MPO Veiling 24 t/m 26 mei 2012

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

MPO Veiling 24 t/m 26 mei 2012

Bericht door Ilosab » 24 mei 2012, 08:21

Vandaag beginnen de 3 daagse veilingen van de MPO.
Er zullen ongetwijfeld leden zijn die op één dezer dagen gaan dan wel gaan bieden via internet.
Het zou leuk zijn om eventuele ervaringen hier te plaatsen.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Re: MPO Veiling 24 t/m 26 mei 2012

Bericht door willemo » 24 mei 2012, 09:08

Spannend dagje! Hoop vandaag 'live' succesvol te zijn.
Hostis Honor Invidia

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 mei 2012, 10:04

Ik niet, er is maar 1 item vandaag waarin ik geïnteresseerd ben en iemand die daar wel live aanwezig is gaat voor me bieden. Ja, ja, zelfs ik heb vrienden.
Ik hoop dat mijn ingebrachte kavels nog wat opbrengen morgen, kan ik dat weer gebruiken om nieuwe aanwinsten aan te schaffen.
Ik hoop in november weer naar de veiling te gaan.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 24 mei 2012, 16:20

Ik wens je veel succes toe Alfred, Dat je dat ene item dan in ieder geval moge winnen en dat je munten voor een mooie prijs verkocht worden.
Ik heb op twee munten geboden, als het wat wordt komen ze in dit item voorbij :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 mei 2012, 18:18

De Nederlandse biljetten gaan er goed snel doorheen via de internetveiling maar er wordt ook op veel biljetten niet geboden.

Gr. Alfred

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 24 mei 2012, 19:57

Ilosab schreef:De Nederlandse biljetten gaan er goed snel doorheen via de internetveiling maar er wordt ook op veel biljetten niet geboden.

Gr. Alfred
Nog niet, bedoel je. :knipoog:
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 mei 2012, 20:18

Degene die voor mij in de zaal zat heeft het biljet niet gewonnen, werd verkocht boven mijn gestelde limiet. Via internet zelf een keer geboden en zowaar gewonnen. Kavel 6483 is voor mij, die ontbrak nog in mijn verzameling Nederlands papiergeld. Ik heb nu voor de 1e keer meegedaan aan zo'n internetveiling en ik moet zeggen dat alles perfekt is geregeld. Goed te volgen en makkelijk om te bieden.

Groeten, Alfred

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 25 mei 2012, 14:05

Gerardo schreef:Donderdag 24 mei 2012
Na lange tijd weer eens in lijfelijk aanwezig geweest bij de veiling van de MPO in hun nieuwe pand te IJsselstein.
...
He jammer Gerardo, hadden we eens live elkaar kunnen zien, ik was er namelijk ook. Heb goed met aantal mensen kunnen praten. Ook ik zeer tevreden over de MPO! was gezellig en goed georganiseerd vond ik. Live bieden op pc is wel een uitkomst. In de zaal geeft het wat vertraging omdat bieders van de pc nog op het laatste moment bieden, maar vond dat wel te overzien.... (en gelukkig niet op mijn kavel hahah)
Hostis Honor Invidia

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 25 mei 2012, 17:39

Ik ben vorig jaar voor het eerst bij een veiling van de MPO geweest omdat er veel kampgeldbiljetten waren. Het voordeel van lijfelijk aanwezig zijn is dat je het aangebodene eerst nog kunt bekijken voordat de veiling van start gaat. De entourage is ook heel gezellig om mee te maken.
Dit jaar waren er 2 biljetten die mijn interesse hadden, eentje werd onder handen genomen door een aldaar aanwezige vriend maar het andere biljet probeerde ik via internet te pakken te krijgen en ik moet zeggen dat me dat heel goed bevallen is. En waarschijnlijk bij meer mensen want, zoals Gerardo al beschreef, internationaal werd er via internet driftig meegeboden. Ik zag ze ook allemaal voorbij komen, voor de biljetten uit Nederlands Indië werd driftig vanuit Indonesië geboden. Dit is echt een uitkomst als je niet in de gelegenheid bent om naar de MPO te gaan.

Gr. Alfred

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 25 mei 2012, 20:01

Nadeel is wel enigszins dat de kavels die nu ter veiling zijn aangeboden niet zijn te volgen op internet. Ik wist dat je niet kon meebieden maar het verloop van de veiling had ik graag nog gevolgd, mede ingegeven door het feit dat uitgerekend vanavond 7 kavels van mij worden geveild. Op de brief die ik had gekregen staat geschreven dat men vanaf 27 mei (1e Pinksterdag) de opbrengsten via internet zijn te bekijken. Jammer, ik had het graag vanavond al geweten zodat ik de opbrengsten weer kan besteden aan het aanschaffen van kampgeld. Uitbetalingen geschieden pas na 6 - 8 weken maar ik had wel alvast een koopschema kunnen maken van diverse sites.

Groeten, Alfred

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 25 mei 2012, 22:15

Vanmiddag voor het eerst eens via internet meegeboden. Tijdje geleden al geregistreerd (inclusief een maximaal budget/limiet..) maar vanmiddag bij inloggen kende hij mijn wachtwoord niet meer. Snel een nieuw wachtwoord en ik was net op tijd om in te loggen, werd er gelijk weer uitgegooid (no connection) en nóg een keer inloggen. De veiling zelf liep aardig goed, had vantevoren een lijst gemaakt met de nummers waar ik belangstelling voor had en ook even de prijs plus 26% opgeschreven zodat ik duidelijk wist wat ik wérkelijk kwijt zou zijn. Helaas geen geluid, daar kwam ik pas aan het einde van de middag achter toen ik even uitlogde en weer inlogde (blijkbaar was toen de verbinding helemaal goed). Met geluid is trouwens erg leuk.

Het veilen zelf gaat gemakkelijk. Soms telde het scherm duidelijk af en soms was het zo voor bij. Op een munt had ik een bod en duurde het echt even voor de veiling afsloot, op een andere munt deed ik een bod en die had ik ook gelijk gewonnen. Dat kan ook aan de verbinding liggen of de drukte op de server. En voor sommige munten was ik gewoon echt even te laat. Sommige munten staan niet met de foto op de site en die zag ik hier dus voor het eerst langskomen. Dan moet je even goed kijken naar beschadegingen, omschhrijving en... voorbij was de tijd. Grappig dat je soms een tijdje moet wachten omdat eerst de zaalbiedingen worden gedaan, daarna komen de internetbieders aan de beurt.

Bij elkaar toch een aantal leuke munten kunnen kopen. Sommigen goedkoop, anderen voor een prijs waarvoor je je net even te veel laat meeslepen. :knipoog: Ik zag twee internetbieders heel veel kopen trouwens. Zouden dat handelaren zijn?

Morgen weer even kijken naar de buitenlandse munten. Helaas is de limiet al aardig in zicht..

O ja, wat heel handig is: op mijn PC ben ik aan het bieden, op de iPad ernaast heb ik de catalogus staan om de veiling beter te kunnen volgen. Soms ging een munt voor meer weg dan ik bieden wilde en dan kon ik snel kijken naar een alternatief.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 25 mei 2012, 23:48

Ha Gerardo,

Ik heb op zich een snelle verbinding alleen haperde er iets met het inloggen. Dat kan dus ook aan drukte op de server liggen. De veiling verliep zelf heel goed, wat ik al aangaf. Toen ik later ook geluid had werd het nog beter omdat je de biedingen echt hoort. Verbaasde me alleen over de snelheid waarmee kavels worden afgehandeld. Even naar de wc gaan is er niet bij. :knipoog: Maar bedankt voor je toevoeging over hoe het gaat in zo'n zaal, daar ben ik nog nooit bijgeweest.

Morgen weer verder, heb al een lijstje klaar liggen en de iPad is geladen met de nieuwe veilinglijst.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 25 mei 2012, 23:51

Ook grappig: in de koorts van het bieden bood ik per ongeluk ook op een halve zilveren rijder (niet mijn verzamelgebied, ik dacht in de gauwigheid met een hele rijder van doen te hebben). Gelukkig was er op hetzelfde moment een gelijk bod uit de zaal en die gaan dan voor. Pffff...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 26 mei 2012, 14:28

Gisteren een lijstje gemaakt van de buitenlandse munten. Ik kwam uit op 38 munten waar ik belangstelling voor had. Heb op verschillende geboden maar (de veiling is nog bezig maar ik ben "klaar") het resultaat was één munt... een Mexicaanse pilaardollar die ik nog miste. De munten gingen voor behoorlijke bedragen weg of voor prijzen waarvoor je ze ook in de handel kunt vinden (met als voordeel dat je ze ook in het echt kunt zien). Nu verwachtte ik ook niet 38 munten te kopen (daar heb ik de limiet ook niet voor) maar één munt? Ik had wel met mezelf afgesproken om wel het koppie erbij te houden en niet mee te gaan met de biedingen.

Conclusie: een erg leuke veiling, zeker omdat je het geluid erbij hoort. De volgende keer een webcam in de zaal hangen zorgt wellicht nog meer voor het echte veilinggevoel. Een aantal leuke munten erbij.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 26 mei 2012, 14:50

Ik had ook een uitgebreid lijstje gemaakt, resultaat ook slechts 1 munt gewonnen :? , een 20 reaal Isabel 1864
inzet 30 euro - te betalen 122,50 , helaas geen koopjes vandaag bij MPO
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 26 mei 2012, 20:07

Ik heb de faktuur van mijn gewonnen kavel al ontvangen. Kijk, daar houd ik van, lekker snel afronden.

Gr. Alfred

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 26 mei 2012, 21:37

Ik heb mijn MPO rekening vanmiddag al betaald

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 26 mei 2012, 22:09

andres schreef:Ik had ook een uitgebreid lijstje gemaakt, resultaat ook slechts 1 munt gewonnen :? , een 20 reaal Isabel 1864
inzet 30 euro - te betalen 122,50 , helaas geen koopjes vandaag bij MPO
He, die had ik ook op mijn lijstje staan maar na hevig doorbieden tot 90 was er iemand met een hoger bod.....

Grapje! :knipoog: De munt stond wel op mijn lijstje maar zag al gauw dat deze wel erg snel omhoog schoot. Ik neem aan dat die 122,50 euro inclusief opgeld is? Op een paar munten bood ik mee maar daar ging het allemaal al snel fors overheen. Inderdaad geen koopjes vandaag. Aan de andere kant: ik zag een Chinese dollar 1912 uit Szechuan weggaan voor 260 euro. Inclusief opgeld toch algauw zo'n 325 euro . Ik heb deze in dezelfde kwaliteit eens gekocht voor 25 gulden. Dat doet me dan wel weer deugd. Het valt me sowieso op dat die Chinese dollarmunten die je vroeger voor een paar tientjes kocht allemaal al gauw boven de 100 euro zitten.
Laatst gewijzigd door Jan W op 26 mei 2012, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 26 mei 2012, 22:10

Ilosab schreef:Ik heb de faktuur van mijn gewonnen kavel al ontvangen. Kijk, daar houd ik van, lekker snel afronden.

Gr. Alfred
Per mail neem ik aan? Ik heb nog niets gezien.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 26 mei 2012, 23:04

Jan, ik denk dat op onze lijstjes een paar dezelfde munten stonden :D
ik heb er wel ettelijke gemist door de snelheid waarmee het te veilen spul er af en toe doorheen gejast werd,

Ja, ik had de factuur al heel snel per email na de veiling binnen,
viel mee , was maar 111,55 euro , maar er staat wel 2x FOUT vermeld :?:
ik zie er niks fouts aan, dus maar snel betaald.

Afbeelding

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 26 mei 2012, 23:18

Zwart geld betalingen geven direct een FOUTmelding.. :LoneRanger:
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 27 mei 2012, 00:48

Onmogelijk Robin, heb het geld van de belastingdienst gekregen , Hypotheek rente aftrek teruggave :thumb up:

Afbeelding

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 27 mei 2012, 08:44

Ik ben gisteren zelf bij de veiling aanwezig geweest, mijn belangstelling ging uit naar boeken/lotjes en die werden niet via internet geveild.
Geen probleem voor mij, ik woon op een steenworp afstand, als je in de zaal aanwezig bent dan proef je al gauw of er meerdere mensen zijn die voor dezelfde kavels belangstelling hebben. En je ontmoet ook nog bekenden, Sander was gisteren ook aanwezig.
Ik heb uiteindelijk 6 kavels kunnen bemachtigen met munten uit erg veel landen. De 1e kavel heb ik al doorgenomen, dat waren munten uit Spanje, de voornaamste voor mij waren een 2, 4 en 8 maravedis uit de periode 1770 tot 1830. Een maravedis is denk ik voor velen een onbekende munteenheid, in die tijd was 32 maravedis gelijk aan 1 reaal en 16 reaal was gelijk aan 1 escudo.
Naast deze munten zat er ook 3 munten in uit de spaanse burgeroorlog : een 1 en 2 peseta Euzkadi en een 2 peseta Asturia&Leon.

Tevens bevond zich in het lot ook 10 ECU munten/penningen. deze behoren niet tot mijn verzamelgebied. Als er iemand belangstelling voor heeft, stuur dan even een PB'tje.

De andere 5 kavels zal ik komende weken verder gaan bekijken. Ik heb in ieder geval een goed gevoel overgehouden aan de veiling, al moet ik wel zeggen dat er erg veel kavels voor wel erg hoge bedragen verkocht werden. Ook kavels waarvoor ik belangstelling had, die gingen aan mijn neus voorbij. Juist als je hier zit en de bedragen hoort waarvoor de kavels verkocht werden, krijg je het gevoel dat de crisis hier nog niet is doorgedrongen.

Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 27 mei 2012, 09:17

hierm schreef:Juist als je hier zit en de bedragen hoort waarvoor de kavels verkocht werden, krijg je het gevoel dat de crisis hier nog niet is doorgedrongen.

Ina
Of is de crisis hier juist wel doorgedrongen: munten zijn wellicht een betere investering dan Griekse Euro's op een bankrekening, of Duitse Euro's tegen nul procent rente.

Ik heb nog niets van MPO gehoord, niets gewonnen waarschijnlijk.

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 27 mei 2012, 10:00

Arnout, de opbrengstlijst staat al op hun site, dus je kunt snel je geboden kavel controleren of je mogelijk iets gewonnen hebt en/of je veel te laag geboden had.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Terug naar “Veilingen”