntmanifestatie (maar ook met een bijna onvermijdelijk licht randtikje).

Dat Engelse geld is sowieso een heel mooi verzamelgebied. Vaak in mooie kwaliteit voor redelijke prijzen te krijgen.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 22 mei 2013, 11:34

Schitterende munt hoor die twee pence. Die kom je niet zo vaak tegen en zeker niet in deze mooie kwaliteit! :thumb up:
Er was zo'n mooie verzameling engeland op de MPO veiling, was maar twee mappen maar vol schitterende oude hoge kwaliteits munten. O.a. diverse oude crownsize munten. :kwijl:
Maar ja de inzet was € 2.500,-, dus net boven mijn budget :knipoog:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 mei 2013, 11:40

Er gingen 240 pence in een Brits pond. Dus 120 van deze twee pence carthwheels van 50 gram per stuk. Na het wisselen van een pond voor cartwheel two pences had je dus zomaar 6 kilo aan muntgeld in je portemonnee! :suprised:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 mei 2013, 18:24

koenmunten schreef:Schitterende munt hoor die twee pence. Die kom je niet zo vaak tegen en zeker niet in deze mooie kwaliteit! :thumb up:
Er was zo'n mooie verzameling engeland op de MPO veiling, was maar twee mappen maar vol schitterende oude hoge kwaliteits munten. O.a. diverse oude crownsize munten. :kwijl:
Maar ja de inzet was € 2.500,-, dus net boven mijn budget :knipoog:
Dat lot ging voor 6200 euro weg (exclusief 23% veilingkosten). De foto bij het lot liet veel normale halfcrowns (?) zien van George, III, William IV tot Victoria en George V in mooie tot veel minder mooie staat. Misschien niet echt representatief dus? In ieder geval nog een hoop geld, dan moeten er echt een paar hele mooie oude crowns tussen hebben gezeten :knipoog:

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 22 mei 2013, 19:46

Mijn getoonde munten komen niet uit dat lot, was ook veel en veel te ver boven mijn budget. Ik doe het met wat kleinere munten, farthings , pennies ipv crown.
Ik ben groot gebracht met de instelling, wie het kleine niet eert , is het grote niet weert.
ben in ieder geval blij met mijn aanwinsten
gr
Ina

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 mei 2013, 22:00

Nou ja, kleinere munten... een cartwheel two pence van 43 mm. doorsnede? :knipoog:

Maar ieder zijn/haar verzamelgebied en die Engelse pennies en onderdelen daarvan zijn mooie munten! Heel veel plezier er mee Ina.

Terug naar “Veilingen”