NIEUW! Catawiki veiling

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Re: NIEUW! Catawiki veiling

Bericht door Rene_Catawiki » 10 jul 2012, 17:05

Munthunter schreef:Hoi René

Is het niet iets dat je enkel de verzamelwaarde opgeeft, waarbij dan duidelijk vermeld wordt dat DAAR BOVENOP nog de metaalwaarde geteld moet worden. Ik denk namelijk dat het wel mogelijk is om per jaartal en gradatie (kwaliteit) een 'globale' schatting van de verzamelaarswaarde te achterhalen. Makkelijker nog is een catalogus te nemen en van iedere waarde bij een gouden tientje (als voorbeeld) de metaalwaarde van de waarde in de catalogus af te trekken Zo krijg je namelijk ook een globale schatting van de verzamelaarswaarde.

Wellicht is het met een klein script in PHP en een database als MySQL al mogelijk om de actuele goudprijzen automatisch bij de, door jullie berekende, verzamelaarswaarden op te tellen.

Neemt niet weg dat je natuurlijk ook de verzamelaarswaarden actueel moet houden en die veranderen ook nog wel eens, maar veel minder snel dan de huidige goudprijzen. Ik denk maar even mee, maar misschien kun je er iets mee.

Verder neem ik Eric niets kwalijk hoor, maar we hebben het hier een hele tijd geleden over gehad en ik zie nog steeds die absurd lage prijzen staan bij de gouden tientjes. In mijn ogen zijn dat 'misleidende' prijzen en kunnen ze onwetende verzamelaars of mensen die onverhoopt met een dergelijke munt opgescheept zitten en er van af willen, op het verkeerde been zetten. Iets wat achteraf wel eens hele scheve gezichten kan opleveren. Ik zou er dan dus voor kiezen om die cataloguswaarden gewoon niet te tonen, want ze kloppen toch niet, dus hebben geen enige meerwaarde.

Gr. Jeroen
Is het punt niet dat er op een gegeven moment niet meer sprake is van een verzamelwaarde omdat de metaalprijs de waarde geheel bepaalt? Dan moet je niet optellen denk ik. We moeten inderdaad iets automatisch maken om de metaalprijzen op te halen. Voor nu is het ook een idee om bij munten de waarde 'Metaalwaarde' (voor alle condities) te kunnen aangeven, zoals gesuggereerd. Dat is een goede suggetie, dank!
Ik kom er nog op terug.

In ieder geval zijn de prijzen deze keer dus niet te hoog :lach:

Vanavond loopt ie weer af trouwens, die mooie veiling van ons en ik begreep dat het eerste kavel euromunten nog erg laag staat (onder de uitgifteprijs van indertijd?) http://www.catawiki.nl/pmveiling ;)

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 10 jul 2012, 17:43

Dan zou je bij die munten als uitgangspunt kunnen nemen, verzamelwaarde €0,00 en blijft dus enkel de metaalwaarde over.

Inderdaad is het niet helemaal iets wat je zomaar uitrekent, maar het lijkt mij beter dan prijzen te vermelden die ver onder de intrensieke goudwaarde liggen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten » 10 jul 2012, 23:08

Is het punt niet dat er op een gegeven moment niet meer sprake is van een verzamelwaarde omdat de metaalprijs de waarde geheel bepaalt? Dan moet je niet optellen denk ik.
Dat is een goede vraag. Ik ben benieuwd wat de ervaring van anderen is.

Toevallig heb ik me de laatste tijd een beetje verdiept in de prijsontwikkeling van gouden tientjes. Als ik prijzen van enigszins schaarse tientjes (bv. 1888) en de minder schaarse tientjes (bv. 1885) vergelijk (steekproef veilingopbrengsten inclusief kosten, medio 2006 versus eind 2011 en medio 2012), dan zie ik dat zowel toen als nu de niet schaarse tientjes werden verkocht voor ongeveer maximaal een tientje boven de metaalwaarde (resp. +/- 100 euro medio 2006 en +/- 250 euro eind 2011 en medio 2012).

Voor de schaarse tientjes (steekproef met prijzen van tientje 1888) zie ik dat de verkoopprijs in 2006 zo'n 240 euro was en het verschil met de metaalwaarde toen dus +/- 140 euro. Eind 2011 was de verkoopprijs zo'n 340-350 euro, dus een verschil met de goudprijs van +/- 90-100 euro. Bij de veilingen van afgelopen kwartaal was de goudprijs niet veel anders, maar zijn de meeste opbrengsten wel een stuk lager: zo'n 300-320 euro, dus +/- 60-70 euro boven de goudprijs.
Op basis hiervan krijg de ik indruk dat de belegger op veilingen munten koopt tegen goudprijs. De schaarste kan hem niet zoveel schelen.
De verzamelaar zoekt schaarse munten en betaalt daarvoor graag een premie bovenop de goudprijs. Echter, het lijkt erop dat deze er momenteel minder voor over heeft. Misschien komt dat omdat er minder vraag is (vergrijzing), of men heeft wellicht minder te besteden (crisis). Wat denken jullie hiervan?

(Nb. Mijn steekproef was klein en statistisch wellicht niet significant. Ik heb gekeken naar opbrengsten van een veiling van Karel de Geus uit 2006 en die vergeleken met die van meerdere veilingen in 2011 en 2012, met dus als steekproef het tientje van 1888. Als iemand andere bevindingen heeft dan hoor ik die graag).

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 21 jul 2012, 21:56

Munthunter schreef:Dan zou je bij die munten als uitgangspunt kunnen nemen, verzamelwaarde €0,00 en blijft dus enkel de metaalwaarde over.

Inderdaad is het niet helemaal iets wat je zomaar uitrekent, maar het lijkt mij beter dan prijzen te vermelden die ver onder de intrensieke goudwaarde liggen.

Gr. Jeroen
Nog even een update: er is ook op ons eigen forum nog verder over gediscussieerd en we komen tot de volgende forumule (opgesteld door Eric):
Cataloguswaarde=MAX(Numismatischewaarde,(Gehalte*Gewicht*Koers))

Als de Numismatische waarde hoger is dan de metaalwaarde dan nemen we die, andere de metaalwaarde. Bij de metaalwaarde is naast het gewicht ook het gehalte van belang. Daar moeten we dus eerst nog een extra invoerveld voor opnemen.

In de veiling van deze week trouwens een paar erg mooie gouden en zilveren munten waarvan de numismatische waarde mij zeker hoogte lijkt dan de metaalwaarde, zie www.catawiki.nl/muntenveiling

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 31 jul 2012, 10:50

Is er eigenlijk een mogelijkheid om geattendeerd te worden op reacties op je bericht in een thread?
Nu moet ik steeds even kijken of er iemand heeft gereageerd.

By the way, vanavond loopt de veiling weer af met deze week veel kavels met zilveren Nederlandse munten:
www.catawiki.nl/muntenveiling

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 31 jul 2012, 11:01

Afbeelding

Onderin op 'op dit onderwerp abonneren' drukken.

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 31 jul 2012, 14:22

Dank jullie wel.

Dat vinkje onderaan de pagina waaraan Daniël refereert stond bij mij al aan.

In het gebruikerspaneel stond de radio-button waar Herman aan refereert nog niet goed. Kennelijk staat het standaard niet aan dat je attent wordt gemaakt op reacties?

Ik heb het nu aangepast. Als iemand even reageert weet ik of het werkt ;)

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 31 jul 2012, 14:24

Herman schreef:Ik denk dat je dit ook in je profiel moet aangevinkt hebben?
Overigens als alles zo zou gaan zoals jij dat zou willen dan mis je wel een schitterende mogelijkheid, om af en toe eens
een herinneringshintje te kunnen geven naar catawiki. :thuink: :gniffel:
Afbeelding

Herman
Dit betekend dat ieder topic waarin je een bericht geplaatst hebt, of hebt aangemaakt, bij ieder nieuw bericht een melding geeft via een e-mail. Dit wil wel eens té veel van het goede worden, zeker als je veel berichten plaatst op het forum, of in actieve topics. Vandaar dat René denk ik beter even alleen in dit topic op de link kan klikken die Daniël liet zien.

Overigens wel goed om te zien dat de Catawikiveiling inmiddels is bijgetrokken en leuke items laat zien met leuke eindbedragen, zowel voor aanbieder als koper, gewone prijzen dus. Maar ik mis het grote euro-aanbod van de eerste veilingen wel.

Gr. Jeroen

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 31 jul 2012, 14:46

Rene_Catawiki schreef:Dank jullie wel.

Dat vinkje onderaan de pagina waaraan Daniël refereert stond bij mij al aan.

In het gebruikerspaneel stond de radio-button waar Herman aan refereert nog niet goed. Kennelijk staat het standaard niet aan dat je attent wordt gemaakt op reacties?

Ik heb het nu aangepast. Als iemand even reageert weet ik of het werkt ;)
Ik krijg een mail nav de reactie van Munthunter dus het werkt!

Ik kon trouwens niets met dat vinkje en de link onderaan de pagina. Is er misschien een verband met je algemene profielinstelling?

Dank nog voor je aardige woorden over de ontwikkeling van onze veiling Jeroen!
In de laatste veilingen waren er volgens mij steeds wel euromunten maar in die vanavond afloopt inderdaad een keertje niet zo te zien. Komt wel weer hoor.
Wel vandaag weer een gouden Romeinse munt.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 31 jul 2012, 15:03

Zag hem staan, mooie kwaliteit en ben benieuwd of er op geboden gaat worden.

Als jij het overigens zo hebt ingesteld, als Herman het omschreef, krijg je bij ieder topic waarin je deelneemt een reactie bij nieuwe berichten.
Maar ik zie dat je een volger bent, dus dan krijg je ook bericht bij een nieuwe reactie.

Gr. Jeroen

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 31 jul 2012, 20:25

Munthunter schreef:Zag hem staan, mooie kwaliteit en ben benieuwd of er op geboden gaat worden.

Gr. Jeroen
Hij is aan het aflopen dus je kunt nu je bod doen op die gouden munt, Jeroen! ;)

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 aug 2012, 14:07

Was net te laat René ;)

Maar mag ik je een kleine tip geven? Ik stoor mij namelijk een beetje aan de vele mailtjes die ik krijg van Catawiki. Soms wel 4! per week. Het mooie is dat ik mij ooit heb afgemeld om deze reden, zeker omdat ik ook van alle andere verzameltakken, als stripboeken en zo, op de hoogte werd gebracht. Nu is de veiling het oogappeltje en ontvang ik daar zo'n drie berichten per week van, dan nog wat updatenieuws en wellicht vergeet ik nog wat.

Ik ben heel handig daar in en klik ze zo weg, maar dat zal niet de bedoeling zijn denk ik, kortom, in mijn geval lopen ze hun doel totaal voorbij. Het is in alle enthousiasme wellicht een prachtig middel om al het nieuws naar buiten te brengen, maar in de vorm van bulkmail (want zo ervaar ik het inmiddels wel een beetje) kan het averechts werken natuurlijk. Misschien ben ik wel de enige die er zo over denkt, maar soms open ik mijn mailbox en dan denk ik, zal ik het uitzetten of zo maar laten. In ieder geval wil ik de veiling wel even bij blijven houden en laat het aan staan, maar hoop dat jullie misschien iets aan de frequentie kunnen doen.

Gr. Jeroen

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 15 aug 2012, 14:21

Ik sluit me helemaal bij Jeroen aan, wat mij betreft mag de frequentie van de meldingen ook wel wat omlaag...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 15 aug 2012, 23:32

Munthunter schreef:Was net te laat René ;)

Maar mag ik je een kleine tip geven? Ik stoor mij namelijk een beetje aan de vele mailtjes die ik krijg van Catawiki. Soms wel 4! per week. Het mooie is dat ik mij ooit heb afgemeld om deze reden, zeker omdat ik ook van alle andere verzameltakken, als stripboeken en zo, op de hoogte werd gebracht. Nu is de veiling het oogappeltje en ontvang ik daar zo'n drie berichten per week van, dan nog wat updatenieuws en wellicht vergeet ik nog wat.

Ik ben heel handig daar in en klik ze zo weg, maar dat zal niet de bedoeling zijn denk ik, kortom, in mijn geval lopen ze hun doel totaal voorbij. Het is in alle enthousiasme wellicht een prachtig middel om al het nieuws naar buiten te brengen, maar in de vorm van bulkmail (want zo ervaar ik het inmiddels wel een beetje) kan het averechts werken natuurlijk. Misschien ben ik wel de enige die er zo over denkt, maar soms open ik mijn mailbox en dan denk ik, zal ik het uitzetten of zo maar laten. In ieder geval wil ik de veiling wel even bij blijven houden en laat het aan staan, maar hoop dat jullie misschien iets aan de frequentie kunnen doen.

Gr. Jeroen
Even een korte reactie vanaf mijn vakantie-adres omdat jullie attendering op nieuwe reacties zo goed werkt nu :-)
Wij sturen een bericht over de nieuwe muntenveiling op vrijdag als deze live gaat en een bericht op dinsdag om te wijzen op het aflopen die avond.
Dat is 2 keer per week. Verder hebben we ook een algemene nieuwsbrief maar die komt maar ca. 1 keer per maand uit', toevallig wel net vorige week misschien dat dat je opviel. Het zou kunnen dat je ook info over een andere veiling ontvangt als je hebt aangegeven daarin interesse te hebben of als je dergelijke objecten gekocht hebt op zo'n andere veiling of in onze marktplaats.
Van iedere nieuwsbrief kun je je overigens eenvoudig afmelden via de link onderaan iedere mail.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 aug 2012, 10:30

Ik wil wel graag de berichten ontvangen, maar zou dan passen voor de herinnering. Echter zal dat niet mogelijk zijn denk ik.

Ik zal eens kijken hoe vaak ik hem krijg, want heb echt het idee dat het vaker is. Mooie is wel dat ik mij nooit heb aangemeld voor deze veiling, maar dat, dat wellicht door registratie automatisch gebeurd. ;)

Zaten weer leuke items in de laatste veiling! Hoop dat er binnenkort weer eens euro's voorbij komen.

Gr. Jeroen

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 11 sep 2012, 16:48

Munthunter schreef:Ik wil wel graag de berichten ontvangen, maar zou dan passen voor de herinnering. Echter zal dat niet mogelijk zijn denk ik.

Ik zal eens kijken hoe vaak ik hem krijg, want heb echt het idee dat het vaker is. Mooie is wel dat ik mij nooit heb aangemeld voor deze veiling, maar dat, dat wellicht door registratie automatisch gebeurd. ;)

Zaten weer leuke items in de laatste veiling! Hoop dat er binnenkort weer eens euro's voorbij komen.

Gr. Jeroen
Hoi Jeroen,

We sturen op dit moment wekelijks inderdaad altijd twee mails waarvan een de herinnering op de dag zelf is. Veel mensen vroegen daar juist om om te voorkomen dat ze het zouden vergeten.

In de veiling die vanavond afloopt volgens mij nog geen euro's maar dat komt vast nog goed want er worden steeds meer kavels aangeboden door munten-verzamelaars en munten-handelaren. Vanavond wel veel centen, zilveren halve guldens en VOC-munten, zie www.catawiki.nl/muntenveiling

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 14 sep 2012, 17:13

Munthunter schreef:

Gr. Jeroen
Deze week wel weer een aantal kavels met euromunten!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 14 sep 2012, 19:23

Kijk dat gaat dan de goede kant op. :D

Ik heb helemaal geen kennis van de materie filatelie, maar zie steeds bij de kavels staan FDC, staat dat net als bij munten voor Fleur de Coin? In dat geval lijkt het mij wat vreemd overkomen, aangezien het toch niets met een munt te maken heeft? iemand die mij dat kan vertellen?

@René Is het niet een goed idee om de postzegels en de munten te scheiden in een veiling? Ik weet niet hoeveel muntenverzamelaars er ook postzegels verzamelen, maar volgens mij is die groep vrij klein. Het is voor mij (onnodig) veel scrollen en het wordt ook iets onoverzichtelijk zo. maar jullie zullen er vast een goede reden voor hebben die ik nog niet heb bedacht. ;)

Mooie veiling!

Gr. Jeroen

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 15 sep 2012, 10:55

Munthunter schreef: @René Is het niet een goed idee om de postzegels en de munten te scheiden in een veiling? Ik weet niet hoeveel muntenverzamelaars er ook postzegels verzamelen, maar volgens mij is die groep vrij klein. Het is voor mij (onnodig) veel scrollen en het wordt ook iets onoverzichtelijk zo. maar jullie zullen er vast een goede reden voor hebben die ik nog niet heb bedacht. ;)

Mooie veiling!

Gr. Jeroen
Wellicht een idee om postzegels bovenin te plaatsen en munten onderin. Of andersom natuurlijk. Zo zoek je het al stukken makkelijker op. Desnoods met een soort link dat hij er meteen heen springt.
- alles voor de euro uit Nederland.

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 15 sep 2012, 10:57

Munthunter schreef:Kijk dat gaat dan de goede kant op. :D

Ik heb helemaal geen kennis van de materie filatelie, maar zie steeds bij de kavels staan FDC, staat dat net als bij munten voor Fleur de Coin? In dat geval lijkt het mij wat vreemd overkomen, aangezien het toch niets met een munt te maken heeft? iemand die mij dat kan vertellen?

@René Is het niet een goed idee om de postzegels en de munten te scheiden in een veiling? Ik weet niet hoeveel muntenverzamelaars er ook postzegels verzamelen, maar volgens mij is die groep vrij klein. Het is voor mij (onnodig) veel scrollen en het wordt ook iets onoverzichtelijk zo. maar jullie zullen er vast een goede reden voor hebben die ik nog niet heb bedacht. ;)

Mooie veiling!

Gr. Jeroen
Grappig, ik had er niet aan gedacht dat dat verwarrend zou kunnen zijn. FDC bij postzegelkavels betekent: First Day Cover, oftewel 'Eerstedagenvelop'. Misschien ken je die enveloppen wel die uit worden gegeven en gestempeld op de eerste dag van uitgifte van een nieuwe postzegelserie.

Als we voldoende kavels hebben iedere week dan gaan we de postzegels en munten scheiden in twee aparte veilingen. Het aantal aangeboden kavels per week groeit nog steeds dus ik verwacht dat dat niet zo lang meer duurt. Overigens zijn er ook nogal wat mensen die zowel postzegels als munten verzamelen of in beide handelen, dat was ook de motivatie om eerst te starten met een gecombineerde veiling.

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 15 sep 2012, 10:59

Danny de Munt schreef: Wellicht een idee om postzegels bovenin te plaatsen en munten onderin. Of andersom natuurlijk. Zo zoek je het al stukken makkelijker op. Desnoods met een soort link dat hij er meteen heen springt.
Dat is denk ik wel een goed idee nu het aantal kavels toeneemt maar we nog niet voldoende hebben om het te splitsen. Dan inderdaad wel met een link rechtstreeks naar de munten. Ik ga even kijken hoe dit het beste te realiseren. Dank voor de tip!

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 02 okt 2012, 09:40

Munthunter schreef:Hoop dat er binnenkort weer eens euro's voorbij komen.
Gr. Jeroen
In de veiling die vanavond afloopt weer wat kavels euromunten waaronder Jaarsets 400 jaar VOC en zilveren 10 euromunt 2002:
www.catawiki.nl/pmveiling

Ook veel munten uit de guldentijd en een niet onaardige gouden Byzantijnse munt!

De Muntkraam Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door De Muntkraam » 02 okt 2012, 10:08

Tamelijk duur setje in kavel 29.... :onfused:

Hansafloep.
Bankbiljettenverzamelaar, wat een leuke hobby.

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 02 okt 2012, 10:18

hansafloep schreef:Tamelijk duur setje in kavel 29.... :onfused:

Hansafloep.
Bedoel je dat er al relatief veel op is geboden?

De Muntkraam Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door De Muntkraam » 02 okt 2012, 10:25

Het bedrag wat tot nu toe is geboden ligt tamelijk hoog voor deze uitgifte.

Hansafloep.
Bankbiljettenverzamelaar, wat een leuke hobby.

Terug naar “Veilingen”