MPO Veiling 24 t/m 26 mei 2012

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: MPO Veiling 24 t/m 26 mei 2012

Bericht door Ilosab » 27 mei 2012, 18:59

Ik ben best tevreden na het bezichtigen van de opbrengstlijst op de site. Ik had 7 kavels ingediend en er zijn er 5 verkocht. Een aardig bedrag aan overgehouden dus zodra het geld op mijn rekening is bijgeschreven ga ik maar over tot het aanschaffen van ontbrekende kampgeld biljetten. In ieder geval kan ik vast een lijstje maken.

Groeten, een zeer tevreden Alfred :thumb up:
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 27 mei 2012, 20:05

Nu weet ik nog niets :(
Op twee loten is tot mijn maximum geboden, dus dat kan ikzelf zijn of een andere bieder.
Nog even geduld goor mij dus.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 27 mei 2012, 20:14

Ik denk persoonlijk dat schriftelijke biedingen gelijk op tafel komen. Waarschijnlijk ben jij degene die het gewonnen hebt of er moet iemand zijn geweest die schriftelijk hetzelfde heeft geboden als jij en zijn bod was eerder binnen dan die van jou. Iemand in de zaal kan nooit gewonnen hebben als jouw uitgebrachte biedingen op de opbrengstlijst staan want dan had er een hoger bod moeten staan. Afwachten of je een rekening krijgt. Als je een e-mailadres hebt opgegeven dan zul je die per e-mail krijgen, anders per reguliere post.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 29 mei 2012, 22:09

Vreemd, ik heb nog geen email ontvangen terwijl ik bij mijn registratie mijn emailadres natuurlijk wel moest opgeven. Ook nog geen antwoord op een nagestuurd mailtje voor een naverkoop munt. Hoe is MPO eigenlijk qua communicatie? Schulman deed het laatst allemaal heel snel (en had de leuke aanbieding om maar 10% opgeld extra te vragen i.p.v. de reguliere 20% bij de naverkoop).
Van Alsenoy deed het helemaal mooi: die stuurde de munten op plus de rekening. Terwijl ik daar nog nooit eerder wat op de veiling had gekocht... Dat is pas vertrouwen hebben.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 30 mei 2012, 08:01

Ik heb geen problemen qua communicatie met de MPO. Als ik een e-mail stuur krijg ik keurig een antwoord. Houd er wel rekening mee dat het Pinksteren is geweest en dat ze het wel een beetje druk hebben met de afhandeling van de verkochte kavels. Ik heb een rekening ontvangen van een gewonnen kavel Nederlands papiergeld. Die veiling was donderdagavond. Als het om wereldmunten gaat dan was dat de veiling van zaterdag dus één dezer dagen zal de mail wel komen lijkt me. En ik neem ook aan dat naverkoop afgehandeld wordt nadat de normale geveilde kavels zijn verwerkt.

Gr. Alfred

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 30 mei 2012, 17:58

Zelf heb ik de rekening voor de biedingen per internet al snel ontvangen en meteen afgehandeld. Van de schriftelijke biedingen nog niks vernomen. Mijn ervaring met het MPO is echter dat de betrouwbare molen soms niet al te snel draait maar zo'n veiling levert ook een berg werk en administratie op!
Zelf heb ik daar geen moeite mee; als ze dat soort werkzaamheden aan een callcentrum zouden uitbesteden of een zwikje tijdelijke uitzendkrachten zou het hun naam vermoedelijk niet ten goede komen! En ach, nogal wat objecten zijn al zolang op reis dat ze ook geen 'echte haast' meer hebben :hahaha: !
Een mailtje werkt wel om je 'bovenaan de lijst' te plaatsen weet ik. Ik wacht mijn beurt gewoon af en weet dat 'alles goed kom'!

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 30 mei 2012, 19:48

Juist, geduld is een schone zaak, het zal heus wel binnen komen, hetzij rekening hetzij aangeschaft kavel.

Gr. Alfred

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 30 mei 2012, 20:18

Grappig, ik kreeg vandaag per post de rekening van de naverkoop. keurig zonder verzendkosten. De rekening van de veiling is er nog niet. Ik heb even een mailtje gestuurd met het verzoek de andere rekening te mailen. Veel sneller en bespaart ze een postzegel. 8):

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 01 jun 2012, 09:03

Gisteren tot mijn verrassing een enveloppe van de MPO ontvangen met plantagemunt en factuur.
Ik had nog niets gehoord van de veiling van vorige week maar blijkbaar toch iets gewonnen.
Keurig geregeld dus, met betaling na toezending :angel: :
Afbeelding
1 dollar van de onderneming Bindjey, in uiterst matige kwaliteit, maar zeldzaam en hij stond al een tijdje op mijn lijstje ter vervanging van (en vergelijking met) een valse.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 01 jun 2012, 10:58

Na vanmorgen even gebeld te hebben met MPO nu per mail de rekening ontvangen. Op de rekening mist een munt die ik volgens mijn bidaccount voor 230 euro gewonnen had. Opnieuw bellen en na enig zoeken bleek dat de munt naar een schriftelijke bieder was gegaan voor 222 euro. Blijkbaar was de munt door de veilingmeester een fractie eerder afgeslagen dan dat de bieding op internet was stopgezet zodat mijn internetbieding nog wel geaccepteerd werd als hoogste bod.
Intussen heeft de schriftelijke bieder al betaald en is de munt al verzonden. Ik zag zondag op de opbrengstenlijst wel dat de hoogste bieding voor deze munt 222 euro was en verbaasde me daar al een beetje over. Opnieuw ingelogd op de site maar daar stond toch echt dat ik het winnende bod had gedaan voor 230 euro. Omdat ik de rekening pas vandaag kreeg werd me duidelijk dat hier iets mis is gegaan.
Tja, wat moet je hier nu mee?

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 01 jun 2012, 11:04

Jan W schreef:Na vanmorgen even gebeld te hebben met MPO nu per mail de rekening ontvangen. Op de rekening mist een munt die ik volgens mijn bidaccount voor 230 euro gewonnen had. Opnieuw bellen en na enig zoeken bleek dat de munt naar een schriftelijke bieder was gegaan voor 222 euro. Blijkbaar was de munt door de veilingmeester een fractie eerder afgeslagen dan dat de bieding op internet was stopgezet zodat mijn internetbieding nog wel geaccepteerd werd als hoogste bod.
Intussen heeft de schriftelijke bieder al betaald en is de munt al verzonden. Ik zag zondag op de opbrengstenlijst wel dat de hoogste bieding voor deze munt 222 euro was en verbaasde me daar al een beetje over. Opnieuw ingelogd op de site maar daar stond toch echt dat ik het winnende bod had gedaan voor 230 euro. Omdat ik de rekening pas vandaag kreeg werd me duidelijk dat hier iets mis is gegaan.
Tja, wat moet je hier nu mee?
:thumb down: :problem: :eeeh: :?

Vallen ze nu toch van de heilige troon, na al die hoera-verhalen van een aandeelhouder? :knipoog:
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 01 jun 2012, 11:48

Dat probleem had ik bij de vorige veiling van MPO, munten werden gewoon toegewezen aan bieders met een lager bod,
hoewel ik via internet een hoger bod plaatste , die veilingmeester slaat gewoon te vroeg af, of de internet verbinding
is te traag ? :(
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 01 jun 2012, 12:07

En hoe liep dat af? Bij mij gaven ze aan dat het nu eenmaal zo gelopen was (en er dus niets aan te doen was). Maar is er geen prestatieplicht in deze? In de veilingvoorwaarden staat bij nummer 2: Kavels worden toegewezen aan de hoogst biedende. Bij een gelijk bod van 2 schriftelijke bieders wordt het betreffende kavel toegewezen aan de bieder wiens bieding het eerst ontvangen is.
Ik snap wel dat MPO niet die munt gaat terugvragen bij de schriftelijke bieder maar ik vraag me af wat ik nu in hun plaats zou doen. Zorgen voor een gelijkwaardige munt omdat de klant in zijn recht staat? Compensatie bieden?

Als dit vaker voorkomt zullen ze toch een check moeten gaan doen op de geaccepteerde internetbiedingen en het bod waarvoor de munt is afgeslagen in de zaal? Ik zou me zorgen maken in hun geval. Het is een probleem wat bij MPO ligt en niet bij de klanten. Die mogen verwachten dat de gebruikte systemen en procedures naadloos zijn. Vooral gezien de soms forse bedragen die er in omgaan.

Ik ben benieuwd naar andere reacties. Hoe zouden jullie reageren?

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 01 jun 2012, 12:13

andres schreef:Dat probleem had ik bij de vorige veiling van MPO, munten werden gewoon toegewezen aan bieders met een lager bod,
hoewel ik via internet een hoger bod plaatste , die veilingmeester slaat gewoon te vroeg af, of de internet verbinding
is te traag ? :(
De veilingmeester slaat volgens mij niet te vroeg af maar ik gok erop (ik weet niet hoe dat precies in de praktijk werkt bij MPO) dat degene die de internetbiedingen stopzet na het afslaan van de veilingmeester te laat was. Maar dus ook niet een melding kreeg dat er nog een bod binnen de openstaande (internet) tijd binnenkwam. Ze hadden dus de bieding kunnen/moeten heropenen, iets wat wel vaker gebeurde.
En er lopen blijkbaar twee systemen naast elkaar: voor dezelfde munt wordt in de zaal het hoogste bod genoteerd (in dit geval een schriftelijk bod van 222 euro) én op internet wordt in mijn bidaccount vastgelegd dat ik een winnend bod heb van 230 euro. Er mist dus een extra check op volledigheid

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 01 jun 2012, 15:33

Beetje vreemde gang van zaken. Het is van de gekke dat het bod van 230 als hoogste werd geaccepteerd via internet maar toch werd verkocht voor 222. Of er is een bug in het systeem of er wordt te vroeg afgeslagen. Ik heb deze week ook 2 e-mails verstuurd maar geen antwoord ontvangen, vind ik ook niet kunnen. Valt me nu een beetje tegen.

Gr. Alfred

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 01 jun 2012, 18:15

MPO zelf is ook lid van het forum, ik verwacht eigenlijk wel een reactie van die kant, ook al hebben ze het nu natuurlijk druk met de afwikkeling van de veiling.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 01 jun 2012, 20:19

Ik heb deze keer bij het internet bieden geen problemen ondervonden,
behalve dat ik steeds werd overboden :sad:
Het lijkt mij voor MPO ook een slechte zaak, als de internet biedingen te weinig aandacht krijgen,
lagere opbrengsten scheelt in de commissie.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 02 jun 2012, 13:20

hierm schreef:MPO zelf is ook lid van het forum, ik verwacht eigenlijk wel een reactie van die kant, ook al hebben ze het nu natuurlijk druk met de afwikkeling van de veiling.
Dat zou inderdaad wel mooi zijn. Ik bedacht me nog: wat als ik een op een munt het hoogste bod uitbreng en vervolgens zeg er van af te zien? Dan zijn er allerlei maatregelen (1% boete per maand tot het in kosten brengen van het opnieuw ter veiling brengen) van toepassing. Maar andersom is er dus eigenlijk niets.

MPO Nederland
Lid
Lid

Bericht door MPO » 05 jun 2012, 13:56

Er gaat tijdens de veiling wel eens wat mis. Helaas hebben we niet kunnen reconstrueren wat hier fout is gegaan. Achteraf hebben wij ook kunnen zien dat er inderdaad een hoger bod is uitgebracht op het internet, we hebben proberen te kijken waarom dit bod niet is door gekomen. Het systeem biedt hier echter geen inzicht in. Er loopt een webapplicatie naast de echte veiling, dit systeem is van Coretech en biedt niet de mogelijkheid volledig op ons Back Office systeem te sluiten, deze zijn daarom ook niet met elkaar verbonden.

Op het moment dat de veilingmeester iets afroept dan wordt dit in ons systeem opgenomen. Op dat moment krijgen we geen melding dat het internet hoger heeft geboden van het systeem omdat eerder genoemde systemen niet op elkaar zijn aangesloten. Omdat hierdoor een groot deel van de veiling mensen werk blijft zijn fouten, jammerlijk genoeg, niet te voorkomen. Gelukkig hebben op dit moment nog geen andere fouten kunnen ontdekken, echter moet het hele systeem hierop nog worden nageplozen. Omdat dit een hoop werk is en we nu nog midden in de afhandeling van de veiling zitten is hier op dit moment geen tijd voor.

Als een bieder reeds heeft betaald en zijn spullen heeft meegenomen dan is het voor ons niet meer terug te draaien. Omdat MPO geen eigen voorraad heeft waar we uit kunnen putten is het voor ons dus niet zomaar te regelen dat er dan een andere gouden tientje 1898 wordt aangeboden. Hoe graag we dat in dit geval ook zouden willen doen.

Ik heb begrepen dat een collega van mij hier al telefonisch contact over gehad met Jan W. mochten er toch nog losse puntjes of nare gevoelens hierover zijn neemt u dan svp contact met ons op. Dit willen wij uiteraard niet.
MPO. inkoop - verkoop - taxatie- veilingen - beurzen. www.mpo.nl 030-6063944

Terug naar “Veilingen”